Doripesco, producătorul „Novacului afumat din Țara Bârsei”, urmează să fie listat la bursă

În iazurile, lacurile și heleșteile din lunca Oltului, Țara Bârsei, zonă cunoscută ca „Delta din Carpați”, Doripesco crește o specie de novac din care obține un produs protejat la nivelul Uniunii Europene. Mai exact, Novacul afumat din Țara Bârsei, care din aprilie 2017 deține certificare IGP – Indicație Geografică Protejată, fiind al patrulea produs românesc care a primit această distincție. Povestea companiei Doripesco, continuatoare a fostei Intreprinderi Piscicole Brașov și cea care produce novacul recunoscut european, a început la mijlocul anilor ’90, mai întâi ca o mică afacere de familie cu numai doi angajați.

„Am pornit business-ul împreună cu fratele meu, Dorin Crizbășan, și ne-am propus să ajungem cu produsele noastre pe mesele tuturor românilor. Fratele meu s-a angajat la fermă imediat după ce a terminat liceul de piscicultură de la Nucet, apoi a fost promovat șef al fermei, la doar 19 ani. După ’90, i-a venit ideea să cumpere acțiunile și să privatizeze ferma”, își amintește Ruxandra Coc, care este și Director de dezvoltare al firmei.

În timp, compania a tot crescut. În 2016, a ajuns la o cifră de afaceri de peste 16,4 milioane de lei, iar în prezent numără 205 angajați și a devenit unul dintre cei mai mari producători și procesatori de pește din România. De altfel, piscicultura multifuncțională nu mai este singura activitate a firmei, explică Ruxandra Coc. „Am tot extins aria companiei. Avem și o fermă de suine, și o stație de betoane, una de agregate, precum și o fabrică de îmbuteliat apă plată”, spune ea.”

O rețetă care combină mediul natural cu tehnicile tradiționale de afumare a peștelui

Peștele crescut de Doripesco în Delta Carpaților beneficiază de un mediu natural controlat, cu vegetație acvatică și o diversitate bogată de păsări și animale de apă, și este hrănit cu cereale speciale, de cea mai bună calitate. „Avem o întindere mare, de 440 de hectare, plus un baraj de 110 hectare. Hotărâm popularea bazinelor cu diverse specii de pește în funcție de estimarea necesarului pentru anul care urmează. Spre exemplu, producția de novac afumat este de aproximativ 150 de tone pe an, dar variază anual”, mai spune directorul de dezvoltare al companiei.

„Denumirea de Novac din Țara Bârsei se referă la peștele din specia Aristichthys nobilis, care este prelucrat sub formă de file în greutate de 100-400 de grame, afumat la cald – la temperaturi de 75-80 de grade Celsius în interiorul celulei în timpul operațiunii, cu rumeguș de esență tare”, explică Ruxandra Coc secretul rețetei de succes în Europa. Această specie de novac se deosebește de altele prin faptul că ajunge la maturitate și greutate optimă pentru procesare în trei ani, comparativ cu doar doi, cât are nevoie cel din zona de câmpie, spre exemplu. Fileurile rezultate din novacul din Delta Carpaților au culoarea aurie pe suprafața cu piele și cafeniu-roșcată pe cea cu musculatură. „Dincolo de asta, textura lor e una compactă, iar gustul ușor afumat și puțin sărat”, adaugă reprezentanta Doripesco.

Dar ce e cu adevărat ieșit din comun la Novacul afumat din Țara Bârsei? „Una dintre trăsăturile sale caracteristice e conținutul redus de grăsimi, datorate creșterii novacului într-un ritm mai lent, la temperaturi scăzute ale apei – maximum 24 de grade Celsius, vara. Astfel, grăsimea nu depășește 4%. Apoi, fileul are un miros foarte plăcut, conferit de metoda de afumare cu rumeguș din fag, din părțile locului. În concluzie, calitatea produsului e influențată de factorii naturali din zonă, combinați însă cu experiența tehnică de creștere a novacului și afumarea fileului, specifice locului”, afirmă Ruxandra Coc.

Certificarea europeană a produsului a durat ani buni și a fost „un drum plin de obstacole”, după cum rememorează directorul de dezvoltare al Doripesco. „Ideea protejării la nivel european a pornit dintr-o colaborare cu Oficiul Național al Produselor Tradiționale, care era la Brașov. Au analizat produsul, ne-au consiliat și am parcurs împreună toți pașii. Din păcate, a fost un moment în care am luat o pauză totală pentru că în România nu exista un organism care să certifice produsul. Am obținut certificarea națională târziu, abia când organismul din țară a primit atestatul de funcționare. După acest hop, lucrurile au decurs bine, în parametri normali”, povestește Ruxandra Coc.

