GfK – Climatul de consum in Romania: „Majoritatea populatiei isi permite in continuare sa cumpere numai articolele esentiale pentru traiul zilnic”

0
907

Desi produsul intern brut a crescut cu aproximativ 6 procente in al doilea trimestru fata de aceeasi perioada a anului trecut, consumatorii sunt sceptici in ceea ce priveste urmatoarele cateva luni, iar multi dintre acestia nu exclud posibilitatea unui declin economic, potrivit celui mai recent studiu  GfK privind climatul de consum in Europa pentru al treilea trimestru din 2016. Rezultatele studiului arata ca asteptarile economice au scazut cu 3 puncte din luna iunie, ajungand la 1,2 puncte in septembrie. Cu un an in urma, indicatorul arata 18,5 puncte in plus.

Cresterea economica puternica reduce ratele de somaj si, prin urmare, creste venitul. De asemenea, romanii sunt de parere ca nu se va schimba nimic in urmatoarele luni. Asteptarile privind venitul erau la 20,8 puncte in luna septembrie, intr-o crestere cu 2,3 puncte fata de luna iunie.

Redresarea economica imbunatateste putin cate putin atitudinea consumatorilor romani. Aflata la 2,3 puncte in luna septembrie, tendinta de cumparare este doar putin mai ridicata decat valoarea medie pe termen lung de 0 puncte, dar aceasta a atins 5,4 puncte in luna iulie, cea mai ridicata valoare din octombrie 2008. Totusi, valorile acestor indicatori arata in mod clar ca majoritatea coplesitoare a populatiei isi permite in continuare sa cumpere numai articolele esentiale pentru traiul zilnic. Produsele si serviciile cu o valoare ridicata raman in continuare in afara posibilitatii de cumparare a majoritatii consumatorilor.

Europa: Asteptarile economice si cele privind veniturile, dar si indicatorii privind tendinta de cumparare nu au evoluat uniform in spatiul european

In ceea ce priveste situatia la nivel european, principala problema transnationala din al treilea trimestru, mai ales de la inceputul acestuia, a fost decizia britanicilor de a parasi UE. In rest, discutiile din fiecare tara europeana in parte au fost dominate de subiecte specifice tarii. Asteptarile economice si cele privind veniturile, dar si indicatorii privind tendinta de cumparare nu au evoluat uniform in spatiul european. Per total, climatul de consum pentru EU28 a scazut de la 13,1 puncte la 12,3 puncte din iunie pana in septembrie 2016.

Inceputul celui de-al treilea trimestru a fost marcat de decizia Marii Britanii de a parasi UE de la sfarsitul lunii iunie. In aproape toate tarile europene si, bineinteles, in special in Marea Britanie, increderea consumatorilor si mai ale asteptarile economice au scazut, in unele cazuri chiar in mod dramatic. Climatul de consum pentru EU28 a scazut de la 13,1 puncte in iunie la 10,0 puncte in iulie. Pana in luna septembrie a crescut inapoi la 12,3 puncte. In august, discutiile despre Brexit işi pierdusera deja mult din intensitate in intreaga Europa. Au predominat alte teme specifice tarilor. Implicatiile Brexit-ului asupra starii consumatorilor europeni vor putea fi prevazute cu certitudine numai dupa inceperea negocierilor efective in apropiere de momentul iesirii Marii Britanii.

In termeni economici, Europa are o evolutie pozitiva. Aproape toate tarile raporteaza o crestere economica, in unele cazuri chiar la un nivel impresionant. Acest lucru este reflectat si de datele privitoare la somaj. In majoritatea tarilor, procentul angajarilor este in crestere, iar cel al somajului este in scadere. Totusi, aceste aspecte pozitive nu conduc la o crestere fundamentala in ceea ce priveste asteptarile economice si privind veniturile din randul consumatorilor. De asemenea, nici tendinta de cumparare nu a fost intotdeauna in concordanta cu dezvoltarea economica generala din fiecare tara. In prezent par sa joace un rol important alte probleme specifice tarilor, dar si factori psihologici generali si incertitudini fundamentale, precum continuarea razboiului din Siria, atacurile teroriste din Franta si Germania, cresterea popularitatii partidelor de extrema dreapta la alegeri si in sondaje si viitoarele alegeri prezidentiale din S.U.A.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here