Maria Codrea: “Vreau să arătăm că și în România se poate produce sănătos și calitativ”

Antreprenoarea Maria Codrea, din Satu Mare, mizează de aproape trei ani pe agricultura ecologică. Mai mult, Ferma Codrea a devenit furnizor în cadrul programului Creștem România Bio (CRB), un program național de conversie la agricultura ecologică, dezvoltat de Carrefour. Pentru 2021, familia Codrea speră să aducă pe rafturile acestui retailer mai multe căpşune, certificate ecologic.

Care a fost motivația din spatele înființări unei culturi de căpșune?
Povestea noastră începe acum 20 de ani, la Satu Mare, un județ renumit pentru cultura de căpșune, unde cu 20 de ani în urmă, majoritatea oamenilor cu asta se ocupau. Atunci au început și părinții mei. Și în prezent, căpșunele de Satu Mare sunt cele mai apreciate la Cluj, de exemplu, comparativ cu fructele provenite din alte zone.

Părinții mi-au insuflat și mie interes pentru această cultură, de aceea am studiat Horticultura, m-am specializat pe Pomicultură și pe cultura de căpșune. Am urmat un master în domeniu și acum sunt doctorand în cultura ecologică de căpșune. Am învățat lucrurile de bază despre antreprenoriat de la părinții mei, iar la facultate mi-am perfecționat abilitățile.

Cu ce capital ați înființat businessul?
Părinții mei au folosit inițial capitalul propriu, dar în 2007, când România a devenit stat-membru al Uniunii Europene au existat niște proiecte pentru agricultorii care doreau să investească. Părinții mei au câștigat un proiect cu 50% finanțare din fonduri europene, pentru dezvoltarea unei sere de căpșune, ultramoderne prin programul Fermierul. Valoarea totală a proiectului a fost de aprox. 300.000 de Euro.

Sera a fost finalizată, au achiziționat tehnologii noi, din Italia, dar per total au investit mai mult decât reușeau să valorifice din producție. La un moment dat au renunțat la ideea de a produce căpșune în seră și la soiurile remontante: oamenii nu credeau că fructele sunt românești, iar supermarketurile nu aveau încredere în noi. Atunci, părinții mei au hotărât să producă doar în câmp, pe folie, prin irigare cu picurare – o tehnologie adusă din Italia.

Am fost în Italia de mai multe ori, ca să vedem cum se lucrează, am adus stoloni de căpșuni FRIGO, dar care produceau o singură dată pe an. În 2009, reușeam să culegem de pe o astfel de plantă până la 1kg și jumătate de fructe – ceea ce părea incredibil la vremea respectivă în România, unde cultivatorii obțineau, în mod obișnuit, maximum 800 de grame de fructe, dintr-o plantă. Am avut o producție din ce în ce mai mare și de atunci ne-am tot dezvoltat, reinvestind profitul obținut, în fiecare an.

Ce soiuri cultivați în prezent și pe ce suprafață se întinde plantația?
Avem în plantație soiurile Clery, Joly, Aprica. Folosim în special Clery și Joly, de cel puțin 7-8 ani, și suntem mulțumiți de calitatea plantelor, a producției, a fructelor. Avem doar două hectare în prezent – din cele 7 hectare, pe care le cultivam în anii precedenți, când și serele noastre se întindeau pe 30 de arii.

Unul dintre motivele pentru care am renunțat la suprafețele mari a fost lipsa forței de muncă. Găseam oameni la lucru, dar foarte puțini. Am ales să producem pe o suprafață mai mică, fructe de o calitate mai bună. Așa am decis să mergem și pe cultura ecologică. O decizie pe care am luat-o în 2015, când ne-am propus să venim pe piață cu altceva.

Din 2015 încercați să cultivați doar căpșune Bio, care este diferența față de cultura convențională?
O diferență mare este dată de tratamentele folosite. Dacă în 2015-2016 nu prea găseam inputuri certificate ecologic, de trei ani găsim multe și de o calitate foarte bună. Ca producători ecologici folosim îngrășăminte, insecticide, fungicide certificate, speciale pentru cultura ecologică. Plantele au tendința de a se îmbolnăvi mai repede în cultura ecologică, trebuie să fii atent și să administrezi tratamentele la timp.

