Peste 40.000 de vizitatori, mai mult de 13.000 de pahare de vin degustate și minim 10.000 de sticle de vin achiziționate, iată doar câteva din cifrele cheie ale celei de-a IV-a ediții a Festivalului Vinului Moldovei, organizată în Parcul Tineretului din București de către Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova care și-a propus să transforme Capitala într-o sărbătoare a vinului de calitate, în weekendul 12-13 octombrie a.c. Peste 50 de producători de vin din Republica Moldova au adus în fața participanților o selecție rafinată de vinuri premiate, numărul participanților dovedind încă o dată că Vinul Moldovei cucerește lumea.

Cramele participante la ediția din acest an a festivalului, în ordine alfabetică, au fost: Alianța Vin, AlterEgo, Apriori, Aroma, Asconi, ATU-Winery, Aurelius, Bardar, Barza Albă, Basavin, Buket Moldavii, Carlevana Winery, Casa Petru, Casa Vinicolă Luca, Castel Mimi, Chateau Cristi, Chateau Denovie, Chateau Purcari, Crama Mileștii Mici, Crama Mircești, Crama Ulinici, Cricova, Divus Winery, Doina Vin, Domeniile Cuza, Domeniile Davidescu, Domeniile Prima, Equinox, Fautor Winery, Gogu Winery, IM Winery, Impresario, Kazayak, Land of Basarabia, Maurt, Ministerios, Podgoria Vin, Sălcuța, Suvorov Vin, Tomai Vinex, Vinăria Hîncești, Vinăria Ialoveni, Vinăria Poiana, Vinăria Ungheni, Vinia Traian, Vinum estate, Vinuri de Comrat și VitisVin Volontiri.
Dincolo de aceste informații și statistici, Ștefan Iamandi, Directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova spune că festivalul reflectă angajamentul instituției pe care o coordonează de a aduce excelența vinului Moldovei mai aproape de iubitorii de vin din România și din întreaga lume. „Festivalul Vinului Moldovei nu este doar un eveniment, ci o celebrare a tradiției noastre vinicole și a muncii dedicate a vinificatorilor din Republica Moldova. Suntem mândri să vedem cum vinurile noastre continuă să cucerească piața românească și să impresioneze prin calitate și autenticitate”, a declarat acesta.
Vladimir Bolea, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare din Republica Moldova a fost prezent la evenimentul de la București pentru a deschide acest festival. Oficialul Guvernului a acordat publicației Modern Buyer câteva declarații, în exclusivitate, punctând informații despre potențialul vinului moldovenesc pe piețele internaționale:
„Vinul reprezintă, în prezent, un procent de 2% din PIB-ul Republicii Moldova. Dacă luăm în considerare că tot sectorul agricol reprezintă 8,1% din PIB-ul țării noastre, vedem că există în continuare potențial de creștere. Conform Biroului Național al Statisticii, noi avem circa 125.000 de hectare pe care se cultivă viță de vie. Acești 125.000 de hectare produc 2% din PIB-ul național, ceea ce arată un randament foarte ridicat. Când vorbim despre potențialul vinului, am în vedere toate cele trei segmente de produse: vinurile oferite de producătorii mari pe care-i vedem și aici la festival și care sunt vinuri de înaltă calitate, cele oferite de producătorii mici care dețin suprafețe de struguri de maxim 20 – 25 de hectare și vinul comercializat vrac. Sunt trei segmente de vânzare, cu trei tipuri de consumatori, respectiv trei piețe foarte diferite. Noi astăzi, în Republica Moldova, ne ocupăm, împreună cu ONVV, de elaborarea unor proiecte de înființare a plantațiilor noi pe toate cele tre segmente. Venim în întâmpinarea sectorului și cu un suport subvențional destul de consistent, pe care l-am și majorat anul acesta la 15.000 de euro/ha. De asemenea, când vorbim de dezvoltare rurală, noi trebuie să vorbim despre activități agricole și non agricole cu potențial de a acoperi 365 de zile pe an. Viticultura și zootehnia sunt cele două segmente, dar viticultura nu numai în forma de producere a strugurilor, ci cu un segment mai larg: vinificația la scară mică, turism vinicol, agro-pensiuni etc. În Republica Moldova avem deja 68 de astfel de afaceri și noi credem că potențialul este până la 1.000. Drumul Vinului dar și alte proiecte similare ale colegilor din alte ministere au stimulat mult economia unei zone, vedem că în jurul acestor afaceri toate comunitățile încep să crească, încep să arate altfel”, a declarat Vladimir Bolea, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare din Republica Moldova.
