Bogdan Chirițoiu, Preşedinte, Consiliul Concurenței, Oana Lungu, Director Achiziţii Food, Kaufland România, Gabriel Ivan, Country General Manager, CHEP România, Sebastian Păduraru, Sales Director, Whiteland Sales & Marketing, Marius Bîcu, Managing Partner la Unilact Transilvania – au fost speakerii-invitaţi ai primului webinar de business, organizat de Modern Buyer la București, cu partenerii lanțului de aprovizionare. Aceștia au vorbit despre soluțiile pe care le-au adoptat companiile lor, precum şi despre angajamentele adoptate, pentru a face față stării de urgență, fiecare oferind perspectiva proprie privind creşterea calităţii parteneriatului pe lanțul de aprovizionare.
Bogdan Chirițoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei
Măsurile luate de guvern prin care să blocheze exporturile pe o perioadă limitată la grâu orez și zahăr au și un efect de comunicare, dar și o utilitate practică. Atât timp cât sunt pe termen scurt– nu vor crea probleme nici industriei și nici relației cu Uniunea Europeană, care de regulă nu e fericită de o “renaționalizare” a politicii europene – , cred că vor fi acceptate.
La unele produse – în special nealimentare – am văzut creșteri mari de preț, nejustificate de evoluția costurilor de producție și achiziție. Pot să accept că este o criză și până la un punct să apară niște creșteri de preț. Când vedem însă creșteri de preț de 10 ori, nu le mai putem lega de evoluțiile economice. Au o componentă – s-o numim speculativă căreia nu-i văd un beneficiu economic pentru societate. Este un fenomen nociv, care trebuie combătut.
Discutăm cu Protecția Consumatorului și Poliția Economică să vedem cum ne coordonăm, cu mijloacele legale pe care le avem. Poate pot veni și clarificări legislative, dar dacă ele vor veni va fi prea târziu ca să regleze situația de față.
Prioritatea va fi pe mijloacele pe care le are Protecția Consumatorului, pe zona de practici comerciale incorecte, pe relațiile dintre companii și consumatori. Noi ne ocupăm de relațiile dintre companii, cred că Poliția Economică are cele mai puternice pârghii în momentul de față.
Noi am văzut o creștere de preț la făină. Aș fi surprins dacă ce se întâmplă acum la raft cu făina – să aibă vreo legătură stadiul rezervelor de grâu din țară.
Oricând aveți suspiciuni că furnizorii d-voastră se înțeleg între ei și cresc prețurile- acesta e jobul nostru de bază – și la genul acesta de sesizări vom fi foarte deschiși.
Oana Lungu -Director Achiziții Food, Kaufland, Adaptabilitatea este cuvântul-cheie în retail
Provocările din ultima perioadă vin din prioritatea noastră de a asigura necesarul de marfă, în special la categoriile de produse la care am remarcat o creștere a cererii, precum: conservele de carne și de legume, făină, mălai, drojdie, dezinfectanți, hârtie igienică etc., unde cantitățile necesare sunt mult mai mari decât de obicei.
Avem tehnologie care ne ajută să estimăm corect cantitățile de produse necesare pentru un anumit interval de timp în magazinele noastre – vorbim, de regulă, de variabile bine definite, perioade de timp în care nu au loc creșteri atât de mari.
În actualul context, ne confruntăm cu provocarea de a estima cât mai exact și realist cantitățile care trebuie comandate, și ca întârzierile să fie reduse în timp, la categoriile deja menționate. În ceea ce privește restul sortimentului, nu sunt provocări deosebite.
O provocare majoră este sistemul work from home. Noi suntem obișnuiți cu întâlniri față în față, să fim în contact permanent cu produsele și sortimentul, acum unele procese sunt mai lente, dar lucrul important este că ne adaptăm.
Avem o comunicare fluentă cu furnizorii, ne informăm activ și unii și ceilalți cu privire la măsurile pe care le luăm și provocările pe care le întâmpinăm. În ceea ce privește cantitățile mult mai mari necesare pe anumite categorii, provocările țin, în primul rând, de capacitățile de producție ale furnizorilor.Dacă ne uităm la cotele de livrare pe aceste categorii de produse, statistica nu arată foarte bine.
Observ în ultima vreme o ușoară relaxare, cel mai probabil clienții și-au făcut stocurile necesare cu articolele pe care le credeau în pericol să dispară – drojdie, făină. Încercăm soluții alternative, să mutăm volumele de pe un produs pe altul, acolo unde se poate. Ne străduim, în continuare.
