Sunt firmele de ambalaj pregătite să țină pasul cu cerințele pieței de legume & fructe?

În noul context economic, dictat de pandemie, am vrut să vedem în ce măsură sunt pregătite companiile de profil să ofere în piață ambalaje, care nu doar să protejeze mediul, dar mai ales să asigure nevoia crescută de siguranță alimentară a consumatorilor.

Oferta de ambalaje pentru sectorul de legume & fructe din România este diversă și se adresează deopotrivă producătorilor și importatorilor. Ambalajele disponibile în piață sunt destinate atât legumelor: tomate, ardei, castraveți, vinete, rădăcinoase etc, cât și fructelor oricărui sezon: căpșune, fructe de pădure, caise, prune, struguri, piersici, mere, pere, pepeni mari și mici etc.

Remus Crăciun, General Manager, DS Smith, România spune că suntem abia la începutul sezonului de legume și fructe românești timpurii și cererea este una normală pentru această perioadă a anului.

Remus Crăciun, General Manager, DS Smith, România

“Sezonul de legume și fructe românești de abia acum începe să prindă un momentum semnificativ, astfel încât să vorbim despre un consum important de ambalaje. Până acum, în lunile martie și aprilie, au ieșit legume frunzoase: salate de tot felul, ceapă și usturoi verde, ridichi, care de obicei, datorită cantității mari de apă cu care circulă, nu se pretează foarte mult la ambalaje din carton ondulat, fără barieră de umiditate.”

Ambalajele DS Smith se adresează atât importatorilor, cât și marilor magazine care reambalează produse de sezon din import: lămâi, portocale, mandarine, pepeni fără semințe etc. În ciuda stării de urgență cauzate de pandemie, compania este pregătită ca în noul sezon să livreze ambalaje la același nivel de volum ca și în anii precedenți și cu aceleași standarde înalte de calitate.

Reprezentantul DS Smith pledează, evident, pentru ambalajul din carton ondulat, pe care îl consideră cel mai sigur, din punct de vedere al siguranței alimentului.

“Este un ambalaj de unică folosință, 100% reciclabil, foarte prietenos cu natura. Datorită compoziției fibroase, naturale – hârtia asigură cel mai igienic, delicat și sigur contact cu fructul sau leguma. Evident că datorită ciclului scurt logistic și folosirii unice, nu se pune problema încărcării microbiologice a ambalajului, la fel ca în cazul unui ambalaj refolosibil în multe cicluri.”

Din datele de care dispune compania și datorită avantajelor prezentate mai sus, ambalajele din carton reprezintă alegerea favorită a oricărui producător, canal de distribuiție sau verigă finală de desfacere.

“Tot mai mulți consumatori la nivel european sunt preocupați de protejarea mediului înconjurător. De aceea observăm o tendință spre a înlocui ambalajele de plastic cu cele de carton ondulat, în situațiile care permit această schimbare. Noi venim în întâmpinarea producătorilor cu soluții inovatoare, care să îndeplinească exigențele lanțului de aprovizionare.”

“Ambalajele din carton ondulat nu numai că sunt 100% biodegradabile, dar sunt de departe cele mai eficiente pe această caracteristică. Impactul pozitiv asupra mediului este incontestabil, iar minima lor existență, prin reciclabilitate, protejează natura și pădurile.”

“Fabrica noastră de hârtie de la Brașov folosește în producție exclusiv maculatură, hârtie reciclată, fiind unul din cei mai mari contributori la reciclarea maculaturii în România.”

Reprezentantul DS Smith confirmă că există solicitări mai mari decât de obicei pentru ambalajele din carton, care să fie special dimensionate, astfel încât în ele să poată să fie așezate caserole sigilate, cu produse proaspete în ele.

“Este vorba de ambalarea de legume și fructe în caserole de 0,5 și 1 kg, în special. Expertiza noastră în design și tehnologiile folosite ne asigură posibilitatea să deservim aceste cereri, fără probleme.”

Cu o prezență constantă pe piață în ultimii ani, grupul Rossmann are în portofoliu o ofertă generoasă, care se adresează clienților din domeniul legume & fructe, atât din România, cât și din Grecia, Serbia, Croația și Republica Moldova.