Cu privire la exporturile de vinuri moldovenești pe piețele internaționale, unde prețul rămâne inferior mediei globale, datorită exporturilor mari de vin vrac, Ministrul Agriculturii este de părere că lucrurile se vor schimba, în timp.
„Există potențial pentru fiecare tip de vin. Vinul vrac se vinde la bursă, ca petrolul și alte tipuri de mărfuri și noi trebuie să avem suprafețe de viță de vie pentru producerea de vinuri vrac pentru că și aici concurența este una foarte mare. Noi ne axăm foarte mult să creștem și categoria de vinuri de calitate, îmbuteliate. Inclusiv micii producători se regăsesc foarte bine pe piața din România, în segmentul de HoReCa. Concurența pe segmentul de vinuri premium este, de asemenea, foarte mare, iar vinul este emoție cu o poveste în spate. Este greu de creat această emoție, dar este și mai greu de menținut. Vinurile consacrate au o poveste extraordinară în spate în care se investește foarte mult. Evident că și calitatea este una foarte bună, dar vinuri de calitate există peste tot în lume. Povestea noastră, a vinurilor moldovenești trebuie să devină mai vizibilă și noi venim și aici cu suport, prin ONVV. Strategia de promovare trebuie să fie realizată de Oficiul Național al Viei și Vinului și promovată de dumnealor. Avem un produs genial, mai departe este nevoie să știm să îl vindem într-un mod genial. Dorința producătorilor de a fi omul orchestră este foarte complicată, dar mentalitățile se schimbă și ei înțeleg că succesul vine atunci când fiecare face ce știe mai bine”.
În completarea acestor declarații, Ștefan Iamandi, Director ONVV a declarat: „La nivelul instituției noastre am agreat un cadru strategic de promovare pe termen mediu. În centrul strategiei noastre se regăsesc mai multe nevoi pe care le-am identificat în sector, inclusiv suport în organizarea de activități de promovare internațională și de campanii corect targetate pentru creșterea vizibilității brandului vinicol de țară, dar și a vinurilor moldovenești. Susținerea inovației se află și ea printre priorități. Producătorii au nevoie de sprijin pentru inovație în producție și marketing, inclusiv prin identificarea de finanțări de la donatori”.
Alte date despre sectorul vitivinicol din Republica Moldova:
• Republica Moldova ocupă locul 6 la nivel global în ceea ce privește densitatea plantațiilor de viță de vie raportat la populație.
• Aproximativ 85% din vinul produs în Republica Moldova este exportat în peste 65 de țări, România fiind principalul importator de vinuri moldovenești din UE. Republica Moldova mai exportă vin și în Polonia, Cehia, Germania, China, Coreea de Sud, Japonia, Sua sau Canada, printre altele.
• Vinurile din Moldova au câștigat peste 6.500 de medalii la competiții internaționale în ultimii 6 ani, mai mult de jumătate dintre acestea fiind de aur.
• Cele mai importante soiuri autohtone și de selecție nouă sunt Viorica, Alb de Onițcani, Riton, Codrinschii, Fetească Neagră, Rară Neagră, Fetească Albă și Fetească Regală, Republica Moldova producând, totodată, și soiuri internaționale precum Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay, Sauvignon Blanc etc.
• Republica Moldova are peste 200 de vinării, multe dintre acestea oferind tururi de degustare și experiențe de turism oenologic.
• Moldova găzduiește unele dintre cele mai mari crame subterane din lume, care dețin recorduri mondiale pentru lungimea galeriilor și pentru cantitatea de vinuri stocate.
• “Wine of Moldova”, brandul național de ţară, este recunoscut și se bucură de apreciere la nivel global, contribuind semnificativ la creșterea vizibilității și reputației vinului moldovei.
• Moldova sărbătorește anual Ziua Naționala a Vinului, în primul weekend din octombrie, fiind una dintre cele mai mari sărbători din țară, care atrage mii de vizitatori locali și străini. La festivitățile organizate anul acesta la Chișinău au participat peste 150.000 de persoane, inclusiv turiști și jurnaliști internaționali din întreaga lume.
Cea de-a patra ediție a Festivalului Vinului Moldovei a fost organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova, cu sprijinul partenerului strategic Ukraine-Moldova American Enterprise Fun, al Primăriei Municipiului București prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și NAN Group.