Cătălin Samara, COO Carrefour România: „Tehnologia și digitalizarea au devenit esențiale în adaptarea la noua realitate”

La invitația Modern Buyer, în cadrul evenimentului 20/20 Vision Planning for the Future, Cătălin Samara, COO al Carrefour România, a vorbit despre provocările perioadei de pandemie, despre adaptarea rapidă, dar și despre oportunități și respectarea promisiunii de a face tranziția alimentară accesibilă tuturor.

“La debutul crizei, am văzut cum totul s-a schimbat pentru oameni, familii, companii, comunități și autorități. Pandemia ne-a schimbat felul de a trăi, de a face cumpărături și chiar de a ne petrece timpul – o adevărată provocare. Am înțeles atunci că adaptarea rapidă este soluția. Adaptarea la context, la realitatea actuală a clienților și colegilor noștri. Practic, la noua față a societății.”

Reprezentantul Carrefour consideră că modelul de business omnichannel i-a permis companiei să se adapteze rapid.

De altfel, Carrefour este un brand full service care se adresează consumatorilor prin intermediul unei rețele interconectate de peste 360 de magazine, multiformat: hipermarket, supermarket, magazine de proximitate, magazine tip discount, convenience, carrefour.ro, precum și prin servicii personalizate de livrare: Bringo, Gurmandio. La acestea se adaugă aplicațiile inteligente de shopping (aplicația Carrefour) și inovațiile din magazine.

“Hipermarketurile Corbeanca, din București – care pentru mine reprezintă cea mai bună experiență calitativă pe care o poți găsi în România, dacă îți dorești produse proaspete și shopping modern – și Târgu Mureș sunt exemple foarte bune de magazine full service.”

Pe 25 iunie 2020, în Târgu Mureș, Carrefour România a deschis un hipermarket care oferă consumatorilor o experiență de cumpărături sigură și interconectată, cu opțiuni online și offline. Clienții pot accesa produsele și promoțiile disponibile în magazin, dar și din afara lui, prin: aplicația Carrefour, Carrefour.ro și Bringo. Apoi, cu opțiunea click & collect, pot alege cum preferă să intre în posesia cumpărăturilor (direct acasă sau gata pregătite, din magazin).

“În ceea ce privește inovația în magazine, vreau să amintesc un alt magazin deschis recent, tot în Târgu Mureș, care este primul supermarket 100% self check-out.” a menționat Cătălin Samara.

Un alt antidot pentru criză, care va ajuta retailerul să depășească provocările este Supeco.
“Supeco este un format simplu, dar foarte eficient, un motor al dezvoltării atât pentru noi, cât și pentru piață. Are cea mai bună poziționare în termeni de preț de pe piața de retail modern. Aceasta, cu atât mai mult cu cât cuprinde, în oferta sa, și branduri naționale de FMCG. Nu veți găsi ceva similar în alte rețele de tip discount. Ce este, de asemenea, special la Supeco este că putem reinvesti în prețuri savingul pe care îl facem cu acest format.”

“Mă bucur că pot face aceste mențiuni la un eveniment găzduit de Modern Buyer, pentru că ele dau o idee despre cum poate fi redefinit retailul pentru consumatorii moderni.”, a mai precizat Cătălin Samara, în discursul său.

Referitor la redefinire, Carrefour a început încă din 2019 procesul de regândire (reshape) a conceptului de convenience, un format important pe piața de proximitate.


“Odată cu deschiderea Carrefour Express Globalworth în București, am lansat un nou format de tip convenience: foarte digital și prietenos cu consumatorii, cu un design modern, creat având în minte nevoile de shopping și lifestyle ale acestora.”

De altfel, formatul de proximitate este un motor al inovației pentru Carrefour, care acum testează o piață nouă, pe un segment specific, cu noul concept Bonteria Very & So din București.

Au existat și oportunități în prima jumătate a anului 2020?

Covid-19 a schimbat comportamentele de cumpărare, astfel că experimentăm acum noi modalități de livrare către clienți și noi feluri de a răspunde nevoilor acestora în online.

“Vedem consumatori noi care se bucură acum de livrarea acasă și de un mod responsabil de a face cumpărături. Ceea ce arată că tehnologia și digitalizarea au devenit esențiale în adaptarea la această nouă realitate.”

Astfel, în perioada stării de urgență și ulterior, de alertă, Bringo a devenit un serviciu esențial pentru categorii de clienți noi, cum ar fi vârstnicii.

“Bringo nu numai că le aduce consumatorilor un hipermarket la ușă în 90 de minute și într-o calitate a serviciilor curatoriată (valoare ridicată), la prețuri de hipermarket foarte bune, dar îi ajută și să câștige timp.”

“Din ce în ce mai mulți retaileri sunt interesați să intre în platforma Bringo. Carrefour este lider în e-commerce-ul alimentar din țară. Bringo și Carrefour.ro joacă un rol major în acest sens.”

