Ioana Pantelimon, Froopt: „Nu ascundem nimic din povestea fructelor noastre”

În segmentul de fructe şi legume proaspete, conceptul „farm to table” care promovează lanţul scurt de aprovizionare are un bazin de consumatori care creşte de la an la an, încet dar sigur. Sunt acei clienţi cu educaţie şi venituri peste medie, cu o aplecare către online, preocupaţi de o alimentaţie sănătoasă, interesaţi să cunoască originea şi povestea produselor pe care să le comande, eventual, direct de la fermă şi să le primească cât mai rapid de la momentul recoltării.

Un astfel de target au avut în vedere cei doi antreprenori care au dezvoltat magazinul online Froopt.

“Ideea a încolțit în noiembrie 2020 și a prins viață în mai 2021 cu o investiţie de circa 100.000 de euro şi cu oameni care își doresc să ofere consumatorilor fructe și legume ecologice, direct din grădinile micilor producători români”, spune Ioana Pantelimon, cofondator Froopt.

În câteva luni de la lansare, Froopt a reuşit să atragă circa 1.000 de clienţi constanţi din Bucureşti. Ioana Pantelimon nu are un background profesional în sectorul de fructe şi legume proaspete, dar s-a asociat în acest business cu proprietarul fermei Eco Fruct Sultana şi împreună şi-au propus să promoveze agricultura ecologică.

Froopt este prima experienţă antreprenorială pentru dumneavoastră?

Da. Am intrat în banking imediat după ce am terminat facultatea şi, timp de câţiva ani, am ocupat funcţii diverse, începând cu front desk şi ajungând în headquarter, în companii precum Raiffeisen şi BCR. Apoi am schimbat industria şi am lucrat la Blue Air, ca director de customer service. Despre sectorul de fructe am început să aflu mai multe informaţii din discuţiile cu proprietarul fermei Eco Fruct Sultana. Discutăm depre calitatea fructelor din livada proprie, despre piaţa de desfacere, nevoile clienţilor şi despre sistemul de livrări, pentru că Eco Fruct Sultana livra deja câtorva sute de clienţi la domiciliu, cu eforturi mari. Aşa am decis să ne asociem şi în noiembrie 2021 am înfiinţat împreună Agro Delivery, cu scopul de a aduce pe mesele românilor produse curate, ecologice de la producători români. Am renunţat aşadar la jobul într-o corporaţie, am întocmit un business case şi am decis să mă dedic trup și suflet platformei de e-commerce, pe care am gândit-o împreună plecând de la principii sănătoase: transparenţă, onestitate, calitate, rapiditate, dar şi responsabilitate.

Ce investiţii aţi făcut în etapa de start-up şi cum aţi distribuit capitalul investit?

Până acum am investit peste 100.000 de euro. Froopt este o afacere care încă nu se autosusține. Știam lucrul acestea, nu ne-a luat nimic prin surprindere. Încă din etapa de business case am prevăzut că urmează o perioadă în care trebuie să fim pregătiți să-l susținem financiar, pentru că am ales calea durabilă, am creat premisele unei dezvoltări la o scară mai mare.

În prima etapă ne-am construit identitatea, iar pentru asta ne-am îndreptat către o agenţie specializată. Ne-am dorit un singur cuvânt care să fie ușor de reținut și care să reflecte prospețimea pentru că promisiunea nostră este să livrăm fructe proaspăt culese. Froopt înseamnă un “fruct proaspăt rupt”. Sunt foarte mândră de rezultatul final.

Următoarea etapă a fost să dezvoltăm magazinul online, iar infrastructura IT a avut cea mai mare pondere din totalul investiţiei.
Şi aici am respectat principiul nostru de a merge pe calea durabilă, aşa că am optat pentru o infrastructură care ne permite apoi să adaugăm oricâte produse dorim şi orice funcţionalităţi noi avem nevoie.

În paralel am început căutările pentru un depozit logistic şi în urma consultărilor am ales să închiriem un spaţiu de 200 mp în Catted Business Park, Chitila pentru a putea livra rapid către consumatorii de Capitală. Livrăm cu flota proprie de maşini pentru a putea controla mai bine acest proces de livrare şi manipulare a produselor, fructele şi legumele fiind produse care se deteriorează uşor.

În aceste cinci luni şi jumătate de la primele livrări am acumulat multe cunoștiințe şi, fiind un business tânăr, suntem într-un continuu proces de îmbunătățire.

