Maria Movileanu, Linella: Vom continua expansiunea și în 2024 și vom rămâne un susținător al economiei locale

Maria Movileanu, Directorul Comercial al companiei Linella, a împărtășit audienței prezente la ediția cu numărul VI a evenimentului Retail & FMCG Market în Republica Moldova ce înseamnă pentru acest retailer un produs local de calitate, competitiv pe piața internă și pe piața europeană și care sunt strategiile companiei pentru susţinerea producătorilor moldoveni.

„Linella este liderul pieței de retail modern din Republica Moldova, ne-am câștigat această poziție prin faptul că de-a lungul timpului ne-am străduit să dăm consistență afacerii, construind relații de încredere cu clienții și cu partenerii de afaceri. Momentan avem 165 de magazine sub brandul Linella, cifră întregită chiar în luna februarie a.c. de cel mai mare format de magazin pe care l-am deschis în Chișinău, pe Maria Drăgan 11. Am reușit să realizăm un concept de magazin așa cum ni-l doream, care integrează multe idei din filosofia noastră de business.

Suntem un susținător al producătorilor și distribuitorilor locali, peste 90% din sortimentul nostru fiind procurat de la companii moldovenești, atât producători, cât și distribuitori. Suntem deschiși la colaborare, suntem susținători ai economiei și ne dorim să educăm mediul de afaceri din acest segment spre o direcție calitativă, consistentă pentru ca împreună să rezistăm schimbărilor de piață. Noi ne dorim să consolidăm aceste parteneriate și aveți promisiunea mea că vom rămâne un partener pentru toți jucătorii care își cunosc clar obiectivele, direcția, strategia și care înțeleg să fructifice oportunitățile de piață.

Cu privire la aceste oportunități, atrag atenția asupra câtorva dintre ele și aș începe cu sectorul de fructe și legume unde este extrem de important ca industria să reușească o creștere a sezonului local, calendaristic vorbim. Articole din nomenclatorul de bază al unui supermarket precum ardeiul, roșia, castravetele ș.a. sunt disponibile doar 3-4 luni pe an în serele din țară, iar sectorul legumicol are nevoie de investiții pentru a putea produce în sere, o perioadă mai lungă de timp, aceste articole. Dacă merele, prunele și alte fructe se produc în Moldova peste nevoia internă de consum, fiind industrii orientate aproape exclusiv spre exporturi, industria legumicolă are de recuperat. Lucrăm cu zeci de producători mici și din sectorul pomicol și din legumicultură și vreau să subliniez că această colaborare nu este lipsită de provocări. Marfa pe care aceștia doresc să o vândă în retailul local trebuie sortată și pregătită exact ca pentru export, transportată și livrată în mașini dotate corespunzător, în ambalajele potrivite, în cantitățile comandate. Adesea ni se spune că volumele pe care le fac supermarketurile locale pe segmentul de mere sau prune, de pildă, nu sunt atât de atractive pentru o serie de producători locali ca ei să ne aibă în vizor.   

O oportunitate vine din zona creșterii know-how-ului producătorilor. Pentru a-și crește șansele de a fi prezenți constant pe rafturile Linella sau ale altor comercianți, producătorii locali, fie că vorbim de legume și fructe, fie că vorbim de alte categorii trebuie să reușească să își facă o standardizare a produselor, să aibă o infrastructură logistică minimă, să livreze o calitate constantă, în ambalaje corespunzătoare. Toate aceste investiții nu se fac peste noapte și înțelegem cu toții că este greu să fii antreprenor în Rep. Moldova, o piață mică de consum, cu o migrație mare, cu un autoconsum ridicat ș.a. Toți acești factori pun o presiune uriașă pe prețuri și pe competitivitatea companiilor, dar soluția nu este la o parte sau alta a jucătorilor.

Mesajul meu este unul de încurajare către creșterea profesionalismului în industrie. Fiți preocupați de o construcție de brand, creșteți nivelul de calificare profesională în sector, poziționați-vă corect din punct de vedere calitate și preț, aveți răbdare ca brandurile să crească, investiți în loializarea clienților. Toate acestea sunt extrem de importante, nu atât cât să fiți listați, pentru ca asta nu este cel mai greu, ci să rezistați pe termen lung, pe rafturile lanțurilor de magazine. Soluția vine din înțelegerea corectă a rolului fiecărui jucător pe lanțul de distribuție și a valorii lui. De aceea, nu rămâneți prinși în capcana prețurilor și a volumelor, ca obiective unice. Nerăbdarea atingerii obiectivelor de volum, fără o construcție de brand acceptată de clienți, nu va aduce o valoare adaugată colaborării producător – comerciant. Dacă în magazinele moderne ridicăm nivelul de calitate și prețul va fi unul corect, toată lumea va fi dispusă să îl plătească. Dar pentru asta, este nevoie de personal calificat, este nevoie ca antreprenorii să cunoască și să înțeleagă dificultățile pieței, este nevoie de o viziune pe termen mediu și lung, și de pragmatism, nu doar de emoție.

Am trecut împreună peste pandemie, am trecut împreună peste provocările generate de războiul de lângă graniță, vom crește împreună dacă fiecare dintre noi înțelege să își facă treaba cât de bine poate. Negocierile de integrare în UE sunt o uriașă oportunitate de a ne pregăti, de a ne întări calificarea profesională, de a ne obișnui cu competitivitatea din segmentul nostru, de a ne face bine treaba acasă, încă mai este timp.  

În ceea ce privește planurile de dezvoltare, pot spune că Linella va continua expansiunea și în 2024. Un alt obiectiv major pentru acest an este modernizarea unora dintre magazinele din portofoliu, în linie cu obiectivele noastre de a oferi clienților o experiență bună la cumpărături.

Evenimentul desfăşurat în data de 29 februarie 2024 la Digital Park Chişinău a fost şi un excelent prilej de networking între factorii de decizie din Retail și FMCG. Atât în zona de expo, cât și în pauzele din timpul conferinței au avut loc sesiuni de business networking între rețelele de retail prezente la eveniment și furnizorii/producătorii de soluții diverse.

Articolul precedentOfertele Pepco se bucură de o popularitate tot mai mare în rândul clienților, care efectuează în medie peste 30 de milioane de tranzacții pe lună în toate magazinele europene din rețea
Articolul următorPepsiCo anunță un nou HR Director în regiunea Balcanilor de Est
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.