În anul pandemic 2020, brandul Profructta, deținut de familia Măcărescu, s-a extins cu o gamă nouă de produse: sucuri de citrice și limonade naturale, care au adus un boost în vânzări și îi dau speranță antreprenorului că a sosit momentul în care ne va putea vorbi despre profit.
Gama variată de sortimente Profructta răspunde dorinței exprimate de Marius Măcărescu de a le oferi românilor ce e mai bun: de la sucuri din fructe românești sau din fructe de pădure ecologice până la sucuri din citrice exotice de Murcia.
Puteți să îmi faceți o scurtă retrospectivă a businessului d-voastră în 2020?
Anul trecut am descoperit că există potențial în piață pentru sucurile naturale din citrice, ambalate la sticlă de sticlă: portocală, mandarină, grapefruit și pentru limonadele naturale. Consumatorii ne cunoșteau pe zona de sucuri din fructe locale și a fost ușor să îi îndreptăm către consumul de sucuri din citrice. De anul trecut am început să importăm suc de protocale, semifabricat, din regiunea Murcia, Spania. Vânzările au fost bune pentru un an de pandemie. Noile lansări de produse din 2020 ne-au tras în sus și ne-au ajutat să vindem și ce aveam în fabrică. Avem o echipă de vânzări foarte bună, matură, de oameni specializați să vândă produsele noastre: sucuri naturale, obţinute prin presarea fructului proaspăt, în care nu se adaugă conservanţi, ambalate la sticlă de sticlă – și pentru mine, acestea sunt reușitele anului 2020.
În 2020, Profructta a lansat sucul de portocale, de mandarine, din grapefruit, limonadă simplă îndulcită cu sirop de agave, limonada cu zmeură, cu mure& aronia, cu struguri, în ambalaj de sticlă. Portofoliul producătorului mai include suc din mere, mere cu vișine, pere, mere & pere, mere & coacăze mere & fructe de pădure.

Ce au cumpărat preponderent românii, din oferta d-voastră de produse în 2020?
Limonadele, sucul de portocale, din mere, sucul din pere au fost produsele-tractor, anul trecut. Cu limonadele, sucul de portocale și mandarine suntem listați deocamdată în Cora și în curs de listare într-o altă mare rețea comercială.
Cifra de afaceri înregistrată anul trecut a fost cea mai mare din toți anii, de la înființare. Noi am deschis fabrica din fonduri proprii, iar amortizarea investițiilor ne trage încă în jos. Nu putem vorbi încă despre profit. Foarte probabil, 2021 ar putea fi un an frumos pentru noi.
Faptul că folosim un ambalaj din sticlă este un avantaj competitiv. Consumatorul și-a dat seama că producem sucuri de calitate, că avem produse sigure. Noi cumpărăm fructele, le presăm la rece să obținem sucul, căruia nu-i aplicăm decât un procedeu de pasteurizare (prin șoc termic, la 80 de grade pentru câteva secunde). Pasteurizarea distruge orice bacterie, deci dacă ne raportăm la ce se întâmplă astăzi în lume, suntem protejați.
În 2020, am avut o creștere, cum spuneam, pe sucul de portocale, iar feedbackul a venit inclusiv pe canalele de Social Media: Facebook, Instagram. Consumatorii au descoperit un produs natural, pe care l-au putut compara cu ce au mai consumat până atunci. Și despre sucul de mandarine, consumatorii aveau cu totul altă percepție. Când l-au băut pe al nostru și-au dat seama de diferență. O surpriză plăcută am avut și cu limonada simplă și limonada cu zmeură. Suntem pe un trend de creștere de plus 30% față de 2019, iar șansa noastră a fost să avem parteneri serioși în TT și în băcănii.
Ce capacitate de producție aveți în prezent?
Suntem capabili să producem între patru-șase tone de produs finit pe zi. Nu atingem capacitatea maximă de producție, dar nici nu suntem departe. Lucrăm cu echipamente de ultimă generație, personalizate pentru sucurile presate la rece, iar fabrica dispune de suficient spațiu de depozitare. Avem două depozite în care putem ține 80 de tone de fructe la temperaturi de -35 C, -30 C.
Din perspectivă proprie, care sunt tendințele actuale de consum și tipul de ambalaj preferat de consumatori?
Dacă ne raportăm la ceea ce ni se întâmplă nouă astăzi, tendințele merg pe natural, pe sticla de sticlă. Cred că tot mai mulți oameni caută produse sănătoase, naturale și acesta va fi în continuare trendul. Comerțul tradițional și băcăniile ne-au ajutat să vindem volumele de 0,5 și 1 L. Acolo unde am putut păstra parteneriatele în Horeca ne-am menținut pe 0,25 L. Pentru 2021 avem un ambalaj nou de 0,33 pe care îl direcționăm către HoReCa. Este o sticlă nouă, frumoasă, în care ambalăm toate sucurile noastre pentru industria ospitalității. Putem livra sucurile în toate cele patru litraje.
