Investitorul Petko Zahariev dezvăluie ce francize noi aduce în România în 2018

În imagine: Petko Zahariev

Petko Zahariev, investitorul bulgar responsabil pentru dezvoltarea brandului Starbucks în perioada 2013-2016, și care a adus franciza Sbarro în România, se ocupă în prezent de introducerea altor branduri internaționale pe piața locală, în 2018, precum: Happy, illycaffè, Street Chefs și Le Burger. Economia românească are însă o problemă reală, în opinia sa: criza forței de muncă. Soluția ar fi reîntoarcerea românilor din străinătate sau angajarea lucrătorilor străini.


Sunteți investitorul care a adus brandul Starbucks în România?
Nu, am cumpărat afacerea după ce avea deja șapte ani de operare pe piața din România. Apoi, am dezvoltat brandul și l-am vândut. Prețul pe care ni l-a oferit operatorul polonez de cafenele AmRest Coffee a fost atât de bun, încât nu aveam motive să nu îl vindem. (Compania Marinopoulos Coffee Company a vândut în 2015 afacerea Starbucks din România și Bulgaria pentru 16 milioane de euro.)

D-voastră sunteți cel care a adus brandul Sbarro, în octombrie anul trecut, în România?
Da, eu sunt cel care a adus Sbarro în România. Cred că piața de pizza are un potențial uriaș. De altfel, în întreaga lume, lanțurile de pizzerii sunt în topul 2 sau 3 al afacerilor din întreg sectorul alimentar, de aceea am decis să aducem acest lanț de pizzerii aici.

Aveți de gând să aduceți lanțul de restaurante Happy Bar & Grill în București anul acesta? Ce ar trebui să știe cei care n-au vazut un astfel de restaurant până acum?
Da, avem în plan să aducem Happy în România. Happy este un lanț de restaurante “casual” cu servire rapidă, care operează în Bulgaria, dar și în Spania, la Barcelona, cu o ofertă distinctă de produse, servicii și politică a prețurilor. Prețurile sunt decente, serviciul este excelent – foarte rapid – iar calitatea produselor este întotdeauna stabilă și foarte bună. Clienții sunt de vârstă mijlocie, oameni care doresc să petreacă mai puțin timp în restaurante, care se bucură de confort și care apreciază mâncarea bună la un preț rezonabil.

În imagine: interior restaurant Happy

Este ca un fel de City Grill?
Nu, este destul de diferit, deoarece oferta de produse, varietatea opțiunilor, serviciul și prețurile diferă. Produsele-vedetă la Happy în acest moment sunt sushi, burgerii, tacos, tortillos. Este o mâncare internațională foarte modernă, iar oferta se adaptează permanent. Lanțul este deja prezent în Bulgaria și Spania, însă va intra curând în România și pe piața din Marea Britanie. Am semnat deja contractul pentru o unitate în AFI Palace Cotroceni Mall, care va avea în jur de 2.300-2.500 de metri pătrați și nu pot spune cu siguranță dacă va fi prima deschidere oficială, dar vă pot asigura că va fi printre primele. E un pic cam complicat, pentru că restaurantul va fi situat pe acoperișul AFI și trebuie să-l construim. Pe termen mediu, dorim să deschidem restaurante Happy în fiecare an. Planurile noastre de extindere se concentrează pe București în acest moment, iar după ce vom avea, să spunem, patru sau cinci restaurante în Capitală, vom deschide în alte orașe.

Cât de mare este investiția într-un restaurant Happy?
Depinde de mărimea restaurantului, în localul din AFI va fi foarte mare, pentru că trebuie să construim locul; deci se va ridica la aproximativ 3 milioane de euro.

Cum merge Happy în Bulgaria?
Happy a crescut dramatic, iar ca să vă faceți o idee, vă pot spune că brand awareness-ul Happy este de 40% în Bulgaria, iar cel al McDonald’s este de 8%, deci imaginați-vă. O mulțime de români știu deja brandul, pentru că trec pe lângă un Happy sau mănâncă acolo, ori de câte ori se duc în Grecia sau când își fac vacanța pe litoralul bulgăresc sau la ski, în Bansko.

Cine sunt principalii d-voastră concurenți pe brandul Happy?
Cred că în nișa noastră de piață nu există concurenți. Există o mulțime de restaurante în segmentul high-end, de asemenea în segmentul low-end, dar la mijloc, unde este situat Happy, nu sunt atât de multe.

Sunteți deci, optimist cu privire la intrarea pe piață?
Desigur, altfel nu am investi atât de mult și sunt sigur că afacerea va avea succes.

O să vedem și alte lanțuri internaționale internaționale care vin în România?
Unele companii din sectorul de cafea vizează piața românească; de exemplu, vom aduce cafenelele illycaffè în România, am semnat deja contractul pentru un spațiu în mall-ul AFI Palace Cotroceni. De asemenea, investiția va depinde de fiecare dată de mărimea cafenelei, se poate ridica de la 250.000 de euro la 500.000 de euro. Cafeaua illy este percepută ca fiind cea mai bună cafea din lume, brandul și amestecurile sale sunt foarte puternice și, în plus, diferența se va face prin oferta de alimente, deoarece vom servi gustări, aperitivo, o selecție de specialități italiene. Primul coffee shop illy se va deschide la sfarsitul lunii aprilie, începutul lunii mai 2018.

