Top cinci tendinte in retailul modern pentru 2018

0
239

IGD, organizatia internationala de cercetare in domeniul alimentar, anunta primele cinci tendinte care vor influenta piata globala in comertul cu amanuntul in urmatoarele 12 luni. Predictiile, identificate de cercetarea internationala a IGD, sunt dupa cum urmeaza: Marcile private vor deveni din ce in ce mai mult premium, consumatorii se vor orienta catre produse „hiperlocale”, solutiile de livrare devin tot mai inovatoare, produsele care imbunatatesc stilul de viata predomina, iar magazinele care acopera nevoia de satisfactie/implinire castiga.

1. Marcile private devin premium

Multi retaileri pun accent pe crearea de marci private premium, un trend care se asteapta sa continue. La randul lor, cumparatorii sunt constienti de faptul ca si calitatea marcilor private a crescut in ultimii ani.
In privinta acestei tendinte legata de marcile private care devin „tot mai premium”, Toby Pickard, analistul pe inovatii si tendinte al IGD, explica urmatoarele: „Domeniul marcilor private este unul cheie, prin care comerciantii cu amanuntul se pot diferentia si se pot face remarcati intr-o piata din ce in ce mai complexa si mai competitiva. Pentru producatorii de marci proprii, pe de alta parte, acest lucru ar putea aduce un volum suplimentar, dar si o presiune mai mare asupra costurilor. La randul lor, brandurile consacrate vor trebui sa se asigure ca sunt superioare pentru a-si justifica pretul. Acestea vor miza pe continuitate, dar si pe noutate.”

2. Consumatorii cer produse “hiperlocale”

Desi majoritatea consumatorilor au o mentalitate globala, dorinta lor de a avea legaturi cu regiunile locale si de a cumpara produse locale se va accentua in anul urmator. Aceasta abordare ii va determina pe retaileri sa vanda produse care vor fi disponibile doar pentru o perioada scurta de timp, datorita sezonalitatii si disponibilitatii limitate, alimentand nevoia de unicitate si dorinta cumparatorilor de a obtine aceste produse „atunci cand sunt disponibile”.

Aceasta tactica va genera mai multe variante de oferte pentru cumparatori, dar si mai multa complexitate pe lantul de aprovizionare. Daca magazinele accelereaza viteza de rotatie a produselor si a gamelor, va fi nevoie de o colaborare si comunicare mult mai stransa in cadrul lantului de aprovizionare.

„Pentru a mentine o oferta hiperlocala, retailerii vor trebui sa sustina producatorii mici si mijlocii. Acest lucru va fi perceput pozitiv de cumparatori, deoarece ii ajuta sa-si sustina comunitatea si le permite sa se simta speciali, sa faca parte din ceva unic. Industria va trebui sa se asigure ca produsele vandute reflecta cu adevarat gusturile si dorintele comunitatilor locale, ceea ce necesita informatii locale aprofundate. Comerciantii cu amanuntul se vor asocia cu evenimentele si traditiile locale, pentru a reflecta credintele si valorile cumparatorilor, si pentru a contribui la construirea loialitatii „- a comentat analistul IGD orientarea spre marfurile “hiperlocale”.

3. Se cauta solutii inovatoare de livrare

Asteptarile clientilor sunt in crestere cand vine vorba de a obtine rapid si usor produsul pe care si-l doresc, iar comerciantii se intrec in a le oferi solutii inovatoare de livrare. Prin urmare, trebuie sa ne asteptam la o intetire a competitiei dintre retaileri pentru a le oferi cumparatorilor modalitati de livrare mai inovatoare si mai creative.

Comerciantii vor utiliza datele despre comportamentul de cumparare pentru a intelege si anticipa ce vor cumparatorii, cand si unde isi doresc produsele, chiar inainte ca acestia sa isi dea seama ce vor.

