Silvia Răileanu, Serele SupeR: Producem opt luni din an și acesta este un atuu în colaborarea cu marii retaileri

Producătorul Serele SupeR, un business de familie din Biled, judeţul Timiş, a încheiat 2020 cu o cifră de afaceri de 1,4 milioane de euro, reușind să producă opt luni pe an. În 2021, familia de antreprenori vrea să crească producţia de specialităţi de roşii cherry cu 10% și să construiască încă trei hectare de sere hidroponice, cu spațiul de depozitare aferent.

Pe termen mediu, producătorul îşi propune să investească 1 milion de euro în propria linie de producție de caserole biodegradabile. Silvia Răileanu, cofondatoare, spune că pe termen lung, suprafaţa de sere va continua să crească până la 12 ha de seră, în patru etape: trei hectare anul acesta, încă trei la anul, și tot așa, și speră să fie prezenți în piață tot mai mult în extrasezon.

În acest moment, înțeleg că aveți în proprietate o seră hidroponică, unde este situată?

Da, sera se află la 28 de km de Timișoara, la Biled, unde deținem o suprafață de 1,7 hectare, cu tot cu zona tehnică. Sera are un sistem unic de încăzire, irigat, același climat, același sistem de cultură hidroponică.

Ce soiuri produceți, la cât s-a ridicat producția de anul trecut?

Anul trecut am produs aprox. 500 de tone de specialități. Poate să fi fost un procent de 0,5% în plus pentru consumul intern, dar noi ținem evidența strict pe ce vindem.

Serele SupeR, Biled, Timiș, România

Ce soiuri cultivați și de ce ați optat pentru ele?

Am ales soiuri adaptabile, care se pretează la clima din România. Chiar dacă vorbim despre o seră, trebuie să ții cont de zona climatică: este cu totul altfel la noi decât în sudul Franței. De obicei testăm soiul mai întâi, pentru a vedea cum reacționează.

Împreună cu soțul meu am fost la cel puțin 10-15 expoziții în Olanda, și am ales roșiile cherry (după degustare). Există o varietate de roșii cherry, noi am mers pe soiurile din gama de vârf. La tomatele tip cocktail, am ales Brioso, nu doar pentru că se spune că este bun, noi l-am gustat; toată lumea în piață își dorește acest soi. Avem și roșia clasică, rotundă, am ales varianta DRC, gustoasă, de un roșu aprins. Avem soiul Delicious, cu fructe în formă alungită, pe care toți retailerii ni-l cer. În Olanda concurează cu soiul Red Desire.

Olandezii își selectează producătorul cu care vor să lucreze și, din dorința de a fi prezenți pe piața din România, știind că urmează să mai construim o seră, distribuitorii de semințe și reprezentanții de marketing ai distribuitorului olandez De Ruiter ne-au oferit semințe, în ultimii doi ani. I-am întâlnit pentru prima dată în Ungaria, acolo sunt foarte prezenți. De altfel, comparativ cu noi, Ungaria are multe sere. Acolo suntem chemați, de regulă, când exportatorii vor să ne prezinte un soi nou.

Îmi spuneați că ați vizitat târgurile de profil, care sunt cele de la care producătorii români nu ar trebui să lipsească?

Noi am vizitat foarte multe târguri pentru producătorii de seră. La târgul destinat tehnologiilor din horticultură, GreenTech Amsterdam, expoziția se axează pe tot ce presupune know-how pentru producția de seră (structuri, ace, cârlige, cărucioare etc.). Piața din Olanda este saturată de sere, iar legumele și fructele lor sunt prezente pe toate piețele. Ne-am dat seama că interesul olandezilor este să vândă semințe, pentru că este mult mai profitabil. Producătorii sunt prezenți mai ales la târgul Fruit Attraction de la Madrid. Și la târgul din Turcia am întâlnit surprinzător de mulți producători din Uniunea Europeană.

Cât spațiu de depozitare aveți și cum intenționați să îl creșteți?

Avem un spațiu de depozitare destul de generos, prevăzut încă din faza din proiect, de 1.000 de mp, dar ne mutăm de aici. În acest moment construim o seră nouă, cu un spațiu de depozitare la standarde europene, dotat cu cameră termică, așa cum au toate serele din Uniunea Europeană. Noul proiectul este prevăzut pentru încă 12 hectare de seră, însă va fi implementat în patru faze: trei anul acesta, încă trei la anul, și tot așa.

