Exigenţele de siguranță alimentară din timpul pandemiei nu reprezintă o noutate pentru Gabriela Boldeanu, ci mai degrabă, standardul profesional

269

Pentru Gabriela Boldeanu, managerul QA al companiei Eisberg, standardele ridicate de igienă atât la cultivare, cât și la procesare sunt de la sine înţelese. Atât ea, cât și colegii săi responsabili cu calitatea menţin contactul cu furnizorii pe parcursul întregului an. Doar așa, ajung materiile prime de înaltă calitate în unitatea de prelucrare, unde se trasnformă în mixurile de salate, mult așteptate de consumatori. Certificările – BRC, SQMS, HACCP şi ISO 9001/14001 – întâresc angajamentul companiei de a respecta întocmai promisiunea calității.

Cine este profesionistul, care de mai bine de 14 ani, se asigură că în spatele hastagului #‎calitateasunabine, promovat de Eisberg, există o promisiune respectată?

Sunt absolventă a Facultății de Industrie Alimentară din Galați – promoția 2002, iar ca experiență de lucru am mai activat în industria cărnii, a conservelor și a panificatiei. La Eisberg am ajuns în 2006 și de atunci am ocupat poziția de QA. Nu este cea mai iubită poziție în companie, toți îmi spun că sunt polițist.

Când vorbim de calitatea unui produs vorbim, întotdeauna, de procese, procese și iar procese… De unde încep aceste procese? Ne puteți dezvălui câteva dintre aspectele importante care garantează calitatea constantă a salatelor produse de Eisberg?

Primul proces începe acolo de unde vin materiile prime, aș zice că acesta este primul pas, esențial pentru a pune pe mesele românilor o salată de calitate și sigură pentru consum – după aceasta vin procesele de producție. În producție respectăm cu strictețe normele de igienă și siguranță a alimentului. Nu avem procese mai importante sau mai puțin importante, toate aspectele sunt egale în importanța lor. La pasul unu, pe câmp, se verifică solul, dacă apa este curată și planul de stropire este conform standardelor, pentru a nu amenința calitatea plantei. În pasul doi – prelucrarea în hala de producție, este important modul în care curățăm plantele, cum și cu ce le spălăm, cum depozităm materia primă și produsul finit. Toate aceste procese sunt controlate strict.

Ce particularități există, din punct de vedere al calității si siguranței alimentare, când vorbim despre frunze proaspete și nu de o conservă sau o ciocolată?

Am mai spus-o în diferite ocazii: controlul. Controlăm totul, de la câmp până la rampa de descărcare a retailerului, ne asigurăm permanent că totul este conform cu standardele noastre și vom avea o plantă proaspătă și crocantă, la final. Desigur că acest tip de control este necesar în toată industria alimentară, doar că la conserve mai ai un ajutor dat de tratamentele termice. La ciocolată, ingredientele nu sunt la fel de perisabile, plus că și aici există tratament termic. De altfel, toate sectoarele industriei alimentare au provocările lor.

Dincolo de proceduri și standarde, vorbim și de o știință a mixurilor de frunze, de texturi, care fac ca în fiecare pungă să găsim mereu un produs proaspăt?

Compania Eisberg are 43 ani de experiență în prelucrarea salatelor. Am făcut și pionierat în domeniu și avem inovația în ADN-ul companiei. Bagajul de experiență în domeniu este uriaș, iar aceasta ne permite să oferim o garanție a prospețimii. Când ni se cere un produs nou, cu riscul de a ne dezamăgi clienții, vom refuza să producem anumite mixuri, care nu ar oferi aceeași garanție. Cunoaștem plantele și insistăm în a folosi strict combinațiile potrivite – dar aceasta este, în definitv, magia noastră.

Ce ne puteti spune despre ambalajele salatelor Eisberg si cum influențează aceste materiale calitatea produsului final?

Desigur că lucrăm cu folii special create pentru contact direct cu alimentul, cu o permeabilitate ce permite să menținem produsul proaspăt. Este important ca salata să nu sufere la variațiile de temperatură, să nu „transpire”.

Din pungă, direct în farfurie” a fost un mesaj diferențiator, extrem de important în primii ani de comunicare și promovare a salatelor ambalate pe piața din România. Unde ne situăm, astăzi, cu înțelegerea acestui concept în rândul consumatorilor?

Sunt inginer de industrie alimentară, eu nu mă uit la produs cum o face majoritatea consumatorilor. Am o deformare profesională – sunt convinsă că și tu citești și înțelegi altfel titlurile din presă. Eu verific informațiile de pe ambalaj, aplic logica și îmi aleg produsele pe care le pun pe masă. Unde suntem astăzi? Știu sigur că vindem mai mult decât în 2006, așadar cred că mesajul „din pungă direct în farfurie” a fost înțeles – și apreciat – de către consumatori.

Ce standarde de calitate ați impus furnizorilor de materii prime din România cu care colaborați?

Toți furnizorii noștri de materii prime, fermieri, au nevoie de Global GAP (Good Agriculture Practices) – este un standard specific producătorilor din agricultură și este acordat și controlat de o terță parte. Peste verificările auditorilor mai verificăm și noi. Este o provocare uriașă pentru România.

Ce standarde de calitate ați implementat de-a lungul anilor în unitatea proprie de la Pantelimon?

În acest moment avem implementate, auditate și notate cu notă maximă șapte standarde de calitate și siguranță a alimentului. Colega mea de la marketing glumește spunând că dăm șapte mastere pe an.

Ați observat în ultimii 2-3 ani solicitări noi, din partea segmentelor de retail și HoReCa, din punctul de vedere al cerințelor de calitate și al certificărilor?

Spuneam că fermierii noștri au Global Gap, iar noi suntem certificați, printre altele, cu BRC (British Retail Consortium). Da, suntem bucuroși că retailerii vor standarde de siguranță a alimentului, suntem aici și, dacă se întâmplă să nu le avem pe toate, le obținem.

Produsele comercializate de marii retaileri sub diferite mărci proprii se află sub o dublă responsabilitate, cea a proprietarului de brand și cea a producătorului. Cum decurge acest proces de auditare al furnizorilor cu care retailerii doresc să dezvolte mărci proprii?

Cred că responsabilitatea este chiar mai mare, dacă vorbim de un produs marcă proprie. Este foarte important să cunoști, șă înțelegi și să implementezi standardul cerut de retailer. După cum spuneam, noi suntem certificați prin două audituri (anunțat și neanunțat) BRC, iar acest fapt întrunește toate cererile clienților. Desigur că sunt retaileri care vin în vizite pentru o extra-verificare, dar este firesc să fie așa și aceste vizite ne bucură.

Traversăm o perioadă complicată pe tot lanțul de distribuție. Ați implementat proceduri noi pentru a evita contaminarea produselor?

Nu am avut modificări mari, pentru că pe partea de producție avem implementate măsuri de igienă de foartă multă vreme. Măștile, mănușile de unică folosință, echipamentele speciale – acestea sunt normalitatea noastră, și nu de ieri. Sigur că am crescut numărul verificărilor în anumite puncte. Pe partea de spații sociale, holuri/ cantină, am spălat mai des obiectele, pe care în mod normal le spălam doar o dată pe zi. Se dezinfectează mânerul ușilor, întrerupătoarele, cuptorul cu microunde șamd.

Ce obiective aveți pentru departamentul pe care îl coordonați?

Nu mă pricep la declarații de intenție frumoase – eu vreau ca departamentul meu să își continue activitatea fără rabat de la reguli. Sunt mulțumită de activitatea noastră prezentă și vreau ca această stare de fapt să se mențină.