Nicu Cîrstocea, Radix: Ne propunem să creștem gama de snacking sănătos

Criza sanitară de anul trecut a deschis orizonturi noi pentru toate categoriile de produse sănătoase și apetitul consumatorilor români pentru acest segment a crescut. Nicu Cîrstocea, Directorul Operațional Radix Plant, confirmă că aceasta este direcția în care grupul Radix intenționează să își diversifice portofoliul în 2021.

Astfel, pe lângă produsele brandului Solaris, oferta distribuitorului Radix către retailul modern include brandurile Canah, Republica Bio, Sonnentor, în fapt, un portofoliu adaptat noilor cerințe de consum: produse sănătoase, Bio, fără OMG, cereale nemodificate genetic, produse fără gluten, produse fără zahăr sau care au conținut redus de zahăr sau produse care folosesc îndulcitori, sirop de orez sau de arțar etc.

Produsele companiei se găsesc acum pe rafturile Carrefour, Cora, Mega Image, Selgros și dm drogerie markt. Din noiembrie anul trecut au reînceput colaborarea cu Auchan. Cu toți acești parteneri, compania are planuri ambițioase pentru anul în curs.

Cum a fost 2020 pentru brandul Solaris?

Pentru Solaris, 2020 a fost un an bun. Deși ne-am confruntat cu restricțiile dictate de pandemie și clienții noștri au avut de suferit, aceste neajunsuri au fost compensate de creșterea apetitului consumatorilor pentru produse sănătoase. Pe de o parte, mămicile au fost mult mai atente la alimentația copiilor și, pe de altă parte, toată lumea a stat acasă și a gătit mai mult.

Puteți să îmi faceți un top al celor mai vândute produse din portofoliul Solaris Plant, în 2020?

Pe de-o parte, românii au căutat preponderant produsele din gama snackingului sănătos. Vânzări bune au înregistrat pufuleții fără zahăr și fără sare, cerealele pentru micul dejun. Creștere am avut și pe gama alimentelor de bază. Vorbesc despre sare – avem o sare specială, neiodată –, despre zahărul brun, uleiurile presate la rece, făinuri. Oamenii n-au mai mers la birou și au început să își gătească mai des, au fost atenți la alimentația sănătoasă și au început să consume produse de o calitate mai bună.

Din perspectiva noastră, consumatorii nu au ales produse ieftine, au fost atenți și la calitatea ingredientelor. Creștere au înregistrat și produsele noastre de aromaterapie. Avem o creștere mică față de anul 2019, de numai 2% per total cifră de afaceri, însă spre bucuria noastră a crescut ponderea produselor distribuite exclusiv de Radix.

În portofoliu, avem o serie de produse pentru care facem distribuție proprie prin Radix – fără să intrăm în competiție cu alți distribuitori -, iar ponderea acestora a crescut. Sunt produse alimentare și suplimente alimentare recunoscute pentru calitatea lor, cu conținut standardizat, sunt certificate GMP. Vitaminele s-au vândut foarte bine – chiar a fost o lipsă în piață de vitamina C și vitamina D în 2020 – și cererea a depășit oferta. Furnizorii ne-au spus că au avut scăderi de 80% pe zona produselor pentru răceală și gripă. Explicația posibilă este că oamenii au stat în casă, s-au protejat, școlile au fost închise, transportul în comun a fost mai aerisit – și n-a mai fost nevoie ca oamenii să se trateze. Îmbucurător este accentul pus pe prevenție, nu pe tratament și pe produsele destinate creșterii imunității.

Ce cifre de vânzări ați făcut în online, în drogherii&farmacii și în magazinele naturiste în 2020?

Cifra de vânzări în canalul online, în 2020, a fost de 2,5 ori mai mare decât în 2019. În magazinele alimentare din canalul TT am înregistrat o creștere de 17 procente – vorbim aici despre marketurile de proximitate, magazinele de cartier. Și în zona drogherii/farmacii am înregistrat o creștere de aprox. 10 procente, pe produsele de imunitate. O scădere am înregistrat în magazinele tip Plafar, unde am observat o contractare a pieței, cu 5 procente, în condițiile în care noi ne așteptam să se dezvolte și acest sector în 2020. Problemele au fost date de restricțiile de circulație. O parte dintre magazinele naturiste de tip Plafar își desfășoară activitatea în centrele comerciale sau în zona piețelor agroalimentare, zone cu trafic intens. În 2020, o bună perioadă, aceste centre au fost închise sau s-au redeschis cu destule limitări. Foarte multe dintre magazinele naturiste din malluri fie și-au suspendat activitatea, fie au avut o activitate foarte redusă, din lipsă de trafic. Într-o perioadă, accesul în piețele agroalimentare a fost și el limitat, iar persoanele vârstnice, care sunt clienții obișnuiți ai magazinelor tip Plafar, nu și-au mai putut face cumpărăturile acolo. Așadar există o explicație logică pentru această scădere a vânzărilor.