De ce anume depinde să extindeți linia de produse ecologice?
Produsele din gama Eco Profructta se găsesc deocamdată în Mega Image, Carrefour și Auchan, și în băcănii. Dezvoltarea liniei depinde mult de disponibilitatea materiei prime. Nu mai există persoane care să adune fructe din pădure, iar dacă piața ar crește, nu am avea posibilitatea să livrăm volume mari. Noi producem din fructe culese din pădure, nu din fructe eco de cultură, iar prețurile de achiziție sunt, în ambele cazuri, foarte mari. Fructele de pădure se adună greu, se cultivă greu, cerințele sunt ridicate din partea organismelor care acreditează cultivatorii/producătorii pe partea de Eco, costurile sunt mari și pentru aceștia.
Mulți au pornit cu fonduri europene aceste culturi, au achiziționat suprafețe mari, în speranța că rețelele de supermarketuri îi vor primi cu brațele deschise să livreze acest tip de fructe proaspete. Dar nu se întâmplă așa. Atunci se așteaptă să ne livreze nouă, la prețuri mari, în volume mari – pe care noi nu le putem duce în piață. Noi presăm aceste fructe și îmbuteliem sucul rezultat – ajungem la prețuri mari.
Când am pornit businessul în 2013, în zona Câmpulung-Muscel erau foarte multe fructe de pădure, și nu vedeam o problemă să le achiziționez și să produc suc natural. Astăzi există o problemă din cauza lipsei de forță de muncă – culegători care să meargă în munți să culeagă – și a prețului materiei prime. Probabil că la un moment dat acest produs va fi greu de livrat. Nu primim autorizație să colectăm din zonă decât o cantitate maxim admisă de organismele de certificare. Dacă ar fi să achiziționez de la cultivatori, aceștia ar trebui să dețină aceleași atestări eco. Probabil vom face aceste produse eco în continuare, dar nu știu pentru cât timp.
Sucurile Profructta sunt 100% organice, fără adaos de apă, zahăr sau alți îndulcitori, și obținute prin presare la rece. Gama de sucuri naturale eco, presate la rece are mai multe sortimente: suc din zmeură, suc din afine, suc din mure și un mix din zmeură, afine, mure și cătină. Fructele de pădure din sucurile ECO Profructta sunt culese din pădurile din zona Câmpulung-Muscel.

Căutați furnizori de materie primă pentru sucurile din fructe de livadă?
Nu. Avem furnizorii noștri cu care lucrăm de ani de zile, și care acoperă toate nevoile noastre de procesare. Sucul de mere este un produs-tractor al nostru și am vrea să îl vedem pe mesele tuturor românilor, așa cum se întâmplă în mod tradițional în Germania și în Austria. Dar noi nu producem suc din mere care provin din livezi cultivate intensiv.
Achiziționăm merele din livezi răzlețe, în care pomii cresc, cum obișnuiesc eu să spun, în zig-zag. Fructele sunt bătute de razele soarelui pe toate părțile, un aspect important pentru gustul fructelor. De altfel, noi nici nu putem procesa toate merele din zona Câmpulung-Muscel.
Sucul nostru de pere este procesat dintr-un soi tare de pere, Kure, pe care le tocăm și le procesăm toamna. Vă recomand sucul de pere, așa cum vă recomand toate produsele noastre.
Cu ce rețele IKA lucrați în prezent și cum plănuiți să diversificați colaborarea cu acestea?
Livrăm la nivel național prin platformele marilor rețele comerciale. Suntem prezenți în Brașov, în Ploiești și în Cluj. Volumul cel mai mare îl facem în București-Ilfov. Dacă nu am avea parteneriate puternice cu rețelele IKA, care au platforme și în zona Ardealului, din punct de vedere economic nu ne-am permite să ajungem la consumatorii din nordul țării. N-ar fi deloc rentabil să livrăm pe cont propriu la o distanță mai mare de 180 de km. Din păcate, în perioada crizei sanitare a fost greu să ne întâlnim cu partenerii noștri din retail și să facem listări, în condițiile în care buyerii au lucrat de acasă. Lucrăm cu Mega Image, Auchan, Carrefour și Cora. Susținem campaniile lor, suntem atenți la acțiunile pe care ni le solicită.
Ne-am dori, în virtutea unui parteneriat pe termen lung, să ne facem ascultați. Ne-am dori ca partenerii noștri să își dea seama că produsul nostru, chiar dacă este mai scump, se va vinde. În contextul greu al anului trecut, surpriza a fost că sucul nostru de portocale a bătut în vânzări sucul de mere, deși cel de portocale este mai scump. Dar produsul este natural, îl achiziționăm constant, semifabricat, din Spania, în condiții stricte, sub contract ferm, fără să întâmpinăm probleme de aprovizionare.