Referitor la tendintele legate de livrarea produselor, Toby Pickard a comentat astfel: „Daca cumparatorii continua sa aprecieze inovatiile care ofera solutii de confort si economie de timp la livrare, vor ajunge sa aiba o relatie mai putin directa cu comerciantii si marcile. Ca sa se asigure ca nu vor fi uitati, va fi nevoie ca brandurile si comerciantii sa iasa in evidenta in fata cumparatorilor. Colectarea cat mai multor date despre clienti si utilizarea acestora pentru a obtine loialitate pe termen lung vor fi demersuri vitale pentru comerciantii cu amanuntul si brandurile care merg inainte. Acestia se for folosi de solutiile oferite de inteligenta artificiala, utilizand informatiile despre clienti pentru a anticipa si a indeplini cererea cumparatorului pentru “livrari automate”.

„Mai presus de convenienta, retailerii vor fi nevoiti sa creeze valoare pentru a se diferentia de concurentii lor, pastrand, totodata, costurile de livrare scazute.”

4. Stilul de viata predomina

Sanatatea si starea de bine vor fi in centrul atentiei pe parcursul anului 2018. Prin urmare, comerciantii vor extinde zonele desemnate produselor de acest fel in magazin si vor dezvolte formata orientate special pe stilul de viata sanatos.

Comerciantii vor oferi alegeri mult mai personalizate, cu valoare adaugata prin canalul online, unde pot ajuta cumparatorii sa gaseasca rapid si usor produse care le permit sa duca o viata mai sanatoasa. 65% dintre cumparatori sustin, de exemplu, ca mai ales claritatea informatiilor nutritionale de pe ambalaj este importanta cand iau decizii legate de achizitionarea unui produs, si atunci, rolul industriei de a sprijini cumparatorii in adoptarea unui stil de viata sanatos creste exponential.

Produsele pe a caror eticheta va scrie vegetarian, flexi, better-for-you, free from si clean-living vor continua sa se numere printre categoriile cu cresteri rapide si de aceea, vor fi un domeniu prioritar de investitii pentru retaileri.

„Retailerii si brandurile vor trebui sa ramana foarte aproape de evolutia tendintelor in alimentatie, pentru a se asigura ca raspund nevoilor unor cumparatori din ce in ce mai diversi si mai exigenti. Castigatorii vor fi cei capabili sa prezica, sa creeze sau sa raspunda foarte rapid la urmatoarea tendinta de stil alimentar.”, a comentat Pickard.

5. Magazinele raspund nevoii de satisfactie/implinire

Magazinele fizice trebuie sa se straduiasca mai mult decat oricand sa aduca cumparatorii pe usa de la intrare. Pentru a raspunde nevoilor cumparatorilor „omnichannel”, le vor oferi acestora o experienta de cumparare in care imbina datele online si offline cu big data, iar comertulul cu amanuntul se reinventeaza.

Pe masura ce comertul electronic schimba experienta in privinta achizitiei de alimente, putem sa ne asteptam la un numar din ce in ce mai mare de inovatii, care vor aduce produse incitante, vor indeplini comenzile online in cel mai scurt timp si vor genera mai mult angajament in interiorul magazinului.

In legatura cu aceasta tendinta, analistul IGD a precizat: „Retailerii vor cauta sa imbunatateasca magazinul fizic prin prezentarea produselor interesante, oferind in acelasi timp solutii practice pentru a satisface nevoile cumparatorilor care doresc sa foloseasca mai mult canalele online. Totodata, brandurile ar trebui sa ajute retailerii sa augmenteze experienta consumatorilor in interiorul magazinelor, fiind in acelasi timp capabile sa indeplineasca aceleasi cerinte de satisfactie/implinire offline. „

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentAltex deschide al treilea magazin din Ramnicu Valcea
Articolul următorLidl inaugureaza al saselea magazin in Timisoara
Daniela Oancea

Redactor Sef al Modern Buyer din iulie 2017.
Absolventa a Universitatii din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Daniela are o experienta de peste 20 de ani in presa. A inceput sa lucreze ca reporter si apoi ca redactor de stiri externe la cele mai importante cotidiene nationale. Si-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax si apoi ca redactor-sef la diferite publicatii business to business, precum si ca expert media in trei proiecte europene PHARE/SAPARD.