Cât intenționați să investiți în continuare în sere și în spațiul de depozitare?

Noi am semnat un contract pentru primele trei hecatre de seră și 7.000 de mp pentru camera tehnică, cu un spațiu de ambalare, o investiție totală de aprox. 6 mil. de euro, din care investiția în spațiul de depozitare se ridică la aprox. 1 milion de euro, restul fiind investiție aferentă serei. Aceasta chiar va fi cea mai modernă seră din piață. Va fi semi-închisă – sunt doar câteva pe acest model –, cu un control mult mai bun asupra climatului. Va funcționa permanent pe suprapresiune, plantele vor fi mai bine protejate de dăunători. Vrem să plantăm în luna septembrie și în luna noiembrie, ca să fim cu roșii pe piață, în extrasezon. Ne dorim să putem concura cu producătorii din Spania și Turcia – care, oricum, nici nu au costuri cu încălzirea serelor, iarna.

Unde desfaceți producția d-voastră? Care sunt lanțurile IKA cu care colaborați?

Lidl, Auchan, Carrefour, Mega Image și Profi. Lucrăm cu toți în același mod, la sfârșitul sezonului le transmitem ce soiuri planificăm să creștem în sezonul următor și ce cantități putem să le alocăm. Ei își fac planificarea ținând cont de informațiile furnizate de noi. Noi ne facem planificarea urmărind ce produse au ei activate și după o discuție purtată în prealabil în care arătăm că vom menține aceste soiuri sau că vom produce un soi nou sau că schimbăm gama. În funcție de aceste discuții știm ce planuri are retailerul. Contractele sunt standard, prețul se negociază săptămânal și de obicei știu cât pot să vând peste maximum zece zile. De regulă, se organizează o licitație pentru ce vom livra în aproximativ zece zile.

Timișorenilor le place să cumpere produs local. Livrăm în platformele Lidl la Lugoj și Profi, la Timișoara. În Auchan livrăm și pe platformă și direct în magazine – și vânzările ne-au crescut foarte mult. Ne caută lumea și iarna, și acesta este motivul pentru care mai construim o seră. În 2020 am reușit să fim prezenți pe piață din 20 martie până pe 15 decembrie. Reușim să producem opt luni de zile din an și acesta este un atuu în colaborarea cu marii retaileri, pentru că le ușurează munca și le dă siguranță. Ei caută parteneri pentru o perioadă lungă, le este greu să lucreze trei luni cu un producător și alte trei luni cu altul.

Reușiți să vă listați cu brandul serele SuperR?

Da. De altfel, cred că Mega Image lucrează cu noi tocmai pentru că avem marcă înregistrată. Din discuțiile pe care le-am avut cu buyerii știu că interesul pentru produsele noastre vine din faptul că Serele SupeR este o marcă înregistrată, lumea ne știe și ne caută. Eu zic că cel mai important este că din punct de vedere al calității și prezentării ne aliniem la standardele europene, în plus, roșiile sunt foarte gustoase. Suntem flexibili și ne adaptăm cerințelor din piață în materie de produs și ambalare. Mie mi se pare că retailerii sunt foarte deschiși să apară informația producătorului pe etichetă. În Carrefour am comercializat inițial doar sub denumirea SupeR, dar după ce ne-am înregistrat la OSIM cu sloganul Roșii cu gust de roșii, ne-au acceptat produsul cu ambalajul branduit cu acest slogan.

Ați simțit o creștere a interesului consumatorului pentru un anumit soi?

Toate roșiile noastre se vând bine, dar mi se pare că interesul mai mare se îndreptă către tipul Cocktail, de 35-40 de mm, care se apropie cel mai mult la aspect și gust de roșia clasică. Românii nu mănâncă roșii galbene, verzi sau negre decât foarte rar, sunt tradiționaliști. Soiul Cocktail are și un preț mai mic, fiindcă are o productivitate mai mare.

Dar pentru un anumit fel de ambalare?

Apar tot mai multe voci care spun că ar fi mai bine să folosim ambalaje biodegradabile, ecologice. Această orientare se regăsește și la toate lanțurile de retail modern, doar că aceste ambalaje presupun costuri duble, pe care nimeni nu este dispus să și le asume, care în final ajung să se transfere la clientul final. În absența unei legislații care să oblige, și în bătălia pentru prețul cel mai mic, deocamdată nimeni nu își asumă ambalajul biodegradabil. Dar, cu siguranță, aceasta este direcția și primim tot mai multe mesaje din partea consumatorilor în acest sens. Sperăm ca într-un an și jumătate, doi să comercializăm în ambalaje biodegradabile. Acum cercetăm piața, avem deja câteva oferte de linii de produs caserole biodegradabile.