Cum aţi construit portofoliul de produse, cu câte articole aţi început şi unde sunteţi astăzi?

Am început cu șase produse, o parte proveneau din livezile Eco Fruct Sultana şi o parte de la o altă fermă, iar astăzi am ajuns la peste 370 de articole, grupate în mai multe categorii: fructe, legume, conserve de legume, produse lactate, produse de băcănie, sucuri naturale, gemuri şi dulceţuri. Uşor, uşor am început să creştem numărul de articole şi să listăm şi alte categorii de produse, pentru că varietatea este un factor important pentru clienţi. Mai este un motiv: sezonul de fructe şi legume româneşti este unul relativ scurt. Suntem două persoane care se ocupă de selecţia partenerilor. Îi vizităm, le explicăm modelul nostru de vânzare şi discutăm cu ei toate detaliile colaborării, în mod transparent.

Am extins și numărul producătorilor cu care colaborăm, astfel încât, în plin sezon, oferim fructe şi legume de la peste 40 producători români. Vedem cu bucurie că există tot mai mulţi fermieri certificaţi ecologic, dar sunt foarte mulţi care nu au încă forţă de vânzare şi nici infrastructura de sortare sau infrastructura logistică. De la toţi aceşti fermieri noi cumpărăm vrac, iar comenzile le pregătim în depozitul propriu. Se întâmplă uneori ca fermierul să ne anunţe că marfa nu este sortată și atunci o sortăm noi. Marfa care nu corespunde standardelor noastre o valorificăm altfel, livrând-o gratuit către case de bătrâni sau de copii.

Revenind la portofoliul de produse, de câteva săptămâni am început să listăm şi fructe ecologice din diverse alte pieţe europene, pentru că oferta locală este tot mai redusă pe perioada iernii. Am început cu banane, lămâi şi portocale pentru că sunt fructe cerute în special de familiile cu copii. Suntem într-o perioadă de test cu aceste articole, dacă feedback-ul din piaţă va fi bun vom încerca să aducem şi alte produse în segmentul de fructe şi legume ecologice.

Ioana Maria Pantelimon, Cofondator, Froopt

Ce număr de clienţi are magazinul Froopt în acest moment?

Am ajuns astăzi la un număr de 1.000 de clienţi. Am început cu cei care comandau direct către partenerul meu de business, Eco Fruct Sultana şi am crescut această bază prin eforturi susţinute de promovare. Din analizele realizate pe o perioadă de patru luni, putem vedea că un procent de 15% dintre clienţi comandă o dată pe săptămână, în timp ce 44% dintre ei comandă cu o frecvenţă de două ori pe lună.

Consider că avem un customer engagement bun, pe care nu l-am obţinut întâmplător, ci cu mult efort, flexibilitate şi o atitudine potrivită faţă de clienţi. Avem un telefon unde clienţii ne pot suna şi care stă 90% din timp la mine. Îmi place să stau de vorbă cu oamenii care comandă de la noi, pentru că vreau să înţeleg ce anume îşi doresc, ce putem să facem mai bine. Mi se pare atât de important să știi ce spun clienții. Altfel, poţi să ai o idee falsă despre ce înseamnă bine pentru client.

Care este valoarea medie a unei comenzi?

Comanda medie este de 170 de lei, iar cheia este să putem menţine o varietate cât mai mare de produse, ceea ce reprezintă o provocare în sezonul rece. Acest coș conține legume și fructe, precum şi articole de băcănie.

Câți angajați aveți?

Suntem 8 persoane, cu tot cu cei trei colegi care se ocupă de livrarea produselor la consumatori.

Care este aria de livrare a produselor?

Momentan, livrările se fac doar în București și zonele limitrofe cum ar fi Buftea, Chitila, Otopeni, Voluntari, Mogoşoaia, Baloteşti ş.a.

Pentru ca acest business să se autosusţină şi pentru a intra pe profit, unde anume trebuie să ajungeţi din punct de vedere al numărului de clienţi?

Ar trebui să ne dublăm activitatea, bazându-ne pe profilul de cumpărător pe care-l avem acum. Având în vedere că în 5 luni am livrat la peste 1.000 de clienţi, sunt încrezătoare că anul viitor ne putem dubla activitatea.

În cât timp vă aşteptaţi să se întâmple asta?