O diferență surprinzătoare este în gustul fructului! Eu lucrez în domeniu și cercetez această plantă de mult timp – poate să fi fost mai puțin surprinsă – , dar cu siguranță clienții noștri au fost! Clienți care cumpărau de la la noi de 10-15 ani ne-au declarat că acestea sunt mai bune. Căpșunele au o altă calitate, care se simte, la gust, la aromă.

Ferma Codrea este furnizor în cadrul programului Creștem România Bio (CRB)

În ce etapă a conversiei ecologice vă aflați în acest moment?
Suntem în anul trei de producție, urmează să primim certificarea Bio. Anul viitor o să ieșim cu produse 100% ecologice. Produsele pe care le-am comercializat pe piață anul acesta au fost semnalizate ca “produse aflate în conversie ecologică”.

Ferma Codrea este furnizor în cadrul programului Creștem România Bio (CRB), un program național de conversie la agricultura ecologică, dezvoltat de Carrefour, pentru susținerea fermierilor români care vor să facă trecerea la agricultura ecologică. Acest program, implementat alături de organismul de certificare Ecocert România, este o mișcare națională de susținere a agriculturii sustenabile și de încurajare a obiceiurilor sănătoase de consum, având la bază produsele Bio.

Ce valoare are investiția în cultura Bio?
Investiția, cumulată, în plante și tehnologie se poate ridica la 30.000 de euro pe hectar. Dar să vă ofer un exemplu: investiția într-un puț dotat cu pompă submersibilă e făcută o dată pentru totdeauna. Dacă investesc în plante, în folie sau în furtune de stropire, ele rezistă timp de 2 ani.

Ce producție de căpșune ați realizat în 2020 și unde ați valorificat-o?
Aproximativ 75-80 din producția noastră am livrat-o către magazinele Carrefour, iar restul a rămas pentru clienții care ne veneau la fermă. Anul acesta am fost afectați de înghețurile târzii. Producția noastră este în câmp, nu folosim folie anti-îngheț peste plante. Avem două parcele, situate în zone diferite. Producția într-una dintre zone a fost afectată de frig în proporție de 50%. Din cealaltă, am reușit să scoatem 20 de tone la hectar. În condiții ideale, soiurile acestea pot da 20-30 de tone la hectar, dar trebuie să le oferim toată atenția necesară.

Dacă în 2014 încercam să colaborăm cu supermarketurile și n-am avut o experiență plăcută, de trei ani am început să lucrăm cu Carrefour și suntem mulțumiți de relația pe care o avem. Ei respectă producătorul și ne asigură un preț corect. Dacă anul trecut livram într-un singur magazin al rețelei, anul acesta am ajuns să livrăm în patru județe: Baia Mare, Satu Mare, Zalău și Cluj.

Ați schimbat ceva la modul de ambalare și etichetare a produsului?
Pănă anul acesta livram produsele-vrac, de anul acesta 10% din producție a fost livrată în caserole de 500 de grame, pe care scria produs Bio, în conversie către cultura ecologică. Consumatorul putea să găsească adresa noastră de e-mail, numărul de telefon, pe etichetă scria în clar numele fermei – Codrea. Acest lucru ne-a ajutat și pe noi să ne promovăm, să le spunem clienților să caute aceste etichete la raft.

Carrefour a ales să sprijine agricultorii atât în procesul de conversie, cât și să desfășoare acțiuni de informare a consumatorilor cu privire la beneficiile Bio. Retailerul a început vânzarea căpșunelor produse în cadrul “Creștem România BIO”, de la Ferma Codrea, disponibile în magazinele Carrefour din Satu Mare, Baia Mare, Zalău și Cluj-Napoca.

Ați simțit o creștere a interesului consumatorului pentru produse ambulate, în cantități mai mici, pe care se regăsește numele producătorului?
Am aflat din feedbackul magazinelor, care ne anunțau că primele cumpărate erau fructele ambalate. Am primit mesaje de la consumatori pe Facebook, pe Instagram, fotografii cu fructele noastre ambalate. Clienții au început să ne caute acasă. Odată ce găseau pe etichetă toate datele noastre ne sunau să ne întrebe dacă pot să ne vizite la fermă.

