Piața de transport și logistică în 2021 – creștere ușoară și accent pe digitalizare

Piața locală de transport și logistică va raporta, în acest an, un avans ușor comparativ cu 2020, potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai acestui segment pe plan autohton. O evoluție pozitivă va putea fi posibilă în contextul în care proiectele guvernamentale anunțate pentru sprijinul mediului de business pentru a combate efectele pandemiei cu noul coronavirus se vor concretiza.

„În 2020, piața transporturilor a fost printre primele impactate de criza generată de izbucnirea pandemiei de Covid-19. Acest lucru a fost determinat în special de faptul că prima țară afectată, China, este principalul partener importator în relația cu UE și a doua piață de export. Întârzierile în livrarea de mărfuri, în special în transportul aerian și terestru au adus cu sine efecte în cascadă și pierderi economice majore. Propagarea Coronavirus în Europa a afectat partenerii comerciali principali ai țării noastre, precum Italia, acest lucru reprezentând o provocare pentru mediul de business local”, a declarat Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România.

Pe de altă parte, reprezentantul companiei a subliniat că anul trecut a fost marcat și de o accentuare a digitalizării companiilor din domeniul de transport și logistică, acest lucru fiind determinat de orientarea tot mai mare a clienților către comerțul online.

În ceea ce privește evoluția segmentului de transporturi, datele INSSE raportate la anul 2020 arată că transportul rutier de mărfuri a înregistrat o creştere cu cca. 4% pentru volumul mărfurilor transportate, comparativ cu 2019. În cazul transportului feroviar, volumul mărfurilor indică o scădere cu 15,5% faṭă de anul precedent, în timp ce în transportul maritim a avut o scădere cu 11,1%. Totodată, transportul aerian, unul dintre cele mai afectate de criza pandemică, a înregistrat o diminuare cu 14,6% comparativ cu anul anterior în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate.

Datele INSSE mai arată că, în transportul rutier internaţional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene ṣi 91,8% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație State Membre ale Uniunii Europene. Astfel, cele mai mari cantităţi de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) şi Italia (10,2%), iar în ceea ce priveṣte încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 14,8% Italia şi 11,9% Ungaria.

„Raportat la piața locală de transport și logistică în 2021, suntem rezervați și estimăm doar un avans ușor, sau chiar o stagnare. Chiar dacă guvernul a propus proiecte menite să susțină mediul de business, nu există, la acest moment, un grad suficient de mare de transparență al acestora pentru a putea ști în ce măsură va influența segmentul transporturilor”, a mai spus Viorel Leca.

Potrivit declarațiilor sale, principalele probleme cu care se confruntă industria de profil sunt infrastructura deficitară, impredictibilitatea mediului economic și politic local, dar și flexibilitatea costurilor cu personalul în contextul volatilității pieței muncii.

Viorel Leca a mai adăugat că, și în acest an, digitalizarea este principalul trend ce va impune schimbări în piața de profil. Astfel, pe termen scurt și mediu, segmentul va fi marcat de automatizări, accesarea de soluții de inteligență artificială, real-time visibility și integrarea tehnologiilor.

Referitor la dimensiunea pieței de transport și logistică, reprezentantul Gebrüder Weiss România subliniază că aceasta este dificil de cuantificat, deoarece cuprinde atât jucătorii cu un portofoliu complet de servicii, cât și pe cei care acoperă doar un segment, cum ar fi doar transport sau doar logistică. Din perspectiva clienților acestei piețe, 70% beneficiază de servicii de transport (rutier, feroviar, aerian, maritim), în timp ce restul de 30% accesează exclusiv spațiile logistice.

Cele mai multe spații logistice se află în zona Bucureștiului, pe locul al doilea fiind zona Vest – Nord-Vest, în raport direct proporțional cu gradul de dezvoltare al regiunilor respective, dar și cu infrastructura de transport (accesul la autostrăzi). Topul zonelor cu cel mai mare stoc de spații logistice este urmat de Centru și Sud.

„Pe lângă București, în următoarea perioadă vom asista la o dezvoltare accelerată a stocului de spații logistice mai ales în zonele central-vestice, cum ar fi Timișoara sau Cluj-Napoca”, a încheiat Viorel Leca.

Prezentă în România încă din anul 1994, Gebrüder Weiss se bazează pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Compania oferă soluții logistice inteligente pentru clienții săi și asigură servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here