Jasinski, Danone: Cu gama Alpro, suntem liderii revoluției „plant based” în România

Robert Jasinski, Country Manager România & Bulgaria, Danone.
Robert Jasinski, Country Manager România & Bulgaria, compania Danone.

Robert Jasinski spune că anul 2021 a fost unul foarte bun pentru compania Danone România și, în ciuda tuturor provocărilor, 2022 se anunță și mai bun. Creșterea vânzărilor se datorează, în principal, brandurilor Alpro, Actimel și Aptamil, care au fost driverii succesului în 2021. Danone are peste 400 de angajați în România și ambiția acestui manager este ca sub conducerea sa, organizația locală să devină agilă.

Domnule Jasinski, cum caracterizați piața de FMCG din România? Care sunt factorii care influențează piața de lactate și, implicit, compania Danone România?

În ciuda provocărilor externe – cu care se confruntă întreaga lume, odată cu ieșirea din pandemie – , la care se adaugă războiul din Ucraina, dacă ne uităm la cum evoluează economia este evident că, în general, piața de FMCG din România are, în continuare, un mare potențial.

Unul dintre factorii care au impactat compania și, implicit, categoria a fost pandemia de Covid-19. A existat o evoluție clară înainte de pandemie, în timpul și după încheierea ei, și legat de aceasta, au apărut câteva tendințe asociate. În primul rând, a apărut o schimbare în obiceiurile de consum: de exemplu, sectorul out-of-home a fost afectat, fiindcă oamenii au stat în casă, n-au mai consumat iaurturi la birou. Acum, dacă restricțiile au fost ridicate, începe să se simtă o redresare.

A doua și cea mai mare schimbare este preocuparea pentru sănătate: pandemia a declanșat un semnal de alarmă, în sensul că, mai mult ca oricând, consumatorii se orientează către alternative mai sănătoase. Drept urmare, sectorul active health în care suntem prezenți cu Actimel, s-a aflat în creștere.

O a treia tendință a fost creșterea dinamică a categoriei plant based. Și în acest caz, oamenii se orientează către produse mai sănătoase pentru ei și mai respectuoase cu mediul. Știm că opțiunea pentru regimul flexitarian, axat pe o alimentație plant based, urmărește pe lângă reducerea amprentei de carbon și un beneficiu pentru sănătate.

Care este ponderea canalelor de vânzare în businessul Danone România, în prezent?

Cea mai mare parte din vânzările noastre (peste 60%) se realizează în comerțul modern. În canalul de proximitate operăm prin rețelele regionale de distribuitori locali.

Cooperăm cu toți partenerii din comerțul modern, avem relații strategice cu aceștia și suntem prezenți în toate formatele  – de la supermarket, hipermarket la modern convenience sau cash & carry.

Avem, în același timp, o amprentă puternică în comerțul tradițional, în canalul de proximitate. Este în natura categoriei de lactate proaspete să fie prezentă acolo unde se află consumatorii. Suntem prezenți în HoReCa, în special cu iaurturile, dar din ce în ce mai mult și cu produsele pe bază de plante. Avem o gamă specială pentru cafenele – Alpro Barista, deci suntem alături de cei care vor să bea o specialitate de cafea în oraș sau acasă.

Însă, pe lângă categoriile de fresh dairy și plant based, am dezvoltat o nouă categorie – special nutrition. Respectivele produse se găsesc în lațurile de farmacii, deci activăm și în acest canal de vânzare, pe lângă Retail și HoReCa.

Cât lapte colectați în centrele locale și ce ar trebui să știm despre cooperarea cu femierii locali?

Aș începe prin a menționa în câteva cuvinte programul social O șansă pentru familia ta, pentru că înglobează o parte din filozofia Danone: suntem o companie axată pe business, dar care dorește să contribuie la viața comunității. Din 2012 până în prezent, am investit peste 4 milioane de euro pentru a ajuta micii fermieri să-și creeze standarde de calitate adecvate, ca să putem lucra cu ei.

Lucrăm cu 20 de ferme mari și cu peste 120 de gospodării, pe care le-am ajutat să-și dezvolte mica lor afacere de familie și să livreze lapte de calitate superioară, la standarde europene.

Din cele 125 de tone de lapte proaspăt ajunse la fabrica din București se produc zilnic 1 milion de iaurturi. Suntem mândri că sursa noastră este laptele din România și că pe ambalajul unor iaurturi de băut sau de lapte Sana se află o imagine cu fermierii români de la care colectăm lapte.

În prezent, 90% din laptele care ajunge în fabrica din București este românesc și provine de la această rețea de gospodari locali, care fac parte din programul sustinut de Danone si de la alte ferme mari.

Ce capacitate are în prezent fabrica de la București? Cât din producție este destinat exportului și în ce țări ajunge această producție?