În Republica Moldova, încă de când am deschis cele două magazine, suntem în permanentă căutare de sortiment și de articole locale. Este important să răspundem solicitărilor clienților noștri și să acoperim nevoile lor de consum.
În România avem deja un număr semnificativ de furnizori care livrează direct în magazine,în zona în care sunt reprezentativi sau în care au capacitatea să livreze. Avem panificație locală, lactate locale, mezeluri. În România experiența ne ajută mult mai mult, în Republica Moldova suntem la început, mai avem de învățat. Regionalitatea și produsele locale sunt la fel de importante pentru noi.
Am redus termenele de plată reduce termenele de plată la 7 zile (față de 30 de zile) și la 3 zile (față de 7 zile) în cazul furnizorilor de produse proaspete. Am făcut acest lucru pentru producătorii mici din România. Cred că pentru această categorie de furnizori suportul nostru a fost necesar. Am făcut acest lucru și în Republica Moldova. În general, măsurile pe care le luăm în România, le luăm și în Republica Moldova. Am considerat că este un lucru mărunt pe care putem să îl facem ca să asigurăm continuitatea pe această categorie de produse.
În categoria de legume &fructe nu am observat cereri exagerate și activitatea este în parametri normali. A fost un singur moment în care citricele au fost foarte căutate, în urma unor articole care spun că vitamina C este benefică în această perioadă. Noi lucrăm cu furnizori internaționali, mai ales pe categoriile unde nu există producție în România – pentru citrice sau fructe exotice. În sezoanele de producție lucrăm și cu furnizori din România. Suntem în permanență în căutarea unor furnizori locali de legume și fructe, clienții noștri sunt dornici să consume roșii, salată și ceapă verde din România, și atunci una dintre grijile noastre principale este să le oferim sortiment local. Dar pe această categorie nu sunt cereri mai mari ca de obicei.
Compania Kaufland este pregătită să răspundă situației în care oferta de fructe și legume din Italia și Spania se va diminua, ca urmare a crizei forței de muncă. În mod activ primim oferte de la noi potențiali furnizori di România. Analizăm fiecare ofertă cu responsabilitate. Rămân în discuție capacitățile de livrare ale furnziorilor respectivi, noi fiind un lanț de retail extins la nivelul întregii țări.
La rândul nostru, încercăm să fim proactivi și contactăm anumiți furnizori pe anumite catgeorii de produse pe care nu le putem acoperi în mod normal.
Nu am văzut creșteri de preț semnificative la produsele alimentare. Noi monitorizăm permanent prețul materiilor prime, căutăm să oferim clienților noștri un raport calitate-preț extrem de avantajos. Categoric, nu vorbim de dublări sau triplări de prețuri la produsele alimentare! Sunt creșteri date de un context normal de piață. Depind de disponibilitatea materiei prime pentru cantitățile de marfă solicitate în piață. În evaluarea unui preț trebuie avuți în vedere acești parametri.
Noul normal
Retailul este un domeniu dinamic, și noi suntem obișnuiți să ne adaptăm în permanență. Tonul noului normal va fi dat de clienții noștri.
Responsabilitatea și implicarea sunt cuvinte cheie pentru noi. Suntem conștienți că va fi nevoie să oferim clineților noștri în continuare produse variate la prețuri cât mai accesibile, iar calitatea și prospețimea sunt lucrurile care caracterizează oferta noastră.
Asigurarea stocurilor de marfă este cea mai mare provocare, dar și cel mai mare deziderat al nostru, și vine după siguranța clienților și colegilor noștri în magazine, și în depozitele centrale. Și noi, și furnizorii noștri facem eforturi să răspundem prompt clienților.
Comunicarea cu furnziorii primează– primim informații despre modul încare și-au organizat activitatea, suntem pregătiți pentru a face schimbări ca să asigurăm fluxul de marfă. Dacă este să facem o comparație cu criza anterioară, în 2009, au apărut schimbări în comportamentul de consum. Mixul de produse din coșul de cumpărături s-a schimbat, frecvența la cumpărături s-a schimbat. Oamenii vin mai rar la cumpărături, cumpără coșuri mai mari pentru a evita ieșirea din casă.
