Ultima ediție a Festivalului Vinului Moldovei din inima Capitalei (16-17 septembrie a.c.) a fost o nouă oportunitate de consolidare a punților de legătură între iubitorii de vinuri din România și Republica Moldova.
Wine of Moldova – Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV), organizatorul evenimentului, a oferit recent câteva date interesante cu privire la rezultatele acestui eveniment, interesul consumatorilor români față de anumite tipuri de vin, achizițiile realizate în cadrul festivalului și nu în ultimul rând opiniile expozanților la întâlnirea cu numeroși iubitori de vinuri din România.
Potrivit acestor date, 93% din cramele din Republica Moldova participante la festival au apreciat utilitatea și calitatea organizării evenimentului drept foarte bună și exelentă. De asemenea, s-au bucurat de o apreciere înaltă conceptul și identitatea vizuală a festivalului sub brandul unic de țară Vinul Moldovei. Reprezentanții cramelor au susținut că alegerea noii locații de desfășurare a festivalul în acest an, în rondul șoselei Kiseleff, a oferit mai multor iubitori de vinuri posibilitatea să le viziteze standurile.
Cele 44 de crame expozante au prezentat o diversitate de vinuri din soiuri autohtone și internaționale. Spumantele și vinurile albe s-au bucurat de o cerere semnificativă în cele două zile ale evenimentului, timp în care au fost degustate nu mai puțin de 5.301 de sticle de vin. Alte 177 sticle de vin premium au fost degustate în zona VIP, iar numărul total al celor care au fost dornici să încerce vinurile numeroaselor crame prezente a depășit 50.000 de persoane.
De asemenea, bucureștenii prezenți la eveniment au plecat acasă cu aproape 10.000 de sticle de vin pe care le-au achiziționat de la magazinul amenajat în cadrul evenimentului.
În top 10 crame care au deschis cele mai multe vinuri spre degustare, potrivit statisticilor obținute prin scanarea brățărilor electronice, se regăsesc IS CVC Mileștii Mici, Combinatul de vinuri Cricova, Chateau Vartely, Domeniile Davidescu, Rădăcini Wines, Castel Mimi, Impresario (Aromint Lux), Fautor Winery, Crama Mircești sau Purcari Winery. Numeroși alți vizitatori au testat etichete diverse de la alte 34 de crame prezente cu stand la Festivalului Vinului Moldovei. Sesiunile culinare demo și masterclass-urile live de degustare, au oferit oportunitatea de a acumula cunoștințe direct de la experții în domeniu.
Cramele din Republica Moldova prezente cu stand la Festivalul Vinului Moldovei au avut astfel o nouă ocazie să cunoască îndeaproape preferințele consumatorilor români, să interacționeze cu iubitorii de vinuri și să înglobeze aceste informații culese în strategiile lor de export pe piața românească.
Vă prezentăm mai jos beneficiile acestui eveniment prin ochii antreprenorilor, a vinificatorilor din Moldova.
Crama Sălcuța: “În cadrul Festivalului Vinului Moldovei, am avut ocazia să prezentăm vinuri cu Indicație Geografică Protejată și ediția limitată de vinuri a gamei EPIZOD. Ne-am bucurat de o apreciere sinceră și pozitivă a fiecărui vin. La fel, ne-a impresionat interesul publicului de a cunoaște istoria cramei și particularitățile zonei vitivinicole din care facem parte. De o deosebită atenție s-au bucurat vinurile ușoare și fructate ca Sauvignon Blanc și Viorica și, de asemenea, vinurile mai distincte precum Rose-ul făcut dintr-o cupajare unică a soiurilor Pinot Noir și Rară Neagră maturat trei luni în baricuri din stejar francez. Vinul roșu Saperavi a fost la fel de apreciat de o mare parte din public, acesta fiind, în viziunea noastră, unul din vinurile mai deosebite care sunt demne să cucerească piața de vinuri moldovenești din România. Vinurile din gama EPIZOD au inclus o serie de lansări noi și au fost percepute ca vinuri selecte ce pot fi asociate gastronomic atât în restaurantele cu bucătărie inovativă cât și pentru experiențele speciale acasă alături de cei dragi. Așa cum brand-ul Sălcuța planifică în cel mai scurt timp intrarea pe piața din România, Festivalul Vinului a fost un prilej util de a cunoaște mai îndeaproape consumatorii și preferințele acestora. Cu siguranță considerăm acest eveniment unul important atât pentru consumatori cât și pentru potențiali parteneri de afaceri. Sperăm să formăm o tradiție pentru mulți ani înainte, și să bucurăm publicul de fiecare dată cu vinuri deosebite și istorii de suflet ce reflectă pasiunea noastră pentru ceea ce facem.”
Crama Divus: “Festivalul a fost cu adevărat impresionant, mai ales că a avut un număr semnificativ de producători din Republica Moldova. Ceea ce au apreciat vizitatorii cel mai mult a fost varietatea de vinuri din soiuri autohtone, etichetele vinurilor care au un aspect foarte contemporan și atrăgător, și, desigur, faptul ca au avut ocazia să descopere vinuri și producători noi despre care nu auziseră niciodată!”
Equinox și Te Wa Wines: “Mă bucur că Festivalul Vinului Moldovei a devenit deja o tradiție, aici, la București. De altfel, frumoasele toamne din Moldova se prezintă întotdeauna cu stil datorită Festivalului Vinului Moldovei. Vă asigur că atât bucureștenii, cât și turiștii s-au bucurat din plin de vinurile savuroase moldovenești în ritmul muzicii cu interpreți de peste Prut. În calitate de expozant, am fost plăcut surprinsă că vinurile marca Equinox au fost apreciate și extrem de solicitate. De asemenea, noile vinuri de la Te Wa Wines, în special, Fetească Regală, pur și simplu i-au încântat pe vizitatorii stand-ului nostru. Sper ca viitoarele ediții să aibă loc tot la București, unde vinul din Moldova se simte ca la el acasă, înconjurat de oameni frumoși și demni.”
Atu Winery: “Părerea clienților finali este foarte importantă pentru un producător ca Atu Winery, unde noi putem contribui la creșterea gradului de cunoaștere a vinului și la îndrăgirea vinului basarabean. Așa s-a întâmplat și la Festivalul Vinului din Moldova la București, unde am discutat despre soiul Condrinschii – soi produs în anii 80’ în Moldova, dar care a ajuns să ia medalii de aur la Berlin și Asia Wine Trophy, sau despre Viorica, despre arome-culori-postgust și progonoze. Vizitatorii s-au aratat foarte curioși, au întrebat cum va fi roada și vinul din 2023. Este fantastic să construim aceste punți cu iubitorii de vin din România.”
Festivalul Vinului Moldovei a fost, de asemenea, și un eveniment educativ, evidențiind caracteristicile culturii și tradițiile țării vecine, care au fost reliefate prin ateliere diverse pentru toate categoriile de vârstă.
Piața românească este una strategică pentru producătorii de vinuri din Republica Moldova. Cramele prezente deja pe piața internă sau cele care acum fac primii pași, prezintă consumatorilor din România produse de calitate, vinuri provenind din zonele IGP, iar organizarea unor astfel de evenimente este un prilej bun pentru a face acest lucru.
Vinurile din Republica Moldova ocupă o cotă de piaţă de peste 25% în rândul vinurilor importate de România, și se estimează să aibă o creștere de circa 4% în fiecare an, arată datele Oficiului Naţional al Viei şi Vinului (ONVV).
Principalul canal de desfacere pentru vinurile moldoveneşti este industria de retail, aceasta fiind urmată de magazinele specializate şi industria HoReCa.