În cea mai mare parte, producția fabricii de la București este destinată consumului intern, iar restul de 30% merge în țările vecine: Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Italia și Spania. Pentru al doilea an la rând, în cadrul unei competiții interne în cadrul grupului, fabrica din București a fost desemnată numărul unu în Europa, iar succesul ei se datorează, în întregime, echipei locale.

Există provocări, în activitatea de export în această perioadă, cauzate de situația geo-politică din regiune?

Sunt două aspecte care influențează direct sau indirect costul transporturilor de mărfuri în acest moment: inflația și războiul din Ucraina. Prețul petrolului crește enorm și cu cât lanțul de aprovizionare este mai lung și țara de destinație se află mai departe, cu atât prețul produselor va crește. Deocamdată nu se simte acest impact asupra costurilor noastre de export, suntem atenți însă la impactul condițiilor inflaționiste asupra businessului nostru.

Puteți să ne spuneți ce cotă de piaţă deține Danone în categoria lactatelor proaspete din România?

În categoria lactatelor proaspete cota noastră de piață este 24,9% și în categoria iaurturi, unde suntem unul dintre jucătorii importanți, cota de piață este de 43%.

Care mai este potențialul acestui segment? Care sunt preferințele consumatorilor români în materie de iaurturi, în 2022?

Sunt câteva grupe de produse care au început să crească. Una dintre acestea – produsele de bază: Sana, Kefir, iaurt simplu, iaurtul natural, care din perspectiva prețului sunt mai accesibile –, au început să crească în vânzări. Al doilea mare segment este reprezentat de produsele care aduc beneficii pentru sănătate, cum este Actimel, care în ultimii trei ani, începând din pandemie este o preferință clară a consumatorilor din România, nu doar a celor europeni. Românii aleg Actimel pentru adaosul de vitamine și minerale sau aleg Activia, care este și cel mai puternic brand de iaurt din piață. Cea de-a treia grupă care a avut anul trecut o creștere de trei cifre este reprezentată de alternativele la iaurt, pe bază de plante. De exemplu, se observă o preferință de consum, aici în România, pentru iaurtul pe bază de nucă de cocos. Suntem mândri că noi, cu gama Alpro suntem în fruntea revoluției plant based și încurajăm regimul flexitarian și alimentația plant based.

Cât de mult a crescut piața laptelui pe bază de plante în România, în pandemie?

Categoria a continuat creșterea accelerată pe care a avut-o și în anii anteriori. În 2021 a crescut cu peste 40% față de 2020, iar creșterea din 2020 a fost de peste +49% față de 2019.

Ce cotă de piață au băuturile înlocuitoare de lapte UHT din portofoliul Danone?

Alpro reprezintă 13,4% din totalul portofoliului Danone, aproximativ 80% fiind băuturile UHT. Segmentul de băuturi vegetale reprezintă cea mai mare parte a categoriei plant based. Alpro este liderul categoriei, cu o cotă de piață de 67,3% în valoare, per total, în România.

O să vedem la raft o extindere a gamei de produse pe bază de plante din portofoliul Danone România, în 2022? Dacă da, care vor fi noutățile?

Categoria produselor vegetale este în creștere, deci căutăm să furnizăm noi produse în acest segment. Anul 2022 a început în forță pentru Alpro, cu lansarea gamei Not Milk, băutura vegetală din ovăz, cu grăsime de 1,8% și, respectiv, 3,5%. Este o băutură cu un gust foarte asemănător cu al produselor obținute din lapte, special creată pentru consumatorii nefamiliarizați cu produsele vegetale. Am lansat această gamă în luna martie, deci o veți găsi în comerțul modern și magazinele de proximitate cu care lucrăm.

În categoria iaurturilor pe bază de plante, pregătim o gamă de produse fără zahăr adăugat. Consumatorii români caută din ce în ce mai mult produse cu mai puțin zahăr sau chiar fără zahăr, așa încât ne propunem să sprijinim această tendință și pe cei preocupați să consume alimente sănătoase, fără a face niciun compromis în privința gustului. În cea de-a doua parte a anului vom continua extinderea categoriei în teritorii noi și vom inova cu preponderență în segmentul alternativelor la iaurt (PBY).

Care este perspectiva Danone România asupra produselor Bio/organice?

Categoria Bio/organice ne interesează, pentru că se înscrie într-o tendință puternică de consum pentru produse mai sănătoase, dar noi am luat o decizie strategică: să ne concentrăm atenția pe produsele plant based. Considerăm că aceasta este o tendință care va deveni din ce în ce mai relevantă și vrem să stimulăm pătrunderea acestor produse în consumul gospodăriilor din România, mai întâi cu băuturile și apoi, să introducem treptat și alte produse pe bază de plante, cum ar fi alternative la smântână sau frișcă. În gama Barista pentru cafea, în portofoliul grupului există băuturi bio, plant based, deci Danone caută să îmbine cele două tendințe importante.  