Toți retalerii și furnizorii au luat măsuri pentru siguranța pe lanțul de livrare, pentru a oferi produse sigure pentru consum. Dar în perioada următoare extrem de importantă va fi și partea financiară. Dacă va fi nevoie de o regândire a sortimentului, cu toții va trebui să o facem, fie că vorbim de retaileri, fie de furnizori. Clienții noștri comunică activ cu noi, prin feedback în mediile de comunicare. În plus, din mixul de sortiment pe care îl cumpără poți să tragi concluzii adecvate.
În această perioadă suntem concentrați pe articolele specifice de Paști – miel, ouă, vopsea de ouă, cozonac ș.a.m.d, facem eforturi pentru a le asigura pe masa clienților noștri.
Categoriile sensibile, care au fost subiect de dispută până acum – conservele de legume, de fructe, de carne, chiar și făina vor fi mult mai puțin accesate după Paști. S-au făcut stocuri suficiente acasă, e greu de crezut că cineva va cumpăra în continuare tot din aceste categorii. Vom fi foarte atenți la mixul de produse și la ofertele pe care le vom face, astfel încât să asigurăm și alte nevoi.
Este o perioadă atipică, per total, însă dacă o privim fragmentat, știm că după orice Sărbătoare mare obiceiurile de consum se schimbă, și oamenii trec pe consumul de lactate, pe fructe și legume proaspete. În categoria de legume & fructe începem să avem articole din producția locală (verdețuri, ceapă verde, ridichi etc.) Vom depinde de puterea de cumpărare a clienților noștri și de modul în care vor aborda frecvența la cumpărături, de câtă încredere vor avea să iasă mai des din casă sau mai rar.
Noi suntem atenți la nevoile comunității și am donat deja 1.300.000 de euro pentru diverse proiecte, cunoscute deja din presă.
Online-ul este o soluție care reușește să răspundă multor nevoi. Din punctul de vedere al acoperirii geografice mai avem de lucrat, dar noi ne extindem pe măsură ce partenerul nostru Glovo se extinde la nivel național. Alături de Glovo am dezvotat proiecte noi pentru categorii de persoane care au mai multă nevoie de ajutor – Glovo pentru vârstnici (peste 65 de ani). Am mărit semnificativ sortimentul din aplicația Glovo (am ajuns la 2600 de articole) și lucrăm în continuare la acest sortiment. Pentru zonele limitrofe Bucureștiului – în zona de Nord, de exemplu, am pornit proiectul Glovo Dark Store – prin care livrăm articole din sortimentul nostru pe timpul nopții.
Am observat diferențe între clientul de online și clientul tradițional din magazin, și am conștientizat că online-ul este o soluție de viitor extrem de importantă.
Gabriel Ivan, CEO CHEP – Pentru noi este business as usual, având totuși implementate măsuri speciale impuse de contextul în care ne aflăm
Discutăm despre o provocare fără precedent pentru noi toți cei din supply chain. Facem tot ceea ce putem pentru a menține lanțul de aprovizionare în mișcare, într-o manieră care să servească cel mai bine clienților și companiilor noastre. Prin prisma dimensiunii reţelei europene pe care o operăm, a depozitelor amplasate strategic la nivel național şi a know-how-ului echipei, avem capacitatea să ne deservim toţi clienţii. Am aplicat măsurile necesare pentru a asigura continuitatea serviciilor logistice.
Nu am avut întreruperi de aprovizionare pentru clienții noștri și nu au fost clienți care să fi suferit blocaje în lanțul lor de aprovizionare, ca urmare a unei sincope în relație cu noi. Pentru aceasta vreau să le mulțumesc nu doar colegilor mei, ci și clienților care au reușit să ne transmită informația, chiar și cu câteva zile înainte, astfel încât să avem timpul necesar pentru a reacționa.
Cerințele actuale, specifice clienților noștri, se referă la revizuirea cantităților. Dacă săptămâna trecută aveau un forecast, săptămâna aceasta îl revizuiesc în plus sau în minus. Aceasta este cea mai mare provocare a lor, iar noi suntem aici pentru a le oferi soluții.
Nu ne așteptăm la un vârf de activitate în Săptămâna Mare, deși urmărim atent informațiile din piață. Vedem companii care au produse pe stoc, stocuri mari, tocmai pentru că au fost induse în eroare de o cerere mare, neprevizionată, din cele două-trei săptămâni anterioare.