Peste 90% din producția de novac afumat e distribuită prin marii retaileri

Odată cu certificarea UE, Novacul afumat din Țara Bârsei a câștigat și mai multă notorietate. Îndeosebi pe plan intern, însă produsul merge inclusiv la export în diverse țări europene, din Franța până în Austria. Ce-i drept, nu în cantități foarte mari, după cum recunoaște reprezentanta Doripesco. „Fiind prezenți la numeroase târguri și conferințe internaționale – la Paris, Berlin, Köln sau Dubai, am legat relații cu români plecați peste hotare și care duc dorul gusturilor de acasă. Cel mai mult exportăm la Paris, unde avem un client care deține un magazin chiar lângă Turnul Eiffel și căruia îi livrăm lunar. De asemenea, trimitem novacul nostru afumat în Italia, Austria și Germania, unde trăiesc mulți sași plecați din România.”

Ruxandra Coc, fondator și Director de dezvoltare al Doripesco

În țară, Novacul afumat din Țara Bârsei se găsește în toate marile hipermarketuri. Prima colaborare a fost cu Kaufland, cu mulți ani în urmă. „Ei au crezut enorm în produsul nostru încă de la început. Ne-au listat prima dată la Brașov, apoi ne-au cerut să devenim furnizori regionali, la Târgu Mureș și Sibiu, după care au urmat Bucureștiul și celelalte zone din țară”. Colaborarea cu marii retaileri este importantă pentru companie, ținând cont că peste 91% din producția de novac e livrată prin intermediul acestora. „Avem o comunicare bună cu hipermarketurile, dar considerăm că dacă ar semnaliza la raft, pe eticheta de preț, semnul IGP, atunci și vânzările ar crește. Din păcate, nu toți au deschiderea de a face excepții de la politica internă”, spune Ruxandra Coc.

Restul producției de novac afumat e distribuită prin cele patru magazine proprii Doripesco, situate lângă restaurantele pescărești ale companiei, din Halchiu și Brașov. „Restaurantele sunt, la rândul lor, canale de distribuție excelente, pentru că produsul e inclus în platoul pescăresc servit la aperitiv. Lucrăm și cu câțiva distribuitori mici, inclusiv din București, însă ponderea lor e destul de mică”, precizează Ruxandra Coc. Cât despre partea de marketing a produsului, participarea la târguri și conferințe e principala modalitate de promovare folosită.

Listarea la bursă, următorul pas în viața companiei

Succesul novacului afumat a transferat încrederea consumatorilor și spre alte produse ale companiei, mai ales că în ultima vreme peștele a devenit un aliment tot mai căutat de români. „Am fost prima companie care a obținut șase atestate de produs tradițional de la Ministerul Agriculturii”, afirmă reprezentanta Doripesco. Este vorba despre salata de icre de crap, batog afumat, păstrăv afumat, păstrăv ardelenesc, bagheta Doripesco și pastrama pescărească. Relația cu hipermarketurile este la fel de însemnată și în ceea ce privește celelalte produse ale companiei. „În jur de 80% din toată producția noastră ajunge în marile magazine”, explică Ruxandra Coc.

„Am elaborat produsele mergând pe calitate și am dezvoltat rețete noi ținând cont de ideile clienților. Un exemplu concret: avem o pastă de păstrăv care inițial era combinată cu macrou și margarină. Am participat la un târg la București, invitați de Dacian Cioloș, iar acolo un client a zis că ar fi preferat unt în loc de margarină. Așa că am îmbunătățit rețeta; am eliminat margarina și am pus unt, am renunțat și la macroul care aducea un miros de pește oceanic. De asemenea, am schimbat ambalajul de plastic cu borcanul de sticlă, am modificat eticheta, iar acum avem un produs – crema de păstrăv cu unt – care ocupă locul al doilea în topul vânzărilor noastre. Nu am inovat mult, însă am fost receptivi la ce a spus clientul, El te ridică, el te coboară”, mai spune Ruxandra Coc.

De-a lungul anilor, Doripesco a investit sume importante, obținute prin fonduri comunitare, în dezvoltarea companiei, de la modernizarea secției de procesare și reabilitarea capacităților de producție de la fermă până la programe naționale de relansare a consumului de pește. Urmează curând o nouă absorbție de fonduri destinate special produselor IGP, care vor fi folosite pentru promovarea masivă a Novacului afumat din Țara Bârsei. Dincolo de asta, Ruxandra Coc și compania pe care o conduce au și alte obiective în viitorul apropiat: „Pe lângă continuarea tradiției Festivalului Pescăresc Delta din Carpați, plănuim listarea la bursă în 2019 și construcția unui nou restaurant, care va avea forma unui vapor și 250 de locuri.”

Articolul precedentHipermarket Kaufland în cort, la Mamaia Nord
Articolul următorFarmec a deschis primul magazin Gerovital din Oradea
Ionuț Axinescu
Redactor Modern Buyer Absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București, Ionuț lucrează în presă din anul 2006. De-a lungul anilor a scris pentru publicații de prestigiu, printre care Pro Sport sau VICE România. În prezent este fondator și editor al publicatiei online The Playmaker.