Lanțurile de aprovizionare din industria alimentară românească nu au fost întrerupte în pandemie, dar au blocaje din cauza războiului din Ucraina

În primă fază, anul 2022 a venit cu o redeschidere treptată a economiei globale, odată cu eliminarea restricțiilor împotriva răspândirii virusului SARS-COV-2. Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata a crescut cu 28,8%, în primele patru luni din acest an, faţă de perioada similară din 2021, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

„În perioada pandemiei retailerii au trebuit să se adapteze situației și să adopte noi metode prin care să-și poată continua activitatea. Odată cu criza din Ucraina, majoritatea industriilor au fost afectate din cauza materiei prime și a ambalajelor. După care, toate costurile aferente lanțului de aprovizionare au dus la crize”, explică Cătălina Aldea, consultant și Managing Partner la Aldea Consulting.

Scumpiri cu peste 40% la materii prime

Odată cu criza economico-militară din Ucraina, scumpirile s-au ținut în lanț, iar prețul materiilor primele, din mai multe industrii, inclusiv cea alimentară, s-a scumpit cu peste 40%.

„Dacă înainte, uleiul de palmier era 4 lei, acum e 14 lei. Margarina a sărit de la 4 lei la 12 lei, iar floarea-soarelui a ajuns de la 8 lei, 15 lei/ kilogram”, explică reprezentantul unei firme de distribuție din Oradea.

Întreruperile pe lanțul de aprovizionare au început de când a început războiul din Ucraina.

„De exemplu, nu se găsește lapte praf, sunt probleme și cu zahărul, cu uleiul de palmier. O lună de zile nu s-a găsit Xantan, un aditiv alimentar, care se pune, de exemplu, în ștrudel”, afirmă reprezentantul unei firme de distribuție de produse alimentare din Oradea.

Același lucru îl susține și Oleg Caminschi, proprietarul firmei de distribuție FRUDOVA FRUITS SRL, care exportă fructe din Moldova în București, pentru lanțuri de magazine, precum: Mega Image, Profi și Metro.

Creșteri de 46% la carburanți

Conflictul armat din Ucraina a cauzat creșterea prețurilor la transport. Tarifele carburanților, de exemplu, au crescut cu 46% față de luna mai a anului 2020, când prețul motorinei se situa la 4,27 lei/litru. În prezent, motorina a ajuns la 9,24 lei/litru.

Pe lângă acestea, s-a înregistrat o creștere și la prețul energiei electrice, a gazelor naturale, dar și a materialelor necesare producției.

„Acum avem probleme pe partea de logistică pentru că, din cauza războiului din Ucraina, frontiera este blocată, și dacă până acum dura două-trei zile ca un camion să ajungă din Moldova în România, acum durează și până la două săptămâni. Asta înseamnă automat un cost de transport mai mare”, explică Oleg Caminschi, proprietarul firmei de distribuție FRUDOVA FRUITS SRL.

Termenele de plată au suferit schimbări majore

Antreprenorii spun că înainte de război, termenele de plată erau mult mai mici, însă ulterior au crescut considerabil, ajungând chiar la 120 de zile.

„Ce s-a schimbat în ultimul timp, pe partea de vânzare, este că nu prea se mai acordă termene de plată lungi, producătorii de unde iau eu marfa acordă termene scurte. Problema este că termenele de plată, către anumiți clienți, sunt mari, iar prețul este destul de mare și el, la produsele pe care le furnizăm. Din acest motiv, avem nevoie de cash disponibil pentru a furniza altă marfă”, explică un reprezentant al firmei de distribuție de produse alimentare din Slobozia.

„De cele mai multe ori, în industria comerțului cu amănuntul și cu ridicata, problema termenelor de plată este una dificil de gestionat, pentru că acestea nu se calculează obligatoriu din prima zi a facturării. Retailerii, de exemplu, trebuie să-și plătească importatorii mai repede decât încasează banii necesari, de la clienți”, explică Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

Personalul pleacă fără motiv

O problemă persistă chiar de la începutul pandemiei, și anume lipsa de personal. Mulți distribuitori și retaileri români se plâng de faptul că angajații nu-și dau interesul la locul de muncă și cer constant salarii mai mari.

„O criză despre care lumea încă nu prea vorbește este criza forței de muncă. Foarte mulți români pleacă afară pentru că s-au ridicat restricțiile pandemice și se pot întoarce la muncă afară”, explică Cătălina Aldea, Aldea Consulting.