Noțiunea de value for money / raport calitate-preț este, mai mult ca oricând, în centrul atenției. Ea vine și cu oportunități pentru branduri. TEX, brandul Carrefour de haine, reprezintă un foarte bun exemplu: “Românii au descoperit tot mai mult acest brand, pe perioada pandemiei.”

Parteneriatele cu producătorii locali vor deveni și mai puternice

A doua parte a anului necesită o bună pregătire mentală pentru adaptarea la o realitate de business (și a consumatorilor) încă în schimbare, precum și o bună anticipare, cât de mult posibil.

Compania va continua planul de transformare, procesul de expansiune și de digitalizare, precum și de a face tranziția alimentară accesibilă tuturor.

“Aș vrea să punctez un subiect specific, și anume prețul și formatul de tip discount. Ne vom concentra pe prețul oferit consumatorilor, precum și asupra percepției legate de preț și a valorii adăugate pe care o oferim.”

“Suntem extrem de competitivi, oferind, în același timp, o foarte bună calitate. Ne dorim ca toți clienții noștri să se bazeze pe noi, să știe că pot conta pe Carrefour, în vremuri dificile. Știu că nu suntem singuri în acest efort. Credem cu tărie că, dumneavoastră, furnizorii, vă veți concentra, de asemenea, pe a livra valoare ridicată și competitivitate.”

“Tocmai pentru că nu suntem singuri în acest ecosistem de business, ca întotdeauna, dar chiar și mai mult pe timp de criză, am continuat să ne sprijinim partenerii prin programe și inițiative sustenabile, pe termen lung. Sunt convins că producătorii locali, mai ales cei din industria agricolă, vor juca un rol major în repornirea economiei. Astfel că parteneriatele noastre cu ei vor deveni și mai puternice.

Prin programe precum Creștem România BIO, Carrefour adaugă valoare pentru întreaga agricultură locală, nu doar pentru un producător sau altul. Creștem România BIO este o mișcare națională de susținere a agriculturii sustenabile și de încurajare a obiceiurilor sănătoase de consum, având la bază produsele BIO.

“Încurajăm producția eco-friendly, dezvoltarea sustenabilă, cu un preț mai mic la raft comparativ cu produsele BIO de import, un aspect foarte important pe timp de criză. Avem un angajament pe termen lung față de producători, acela de a le cumpăra produsele încă de când se află în proces de conversie la BIO și 2 ani după. Oamenii caută mâncare de calitate mai mult ca oricând, dar trebuie să fie la un preț foarte accesibil.”

Un alt program care continuă să se deruleze la Carrefour este “Deschidem Vinul Românesc”. Ținta retailerului este să construiască o abordare națională și să îi sprijine pe producătorii de vinuri în procesul de export.

„Încurajăm producătorii locali de vinuri din toate regiunile viticole ale României, dându-le acces la raft. Mai mult, împreună cu producători de vin selectați, dezvoltăm etichete exclusive, pe care ei le încredințează rețelei Carrefour. Voi aminti câteva: Aurelia Vișinescu a listat al doilea vin exclusiv, Etika Fume, Domeniul Bogdan listează al treilea vin – ECOU Rose, Via Viticola Sarica Niculițel, cu Caii de la Letea Geneza Chardonnay, Rose și Fetească Neagră – care se va regăsi, în foarte scurt timp, la raft, Davino cu Brumar Alb, Brumar Rose, Brumar Roșu.

O inițiativă cu care Carrefour a venit în spijinul micilor producători de legume proaspete în perioada de urgență a fost Lădița cu verdețuri. Prima lansare – dintr-o serie de lădițe, cu produse proaspete, disponibile și în Bringo – a fost în primăvară. “Prin preluarea întregii producții la prețul corect, i-am ajutat pe fermieri să rezolve excedentul cu care se confruntau și le-am oferit acces rapid la piață. Apoi, am donat 25% din valoarea fiecărei lădițe vândute către Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii.”

În viitor, prioritățile retailerului rămân sănătatea și siguranța angajaților, clienților și furnizorilor precum și garanția că magazinele Carrefour rămân cel mai sigur loc unde să lucrezi și să-ți faci cumpărăturile.

“Pe perioada crizei, mindset-ul nostru se reflectă într-o abordare modestă, devreme ce trăim multe incertitudini, dar și în determinare și încredere deplină în ceea ce facem. Toate, dublate de un simț al scopului și conștientizare a rolului nostru în societate.”

“Clienții noștri se pot baza pe noi în vremurile cele mai grele pentru țară și economie. Știm că nu vom fi singuri. Știm că și noi, la rândul nostru, ne vom putea baza pe partenerii noștri.”, a afirmat, în finalul intervenției sale, COO-ul Carrefour România, Cătălin Samara.

Mulţumim partenerilor evenimentului: