Ioana Tudor, Transylvania Berry: În 2021, ne aşteptăm la o creştere de 25% a productivităţii. Vom livra primele fructe la final de iunie

Ferma ecologică Racoviță Berivoi a reuşit să îşi vândă anul trecut circa 70% din producţia de fructe către patru mari comercianţi din România. Producătorul este prezent în retailul modern cu brandul propriu Transylvania Berry sub care comercializează afine, zmeură şi mure ecologice, cultivate la poalele Munților Făgăraș. Creşterea prezenţei şi vizibilităţii brandului în retailul modern a fost cel mai important obiectiv al echipei actuale de acţionari, care a decis în 2017 reorganizarea afacerii aflate la acel moment într-o situaţie dificilă. Ioana Tudor, reprezentant marketing şi comunicare ne povesteşte într-un interviu acordat recent despre planurile fermei ecologice Racoviță Berivoi pe termen scurt şi mediu.

Care este povestea fermei ecologice Racoviță Berivoi?

Ferma a fost înfiinţată în 2012 de un grup de antreprenori din zonă. Aceştia au accesat fonduri printr-un program european de finanţare şi au înfiinţat o plantaţie de zece hectare de culturi de afine, zmeură şi mure, dintre care nouă hectare au fost efectiv în exploatare, restul fiind spaţiul tehnic. La început, pe un hectar de teren se cultivau mure, iar zmeura şi afinele beneficiau fiecare de patru hectare. Până în 2016-2017, vânzările erau slabe, iar mare parte din producţie mergea către industria procesatoare de fructe. S-a mers atunci, în 2012, în special pe soiuri clasice care se pretau pentru procesare şi care nu erau solicitate de pieţele moderne, cum este retailul alimentar. Afacerea se afla într-o situaţie dificilă. În 2017, familia Socol a decis să preia pachetul majoritar de acţiuni şi să dezvolte, în continuare, afacerea în direcţia corectă. Suprafaţa în exploatare a rămas la fel, însă în prezent pentru mure avem doar un lot de test de două rânduri, cultivăm afine pe patru hectare şi zmeură pe 4,8 hectare. S-au plantat soiuri noi de afine, cum sunt Duke, Toro, Chandler,  dar s-au păstrat şi o mică parte din cele vechi care aveau randament mai bun.

Ce cantitate de afine şi zmeură aţi obţinut în 2020?

Anul trecut am avut o producţie de 16 tone de afine şi de circa 21 de tone de zmeură. Randamentul plantelor înregistrează o creștere anuală progresivă, iar pentru 2021 ne aşteptăm la o creştere de 25% a productivităţii. În agricultura ecologică vorbim totuşi de un randament mai mic faţă de o producţie convenţională.

Unde desfaceţi producţia anuală de fructe ecologice?

Unul din obectivele noastre importante a fost să reducem cantitatea pe care o vindeam către industria de procesare a fructelor şi să punem pe piaţă un produs cu mai multă valoare adăugată, aşa că ne-am îndreptat atenţia către marii comercianţi cu brandul Transylvania Berry. Lidl a fost prima reţea de magazine cu care am lucrat, ne-au listat în 2018 şi am livrat afine și zmeură către majoritatea platformelor lor logistice. Ulterior, am început să colaborăm şi cu Auchan, Carrefour şi Metro Cash & Carry. În 2020, o pondere de circa 85% din cantitatea de afine a fost comercializată în aceste reţele de magazine. La zmeură, procentul a fost un un pic mai mic pentru că în retail intră doar calitatea I, iar zmeura este un produs mai sensibil. Comercianţii vor o calitate ireproșabilă, iar dacă într-un lot găsesc două-trei cutii în care fructele nu arată bine, acelea se returnează. Aşadar, făcând o medie, putem spune că circa 70% din producţia noastră de fructe a mers în 2020 către cei patru mari comercianţi cu care am încheiat contracte de colaborare. Restul producţiei se vinde regional, către magazine mai mici specializate în vânzarea de produse bio și direct către consumatori.

Ce soluţii aţi ales pentru ambalarea produselor?