Cele două fabrici ale grupului Rossmann: Romcarton în București și Ambro în Suceava sunt pregătite să răspundă solicitărilor clienților actuali și potențiali.

“Oferta companiei este în dezvoltare și echipa de marketing și R&D lucrează pentru a propune noi soluții de ambalare, adaptate fiecărui tip de client.”, ne asigură Cristina Rotaru, Directorul Comercial Romcarton.

Cristina Rotaru, Directorul Comercial Romcarton

În contextul pandemiei, compania a dezvoltat noi produse din dorința de a-i ajuta și pe micii producători să ajungă în supermarketuri. “Tăvițele de roșii și castraveți sunt cele mai cerute în acest moment în România”, declară Directorul Comercial Romcarton.

Cantitățile pot varia, însă intenția companiei este să-și adapteze oferta tuturor cerințelor ce pot apărea în această perioadă.

“În piața de legume fructe, cerințele actuale sunt îndreptate în special către tăvițe pentru următoarele fructe și legume: mere în Republica Moldova, fructe de sezon – caise, piersici, nectarine în Grecia și Croația, dar și legume timpurii în România.”

Există studii ale unor organizații internaționale din domeniul hârtiei și cartonului ondulat sau ale unor universități, care certifică faptul că ambalajele din carton ondulat mențin fructele și legumele proaspete cu încă trei zile în plus, comparativ cu ladițele din plastic. Deloc de neglijat este caracterul sustenabil al acestor ambalaje.

De altfel, Cristina Rotaru consideră că eliminarea tăvițelor din plastic și înlocuirea lor cu tăvițe din carton ondulat este una dintre cele mai vizibile tendințe la nivel mondial.

În plus, consumatorii optează din ce în ce mai mult pentru posibilitatea de a achiziționa doar cantitatea de fructe & legume de care au nevoie, pe termen scurt, respectiv ambalaje pentru 2-4 mere, portocale, legume pentru o ciorbă etc.

“Aceste tendințe se observă din ce în ce mai mult și la noi în țară. Deocamdată sunt folosite mai mult pentru produsele bio, dar credem că, în curând, majoritatea producătorilor se vor orienta spre aceste soluții.”

“Cererea pentru ambalaje biodegradabile este în creștere peste tot în lume. România nu face excepție. Ambalajele din carton ondulat sunt biodegrdabile, reciclabile, și în anumite situații refolosibile.”

Adrian Bianu, Managing Director, Rinapack observă că solicitările de ambalaje au crescut semnificativ în această perioadă, datorită volumelor crescute de legume și fructe vândute în supermarketuri. Livrările companiei de ambalaje pentru cartofi și ceapă au fost cu mult peste cele obișnuite.

Solicitări de ambalaje au venit din partea retailerilor pentru mărcile lor proprii. De la Penny pentru Hanul Boieresc și de la Lidl pentru Piața Lidl, de exemplu. Solicitări au fost și pentru ambalaje premium, tip Vertbag, pentru pachete mai mari, de 5 kg față de 2,5 kg, cât este standardul.

“Piața este în schimbare, ca urmare a impactului pandemiei. Unii retaileri dau o importanță crescută zonei de legume și fructe proaspete prin relocarea și extinderea acesteia. Discuția privind reducerea ambalajelor din plastic a trecut în plan secund, accentul fiind pus pe siguranța și igiena produselor.”

Adrian Bianu, Managing Director, Rinapack

Oferta companiei Rinapack conține ambalaje de tip plasă raschel, pentru greutăți de la 5 la 25 de kg, recomandate pentru cartofi, ceapă, morcov, pătrunjel, păstârnac, sfeclă roșie etc. Pentru cartofi, ceapă sau pentru citrice există plase tubulare de la 0,5 la 3,0 kg. Pentru legume rădăcinoase și mere există pungi de polietilenă, între 0,5 -2,0 kg. În oferta Rinapack există ambalaje premium de tip Vertbag pentru cartofi, ceapă sau citrice la 1,0 – 5,0 kg. Ambalarea de tip flow-pack cu caserolă și film este destinată mixului de legume, tomate, spanac, lobodă și diverse fructe exotice etc.