Aceeași surpriză plăcută am avut-o și cu limonada: nu credeam că vom crește așa rapid și frumos. Nu există astăzi, în piața din România, suc de portocale, mandarine și limonade la sticlă de sticlă care să intre cu noi în competiție. Din păcate, nu facem suficientă marketare. Am crescut organic și sper, la un moment dat, să ajungem într-o zonă de profitabilitate.
Mi-aș dori mai dori ca marile rețele comerciale să înțeleagă că sticla de sticlă este viitorul – aceasta este tendința și în sectorul berii –, și să colaboreze cu noi pe creșterea vânzărilor la noile sortimente.
A fost nevoie să ajustați sortimentul, ca urmare a crizei sanitare?
Da, vă spuneam că am lansat noile sortimente în luna iunie, și per total, anul 2020 a fost cel mai bun an pentru noi, de la înființarea fabricii. Consumatorul ne-a descoperit rapid și ne-a cumpărat produsele. Sucul nostru de grapefruit – grapefruitul este un fruct scump și produsul final este scump ( 1 l este 16 lei) – pleacă de la raft! Acest lucru denotă orientarea consumatorului către produse naturale, îmbuteliate în ambalaje de sticlă, sigure. Avem un dop fabricat în Germania, special folosit pentru NFC-uri, care elimină CO2-ul din sticlă, dacă sucul începe să fermenteze la raft.
Cum v-ați adaptat la orientarea consumatorilor spre cumpărăturile online?
Comenzile online reprezintă 20% din cifra noastră de afaceri, lunar. Facem livrări proprii în București, județul Ilfov și în Pitești, Argeș. Este greu să livrezi produse ambalate în sticlă, prin firmele de curierat, cred că este de la sine înțeles de ce. Suntem atenți la nevoile clienților, avem deja clienți vechi în online, primim feedback-ul lor pozitiv, alteori ni se spune ce putem să îmbunătățim. Pentru noi online-ul este canalul care ne permite să primim un feedback rapid despre produs.
Sunt perioade în care online-ul scade însă la 10% (în perioada Sărbătorilor și a vacanțelor când oamenii pleacă din București). Așa încât, ponderea cea mai mare din cifra noastră de afaceri (mult peste 50%) o reprezintă canalul TT.
Către ce se îndreaptă atenția d-voastră în următoarea jumătate a anului?
Am așteptat redeschiderea canalului HoReCa. Înainte de pandemie, HoReCa reprezenta foarte mult din cifra noastră de afaceri (peste 60%). Suntem pregătiți cu gama de sucuri la sticlă de 0,33 L, dedicată acestui segment, în care ne punem speranțe foarte mari. Partenerii din industria hotelieră ne solicitaseră aceste sucuri de portocale, grapefruit sau mandarină pe care nu le aveam în portofoliu, acum le avem și acoperim tot ce înseamnă sucuri naturale consumate în volum.
Ne dorim să facem livrări în orice rețea de supermarketuri. Putem să susținem orice livrare de de sucuri naturale, ambalate la sticlă de sticlă, certificate, cu buletine de analiză. Cea mai bună variantă de promovare pentru noi este atunci când consumatorul desface produsul, îl gustă, își dă seama că e diferit de tot ce a consumat până atunci. Dacă este un cunoscător de suc natural, cu siguranță nu îl mai pierdem. Noi nu am fi crescut în ultimele șase luni ale anului 2020 și în primele luni din 2021, dacă acești clienți, care au cumpărat de la noi, n-ar fi comunicat favorabil către alți clienți despre produsul nostru. Noi am crescut organic, ca urmare a creșterii consumului.
Ce așteptări aveți în privința rezultatelor de business în 2021?
Vrem să fie cel mai bun an al nostru! Probabil va fi anul în care vom vedea luminița de la capătul tunelului, mizăm pe creșteri sănătoase și decente. Cred, astăzi, cu tărie, că problema unui producător mic n-o mai reprezintă nici canalele de vânzare, nici achiziția de materie primă, nici investiția în sine, ci resursa umană. Dacă mi-ați fi spus acum ani de zile că o fabrică se poate închide din lipsă de personal, nu v-aș fi crezut. Producătorii mici n-au fost niciodată mai afectați de lipsa de resursă umană. Astăzi ești pasibil să pierzi afacerea din cauza lipsei forței de muncă. Motivația mea de a rezista are un strop de nebunie. Cred în produsele naturale, cred că românii au dreptul să consume natural, din ambalaje sănătoase și eu am speranța că lucrurile se schimbă în bine.