Oricum, începuserăm de acum trei ani să invităm consumatorii la noi. Știam că în străinătate se practică, a fost un aspect care mi-a plăcut și am zis să încercăm și noi. Prioritar a fost să ne onorăm obligația față de magazine, dar în măsura în care a fost posibil, am vândut și direct din fermă. Oamenii veneau și își culegeau singuri fructele în caserole. Din punctul acesta de vedere am remarcat un interes mai mare al consumatorului față de producător și produse locale.

În ce segment de preț s-au situat produsele d-voastră?
În medie, produsele noastre s-au vândut cu 5,5 lei/caserola de 500 de grame. Din fermă, noi am vândut fructele direct către consumatorii finali cu 12 lei pe kg. Ne-a fost mai simplu să valorificăm cea mai mare parte din producție către Carrefour, ceea ce a fost bine pentru noi și din punct de vedere financiar. Nu avem cameră de frig, facem totul manual. Avem oameni care culeg, oameni care cântăresc, așază în caserole.

A fost greu să deveniți partenerii rețelei? Au existat niște cerințe speciale?
Nu, am contactat magazinul din Cluj, le-am spus că sunt producător de căpșune din Satu Mare, că am o firmă înregistrată și că vreau să le livrez fructe. Ei mi-au răspuns da, hai să încercăm! Așa a început colaborarea noastră. Am ajuns la o relație strânsă, așa încât dacă mă sunau și îmi spuneau că au mâine-poimâine au nevoie de fructe, de exemplu, 500 de kg, noi le pregăteam și le livram. Au fost cazuri în care ei mi-au cerut o tonă și eu nu le puteam oferi decât 600 de kg, dar au fost flexibili. I-am anunțat din timp dacă pot să fac sau nu livrarea. Au mai fost situații în care i-am atenționat că plouă sau că ceva nu merge și au fost înțelegători. Iar eu am considerat că merită să le oferim o calitate mai bună!

În prezent așteptăm atestarea de produs Bio de la Ecocert, organizație de certificare organică. Au venit în control în fiecare an, au luat probe de sol, în sezon au luat probe de fructe pentru analize.

Am vrut să obținem și GlobalGAP anul acesta, dar pentru această suprafață, având în vedere că o parte din producție a fost afectată, costurile nu s-ar fi justificat.

Care sunt planurile de business pentru 2021 pe partea de căpșune bio?
Dacă totul merge conform planului, ne propunem să investim într-o jumătate de hectar, poate chiar 1 hectar, pe o suprafață care este deja certificată ecologic. În 2021, cu siguranță vom avea mai multe fructe în magazine, ambalte în caserole, pe care va scrie “produs certificat ecologic.” Ne propunem să creștem la 20% producția de fructe ambalate în caserole.

Care sunt oportunitățile de extindere în 2021 și pe viitor? De ce anume depind ele?
Ar trebui să creștem suprafața cultivată, să găsim forță de lucru – ceea ce pare imposibil în zona noastră. Avem nevoie de un depozit de frig pentru depozitarea fructelor și de o linie de ambalare. Ca mic producător nu ne permitem, ar fi necesar să facem parte dintr-o asociație. Ar fi totul mai ușor dacă am fi mai mulți producători uniți într-o formă asociativă.

În zona Satu Mare sunt în continuare mulți producători de căpșune, de la an la an cultivă pe suprafețe tot mai mari. Am încercat să ne asociem, dar încă există retincență, din păcate. Fiindcă am reușit să ne creăm o relație în comerțul modern, să sperăm că vor veni și alți furnizori către noi, ca să ne putem valorifica produsele împreună.

Ce ar trebui să știe orice din piața locală care ar dori să lucreze cu Ferma Codrea, despre strategia d-voastră de business?
Aș vrea să se știe că ferma Codrea nu se ocupă strict de cultura de căpșune Bio. Avem o fermă de vaci de carne, care urmează să fie ceritificată ecologic. Avem și producție de cereale. Suntem foarte cunoscuți cu businessul de căpșune, pe care în prezent îl stăpânim cel mai bine. Avem ani de experiență, iar eu pe cultura de căpșune Bio îmi fac doctoratul.

Poarta fermei este mereu deschisă, așteptăm consumatorii să ne viziteze și să guste produsele noastre. Vreau să arătăm că și în România se poate produce sănătos și calitativ. Mi-aș dori să renunțe la scepticism și să nu ne judece după preț. La noi căpșunele au gustul de pe vremea bunicilor.