Vă propuneți să implementați propria linie de producție pentru aceste caserole biodgradabile?

Intenționăm să investim 1 milion de euro într-o linie de producție de caserole biodebradabile, tocmai în ideea de a reduce ulterior costurile și de a fi competitivi. În momentul în care vom avea un produs în caserolă biodegradabilă la același preț cu alți producători care vând în caserolă de plastic, roșiile noastre se vor vinde mai ușor.

Nu am venit cu ideea de a investi într-o linie de produs ambalaje doar cu scopul de a face economie. Astăzi roșiile se ambalează în flowpack, care se adaptează pentru orice dimensiune vrei, linia este foarte simplă, dar pentru capac folosești plastic. Nici mie, nici soțului meu, cu care administrez acest business, nu ne place. Noi vrem să folosim caserole cu top seal, la dimensiuni customizate, pe nevoile noastre. Producătorii acestui tip de ambalaj vor să primească comenzi mari, dar noi nu avem unde să le depozităm. Așa că am zis că este mai bine să cumpărăm o linie și să producem caserole exact la dimensiunile de care avem nevoie, în cantitățile de care avem nevoie, și prețul va fi mai mic.

Veți schimba ceva la modul de ambalare și de etichetare a produsului în 2021?

Cred că doar dacă găsim mijloace de creditare pentru această linie de produs ambalaje; dacă nu, mai degrabă în 2022.

Cine cumpără roșiile d-voastră cherry? Cât costă o caserolă la raft în rețelele IKA?

Deocamdată vindem doar în România. Am avut solicitări să vindem și afară, dar producem prea puțin. Ceea ce îmi doresc este să facem un produs local bun. Iar dacă nu este ieftin, aceasta este pentru că noi investim mult în acest produs. Chiar și așa, la roșiile cocktail prețul mediu per caserolă a fost 5,5 lei fără TVA în 2020.

Ați vrea să impuneți în piață un anumit soi?

Da, ne-ar plăcea să impunem Strabena și Delicious. Strabena este o varietate în formă de căpșună, vrem să îl impunem pentru că am fi singurii care l-ar produce în România. Aceasta este și strategia distribuitorului olandez, să își aleagă un producător român și să îi ofere exclusivitate. Strabena este prezent la raft în Auchan – le place acest soi foarte mult. Îl livrăm în platforma lor, fără să fi fost nevoie de niciun efort din partea noastră, a fost alegerea lor.

Ce producție estimați pentru 2021 și de ce anume depinde realizarea ei?

Cantitativ avem unde să creștem, fiindcă nu am ajuns la productivitatea maximă, cum se întâmplă în Olanda. Estimăm o creștere a producției de cel puțin 10%. Anul trecut am produs 500 de tone, anul acesta sperăm să obținem 550 de tone, depinde de talentul nostru de a gestiona plantele și de priceperea consultantului nostru din Ungaria și a inginerului nostru de la seră.

Care sunt oportunitățile de extindere în 2021 și pe viitor? De ce anume depind ele?

Noi am fructificat la maximum oportunitățile pieței din România. Dar am indentificat o nișă – aceea a producției locale de roșii, ambalate respectând toate normele europene, ca toate produsele de import, dar cu un gust mai bun – și aceasta este o nișă foarte mare. Românii vor produse de calitate, nu doar roșii, dar noi producem roșii și acesta este motivul pentru care mai construim o seră. Ce îmi doresc pentru 2021 este să plantăm în noua seră la sfârșit de septembrie și la sfârșit de noiembrie să fim cu roșiile în piață. Vreau să demonstrez că putem deveni cel mai mare producător de roșii din România, un producător serios și că putem să facem o afacere profitabilă și un model chiar mai bun de business decât ce întâniți în afara țării. Vrem să arătăm că se poate!

Roșii cu gust de roșii, Serele SupeR.

 

Articolul precedentConferința IFS 2021: Producție, Logistică, Export, ediția a 7-a – 19 Mai 2021
Articolul următorBASF estimează o cifră de afaceri între 61-64 mld. euro în 2021, în creștere de la 59 mld. euro în 2020
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com