Eu mă aștept la o reglare, în săptămâna dinainte de Paști și cea de după; chiar dacă vom vedea un vârf, nu va fi cu mult mai mare decât până acum.
Referitor la lipsa șoferilor din industria logistică – înainte de a începe această criză, în Uniunea Europeană, exista un deficit de aproximativ 250.000 de șoferi profesioniști, iar situația/ criza COVID-19 a accentuat deficitul. La CHEP, ca furnizor care face legătura între retaileri, producători și chiar transportatori, credem că soluția este colaborarea în zona de transport. Cum putem să împărțim costurile? Prin modelul logistic tipic economiei circulare, pe care l-am adus în supply chain. Putem să împărțim costurile cu transportul și să eliminăm orice alte costuri care conduc la ineficiențe. Viziunea noastră este aceea de a crește eficiența transportului, de a genera capacitatea de transport viitoare, de a reduce costurile logistice și ineficiențele de mediu.
Noul normal
Prima provocare cu care ne vom confrunta toți în Europa și în România va fi criza de încredere. În acest moment, există companii care au pierderi și companii care beneficiază de creșterea cererii din piață. La un moment dat, toate companiile vor ajunge să înțeleagă că trebuie să colaboreze pentru a impulsiona economia.
În zona de supply chain, sunt provocări specifice. Vorbim despre o creștere a unor costuri de funcționare pe termen mediu și lung, care se vor împărți pe tot acest lanț, dar vom putea continua prin restabilirea relațiilor și încrederii, cel puțin la nivelul de dinainte de această criză.
În perioada de criză generată de pandemie, avantajele din modelul nostru de reutilizare a paleților sunt foarte evidente pentru toate părțile implicate în lanțul de aprovizionare, de la furnizor la retailer – profesionalismul echipei operaționale, siguranța și disponibilitatea echipamentelor de transport, soluțiile de management al livrărilor, colaborarea între partenerii din fiecare lanț logistic pe care îl deservim.
Văd un blocaj în zona de cash-flow și cred că multe companii vor căuta soluții pentru a reduce costurile cu propriile echipamente de transport. Compania noastră vine cu o soluție de închiriere de paleți și le dăm practic posibilitatea partenerilor actuali, dar și viitorilor parteneri, să redirecționeze resursele și cash-flow-ul către activitatea lor principală, iar noi contribuim substanțial în eficientizarea costurilor lor.
Un sistem logistic care funcţionează pe principiile economiei circulare aduce mult mai multe beneficii, dincolo de cash-flow.
Am fost și suntem alături de partenerii noștri. Feedback-ul pe care l-am primit până acum şi angajamentul pe care l-au arătat în această perioadă clienţii, furnizorii, transportatorii şi angajaţii noştri este inegalabil – le mulţumim şi le suntem recunoscători fiecăruia în parte. Modelul nostru își demonstrează eficiența și pentru cei care până acum erau reticenți.
Ne va preocupa reducerea costurilor și eficientizarea supply chain-ului propriu și vedem o mare oportunitate, atât pentru noi cât și pentru piața din România. Am avut o creștere a costurilor cu furnizorii noștri în urma unei forțări a volumelor în ultimele două-trei săptămâni, dar nu le-am propagat mai departe în piață. Prin acest lucru, ne-am sprijinit activ partenerii.
Avem această soluție care permite deblocarea cash-flow-ului pentru cei care vor dori să aibă o altă abordare și să meargă către economia circulară.
Forțați de această criză, vom merge cu toţii către o şi mai mare eficientizare a costurilor. În consecință, prin soluțiile logistice circulare colaborative, vom avea implicit și un impact mai mic asupra mediului înconjurător în lanţul national de aprovizionare.
Sebastian Păduraru, Sales Director, Whiteland Sales & Marketing – Nu încercăm să speculăm cu nimic situația de moment, deși sunt costuri care ne presează
Au fost și pentru noi două săptămâni de foc (săptămânile 12-13), în care am încercat să oferim servicii de calitate și livrări la timp, cu toate normele de siguranță îndeplinite. Am dat dovadă de flexibilitate și în momentele de vârf. În ceea ce privește cererea am reușit să facem față cu brio celor două spătămâni de foc. Am reușit să avem și o continuitate a fluxului de aprovizionare, din planurile de rezervă implementate.
Am încercat să ne concentrăm pe articolele cele mai importante pentru a le aigura continuitatea, am reușit să creștem stocurile pentru 200 de articole din topul celor esențiale, din portofoliul nostru.
