Consiliul pentru Combaterea Discriminarii: incidentul din supermarketul Kaufland din Odorheiu Secuiesc nu este discriminare

0
195

Colegiul director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, intrunit in sedinta de solutionare a petitiilor in data de 06.09.2017, a solutionat autosesizarea nr. 4A/2017, avand ca obiect posibile fapte de discriminare aduse la cunostinta publicului prin difuzarea la data de 31 august 2017, pe contul vloggerului cu numele “Militianul” de pe pagina de internet www.youtube.com, unei inregistrari video in care se relateaza refuzul accesului la serviciile oferite de magazinul Kaufland din Odorheiu Seuiesc, din cauza faptului ca solicitantul este de nationalitate romana si vorbeste doar limba romana.

Avand in vedere analiza probelor depuse la dosar, Colegiul director a constatat ca autorul filmului nu a respectat regulile de etica ale testarii ce tin de corectitudinea dovezilor. Prin publicarea filmului testarii s-a generat in societate o instigare la ura pe criteriul apartenentei etnice, savarsita prin raspandirea unor informatii incomplete sau false. In speta, nu se intrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directa, nu exista un tratament diferentiat si un raport de cauzalitate intre criteriul invocat si fapta.

Colegiul director a hotarat in unanimitate urmatoarele:

– fapta prezentata prin filmul din speta nu intruneste elementele constitutive ale discriminarii directe, lipseste tratamentul diferentiat si nu exista un raport de cauzalitate intre criteriul invocat si fapta;
– condamna public orice comportament de incitare la ura pe criteriul apartenentei etnice, savarsita prin raspandirea de informatii incomplete sau false, prin exploatarea prejudecatilor din societatea din Romania, avand ca scop sau efect tensionarea relatiilor interetnice;
– recomanda partii reclamate si tuturor agentilor economici sa adopte masuri pentru a asigura cunoasterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de catre angajatii care au in fisa postului sarcini ce tin de deservirea clientilor;
– se va comunica o copie a hotararii partii reclamate.