În imagine: Interior illy Caffè

În afară de Happy și illy, veți aduce un alt brand internațional în România și, dacă da, care dintre ele?
Street Chefs. Avem franciza pentru România. Street Chefs este un gourmet concept modern, pe bază de burgeri, o afacere de tip Street Food, iar prima furgonetă va fi plasată în fața mallului AFI la sfârșitul lunii aprilie sau începutul lunii mai a acestui an.

Care sunt cele mai provocatoare aspecte ale pietei românești?
Principala problemă este criza forței de muncă. Este foarte dificil să angajăm oameni și sunt sigur că în următorii doi-trei ani va fi mult mai rău. Rata șomajului este scăzută (aproximativ 5% sub rata șomajului UE, care este de 7,5%). Milenialii nu sunt angajați loiali, și își schimbă repede angajatorul. Dacă angajezi astăzi pe cineva, după cinci zile va veni să spună: nu mai vreau jobul ăsta, renunț. În Bulgaria lucrurile stau chair mai rău. Din păcate, ambele țări suferă din cauza imigrației forței de muncă; probabil că toată lumea știe că peste 3 milioane de români – peste 17% din populația României – trăiesc în străinătate, 1 milion doar în Italia. Comunitatea românilor din Marea Britanie este imensă, de asemenea și cea din Spania și SUA. Depopularea este o problemă reală! Populația României era de 22-23 milioane în anii ’90, acum s-a redus la aproximativ 20 de milioane, iar rata de imigrație este de aproximativ 100.000 de persoane pe an. Deci, pierdeți în continuare persoane apte de muncă, fiindcă pleacă în străinătate.

Ce fel de oameni căutați în procesul de recrutare, nu găsiți bucătari buni?
Afacerea noastră este puțin diferită; de exemplu, nu avem nevoie de bucătari foarte buni, angajăm oameni dornici să învețe, fiindcă procesele de lucru sunt ușoare. Primim mâncarea ambalată, așa că trebuie doar să deschidă pachetul, să adauge topping-urile; totul este foarte simplu. Suntem francizori, lucrăm în acest business de multă vreme și am învățat că, dacă ai un bucătar bun, trebuie să te bazezi prea mult pe el. Bucătarii buni își schimbă și ei destul de des locul de muncă. În cele din urmă, vor să aibă propriul restaurant – acesta este pasul către care se îndreaptă cariera oricărui chef bun. De asemenea, dacă ai un bucătar bun în restaurant, clienții vor veni când este el de serviciu, și vor evita să vină când nu este acolo; această diferență se va resimți și în calitatea preparatelor.

Cum se comportă consumatorii români din punctul d-voastră de vedere?
Pentru mine este ciudat să văd că românii sunt foarte orientați spre americani, este cel puțin surprinzător: românii iubesc brandurile americane! Nu știu cum se întâmplă, dacă te gândești că în trecut România era orientată către Franța, și că a avut relații foarte bune cu această țară, iar acum românii admiră mai mult stilul de viață american. Deși nu sunt aproape de Marea Mediterană, eu consider că românii se comportă ca și francezii, grecii și italienii, oameni care iubesc viața și cărora le place să se distreze – dar cu toate astea, ei muncesc ca americanii.

Ce sfat ați da altor investitori care se uită la piața românească în acest moment?
PIB-ul va crește, oamenii vor avea mai mulți bani și îi vor cheltui în restaurante; de asta ne aflăm și noi aici. Birocrația este destul de ridicată, dar altfel mediul de business este prietenos. Competiția este ridicată și va crește cu siguranță. Piața este promițătoare și capital venit de pretutindeni, fie din Africa de Sud, Europa sau din SUA este investit în România. Piața va deveni în curând saturată. Piața va crește, dar și concurența va crește dramatic, deci va deveni complicat.

Cum se rezolvă criza de personal?
O soluție este ca oamenii calificați și instruiți să se reîntoarcă în România – ceea ce este destul de dificil de realizat; sau de a importa forță de muncă din Moldova sau Ucraina. Se întâmplă deja în Bulgaria, așa că sunt destul de sigur că se va întâmpla și aici. În special în timpul sezonului de vară, turismul este în plină expansiune în Bulgaria și avem nevoie de o mulțime de lucrători sezonieri, iar oamenii vin să muncească din Macedonia, Ucraina și Moldova. Bulgaria a modificat legislația, deci este ușor să angajezi persoane din străinătate. Sunt sigur că același lucru se va întâmpla și în România. În acest moment nu este ușor să obții permise de muncă pentru un cetățean din afara spațiului UE. O soluție la rezolvarea crizei forței de muncă este atragerea lucrătorilor străini.

În imagine, Petko Zahariev și Bogdan Guzgă, Innovative Pizza Solutions
Articolul precedentCarlsberg anunță o creștere a vânzărilor pe piața locală de 21% în 2017
Articolul următorNestlé caută o soluție amiabilă în negocierile cu grupul AgeCore
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com