Valentin Silescu, Annabella: Performanțele financiare solide din 2023, cu o creștere a profitului cu peste 40%, atestă succesul strategiilor implementate

Valentin Silescu, Commercial Director, Annabella.
Valentin Silescu, Commercial Director, Annabella.

În fața presiunii exercitate de lanțurile internaționale de retail și de competiția locală, Annabella se remarcă prin agilitate decizională și investiții în infrastructura logistică și tehnologică. Performanțele financiare solide din 2023, cu o creștere a cifrei de afaceri de peste 25% și a profitului cu peste 40%, atestă succesul strategiilor implementate. În 2024, rețeaua își propune să continue această traiectorie ascendentă, consolidându-și poziția pe piața de retail și inovând pentru a răspunde cererii consumatorilor.

Care a fost strategia de dezvoltare a rețelei Annabella și după ce criterii se face expansiunea în teritoriu?

Ne dezvoltăm continuu, an de an, criteriile de expansiune fiind unele clare, și anume: Poziția locației în zonă, populație, clienți potențiali, competiție, costuri, chirii, strategie de penetrare ‒ cu plusurile și minusurile ei ‒ , tot acest amalgam duce la luarea unei decizii cât mai bune. Chiar și flerul contează, până într-un punct, însă toate acestea te fac să iei o decizie rațională, atât cât se poate, și să nu greșești semnificativ.

Din cele 100 de magazine care fac parte din rețeaua Annabella, câte sunt în format standard, câte sunt Fresh și câte sunt A-Z?

Annabella are, în acest moment, 112 magazine, dintre care, în formatul mare, A-Z, cu peste 800 mp de vânzare sunt șapte, dar ne dezvoltăm continuu, iar în formatul Fresh sunt patru, acest concept plecând de la istoria noastră de vânzători de legume -fructe.

Care este suprafața standard a unui magazin Annabella și numărul de SKU-uri?

Depinde, nu este ceva standard ca în formatele IKA, unde vii cu conceptul în mp și te amplasezi într-un loc, apoi multiplici modelul; la noi depinde mult de tipul de spațiu găsit, de poziție etc. și diferă în varianta în care avem noi terenul și construim de la zero. Atunci putem fi mai creativi, în sensul că ne adaptăm mai ușor. În esență, dacă ai găsit un spațiu de 250 mp, te adaptezi la el. Ca să vă răspund concret, în formatele de 300 mp ne încadrăm cu 5-6.000 de articole iar în formatele A-Z ajungem la 10-11.000 de articole.

Care sunt criteriile utilizate în procesul de selecție a partenerilor-furnizori?

Suntem asaltați, în sensul bun, în fiecare zi de furnizori și toți vor să se listeze, însă din păcate spațiul la raft este limitat, ca atare și noi avem limitări. Până la urmă, noi trebuie să construim un business profitabil și sunt multe criterii pe care le luăm în calcul. Brandul, respectiv brand awarenessul acestuia, distribuția lui, categoria din care face parte, compania, potențialul produsului sunt tot atâtea criterii de care ținem seamă. Chiar dacă uneori nu este un brand consacrat, îl listăm, deoarece vrem să ne diferențiem.

Promovăm inovațiile, însă nu putem refuza brandurile consacrate în favoarea lor. Așa cum spuneam, trebuie să facem un business profitabil. Dacă sunt producători care se întorc cu un refuz din partea noastră, considerentele sunt obiective: fie nu suntem noi canalul potrivit, fie piața pe care activăm noi nu este potrivită, fie cifra de afaceri estimată nu este cea pe care o așteaptă ei.

Ce mărci proprii a dezvoltat grupul Annabella, în ce categorii și care este strategia de dezvoltare și gestionare a acestora?

Suntem prezenți în multe categorii, ne am dus acolo unde are sens să fim prezenți, în categoriile în care brandul nu este așa de important. De exemplu, știți că în cafea sau detergenți, brandul contează foarte mult și, în acest moment, nu are sens să creăm own brands.

Activăm în categorii food, precum: lactate, dulciuri, ulei, zahăr, conserve de fructe și legume, pâine, congelate și multe altele, cât și în non-food, precum: hârtie de toaletă și prosoape de hârtie, având până acum peste 500 de SKU-uri, iar dorința noastră este de a crește categoriile în care face sens să intrăm, deoarece suntem condiționați, implicit, și de volume.

Datele de piață arată că marca proprie este constantă, ca atare și noi ținem pasul cu piața. Nu în ultimul rând, anul trecut am început un amplu proces de rebranding, deoarece strategia noastră este să avem produse bune calitativ, la prețuri corecte. Ca atare, nu am căutat cel mai mic preț, deoarece consumatorul te sancționează și nu îl mai cumpără, dacă nu i-a plăcut.

Vom vedea lansări de produse sau game noi marcă proprie, în 2024?

Sigur, vom lansa între 25-30 de articole, așa că partenerii noștri pot lua act de această dorință.

Cum reușește rețeaua Annabella să își mențină competitivitatea în fața IKA și a altor concurenți locali?

Aici este și va fi lupta cea mai mare, și anume, pentru profitabilitate și cotă de piață (implicit cifră de afaceri), aceste două talere din balanță trebuie ținute într-un echilibru constant. Este ca mersul pe sârmă, dacă te înclini într-o parte sau alta, riști să te prăbușești.

Avem avantajul că putem lua decizii mai rapid, dar și dezavantajul de a nu lucra direct cu producătorii, aici mă refer la furnizorii cu care lucrăm prin distribuitori.

Ne-am extins anul trecut capacitatea de depozitare, logistica, dar și flota auto, atât pe componenta de frig, cât și pe ambiental, avem implementat WMS (Warehouse Management System), ca atare, direcția noastră este de a aduce, selectiv, cât mai multe articole în depozitele proprii, și deja, suntem în discuții cu mai mulți producători.

Cu ce cifră de afaceri și profit ați încheiat anul 2023 și care sunt perspectivele pentru 2024?

Cifrele sunt publice, în 2023 cifra de afaceri a crescut cu peste 25% și profitul cu peste 40%.

Articolul precedentEdiția aniversară 10 ani Retail & Horeca Distribution, 26 septembrie 2024, Brașov
Articolul următorFreshful: Coșul mediu de legume și fructe este de 59 de lei pe comandă și 180 de lei pe lună
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa daniela.oancea@modernbuyer.ro