Au fost creșteri însemnate de 32% în săptămânile 12-13, per totalul companiei. În săptămâna 13 am avut o creștere de 60% față de restul săptămânilor din an. Vârfurile au fost pe produsele-tractor, lactate procesate cu termen lung de valabilitate, cereale pentru micul dejul, conserve, alimente de bază -ulei, fasole și orez.
Am observat o relaxare a comenzilor în ultima săptămână și jumătate. Este posbil ca partnerii (și clienții) să fi făcut niște stocuri pe aceste categorii. În perioada următoare, nu vedem o creștere fulminantă a volumelor.
Tarifele pe partea de importuri au crescut la 20%. Motivele le știm cu toții. Măsurile de carantină impuse șoferilor la întoarcerea în țară au afectat destul de mult transportul de mărfuri. Rutele de import au avut întârzieri de ordinul zilelor, au fost cozi interminabile și blocaje la vamă. Au crescut timpii de descărcare la unele platforme și transportatorii ne-au taxat pentru acele ore suplimentare. Am făcut un efort să ne aprovizionăm cu materiale necesare pentru protecție.
Restricțiile la transportul național de mărfuri au avut o relaxare, programul de condus a crescut de la 9 la 11 ore, accesul pe DN1 în afara orelor de program, ceea ce ne-a ajutat destul de mult. Traficul redus din orașe ne-a ajutat să ne încadrăm în graficele de livrare.
Lururile au intrat în normalitate în perioada aceasta, businessul funcționează normal.
Căutăm se ne diversificăm permanent portofoliul, avem proiecte în derulare pe parteneriate noi la nivel european, pentru a răspunde cererilor pe care le-am primit, în general pe categoria mainstream sau premium, căutăm să facem o diversifcare. Din păcate, costurile nu ne permit să fim cei mai ieftini din piață. Sunt câteva categorii pe trend – carne, alternative la produse lactate, sperăm să rămână așa, în continuare. Vom vedea dacă produsele vor fi acceptate de cosumatorul final.
Segmentul Horeca nu reprezintă foarte mult în portofoliul Whiteland, dar avem câteva produse cu probleme pe care încercăm să le redirecționăm către alte canale, din canalul Horeca către MT sau TT.
Noul normal
Pentru noi este o mare necunoscută ce ne rezervă viitorul, nu știm dacă consumatorii vor avea în continuare aceeași putere de cumpărare, dacă se vor orienta către produse mai ieftine. Am văzut că sunt peste 1 mil. de contracte de muncă închise și 300.000 suspendate, cu siguranță acest lucru va afecta cererea de consum în perioada următoare.
Provocarea este să avem continuitate, dacă am reușit să facem față și să ne adaptăm dublării volumelor în mai puțin de 24 de ore, va fi nevoie să dăm dovadă de adaptabilitate și de aici înainte.
Avem planuri de back-up, am încercat să ne planificăm stocurile, să mutăm stocurile-tampon din depozitele de stoc în cele de distribuție. Am crescut stocurile în punctele de lucru de la 14 la 21 de zile, astfel încât dacă apare o situație neprevăzută într-un depozit să suplinim din depozitele învecinate. Noi avem două platforme și zece depozite la nivel național.
Pentru urgențe ne-am creat o echipă-tampon care așteaptă acasă, pentru a interveni oriunde să ne ajute, când volumele sunt însemnate. Nu vom face față la picking mărunt, dar vom reuși să livrăm clienților mari, indiferent dacă s-ar închide unul, două sau trei depozite.
Încercăm să menținem serviciile la nivelul actual. Nu încercăm să speculăm cu nimic situația de moment, deși sunt costuri care ne presează. O perioadă le vom putea duce, dar la un moment dat va fi nevoie să intervenim și în prețurile de vânzare, dacă euro în continuare va scădea și starea de urgență se va prelungi. Sunt multe necunoscute, dar încercăm să ne adaptăm!
Marius Bîcu, antreprenor, Unilact Transilvania – N-am mărit cu niciun cent prețul produselor, nu cred că e momentul!
Am avut o perioadă extrem de grea, dar am și fructificat această imprevizibilitate chinuitoare, prin unitatea echipei. Am avut un coleg bolnav, ne-am speriat foarte tare, dar sperietura ne-a făcut bine. Ne-am reorganizat cu mult înainte să apară restricțiile date de Ordonanțele militare.
