Sorin Huțanu, Fondator, ADOS Fresh: “Gestionăm un business integrat, de la sămânță până la produsul din raftul clientului”

ADOS Fresh unul dintre cei mai importanți jucători în producția, ambalarea și comercializarea de fructe și legume, prin companiile din grupul său, continuă creșterea accelerată și are obiective extrem de ambițioase pe termen scurt și mediu. Compania a investit masiv, atât în creșterea suprafețelor alocate diverselor culturi, cât și pe alte paliere: recoltare, sortare, ambalare, transport etc.

“Am început, în 2016, cu zece hectare pe care le lucram, iar în prezent avem în exploatare 700 de hectare și mai multe companii și arii de activitate: suntem producător, trader, ambalator, prestator de servicii/transportator, exportator. În tot acest timp, am investit continuu și vom face asta, și pe termen scurt, și mediu. În același timp, 2025 va fi un an de așezare.”

„Dezvoltarea a fost atât de rapidă, încât avem nevoie de consolidare, de eficientizare, de optimizare a proceselor. Trebuie să creăm o structură corporatistă de care avem nevoie pentru a gestiona toate aceste activități și peste 300 de angajați, adică să trecem de la un business de familie la o organizație de tip corporație”, spune Sorin Huțanu, fondator ADOS Fresh, într-un interviu acordat Modern Buyer.

Pe scurt, care este istoria grupului și ce dinamică ați avut în acești ani?

Suntem un grup de firme și ne putem mândri astăzi cu un business integrat, de la sămânță până pe raftul supermarketurilor. Din acest grup fac parte companiile Ados Fresh, Cooperativa Pepeni de Pogoanele, Didi Trans Internațional (transport pentru produsele proprii) și OEPIA (servicii de transport/expediție pentru furnizori externi, servicii de logistică și depozitare). În toți acești ani am crescut în mod accelerat și am acumulat o experiență vastă ce ne permite să gestionăm cu succes fiecare etapă specifică, de la producție până la livrarea produsului final către clienți b2b, cu o echipă ce numără astăzi circa 300 de angajați.

Datorită creșterii rapide a companiilor noastre am decis că este necesar să facem câteva schimbări benefice în modul de organizare. Trebuie să creăm o structură corporatistă de care avem nevoie pentru a gestiona toate aceste activități, respectiv să trecem de la un business de familie la o organizație de tip corporație. În acest an, am cooptat în echipa noastră un om cu mare experiență în sectorul agribusiness, care s-a alăturat echipei noastre din luna septembrie a.c.

Cu ajutorul lui Daniel Florescu, noul nostru CEO, am creionat un plan de afaceri pe termen scurt și mediu, dar ce pot să vă spun este că 2025 va fi un an de așezare. Cum spuneam, avem nevoie de consolidare, de eficientizare, de optimizare a proceselor, de mai mult know-how care să ne permită să gestionăm tot ceea ce am construit în urmă cu opt-nouă ani.

Care sunt cele mai recente investiții pe care le-ați realizat și cu ce obiective?

De-a lungul anilor, am reinvestit tot ce am câștigat, uneori mai mult de atât. Pentru noi, a fost cheia succesului. Am început, în 2016, cu o suprafață de 10 ha pe care le lucram, iar în prezent avem în exploatare 700 de hectare și mai multe companii și arii de activitate: suntem producător, trader, ambalator, prestator de servicii/transportator, exportator. Așadar, am investit în primul rând în partea de producție, prin creșterea suprafețelor exploatate, irigații ș.a. Cultivăm pepeni pe o suprafață de circa 100 ha.

În urmă cu doi ani, am început să cultivăm cartofi pe o suprafață de 17 ha, în zona Pogoanele/Buzău, iar în 2024 am reușit să avem o cultură de 100 de hectare de cartofi, producție pe care o valorificăm atât pe piața internă, cât și la export (Franța, Olanda etc). În 2025 vom cultiva cartofi pe 150 ha. Tot în ultima perioadă am diversificat și am investit și în alte culturi: ceapă, sfleclă roșie, morcovi (în test) și fasole boabe. Investițiile au continuat apoi în zona de recoltare, sortare, ambalare, transport. Avem o flotă auto de peste 150 de camioane. Pe partea de ambalare, ne-am mărit semnificativ capacitatea prin investiții relativ recente.