Până anul trecut, am utilizat caserole de plastic, aşa cum face aproape toată industria. Pentru că vorbim despre fructe ecologice, ne-am spus că ar fi grozav ca ambalajul să fie unul biodegradabil. Se utilizează foarte mult ambalaj: pentru un kg de zmeură sau afine comercializate în cutii de 125 de grame trebuie să pui pe piaţă opt caserole de plastic de unică folosință care apoi devin deşeuri. În 2020, am luat decizia de a implementa noul sistem de ambalare şi am ales caserolele de carton. Cred că am fost unul dintre printre primii producători de fructe de pădure care au implementat sistemul acesta. Am lucrat cu un producător de ambalaje din Făgăraș care a făcut un model special pentru noi. Aşadar, în prezent, comercializăm fructe de pădure în ambalaje de carton de 125 de g, 200 și 250 g. A fost o provocare să reuşim să le punem în piaţă la un preț apropiat de cel al ambalajelor din plastic. Din punctul nostru de vedere, acest lucru a fost un plus şi pentru noi şi pentru comercianţii cărora am reuşit să le oferim opţiunea asta fără să creștem foarte mult prețul produsului final.

Mai exact, cu cât a crescut preţul produsului după schimbarea ambalajului?

Creşterea a fost de 20 de bani/caserolă, deci nu a fost o schimbare foarte mare. O să continuăm cu acest ambalaj, dar vom oferi în continuare şi caserola de plastic ca opțiune pentru clienţii care nu vor să plătească diferenţa de preţ. Intenția noastră este să ajungem la 100% ambalaj biodegrababil pentru că din estimările noastre am economisit aproape 700 de kg de plastic pe an.

Ce gramaj are cel mai mare succes la consumatori?

Şi la zmeură și la afine a prins cel mai bine caserola de 125 de g.

Vă doriți să colaborați și cu alte rețele de retail modern din România?

Da, ne-am dori să mai colaborăm cu una-două reţele comerciale în aşa fel încât să ne vindem aproape toată producţia noastră către comercianţii mari.

Ce aţi schimbat şi îmbunătăţit în ultimii ani ca să vă puteţi extinde prezenţa pe rafturile marilor comercianţi şi de ce provocări v-aţi lovit?

Cred că există şi un mit cu privire la dificultatea de a lucra cu o reţea internaţională de comerţ. Există încă în rândul mai multor fermieri sentimentul că aceşti clienţi sunt greu de abordat, dar vedem cu toţii că s-au făcut proiecte şi campanii de atragere a producătorilor locali către hipermarketuri şi supermarketuri. Provocări există, clar. Sunt constrângeri logistice, multe documente de completat, ai nevoie să te certifici. Toate acestea nu sunt elemente negociabile. Foarte important este, de asemenea, să poţi asigura o predictibilitate cât mai bună a recoltelor și a livrărilor. Chiar dacă lucrăm cu produse naturale care, în principiu, depind de vreme, este important să reducem pe cât se poate riscul de a nu livra în momentul în care ne-am angajat că vom face acest lucru. Toate acestea necesită o foarte bună organizare.

Plantarea de noi soiuri ne-a ajutat şi să îmbunătăţim calendarul livrărilor. A fost important să alegem acele soiuri care ne permit să recoltăm succesiv. Pentru producători, aceasta este o mare problemă pentru că mulţi au un vârf de recoltă, o săptămână-două, după care nu mai pot asigura cantități constante. Ne-am dorit să oferim constanță la raft pe o perioadă cât mai lungă. Am plecat de la aproape 10 săptămâni cu zmeura, dintre care în ultimele două livram cantități foarte mici și am ajuns la 20 de săptămâni. Tot cu scopul extinderii prezenţei la raft am ales în acest an să facem investiţii importante şi să instalăm un sistem de protecţie a plantaţiei de zmeur. În ultimii ani au fost multe precipitaţii vara, iar zmeura este un fruct sensibil. O ploaie ne poate da foarte mult peste cap planificarea livrărilor pentru că uneori nu poţi culege în ziua respectivă şi poate nici a doua zi. La afine, problema nu este aşa de mare.

Ce soluţii aţi identificat şi ce investiţii aţi realizat?

Soluția a fost să se folosească tuneluri care acoperă solul şi planta. Ele ne vor ajuta să recoltăm mai devreme primele fructe, pentru că sub tunel temperatura este mai mare, dar şi să prelungim sezonul de recoltare în toamnă. De regulă, zmeura se culege până la prima brumă. Apoi producătorii nu mai pot livra în retail pentru că bruma afectează aspectul comercial al fructelor, iar în retail aspectul este foarte important. Noi avem soiuri remontante, aşa că aceste tuneluri ne vor ajuta să culegem fructele care se coc şi după ce pica bruma pentru că fructele vor fi protejate de umiditate. Am acoperit deja primele două hectare, iar în toamna anului 2021 vom continua cu restul suprafeţei pe care cultivăm zmeură. Investiţia în tunelurile de protecţie va depăşi probabil 100.000 de euro.

