Ionuț Dumitru, Antreprenor, Nu Oricum Serv: „În următorii 10 ani vrem să construim un grup de 100 de fermieri parteneri”

Nu Oricum Serv, o companie fondată în 2007 de familia Dumitru, a atras în jurul său un grup de peste 40 de fermieri parteneri. Implementând un model de lucru bazat pe rigoare, disciplină, planificare atentă, transperenţă şi încredere, Nu Oricum Serv a devenit, în cei 18 ani de prezenţă pe piaţă, unul dintre cei mai mari producători de legume din România. Investiţiile şi planurile de creştere continuă şi în anii următori, și l-am invitat pe Ionuţ Dumitru, administratorul companiei, să ne ofere mai multe detalii.

Când ați intrat în agricultură și cum a evoluat afacerea dumneavoastră în cei aproape 20 de ani de activitate?

Tatăl meu a avut întotdeauna un spirit antreprenorial mai bine dezvoltat, astfel că inițial, prin 2004, ne-am dorit să accesăm fonduri europene pentru a construi o fermă de pui. Am demarat toate procedurile, am aplicat pentru un proiect Sapard, dar planurile ne-au fost date peste cap de gripa aviară, care a afectat mult sectorul de creștere a păsărilor. Am renunțat așadar la acest proiect și ne-am uitat către legumicultură. Am început această activitate în toamna anului 2007. A fost un început timid, atunci cultivam legume pe o suprafață restrânsă. Tot atunci am deschis un magazin în care comercializam inputuri. Având expriența de producție în spate, am putut să arătăm potențialilor clienți ce performanțe obținem cu produsele pe care le comercializăm, iar asta ne-a ajutat în timp.

În anul 2008, am început primele livrări de legume în retailul modern, inițial printr-un intermediar. Până în 2014 am livrat în retail două-trei articole, apoi am căutat să dezvoltăm ramura de producție, am extins suprafețele, dar și sortimentul. În 2014, am început o colaborare cu Mega Image, devenind furnizori în proiectul Gusturi Românești și livrând tomate, ardei și salată verde. Atunci am înțeles că există un potențial fantastic pentru producția locală, comparând și cu ce am văzut în alte piețe. Cu magazinul de inputuri am avut ocazia să vizitez fermieri din Grecia, Turcia, Spania și am văzut cât de dificil este pentru aceștia să producă legume într-un sol nu tocmai prielnic și în condiții termice dificile. Proiectul Gustul Românești a reprezentat pentru noi o rampă de lansare.

Anul 2017 a fost un alt moment cheie pentru noi, când, în urma unor prezentări realizate de Lidl la USAMV, am început primele livrări către această rețea de magazine, listând șapte – opt articole la ei. Dacă în aprilie 2017 era o afacere de familie, în acest moment putem vorbi despre un business în spatele căruia se află peste 40 de fermieri, mare parte din Băleni – Dâmbovița, dar și alți șase-șapte din zone precum Tulcea, Matca sau Tărtășești.

Nu ați înființat o cooperativă agricolă. Totuși, cum ați construit aceste parteneriate cu alți fermieri, care este modelul de colaborare?

Suntem un grup de antreprenori, având contracte ferme încheiate între noi, fermierii. Colaborăm foarte bine, planificăm atent culturile, suntem serioși, practicăm prețuri transparente și o agricultură curată, ne consultăm permanent. Avem un obiectiv comun, exact ca într-o cooperativă. A fost nevoie de multă disciplină, dar am învățat împreună să planficăm eficient și să folosim anumite tehnologii de producție care să ne ajute în creșterea productivității și în reducerea reziduurilor de pesticide. Nu Oricum Serv coordonează această relație de parteneriat și pot spune că lucrurile funcționează nu bine, ci foarte bine. Astăzi, ne putem “bate umăr la umăr” cu producătorii din piețele externe. Mai mult decât atât, de trei ani, reușim să și exportăm o anumită cantitate din cultura de ridichi către un partener din Bulgaria.

Ce tip de legume cultivați și puneți pe piață împreună cu acești fermieri parteneri?

În prezent, producem o gamă largă de articole, de la verdețuri până la pepeni. Pe durata unui an calendaristic, livrăm aproximativ 45 de articole. De la pătrunjel, mărar, leuștean, ceapă verde, ceapă uscată, ridichi, salate, tomate (galbene, portocalii, roz, Roma etc.), ardei, vinete, cartofi, morcovi, păstârnac și multe alte varietăți de legume.

Ce suprafețe agricole exploatați în prezent?

Nu Oricum Serv administrează, singur, o suprafață de 3 ha de culturi protejate (solarii) și alte 15 ha de legume în câmp. La nivel de grup, avem în exploatare aproximativ 45 de hectare de solarii și 150 de hectare de culturi în câmp.

Căror culturi ați alocat cele mai mari suprafețe agricole?

Suprafețe mai mari de teren sunt cultivate cu rădăcioase, varză, cartofi, ceapă. În solarii producem tomate, ridichi și o parte dintre verdețuri.

Care au fost articolele cu performanțe mai bune în ultima perioadă?