Se vorbește mult în Europa despre o criză a ambalajelor și a etichetelor din hârtie/carton. În același timp, știu că ați inaugurat recent o linie de ambalare, prin care ați schimbat ambalajele Tetra Pak ale iaurturilor de băut. Cum stau lucrurile din perspectiva Danone România în privința ambalării produselor?

Da, așa este, tind să spun că acum, ca societate, plătim prețul pentru pandemia de COVID. Acesta este motivul pentru care ne confruntăm cu inflația și costuri în creștere la transportul mărfurilor, la benzină, materii prime, hârtie inclusiv. Ați menționat compania Tetra Pak, cu care într-adevăr, avem un parteneriat puternic. Anul trecut, am investit 4 milioane de euro pentru a deschide noua linie în fabrica din București, care este mult mai sustenabilă decât înainte. Deci, noua linie Tetra Pak de aici este capabilă să producă ambalaje în proporție de 93% din materiale pe bază de plante, ceea ce contribuie la reducerea amprentei de carbon a acestor produse cu 45% – o realizare uriașă.

Din nou, suntem mândri că facem afaceri aici, dar ne gândim și la impactul nostru asupra planetei, asupra mediului din România. Apoi, în ceea ce privește cartonul, într-adevăr, unele dintre produsele noastre folosesc carton, știți că avem ambalaje multipack la iaurturi și aici, într-adevăr, ne-am confruntat cu unele provocări, ca toată lumea din business. Recent am avut o discuție cu alți manageri din industrie și toți se confruntă cu aceeași situație în acest moment.

Veți găsi soluții la această problemă?

În primul rând, trebuie să avem răbdare, dar nu ne oprim aici. De exemplu, împreună cu echipa am luat deciza de a limita folosirea ambalajului de carton la unele dintre produsele noastre pentru a nu crește prețul, și totuși să oferim același produs (sănătos și delicios). Iar dacă suntem capabili să reducem cantitatea de carton pe care o folosim la ambalare, fără a pune în pericol calitatea produsului, cred că aceasta este direcția pe care o vom urma.

Vom resimți din ce în ce mai mult impactul războiului din Ucraina asupra mediului economic din România?

Perspectiva mea personală este că, într-adevăr, fiind țară vecină, impactul asupra României va exista. Așadar, pur și simplu, din cauza poziționării noastre geografice și a proximității, cred că am putea observa o presiune suplimentară cauzată de inflație.

România importă resurse naturale (petrol, gaze naturale, huilă) din Rusia, deci vom simți impactul, tocmai din cauza că România achiziționa aceste resurse și materii prime, produse în mod tradițional în Ucraina sau în Rusia.

De exemplu, 80% din exporturile globale de seminţe de floarea-soarelui proveneau din Rusia şi Ucraina, 35%-45% din uleiul de floarea-soarelui prelucrat în Europa venea din Ucraina. Deci, oricine folosește ulei de floarea-soarelui în producția din România, va simți acest impact în producție. Din această perspectivă, am putea resimți cu toții efectele războiului din Ucraina, la un moment dat.

Ce așteptări aveți pentru 2022?

Îmi propun să avem o dezvoltare de business de succes în România, să creștem mai rapid decât categoriile în care operăm: dairy, plant based and baby food. Pregătim planuri solide în toate aceste categorii, cu multe inovații în portofoliu. V-am vorbit despre inovațiile în categoria alternativelor pe bază de plante, dar și în categoria baby food pregătim o inovație, prin noile nutribiotice destinate bebelușilor. Spuneam că anul trecut am lansat Actimel îmbogățit cu Vitamina C, deci vom construi și această gamă pe parcursul anului.

Anul trecut a avut loc unirea* diviziilor de business și a categoriilor de produse sub același management și dacă mă refer la schimbările care au loc, ambiția mea este să fie o transformare organizațională de succes. Ne aflăm încă într-un proces de armonizare, mai avem reglaje fine de făcut pentru a avea o echipă agilă în România.

*Anul trecut divizia de lactate proaspete și produse pe bază de plante (Danone PDPA) și divizia de alimente pentru bebeluși și nutriție specializată (Nutricia Romania) au fuzionat și au devenit o singură entitate, sub managementul lui Robert Jasinski.

Articolul precedentPenny România a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de 5,39 miliarde de lei
Articolul următorBrandul DABO se reinventează și anunță deschiderea în București a primului restaurant, în urma unei investiții de 150.000 de euro
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa daniela.oancea@modernbuyer.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.