Chiar dacă aveau costuri mari, în luna februarie, când pandemia nu se făcea simțită în Europa, accentul încă se punea pe ambalajele biodegradabile, însă managerul Rinapack este înclinat să creadă că importanță vor căpăta ambalajele economice, din polimeri reciclabili, care să ofere consumatorilor siguranța produselor.

“Anticipez că accentul va fi pus pe reciclarea și reutilizarea ambalajelor, iar ambalajele biodegradabile vor reprezenta o parte mică din totalul volumului. Costul prohibitiv nu va permite adoptarea lor pe scară largă, mai ales în fața unui consumator tot mai atent la resursele sale financiare.” conchide Adrian Bianu.

Mihai Măciucă, General Manager, Aspeti, spune că în continuare, compania pe care o reprezintă are posibilitatea de a răspunde unei cereri crescute din piață și să-și diversifice, totodată, oferta.

Mihai Măciucă, General Manager, Aspeti

Cu o experiență de peste 25 ani în domeniul ambalajelor pentru fructe și legume, compania Aspeti a investit permanent pentru a putea răspunde cererilor din ce în ce mai mari ale producătorilor de fructe și legume din România. Ambalaje sunt mereu pe stoc în depozitele Aspeti, ele fiind produse de ILIP Italia, companie pe care o reprezintă în exclusivitate în România.

“Accesul la produsele noastre se face foarte ușor, depozitele Aspeti fiind la intersecția Șoselei de Centură a Bucureștiului cu autostrada A2, București-Constanța. Oferta noastră conține o gamă diversificată de caserole, în funcție de sortimentul și mărimea fructelor și legumelor, dar și în funcție de sezon.”

“Avem caserole fără capac, cu capac separat sau cu capac atașat, în funcție de cerințele producătorilor de legume/fructe sau în funcție de cerințele consumatorului final. Caserolele acoperă toată plaja de greutate, de la 125 g până la 2.000 g și pot fi cu sau fără absorbant. Principalele produse care sunt ambalate în caserolele noastre sunt căpșunele, zmeura, afinele, cireșele, vișinele, merele, perele, caisele, roșiile cherry, morcovii, precum și salatele proaspete, rucola sau ierburile aromatice.”

Reprezentantul Aspeti observă că de la declanșarea stării de urgență compania a primit solicitări mult mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut. Comenzile au venit atât de la partenerii tradiționali, cât și de la parteneri noi, iar solicitările recente venite din partea producătorilor au fost în special pentru caserolele mai mici: de 125 g, 250 g și 500 g de fructe.


“Volumul total al comenzilor s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut, deoarece în această perioadă tot mai mulți comercianți solicită ca fructele și legumele să fie ambalate.”

Cerința consumatorului final de a achiziționa produse proaspete sigure pentru consum a determinat retailerii să solicite producătorilor să livreze vrac în cantități mai mici și cantități mai mari de produse ambalate în caserole. Convingerea managerului Aspeti este că această tendință va continua și în perioada următoare.

Din datele pe care le deține, managerul concluzionează că, la nivel european, livrarea legumelor și fructelor ambalate în caserole se va face în cantități din ce în ce mai mari pentru a asigura un confort în plus consumatorului final. De asemenea, livrarea altor fructe ambalate în alveole, ca de exemplu: merele, perele, piersicile se va face în cantități mai mari. “Cu siguranță, această tendință este valabilă și pentru piața din România.”


Managerul general Aspeti confirmă, la rândul său, că există solicitări pentru ambalaje biodegradabile, dar apreciează că tendința aceasta este greu de pus în practică, din cauza prețului cu mult mai mare al materiei prime biodegradabile și a disponibilității sale scăzute la nivel mondial.

Chiar și așa, compania a făcut pași importanți în această direcție, și managerul susține că poate oferi celor interesați ambalaje bio friendly, respectiv, produse din material 100% reciclat.