Cererea bruta de spatii industriale si de logistica a crescut anul trecut cu 50% la peste 460.000 de metri patrati, inregistrand cel mai ridicat nivel din istoria pietei de profil din Romania, conform celor mai recente date furnizate de compania de consultanta imobiliara JLL Romania.
Cresterea a avut ca motor consumul, tinand cont ca 40% din cerere a venit din partea companiilor de retail si e-commerce, in timp ce Bucurestiul a contribuit cu 65% la total.
Retailerii au inchiriat anul trecut spatii logistice de aproape 186.000 de metri patrati, extinderea activitatii de logistica a acestora venind in contextul cresterii continue a retelelor de magazine pe care le opereaza.
Companiile de logistica si de productie au tranzactionat aproximativ 140.000 metri patrati, respectiv o treime din cererea totala, in timp ce producatorii din domeniul auto au incheiat contracte de circa 72.000 metri patrati.
”Cel mai probabil investitiile straine directe vor depasi 4 miliarde de euro in 2016 in conditiile in care la sfarsitul lunii noiembrie au fost raportate 3,9 miliarde de euro, nivel record al ultimilor opt ani. De asemenea, consumul a crescut cu circa 10% anul trecut, alimentat de scaderea TVA si de cresterile salariale. Toate acestea sunt elemente care au favorizat cresterea cererii la un maxim istoric pe piata de spatii industriale si de logistica”, a declarat Cristina Pop, Associate Director, Head of Industrial Agency JLL Romania.
Un alt element pozitiv al pietei il reprezinta faptul ca peste 340.000 de metri patrati, respectiv peste 70% din suprafata totala inchiriata in 2016, reprezenta cerere noua – contracte noi de inchiriere, extinderi si pre-inchirieri, restul fiind reinnoiri de contracte si relocari.
Structura pe regiuni a cererii plaseaza Bucurestiul pe prima pozitie in topul preferintelor companiilor care au inchiriat spatii logistice si industriale anul trecut, cu peste 300.000 metri patrati (65% din total). Pe pozitia a doua se afla Timisoara – 74.200 metri patrati, aceasta fiind urmata de Cluj – circa 30.000 metri patrati.
Romania va continua sa ramana atractiva pentru companii, datorita evolutiei economice si a consumului in special, ceea ce va duce la o cerere semnificativa din partea retailerilor, companiilor de e-commerce si logistica si in 2017.
”Scaderea TVA din acest an, dar si anuntatele cresteri de salarii, vor favoriza consumul, astfel ca vom vedea in continuare activitate intensa pe piata din partea retailerilor, firmelor de logistica si de e-commerce. Schemele de ajutor de stat sunt esentiale pentru a atrage investitii si in domeniul productiei. Astfel in 2017 pe langa investitiile in zonele deja cunoscute (Vestul si Centrul tarii), este posibil sa asistam la dezvoltarea Moldovei din punct de vedere investitional, tinand cont de disponibilitatea si costul fortei de munca”, a concluzionat Cristina Pop.