Estimăm că am putea atinge acest obiectiv la finalul anului 2022. Deşi am creat premisele unei dezvoltări durabile, vrem să rămânem un business anteprenorial, de nișă. Este important să nu pierdem din calitate. Când te faci mare, pierzi din calitate, uneori. Îmi doresc ca acest business să se autofinanțeze și să avem clienți fericiţi. Aceasta este cea mai mare mulțumire. Vreau să livrăm fructe şi legume curate şi proaspete, dar şi produse artizanale, pe care consumatorii nu le pot găsi în marile supermarketuri.

Ce apreciază clienţii la magazinul online Froopt şi ce vă diferenţiază faţă de alte platforme de e-commerce?

Clienţii care comandă pe Froopt sunt persoanele care cunosc și apreciază principiile agriculturii ecologice, iar unul din lucrurile pe care le apreciază este transparenţa. Nu ascundem nimic din povestea cultivării și creșterii plantelor. Încrederea clienţilor este motivația noastră, așa că pe website-ul nostru clienţii pot afla de unde provine fiecare produs şi să găsească certificatele ECO ale producătorilor. Aceste certificări se acordă anual, fiind subiect de analize și verificări constante pe parcursul a 12 luni.

Apoi ne mândrim cu prospeţimea produselor pentru că ne aprovizionăm de două-trei ori pe săptămână pentru anumite categorii de produse. De pildă, salata verde, busuiocul, leușteanul, pătrunjelul sunt produse pentru care avem livrări din două în două zile pentru că sunt produse foarte perisabile, care nu ţin o săptămână.

Ne mândrim cu faptul că livrăm a doua zi, indiferent la ce oră se postează o comandă. Aproape 20% din comenzile pe care le primim sunt postate după ora 12:00 noaptea. În fiecare zi, la ora 6:00, ne punem în mișcare. Analizăm toate comenzile pe care le avem de pregătit în acea zi și începem cu pasul cel mai important: alegem fiecare produs manual și avem grijă să fie toate intacte, ferme și de mărimea potrivită. Cântărim produsele, le ambalăm pe categorii, în pungi de hârtie şi apoi în cutii ecologice de carton, grupăm pachetele și pregătim rutele de livrare. Ne facem un program de livrare, apoi anunţăm intervalul în care vom livra către toţi clienţii planificaţi. Nu este ușor să facem asta, o facem cu costuri mari, dar o facem. Mașinile cu care livrăm au autorizații DSV care confirmă că pot transporta alimente în siguranță, sunt mereu curate și beneficiază de temperatură controlată care păstrează prospeţimea produselor.

Un alt lucru apreciat de clienţi este flexibilitatea. Într-un supermarket, în raionul de produse bio, aproape totul este ambalat, ceea ce oferă clienţilor o anumită limitare în alegerea produselor. Sortăm manual şi livrăm produsele fără acele mici defecte ce pot apărea la manipularea lor, asumându-ne pierderile generate. Suntem atenți şi flexibili la ce își doresc clienții. Sunt clienţi care îşi doresc ca toate fructele pe care le trimitem să fie tari şi atunci noi le punem aşa, alţii din contră, spun că vor să fie mai coapte și pe viitor știm cum să pregătim comenzile lor. Este un tip de comunicare la care ţinem mult.

În încheiere, vreau să vă întreb care sunt obiectivele pe termen scurt pentru brandul Froopt?

Lucrăm în permanenţă la îmbunătăţirea proceselor. Uneori ne sună un fermier şi ne spune că nu poate să recolteze pentru că a plouat mult şi nu ne poate livra în ziua respectivă. Sunt multe provocări, avem şi situaţii în care clienții ne semnalează mici probleme, dar întotdeauna şi fără nicio discuție am înlocuit produsele sau am returnat banii, în funcție de cum au dorit aceştia.

Suntem aproape de clienţi şi căutăm să venim rapid cu soluţii la problemele pe care ni le semnalează.

Vom investi în continuare în promovarea brandului pentru a putea atrage clienţi noi în platforma Froopt.

Pe partea de sortiment, vom testa în continuare produse noi, vom căuta parteneri noi din rândul producătorilor de fructe şi legume ecologice, şi nu numai. Obiectivul principal este ca afacerea să crească sănătos, fără să facem rabat de la calitatea produselor sau a serviciilor. Împreună cu furnizorii pe care-i avem, vrem să oferim clienţilor o experienţă la care să revină şi să descopere savoarea fructelor sezoniere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here