Angela Cijevschi, Xplane Rep. Moldova: “Anul 2022 a fost unul dur pentru brandurile FMCG”

În deschiderea evenimentului cu tema “Retail Modern în Republica Moldova: Expansiune, Diferenţiere şi Climat de Consum” organizat de Modern Buyer pe data de 14 martie 2023 la Chişinău, Angela Cijevschi, General Director la Xplane Market Research Agency, a oferit comercianţilor şi furnizorilor informaţii valoroase pentru decizii strategice în privința consumatorilor, pieţelor, mărcilor şi mass-media.

În ciuda faptului că este unul dintre sectoarele care a rezistat în criza pandemică, sectorul FMCG a suportat schimbări rapide cu impact direct în comportamentul consumatorului, în obiceiurile de cumpărare, dar şi la nivelul caracteristicilor demografice, 2022 fiind un an dur pentru brandurile FMCG”, a declarat Angela Cijevschi, în deschiderea evenimentului.

Potrivit datelor prezentate de Xplane, analizând profilul populaţiei urbane 18+, care a vizitat supermarketurile în ultimele şase luni, putem concluziona că, preponderent, consumatorii comerţului modern sunt locuitori ai municipiului Chișinău (51%), femei (60% în Chişinău şi 62% în alte oraşe), cu studii superioare neterminate, terminate şi postuniversitare (62% în Chişinău şi 51% în alte oraşe), angajaţi în câmpul muncii (70% în Chişinău şi 62% în alte oraşe) şi cu media persoanelor în familie de 2,8 în Chişinău şi de 3, în alte oraşe.

Locuri de achiziţii: “Un procent de 83% dintre persoanele intervievate au menţionat că de obicei cumpără produse alimentare din comerțul modern, iar aici vreau să vin cu detalii ce ţin de frecvenţa acestor vizite. Mai exact, 34% dintre consumatori vizitează zilnic supermarketuri de format “proximity”, 32% dintre ei vizitează de 2-3 ori pe săptămână supermarketuri de format “discounter”, 21% vizitează săptămânal hipermarketurile, 37% cumpără produse alimentare de la piaţă, 23% aleg magazinele alimentare, 10% chioșcurile alimentare, iar alţi 7% obişnuiesc să viziteze magazine de tip en-gross”, a subliniat managerul Xplane Market Research Agency.

Top cinci cele mai vizitate supermarketuri din Chişinău, în ultimele şase luni, sunt Linella, Nr 1, Kaufland, Local şi Rogob, în timp ce, în restul regiunilor, în preferinţele consumatorilor se află Linella, Local, Kaufland, Fourchette şi Metro.

Criterii de alegere a magazinelor: În alegerea magazinelor, cele mai importante trei criterii pentru consumatori sunt sortimentaţia largă, preţurile accesibile & ofertele atractive şi proximitatea. Posibilitatea de a achita cu cardul este, de asemenea, un criteriu important pentru 31% dintre consumatorii din mediul urban.

Structura coşului de consum: Datele Xplane evidenţiază că în Republica Moldova, coşul de consum este format din: 15% produse lactate, 14% produse de brutărie, 13% mezeluri/produse din carne, 11% băcănie, 10% fructe şi legume proaspete, 8% produse chimice de uz casnic, 8% produse de îngrijire, 8% băuturi nealcoolice, 7% băuturi alcoolice şi 7% produse de cofetărie. O evoluţie stabilă, fără schimbări, o are doar categoria fructe şi legume proaspete. Produsele lactate, de băcănie şi produsele de brutărie înregistrează o scădere uşoară, iar o evoluţie negativă semnificativă o au categoriile: cofetărie (-13pp), mezelurile/produsele din carne (-11pp), băuturile nealcoolice (-9pp), produsele chimice de uz casnic (-6pp) şi băuturile alcoolice (-5%).

Cât se cheltuie pentru produse alimentare: “Ponderea consumatorilor care cheltuie mai mult de 50% din bugetul lunar al gospodăriei pentru produse alimentare este de 38% pe total urban, în creştere cu 8 puncte procentuale comparativ cu anul 2021. Este o creştere care nu ne bucură deloc. Datele noastre mai arată că 82% din toţi consumătorii FMCG au simțit în “mare” și “foarte mare” măsură impactul inflației asupra costurilor de trai. Cum se traduce asta şi în cifre? Iată câteva exemple: 40% cumpără mai puţine produse, în special produse de cofetărie, 35% dintre cumpărături cumpără la preţ mai mic şi cel mai mic, în special produse de îngrijire personală, iar 7% dintre consumatori caută oriunde la preţ mai ieftin, în special fructe şi legume proaspete”, a mai precizat invitata noastră.

Impactul inflaţiei s-a văzut şi în alegerea mărcilor, întrucât 63% dintre consumători au declarat că au fost nevoiți să renunțe la unele mărci și să treacă la altele şi doar 12% dintre consumatori au dorinţa de a încerca ceva nou, în special consumatorii GenZ şi GenY care sunt mai orientaţi spre căutarea calităţii mai bune.

Prezentarea Angelei Cijevschi de la Xplane a oferit, de asemenea, date valoroase despre loialitatea faţă de branduri, cumpărăturile etnice, canalele media preferate de consumatori, comerţul online sau previziuni pentru 2023.

Xplane Market Research Agency are o experienţă de peste zece ani în cercetarea de piaţă. Datele prezentate sunt rezultatele a două studii cantitative realizate de companie:

  1. Consumer Target Index – un studiu sindicalizat, realizat în mod regulat, de două ori pe ani, timp de 10 ani. Grupul ţintă – populaţia urbană cu vârsta 18-65 ani. Mărimea eşantionului – 1.200 interviuri rezultative: 700 în Chișinău şi 500 în alte orașe.
    Eroarea maximă +/- 2,83%. Perioada colectării datelor – Octombrie-Noiembrie, 2022
  2. Omnibus – Grupul ţintă – populaţia urbană cu vârsta 18+ani. Mărimea eşantionului – 2000 interviuri: 900 în Chişinău şi 1100 în alte oraşe.
    Eroarea maximă +/- 1,96%. Perioada colectării datelor septembrie, 2022.
    Colectarea datelor pentru ambele studii s-a efectuat prin interviu telefonic (CATI)

Articolul precedentViorel Garaz, ME: „În Rep. Moldova, comerţul modern a crescut cu circa 20% în ultimii cinci ani. Vrem să schimbăm și modelul de afaceri al pieţelor agricole”
Articolul următorAlexei Burciu, Expert Moldova Future Technologies Activity: “E-commerce reprezintă o oportunitate pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova”
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.