Cum au stat lucrurile în canalul de modern trade?

Am avut o creștere, în 2020 vs 2019, de numai 5% în canalul IKA. Am observat că supermarketurile au suferit, în schimb, magazinele de proximitate au ieșit câștigătoare din anul atipic pe care l-am parcurs. Oamenii nu s-au mai deplasat pe distanțe mari și au mers în proximitate pentru cumpărături, în marketuri și în magazinele tip express. Hipermarketurile au avut de suferit. Aș puncta totuși că poate cel mai puțin de suferit a avut Carrefour, deoarece a fost primul retailer care s-a axat pe livrările la domiciliu prin Bringo și, automat, a compensat lipsa clienților din magazinele fizice.

A fost nevoie să vă ajustați prețurile?

Ne putem lăuda că pe perioada crizei sanitare noi nu am majorat prețurile, am făcut o ajustare, prevăzută din 2019, care a intrat în vigoare în 2020 și încă o mică ajustare, la început de 2021. Aceasta, spre deosebire de mulți alți producători din zona suplimentelor alimentare, care din cauza creșterii prețurilor la materiile prime și a ofertei mai mari decât cererea, au crescut prețurile. Noi am reușit să le menținem, în condițiile în care costurile cu materia primă, cu ambalajele, în mod special, și cu transportul au crescut considerabil în perioada lockdownului din 2020.

În plus, anul trecut, la nivel european, a fost un an extrem de prost în agricultură pentru aproape toate cerealele, precum și pentru apicultură. A rezultat o criză pe mierea de salcâm, dar nici la alte produse lucrurile nu stau pe roze. Cu puține excepții, noi achiziționăm materia primă din Europa. Uleiul din măsline îl aducem din spațiul comunitar, avem de ani de zile un partener din Grecia, pentru a păstra și un cost mai mic al materiei prime. Dar sunt produse pe care nu avem cum să le procurăm decât din afara continentului: noni de Tahiti îl luăm din Tahiti, mierea de Manuka din Noua Zeelandă etc.

Cum ați decis să mențineți interesul românilor, care au veniturile afectate de pandemie, în 2021?

În toate conturile în care sunt prezente produsele Solaris și Canah am căutat să intensificăm planul de promoții, ca să venim cu prețuri cât mai accesibile. Anul trecut am început să testăm o variantă de pachete familiale pe site-ul nostru– dacă sunt cumpărate produse cu un gramaj mai mare, clientul să beneficieze de un preț mai mic – pentru care am observat că a existat interes. Pe viitor, vrem să ne lărgim portofoliul pentru a furniza materie primă pentru zona de vracuri din hipermarketuri și din magazinele naturiste. Pandemia impune anumite reguli însă vom căuta și formule prin care produsul să nu fie atins: transportul va fi făcut în saci alimentari, iar recipientul din magazin va fi protejat etc.

Brandul Solaris cuprinde peste 550 de produse – de la cereale și biscuiți la uleiuri esențiale și pentru aromaterapie până la semipreparate. Pe ce se concentrează atenția d-voastră în prezent?

Din cele 550 de produse care aparțin producătorului Solaris, 70 sunt comercializate sub brandul Longevita – gama noastră de produse Bio. Acestea vor fi rebranduite și, de aici înainte, toate produsele noastre bio vor fi dezvoltate sub brandul-umbrelă Solaris. Suntem preocupați să scoatem zahărul din produsele noastre, să folosim diverși alți îndulcitori, să diversificăm gama de îndulcitori sănătoși – stevia și xilitol. Ne propunem să creștem gama de snacking sănătos – biscuiții, dacă nu vom găsi o soluție pe plan național, vom căuta pe piața europeană. Vom dezvolta gama de uleiuri. Sunt multe priorități, vrem să ne axăm pe gamele care se vând foarte bine și pentru care există cerere.

Așadar, vom lăsa pentru mai târziu planurile legate de produse cu care să testăm piața și mă refer aici la linia noastră de semipreparate. În prezent, consumatorii caută ingredientele necesare gătitului acasă. De exemplu, foarte mulți români au mașini de pâine și vor să cumpere făina de la noi. Noi avem deja un mix de semințe gata de adăugat în aluat, dar vrem să le oferim posibilitatea să își facă propriul mix.

