Romanii iau masa in familie de sase ori pe saptamana

0
190
Family Eating Meal Together In Kitchen

Conform Studiului National al Meselor in Familie realizat de ISense Solutions si Delikat, in medie, romanii iau masa in famile de sase ori pe saptamana. Studiul a scos in evidenta si faptul ca masa principala in familie, din timpul unei saptamani, este cina, care, in comparatie cu micul dejun si masa de pranz, este proaspat gatita si contine tipuri mai grele de alimente (cum ar fi carne si cartofi prajiti).

Majoritatea romanilor servesc cel mai des cina in familie in timpul saptamanii (80%), iar in weekend, servesc pranzul in familie cu o preponderenta mai mare (88%).

O masa in familie este considerata un moment la care participa cuplul efectiv si copiii. Parintii cuplului participa de asemenea la mesele in familie sau la intalnirile de weekend.
83% dintre romani iau mesele in familie cel mai des in weekend, in timp ce 17% dintre romani iau mesele in timpul saptamanii, cel mai des. Tinerii si adultii cu varste intre 18 si 45 ani iau masa in familie mai des decat media, in timpul saptamanii (24% vs.17%), la fel si familiile care au copii (22% vs. 17%).

Weekend-ul este in continuare dedicat meselor in familie, insa mesele au loc mai des in zilele de duminica, decat in cele de sambata, 53% vs. 31%.

In timpul zilei, membrii familiei servesc mesele separat, la serviciu, la scoala, la domiciliu, la restaurante, fiind caracterizate de graba, presiune temporala (oamenii trebuie sa ajunga sau sa revina la locul de munca, la scoala etc.).

Cei mai des intalniti participanti la mesele in familie sunt partenerii (sot/sotie, iubit/iubita) in proportie de 50%, copiii 43% si parintii 44%.

O frecventa mai redusa la mesele in familie inregistreaza surorile/fratii, in proportie de 25%, socrii cu 11%, bunicii 10%, unchi/matusi 8%, nora/ginere 6%. Interesant este ca in zona urbana, la mesele in familie participa si prietenii, in proportie de 20%.

Schimbarea dinamicii societatii influenteaza si tabloul meselor in familie. Desi in proportie redusa, la mesele in familie participa si colegi de birou/scoala (6%), veri (5%), chiar si vecini (4%).

4 din 10 romani servesc mesele in familie mai rar decat si-ar dori
Desi frecventa meselor in familie este semnificativa, 40% dintre romani si-ar dori sa se reuneasca mai des cu familia la masa. Printre barierele identificate in luarea mesei in familie se numara: dificultatea in a reuni membrii familiei (55%), lipsa de timp (39%), programul lung de lucru (38%), lipsa unui program regulat / comun de masa pentru toti membrii familiei (35%).

Barierele sunt legate in principal de programul diferit al membrilor familiei: parintii lucreaza in schimburi, fac ore suplimentare, copiii merg la scoala/gradinita, sunt implicati in activitati extracurriculare, iar daca exista mai multi copii in gospodarie de varste diferite, acestia de regula au program scolar diferit.

Cum se simt romanii cand iau masa in familie?
Conform studiului national, cand romanii servesc masa in familie se simt impliniti (73%), fericiti (72%), increzatori (61%), linistiti (58%). Pe de cealalta parte, cand romanii servesc masa singuri, se simt grabiti (59%), nelinistiti (32%), stresati (28%), tensionati (26%).
Poate cel mai important rezultat al studiului este faptul ca 83% dintre romani considera ca mesele in familie sunt importante, iar printre cele mai des mentionate beneficii ale acestora se numara: imbunatatirea comunicarii intre membrii familiei (94%), reprezinta o oportunitate de a petrece timpul cu familia (94%), ofera un sentiment de siguranta si unitate 91%.

„Odata cu noua platforma Delikat, ne-am propus sa lansam o campanie-manifest, prin intermediul careia din ce in ce mai multi romani sa constientizeze importanta meselor in familie si sa se foloseasca de orice oportunitate pentru a se reuni cu familia la masa. Pentru a atrage atentia asupra contextului social actual si pentru a promova la nivelul intregii tari beneficiile meselor in familie, ne propunem sa marcam pentru romani, Ziua Nationala a Meselor in Familie.” a declarat Andreea Bobes, Category Manager Savoury & Dressings (Unilever).

Metodologie
Studiul a fost desfasurat cu sprijinul agentiei ISense Solutions in doua etape: cantitativa si
calitativa. Componenta cantitativa a cuprins un esantion de 640 respondenti cu
reprezentativitate nationala (urban 67% & rural 33%), cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani (50% barbati & 50% femei). Numarul mediu al membrilor din familie a fost de 3 persoane, iar numarul mediu al copiilor din familie este 1.

In cadrul componentei calitative a fost realizat un jurnal pentru a documenta online timp de 7 zile, mesele a 6 familii (3 familii din mediul urban si 3 familii din mediul rural), utilizand o aplicatie mobila – Indeemo – pentru a explora si intelege prin imagini si clipuri video cum se desfasoara mesele lor in familie.

 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentRomania, in topul 10 al producatorilor de inghetata din UE
Articolul următorRomalimenta − Nu exista un plan de suprataxare a alimentelor
Daniela Oancea

Redactor Sef al Modern Buyer din iulie 2017.
Absolventa a Universitatii din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Daniela are o experienta de peste 20 de ani in presa. A inceput sa lucreze ca reporter si apoi ca redactor de stiri externe la cele mai importante cotidiene nationale. Si-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax si apoi ca redactor-sef la diferite publicatii business to business, precum si ca expert media in trei proiecte europene PHARE/SAPARD.