Am accesat, prin măsura DR 22 (35% contribuție proprie și 65% ajutor nerambursabil), două programe de finanțare. Unul dintre ele, în valoare de 1 milion de euro, a vizat modernizarea stației de ambalare care ne-a permis creșterea capacității de ambalare până undeva la 200 de tone de legume pe zi, cu robot de paletizat, cu linii super performante.

Tehnologizarea este esențială în acest context dificil al lipsei acute de resursă umană. Al doilea proiect a fost dedicat Cooperativei Pepeni de Pogoanele, respectiv construirea unui nou depozit și achiziția de utilaje agricole, în valoare de 1,6 milioane de euro. Ambele proiecte au fost accesate în perioada 2020-2022 și astăzi sunt aproape de finalizare.
Ultimul și cel mai mare proiect de investiții este tot pe măsura DR 22, valoarea lui fiind de circa 16 milioane de euro, cu tot cu TVA.

Pentru ce tip de investiție ați accesat acest ultim grant, care este obiectivul?

Proiectul de finanțare are ca obiectiv construirea unei fabrici pentru producția de legume congelate. Mai exact, obiectivul proiectului este lipsa presiunii de vânzare pentru articolele care trec prin momente de blocaje în piață sau pentru articolele de calitatea a doua, ce nu pot fi comercializate în retail. Fiind vânzători de fresh și de ambalate, noi avem, de multe ori, probleme cu marfa pe care clienții din retail nu vor să o pună în raft.

Aceasta trebuie procesată și atunci am stabilit să investim într-o fabrică de produse congelate, dedicate segmentului b2b. Astfel vom reduce și risipa alimentară. Mai mult decât atât, vorbim și de produse cu valoare adăugată. Una este să vinzi materii prime, alta este să vinzi produse procesate. Pe acest proiect, am gândit spații de depozitare pentru 4.000 de tone de marfă, iar asta ne va ajuta inclusiv să prelungim ceea ce numim sezon de România.

În acest context, când vom integra și partea de legume congelate în businessul nostru, vom deveni mult mai competitivi și vom putea spune că suntem “full chain”. Eu, împreună cu echipa de bord, Adina Sorescu și Daniel Florescu, mergem de mai mult timp în alte țări din Europa și încă nu am găsit un furnizor cu un asemenea model de business. De regulă, cine procesează își cumpără materia primă de la furnizori externi. Noi vrem să ne producem materia primă, să o procesăm, să o transportăm și să o vindem singuri.

Când preconizați că va fi gata această unitate de producție și ce tip de legume congelate o să lansați?

Cel mai probabil, fabrica va fi gata către finalul anului 2025 sau începutul anului 2026. Planurile de business sunt gata, avem mai multe scenarii pe masă, dar știți că toată partea de autorizări durează destul de mult. Ne-am gândit deja ce vrem să facem, vom ieși cu mixuri de produse, dar și cu monoproduse, cum este cartoful, dar în acest stadiu am vrea să nu dezvăluim toată strategia noastră în privința gamei de articole.

Ce alte obiective mai aveți pentru 2024 și 2025?

Am început partea asta de guvernanță corporatistă, suntem acum în etapa de identificare și descriere a proceselor. De asemenea, suntem în plin proces de implementare a unor sisteme ERP, BI și CRM cu care vom lucra în viitor. În 2025 vom continua să creștem suprafețele cultivate, obiectivul fiind să ajungem la 900 ha. Anul acesta îl putem defini ca unul de stabilitate, de consolidare a companiei.

Cum preconizați că o să încheiați 2024, din punct de vedere al cifrei de afaceri, la nivel de grup?

Cifra de afaceri va fi, cu toată volatilitatea de preț, în creștere cu 30-35%. Nu aceeași creștere este și în zona de profitabilitate, toate costurile operaționale au crescut, la fel și investițiile, dar, este normal ce se întâmplă în acest context economic. Am avut un an bun și așteptăm un an și mai bun. Vom fi toți “în priză”, eforturile vor fi mari, iar rezultatele, sperăm, pe măsură. Suntem printre puținele companii din România, din sectorul de legume-fructe, care pot livra astăzi de la un palet la 20 de camioane pe zi.

 

 

Articolul precedentÎn două săptămâni are loc RO Fruits & Vegetables Show 2024!
Articolul următorReduceri și vouchere cadou de Black Friday la București Mall
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.