„Acum avem suficienți oameni, dar stau puțin la firmă și pleacă fără niciun motiv. Ei vor salarii mai mari, dar fără prea multă muncă. Momentan, pe cei de acum îi avem de multă vreme și nu am avut probleme, dar am tot schimbat. Adică noi, dimineața, venim la muncă și, dacă nu vine un angajat, nu ne miră cu nimic”, afirmă proprietarul unei firme de bricolaj din Ilfov.

Alții spun că nu au nevoie de mulți angajați pentru a-și desfășura activitatea în mod optim, multe firme operând cu un număr de 2 până la 10 angajați. Mai mult, pandemia i-a făcut pe unii dintre distribuitori să reevalueze randamentul din firmele pe care le administrează și să reducă din personal.

„Aveam 30 de angajați, dar acum sunt 10, și sunt suficienți. Mulți au plecat în perioada pandemiei, dar și după aceea. Dar oricum, am făcut niște evaluări și mi-am dat seama că mulți erau în plus”, mărturisește proprietarul unei firme de distribuție a produselor alimentare.

Factoringul, o soluție care îi ajută pe antreprenori să-și continuie activitatea

Soluția pe care au găsit-o antreprenorii pentru a face față acestor provocări a fost factoringul, un serviciu financiar care oferă posibilitatea de a încasa valoarea facturilor înainte de termenul de facturare.

Unii antreprenori spun că acest serviciu i-a ajutat să-și mențină afacerea pe linia de plutire, pentru că și-au putut plăti facturile la timp, în timp ce alții spun că au folosit banii pentru a-și dezvolta afacerea.

„Factoringul ne-a ajutat să aducem stocuri mai mari pentru a crește vânzările. În businessul nostru este important acest lucru, ne ajută la dezvoltare. Cu ajutorul factoringului am crescut rulajul cu 50%”, explică un reprezentant al companiei ANBOSE BEVERAGES S.R.L., firmă de comerț cu ridicata care comercializează sucuri bio.

„Cel mai mult ne-a ajutat să avem stocuri mai mari în depozit, și automat, să ne creștem vânzările. În mod evident, în businessul nostru este important să creștem vânzările, pentru că asta vine la pachet cu dezvoltarea companiei”,  a confirmat acționarul companiei FRUDOVA FRUITS SRL.

În ultimii ani, comerțul românesc a cunoscut o serie de provocări, însă a reușit să treacă cu bine peste acestea. De exemplu, în perioada pandemiei, luna aprilie a anului 2020 a fost cea în care cifra de afaceri provenită din comerțul cu ridicata în România a înregistrat o scădere de 8,7% față de aceeași lună a anului precedent.

Chiar și așa, această ramură a economiei a continuat să se dezvolte, după cum arată noile statistici apărute. În luna aprilie a anului 2021, cifra de afaceri a înregistrat o creștere semnificativă, de 36,4%, și a continuat să crească anul acesta cu încă 22,1%, conform Institutului Național de Statistică.

Comercianții au fost nevoiți să se adapteze la problemele care au apărut din cauza pandemiei și să facă anumite schimbări logistice, cum ar fi să schimbe furnizorii sau să integreze în afacerea lor noi metode prin care să ajungă la client, cum ar fi comenzile online, care au luat foarte mare amploare în timpul pandemiei.

„Trendul industriei este ascendent. Retailerii se extind și își dezvoltă noi arii de business. Deși s-au produs schimbări în comportamentul de consum, retailerii au fost și sunt nevoiți să se adapteze rapid”, explică Cătălina Aldea, managing partner la Aldea Consulting.

Pentru a-și continua activitatea în condiții optime, producătorii au trebuit să se reorienteze și să caute materii prime din alte surse de aprovizionare. Acest lucru a determinat și va determina în continuare creșteri de prețuri, avertizează Cătălina Aldea.

„Chiar dacă vor fi sincope în aprovizionare, efectul va fi doar o creștere a costurilor, pentru că producătorii vor căuta alternative mai greu accesibile sau mai scumpe. Este un an greu! Vor câștiga cei care vor reuși să își adapteze strategia comercială la noua realitate economică și la cerințele în schimbare ale consumatorilor”, concluzionează Cătălina Aldea.