Piaţa berii a înregistrat o creștere moderată în 2018 (de 3%), ajungând la un volum de 16,6 milioane hectolitri

Piaţa berii a înregistrat o creștere moderată în 2018 (de 3%), ajungând la un volum de 16,6 milioane hectolitri, iar consumul de bere s-a situat la 85 litri pe cap de locuitor, potrivit datelor furnizate de Asociația Berarii României. Berea de tip lager a continuat să domine în preferințele românilor în 2018, cu o pondere de 93,61%. Categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc, a deținut o pondere de 2,25%.

Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 2,27% din piață, iar berea fără alcool 1,87%. În ceea ce privește dinamica segmentelor, mixurile de bere și berile aromatizate au crescut cu 8,23%, iar berea fără alcool a înregistrat o creștere de 30%, pe parcursul anului 2018 față de anul anterior.

În funcție de tipurile de ambalaje, preferințele consumatorilor s-au îndreptat către: sticlă – 28,45 %, doză – 20,58 %, butoi- 3,41 %, PET- 47,57 %.

Sticla și-a continuat trendul ascendent, ponderea sa crescând în total cu 3,65 puncte procentuale în ultimii patru ani. Totodată, berea la doză a crescut cu 2,38 puncte procentuale, în timp ce ambalajul PET a înregistrat o scădere de 3,37 puncte procentuale în 2018. Scăderea totală înregistrată de ambalajul PET în ultimii patru ani a atins 5,83 pp.

În ciuda unei ușoare creșteri a importurilor pe parcursul anului 2018, de 0,07 milioane Hl, atingând un total de 0,54 milioane Hl, piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de cca. 97% din consumul intern.
Exporturile au crescut aproape dublu față de importuri, păstrându-și însă un nivel redus, de doar 0,54 milioane Hl.

Eforturile investiționale ale membrilor Berarii României au fost constante de-a lungul timpului, doar în 2018 acestea ridicându-se la 74,5 milioane Euro. Nivelul cumulat al investiției membrilor Asociației în ultimii cincisprezece ani a atins 1,54 miliarde euro. Nivelul contribuțiilor anuale ale membrilor Asociației la bugetul statului s-a menținut unul important, doar în 2018 acesta atingând 255 milioane euro. Nivelul contribuției cumulate a membrilor Berarii României în ultimii cincisprezece ani a depășit 3,62 miliarde euro. Numărul producătorilor de bere a crescut la 56 în 2018, față de 39 anul anterior.

Ambalajul de sticlă, în creștere cu 3,65 pp în ultimii patru ani; Segmentul berilor fără alcool, în creștere cu 30%

„Preferințele românilor în materie de bere fără alcool sunt în creștere, urmând chiar trendul european de consum. Deși un segment cu o pondere mică pe piață, berea fără alcool a înregistrat anul trecut o creștere record în România. Acest rezultat confirmă integrarea berii în și mai multe situații de consum, românii alegând să nu renunțe la băutura lor favorită, în varianta ei fără alcool însă, nici atunci când șofează sau se află în pauza de masă, în timpul săptămânii de lucru.”, a adăugat Julia Leferman, Director general Asociația Berarii României.

“Creșterea se datorează în special diversificării portofoliilor de produse, a varietății tipurilor de bere pe care producătorii au pus-o la dispoziția românilor, fapt ce a avut darul de a răspunde foarte bine preferințelor lor în materie de bere, dar și de a îi stimula să experimenteze gusturi noi.”, a declarat Lucian Ghinea, Președinte Asociația Berarii României.

Membrii actuali ai Asociației Berarii României sunt importanți producători de bere din România: Bergenbier SA, Heineken România SA, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica de Bere. Împreună, cei șase producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malt România și Asociația Producătorilor de hamei din România.

Cele douăsprezece fabrici de bere, dintre care două microberării, aparținând membrilor Asociației sunt situate în Ploieşti, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Pantelimon, Timişoara, Buzău, Braşov și Galați, iar cele două microberării sunt situate în Cluj-Napoca și Timișoara.