Am tremurat pentru produsele noastre destinate raioanelor cu servire asistată, pentru că a existat tendința ca acest tip de raion să fie oprit. Noi suntem destul de expuși; în România vindem 50% din produse în vitrinele asistate (brânză proaspătă și telemea-vrac), și ne-ar fi fost foarte greu fără această categorie.
Acum două săptămâni, luni și marți nu am avut nicio comandă pe aceste articole, fiindcă retailerii nu știau ce să facă, așa că temporar am oprit producția. De miercuri a revenit totul la normal, retailerii au început să cumpere și am avut cele mai mari comenzi pe vracuri din istoria firmei. Ne-am achiziționat stocuri de ambalaje mari pentru top 10 articole, am decis să ne aprovizionăm cu ambalaje pentru două trei luni înainte, și din Italia, și din Grecia, și din Polonia.
Am avut provocări legate de transport, 55% din producția noastră pleacă în 10 țări din Europa. Șoferii rămâneau în carantină după fiecare transport, companiile de transport nu aveau de unde să scoată atâția șoferi de pe o zi pe alta. A trebuit să lucrăm cu transportatori noi, să ne adaptăm, între timp lucrurile s-au reglat.
Suntem extrem de recunoscători că ne-am depășit targetul din luna martie, am făcut 107%.
Am continuat să livrăm în Italia, fiecare comandă, chiar dacă a fost nevoie să plătim în plus pentru transport. N-am mărit cu niciun cent prețul produselor, nu cred că e momentul.
Cred că parteneriatele cu distribuitorii noștri de acolo vor avea de câștigat: le-am dus brânza și lactatele chiar când a fost greu. Chiar dacă marja noastră s-a diminutat pentru că am plătit mai mult pe transport și am avut costuri generale mai mari în această perioadă, cred că răsplata o să vină în perioada următoare, pentru că am avut grijă de clienții noștri.
Chiar în perioada aceasta nouă ni se deblochează o linie pentru achiziția de stocuri, banca ne-a oferit această facilitate.
Noul normal
Când vom reveni la noua normalitate, ne vom confrunta și cu o lipsă de cash, și cu o putere de cumpărare scăzută. Vedem în jurul nostru mult șomaj; n-am fost învățați cu șomajul. Vedem mulți oameni reveniți în România, care nu se vor adapta la un salariu mic, după ce au câștigat bine în Italia sau în Germania. Vom fi nevoiți să ne adaptăm!
Producem brânzeturi premium de zece ani, am promis din totdeauna că vom face cea mai bună brânză românească, nu vrem să renunțăm la asta, dar este greu să vinzi premium în perioada de criză.
Brânza de burduf reprezintă 50% din businessul nostru. Cei mai mulți comercializează acest sortiment în piața agroalimentară, la stână sau pe marginea drumului, în mod necontrolat, nefiscalizat – aceasta este piața de brânză de burduf.
În momentele acestea însă, oamenii evită piețele agroalimentare și a crescut foarte mult vânzarea în retaliul modern, online, livrarea la domiciliu. Noi nu visam vreodată că o să vindem brânză de burduf la domiciliu, în următorii cinci ani. Lucrurile s-au schimbat rapid.
Mai am o provocare și din parte HoReCa, aceasta va porni foarte greu, nu cred că va fi coadă la mall. La noi multe brânzeturi mergeau la producătorii de patiserie care au picat fantastic. De când s-a închis școala nu mai există corn cu brânză, brânzoiacă, plăcintă cu brânză, sandviș cu brânză. Odată cu închiderea școlii oamenii gătesc acasă. Aveam un client în Top 5 pe patiserie, acum acest sector nu mai reprezintă nimic pentru noi.
Vânzările online vor rămâne și după ce se termină restricțiile. Dacă oamenii se învață să comande online și primesc mâncare proaspătă, de calitate bună, și economisesc banii, vor rămâne cu acest obicei de consum.
Ne-am adaptat rapid livrărilor la domiciliu, doi colegi livrează în apropierea fabricii și a fermei. Oamenii comandă la telefon, pe whatsapp, pe Facebook. Cumpără cantități mai mari, este drept că mai rar. Avem un magazin de fermă – care pentru vizitatori este închis – dar livrăm acasă, ne-au crescut vânzările cu 50% la magazinul fermei.
Cred că vânzările online și livrările la domiciliu vor rămâne și pe viitor!