Cum a fost 2020 pentru dumneavoastră, aţi înregistrat o creştere a cifrei de afaceri?

Din fericire a fost un an bun. Emoțiile au fost mari, anticipam schimbări în piață și nu le cunoșteam amploarea,  dar am reușit cumva să trecem cu bine peste toate. Am înregistrat și o creştere importantă a vânzărilor faţă de 2019, astfel că am încheiat anul cu o cifră de afaceri de peste două ori mai mare. Pe partea de siguranţă alimentară, pentru noi nu au existat multe noutăţi pentru că aveam deja măsuri de igienă riguroase implementatate odată cu certificarea GLOBAL GAP. Am reușit astfel să trecem peste sezonul 2020 fără să oprim producția, ceea ce se poate considera o mare realizare.

Ce alte obiective de dezvoltare aveţi pe termen scurt şi mediu?

Obiectivul companiei este să înființăm noi culturi în următorii trei ani. Vrem să creştem cu 15 ha suprafaţa cultivată, vom mai planta afine şi zmeură. Trebuie ţinut cont de faptul că mai durează aproximativ doi ani până când plantele intră pe rod. În primăvara anului viitor începem plantarea cu soiuri târzii, moderne. Avem discuții cu un furnizor international, încercăm să prelungim durata sezonului de afine, aşa cum am procedat şi la zmeură. Optimizăm și costurile de livrare dacă livrăm câte două produse odată. Ne dorim să extindem și suprafața de mur pentru că am avut rezultate destul de bune cu ele.

Vrem, de asemenea, să aducem îmbunătățiri pe partea de alimentare cu energie electrică. Noi utilizăm panouri solare şi intenţia este de a face o serie de optimizări care să ne permită să susținem mai eficient  consumul camerei frigorifice.

Pe termen mediu şi lung, ne gândim să n eimplicăm și în procesarea fructelor, dacă exista interes din partea retailerilor. Un astfel de proiect ne-ar ajuta să valorificăm mai uşor fructele de calitatea a II-a. Dar toate acestea sunt, momentan, la nivel de discuții. Ce știm sigur este că și în 2021 vom continua evenimentele pentru public desfășurate la fermă, pentru că ne dorim să creăm o comunitate în jurul brandului. Invităm la fermă grupuri de adulţi şi copii, aceştia din urmă pot să vină în miniexcursii organizate de şcolile la care învaţă. Din punctul meu de vedere, aceste evenimente reprezintă o excelentă soluţie de educare a publicului pentru consumul de fructe de pădure şi un prilej pentru promovarea Transylvania Berry.

Când o să livraţi primele fructe în retailul modern anul acesta şi cât timp estimaţi că veți livra?

Estimăm că spre sfârşitul lunii iunie pentru că la noi este puţin mai frig. Vrem să livrăm afine până la începutul lunii septembrie, iar zmeură până spre finalullunii octombrie.

Creşterea randamentului plantelor se va reflecta în 2021 şi în cifra de afaceri pe care o prognozaţi?

Noi credem că anul acesta vom putea livra o cantitate cu 25% mai mare de fructe. Avem trei hectare de culturi în ciclul de creștere și, prin optimizarea hrănirii lor şi cu ajutorul tunelurilor de protecţie, vom putea să atingem acest obiectiv. Tunelurile despre care vorbeam ar trebui să ne ajute să avem și o proporție mai mare de fructe de calitatea I. Aşadar, sperăm să obţinem o cifră de afaceri cu 20-25% mai mare în 2021.

Cum apreciaţi evoluţia consumului de afine proaspete și de zmeură în România?

Cu sigurață vedem o creştere a categoriei. Nu este o creştere la fel de accelerată ca în alte pieţe europene, dar este de apreciat că retailerii au început să se orienteze către producători locali şi să dezvolte tot mai mult sortimentul la raft. Pe partea de bio există încă mult potenţial de creştere, oamenii sunt încă reticenţi, cererea este mai mare pentru produsele convenţionale. Este evident însă că există interes tot mai mare pentru genul acesta de produs, pe care comercianţii și-ar dori să îl aibă la raft în momentul în care clienții lor vor fi pregătiți să îl cumpere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here