UE este lider în comerțul cu produse agroalimentare

UE deține în continuare poziția de lider în domeniul exporturilor mondiale de produse agroalimentare, exporturile UE ajungând în 2018 la 138 de miliarde de euro. Produsele agricole reprezintă o proporție solidă de 7% din valoarea totală a mărfurilor exportate de UE în 2018, ocupând locul patru după utilaje, alte produse prelucrate și produse chimice.


Agricultura și sectoarele și serviciile legate de alimentație asigură împreună aproape 44 de milioane de locuri de muncă în UE. Lanțul de producție și prelucrare a alimentelor reprezintă 7,5 % din ocuparea forței de muncă și 3,7 % din valoarea adăugată totală la nivelul UE.

Phil Hogan, comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală, a declarat: „Politica agricolă comună, din ce în ce mai orientată spre piață, a contribuit în mod decisiv la succesul înregistrat de UE în comerțul agricol. Reputația produselor UE ca fiind sigure, fabricate în mod sustenabil, nutritive și de înaltă calitate îi asigură un loc de vârf pe piața mondială.”

Primele cinci destinații pentru produsele agroalimentare exportate de UE continuă să fie SUA, China, Elveția, Japonia și Rusia, care reprezintă 40 % din exporturile UE. Pe lângă negocierea acordurilor comerciale care oferă noi oportunități agricultorilor din UE, Comisia Europeană ajută exportatorii Uniunii să intre pe noi piețe și să beneficieze de posibilități de afaceri prin activități de promovare, inclusiv prin misiuni la nivel înalt conduse de comisarul Hogan. În 2018 și 2019, comisarul Hogan a însoțit producătorii UE în China, Japonia și Emiratele Arabe Unite.

Vinurile și vermutul continuă să domine coșul de produse exportate, iar băuturile spirtoase și lichiorurile ocupă al doilea loc, urmate apoi de alimentele pentru sugari și diverse preparate alimentare, de ciocolată, paste făinoase și produse de patiserie.

În ceea ce privește importurile, raportul concluzionează că UE a devenit al doilea importator de produse agroalimentare din lume, valoarea importurilor sale ridicându-se la 116 miliarde de euro, ceea ce aduce balanța comercială a UE pentru acest sector la un rezultat net pozitiv de 22 de miliarde de euro.

UE importă în principal trei tipuri de produse: produse care nu se produc în UE (sau care se produc aici doar într-o mică măsură), cum ar fi fructele tropicale, cafeaua și fructele proaspete sau uscate (reprezentând 23,4 % din importuri în 2018); produse care sunt destinate pentru hrana animalelor (inclusiv turte de oleaginoase și soia, care însumează 10,8 % din importuri); și produse utilizate ca ingrediente în prelucrarea ulterioară (cum ar fi uleiul de palmier).

Importurile din SUA au înregistrat cea mai rapidă creștere în 2018, cu un procent de 10%, ceea ce face ca această țară să devină principalul furnizor de produse agroalimentare al UE.

Raportul complet include și o imagine de ansamblu a performanțelor comerciale ale principalilor parteneri ai UE (SUA, China, Brazilia, Japonia și Rusia) și a fluxurilor comerciale ale acestora cu UE, precum și un capitol privind comerțul și cooperarea cu țările cel mai puțin dezvoltate.

Articolul precedentPrimul magazin Marc O`Polo din România va fi inaugurat în București Mall
Articolul următorPenny Market crește venitul minim al angajaților din România la 2.000 de lei
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com