În ultimii ani, cel mai îndrăgit articol al nostru este tomata, considerată un produs de bază în regiunea noastră. Livrăm și noi cantități însemnate de tomate, ne apropiem de 2.000 de tone pe an, împreună cu partenerii pe care îi avem, desigur. O altă cultură emblematică pentru noi este ridichea de lună (ridichea roșie) pe care o livrăm 50 din 52 de săptămâni ale anului. Suntem mulțumiți și de alte culturi, peste tot există un progres.

Cum a fost sezonul agricol 2025, ce provocări ați avut?

A fost unul din cei mai grei ani, începând cu înghețurile din primăvară și culminând cu seceta puternică din miezul verii, care a durat până la începutul lunii octombrie. Au fost afectate culturile de cartofi, dar și cele de tomate, unde în primăvară a fost nevoie să intervenim cu tunuri de căldură ca să evităm un dezastru. Peste vară am înregistrat pierderi la mai multe culturi, dar în special la pepeni. În 2025, am reușit să vindem maxim 40% din cantitatea prognozată pentru vânzare. O cantitate importantă s-a stricat pe câmp din cauza căldurii, iar sezonul de vânzare a fost și el unul slab. În piață a fost marfă multă, toată lumea a cultivat în 2025 pepeni, iar acest lucru nu a ajutat pe nimeni, au fost pierderi fantastice la această cultură. Având o varietate de culturi, am echilibrat lucrurile și am mers mai departe. Una peste alta, 2025 a fost un an de consolidare. Vrem să echilibrăm anumite aspecte operaționale, să reglăm altele, apoi să reluăm dezvoltarea. Venim după o perioadă de trei ani de investiții continue, avem nevoie de un an să ne stabilizăm.

Cu ce cifră de afaceri ați încheiat 2024 și ce prognozați pentru 2025?

Am încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de circa 12 milioane de euro, iar aici mă refer la rezultatele cumulate ale noastre și ale partenerilor din grup. Vom închide 2025 cu o cifră de afaceri de circa 16 milioane de euro, cel mai probabil.

Ce planuri de dezvoltare aveți pe termen scurt și mediu?

Ne-am propus să creștem capacitatea de producție, suprafața cultivată, capacitatea de depozitare și să demarăm și activitatea de procesare legume. Avem din ce în ce mai multă marfă care rămâne neutilizată în urma etapei de sortare și vrem să valorificăm mai bine și această producție de o calitate bună.

Creșterea capacității de producție este necesară pentru toate articolele, cererea de legume este în creștere, iar planul nostru este și să exportăm mai mult. Un potențial de export vedem și în categoria de tomate, există cerere în Europa de Vest, unde comunitățile de români sunt puternice. Anul acesta, am livrat cantități mici de verdețuri, ridichi și tomate în Anglia sau Spania, mai mult ca să vedem cum se comportă, cum ajunge marfa acolo, cum rezistă la raft. Sunt informații importante, pentru că nu avem experiență la export.

În privința creșterii suprafețelor cultivate, ne bucurăm să vedem că, an de an, patru – cinci fermieri noi vin către noi și se alătură grupului nostru.

Avem în vizor, de asemenea, și creșterea capacității de depozitare. În prezent, avem un depozit central cu o suprafață de 1.000 de mp, unde pregătim marfa pentru livrare, și alte două anexe care au, împreună, tot 1.000 de mp. Aici ambalăm legumele, depozităm ambalajele etc. La ieșirea din sat deținem un teren pe care dorim să construim, în 2027, un nou depozit logistic. În ultimii doi ani, am investit în achiziția unor linii de ambalare pentru morcovi, cartofi și ceapă, iar aceste investiții vor continua în extinderea capacității de depozitare care să susțină creșterea producției pe care ne-o dorim. Tot în zona investițiilor în tehnologizare, aș menționa și faptul că anul acesta am achizionat o dronă agricolă pentru tratamente fitosanitare și cretizare solarii.

În ce canale de distribuție sunteți prezenți astăzi?

Suntem prezenți aproape exclusiv în retailul modern. Lucrăm cu doi retaileri, respectiv Lidl și Anabella, către cei doi livrăm 99% din producția noastră. Suntem în discuții și cu alți potențiali clienți. Lidl este, într-adevăr, foarte pretențios din perspectiva calității produselor, a certificărilor solicitate, dar este un client care te disciplinează și care îți oferă șansa să te dezvolți. În 2017 am implementat Global G.A.P, iar în prezent suntem în curs de certificare EcoVadis. Este un sistem de evaluare a sustenabilității companiilor, bazat pe evaluarea performanței acestora în ceea ce privește mediul, munca și drepturile omului, etica și achizițiile sustenabile.

Pe termen mediu și lung, ce alte planuri de dezvoltare aveți?

În următorii zece ani ne dorim să construim un grup format din 100 de fermieri parteneri și să creștem exporturile de legume.

 

Articolul precedentProfi lansează programul „Raftul cu Bunătăți Locale” și în câteva magazine din București
Articolul următorAsociația Degustătorilor Autorizați: 2025 se anunță un an de referință pentru calitatea vinurilor românești
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.