Aveam în plan deschiderea unei fabrici proprii, la care lucrările ar fi trebuit să înceapă anul trecut, dar din păcate, acest plan a fost amânat, pentru moment. Noua unitate ar fi avut ca scop dezvoltarea unor noi categorii de produse în gama de snacking, pe care acum le importăm din Olanda. Ne dorim foarte tare să ajungem să le producem în România, cu angajați din România. Probabil că această decizie nu va fi luată mai devreme de 2022. Până atunci ne vom desfășura activitatea în fabrica actuală, urmând să demarăm o construcție în viitor. Avem în schimb, în plan, achiziția de utilaje noi care să ne mărească și să eficientizeze producția.

Cât din produsele pe care le comercializați sunt de proveniență locală și cât provin din import?

Noi avem mai degrabă o estimare pe produse care provin din Uniunea Europeană și pe produse din spațiul non-UE. Pentru cereale, grâu, secară, hrișcă, linte, căutăm parteneri din zona Europei. Avem parteneri din România, dar și din Polonia, Ucraina, Cehia. În ultimul timp, am mutat parteneriatele pe care le aveam în Ucraina în Polonia. Hrișca nu mai este cultivată de mult în România, este un produs specific spațiului rus, se găsește preponderent în Republica Moldova, Ucraina, Rusia și Polonia. În Polonia am găsit firme specializate, care întrunesc cerințele noastre și garantează aceeași calitate a produsului. Nu totdeauna găsim în țară un raport preț-calitate bun. Producătorii din România au contracte de export foarte mari și materia primă ajunge la diverse firme care tranzacționează aceste produse și le revând apoi în toată Europa, inclusiv în România. Dar 90% dintre produse și materii prime le achiziționăm din spațiul comunitar. O tremie din produse sunt achiziționate din țară.

Sunteți în căutare de furnizori locali?

În permanență căutăm furnizori locali și ne-am dori să luăm materia primă doar din România, deoarece este mai rentabil: costul și durata transportului scad. Când găsești un partener în țară, care îți oferă o calitate bună a produselor și un preț rezonabil, el se ocupă și de transport. Lansezi o comandă cu o anumită periodicitate, furnizorii se pot baza pe comenzile noastre, iar noi pe un transport rapid.

Cum veți integra tendința de consum de produse sănătoase în oferta d-voastră, în 2021?

Avem multe idei de lansări de produse, dar nu avem timp pentru toate. Sunt peste 100 de produse pe care dorim să le lansăm. Unele în zona de snacking sănătos, de uleiuri presate la rece, îndulcitori, cereale pentru micul dejun – acestea sunt gamele pe care vrem să le diversificăm foarte mult. Ne dorim ca în acest an să aducem în portofoliu produse fără gluten. Am observat că se pune un accent din ce în ce mai mare pe produse fără lactoză și fără zahăr. Prin urmare, pe lângă faptul că vrem să scoatem zahărul din produsele noastre, căutăm variante de a aduce produse fără zahăr, fără gluten și fără lactoză. Intenția noastră este ca în următoarele luni să surprindem cu câteva produse interesante din categoria sugar free și din categoria îndulcitorilor.

Ce tip de produse va conține linia bio în 2021?

Ne dorim să facem cunoscute produsele din gama Longevita și în comerțul modern, iar după rebranduire veți regăsi aceste produse sub umbrela Solaris Bio/Eco. Așadar, veți găsi la raft produse bio din categoria alimentelor de bază și pentru micul dejun și snacking sănătos – gamă în care avem produse foarte sănătoase și pe care vrem să o diversificăm.

Grupul de firme Radix – din care face parte producătorul Solaris, precum și partenerii Canah, Republica Bio, Sonnentor – își propune să diversifice gama de produse sănătoase, naturale pentru a răspunde noilor cerințe ale consumatorilor săi. Încercăm să facem un comerț corect, avem o politică comercială corectă, astfel încât toți partenerii noștri, din toate canalele de distribuție, se pot baza pe noi, în continuare. Nu vor fi schimbări majore în companie, cu excepția portofoliului. Vom rămâne stabili și vom oferi servicii mai bune decât anul trecut, pentru că întotdeauna ne dorim să ne îmbunătățim activitatea.

Din grupul de firme Radix, fac parte compania de distribuție de remedii naturale, Radix Plant, înființată în 1993, și Solaris Plant, companie de producție, înființată în 2003. Acționariatul este 100% românesc, din structura acționariatului fac parte Daniel Răileanu, fondator și acționar principal, Sânziana Teofil și Teodor Pop. Businessul Solaris reprezintă 40% din totalul cifrei de afaceri a grupului Radix.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here