Ivan, CHEP România: „Colaborarea cu noi are ca impact o reducere a cheltuielilor anuale cu managementul paleților între 20% și 30%”

Piaţa FMCG este tot mai conştientă că are nevoie de soluţii eficiente şi sustenabile pentru supply chain, nevoie reflectată prin creşterea cererii de servicii bazate pe paleţi albaştri. În România, veniturile CHEP din închirierea platformelor pentru transport și prezentare la raft au atins 17,5 milioane EUR (peste 80 de milioane RON) la 30 iunie 2019, un avans de 30% de la an la an, rezultat care, similar ultimilor ani, depăşeşte prognozele de creştere. Gabriel Ivan, Country Manager, CHEP România, explică ce beneficii au companiile din FMCG care aderă la sistemul circular de închiriere a paleților.

Domnule Ivan, cum comentați volumele de paleți înregistrate pe diferite categorii de produse? Pe ce categorie s-au înregistrat volumele cele mai mari în primul semestru 2019?

Cererea de paleţi CHEP e foarte bine corelată cu economia românească! Ne ajutăm clienţii să transporte mai mult cu mai puţin, ceea ce pentru ei înseamnă atât costuri mai mici, cât şi o amprentă de carbon mai redusă.

Lucrăm îndeaproape cu companii care au, în general, un supply chain complex, cu costuri mari de distribuţie şi marje mici de profit. Sunt piețe caracterizate de distribuţia unui volum uriaş de mărfuri şi ambalaje, precum și de cheltuielile mari de recuperare a paleților din piață cauzate de un profil de distribuție foarte fragmentat. Sectoarele de băuturi, produsele de curăţenie şi uleiurile vegetale şi-au crescut semnificativ fluxurile de paleţi închiriaţi.


Produsele ajung şi la distribuitori mici, care returnează paleții parțial sau cu un grad mare de uzură. Paletul albastru rezolvă toate această complexitate, fapt care explică creșterea cererii pentru ele, de la an la an. O dinamică bună se simte şi în sectorul de fructe şi legume, un segment tot mai important şi mai bine reprezentat.

Pe ce categorie s-au înregistrat volumele cele mai mici?
Pe fresh şi produse îngheţate ultra-fresh, unde intrăm treptat ca să demonstrăm valoarea pe care o putem aduce la nivelul operaţiunilor interne. Cu toţii suntem centraţi pe sustenabilitate! Sustenabilitatea este un element comun care aduce mai multă implicare şi creşte cererea de paleţi albaştri dinspre aceste sectoare.

Câți clienți aveți în piața de FMCG din România, în prezent?
Lucrăm cu peste 300 de clienţi, de la multinaţionale până la mici producători locali. Sistemul nostru circular este extraordinar pentru că poate să susțină dezvoltarea și sustenabilitatea afacerilor de orice dimensiune şi din orice sector de activitate.

Cât acoperă CHEP România din piața serviciilor logistice cu paleți?
Este foarte dificil de calculat, pentru că piaţa de management al paleţilor evoluează permanent. În sectorul serviciilor de închiriere de paleţi, vorbind în mod special de industria de FMCG, cota noastră de piaţă evoluează spre 25%.

Modificarea modelului economic de valorificare a deșeurilor de ambalaje, de la 1 ianuarie 2019, a stimulat orientarea operatorilor economici spre soluții circulare, care să minimalizeze cantitatea de ambalaje puse pe piață?
Producătorii sunt tot mai interesaţi să obţină eficienţe de cost pe toată lungimea lanţului de distribuţie şi să le și menţină. Aici includem şi avantajul închirierii paleţilor albaştri, prin care îşi pot reduce expunerea fiscală provenită din ambalajele puse pe piaţă. Fiecare agent economic care trece la modelul circular CHEP e exonerat de contribuţia la Fondul pentru Mediu şi de presiunea administrativă, ceea ce am văzut că e considerat drept un avantaj foarte important în discuţiile de la debutul oricărei colaborări.

Ce argumente le oferiți producătorilor care au activitate de export, dacă vor să folosească paleții CHEP?
Exportul internațional se confruntă cu cele mai mari provocări din istorie! Creșterea numărului de comenzi online, fluctuațiile şi impredictibilitatea comenzilor la export produc tensiuni mari în supply chain. Noi facilităm închirierea și folosirea în comun a paleților reutilizabili, care asigură producătorul că produsele vor ajunge din fabrică până la punctul de destinație, în orice țară din lume – în Europa, America de Nord, Israel, Canada sau Orientul Îndepărtat.

Clienţii noştri cu operaţiuni de export lucrează cu experţi cu experienţă şi know-how global, au acces la parteneriatele strategice încheiate de CHEP în peste 60 de țări şi la circa 500.000 de puncte de distribuţie în toată lumea.

Care sunt argumentele pe care le folosiți pentru a convinge micii producători independenți să lucreze cu d-voastră?
În discuțiile inițiale cu micii producători, dar și pe parcursul colaborării, le spunem ce știm despre piață, care sunt tendințele relevante și cum își pot crea un avantaj din utilizarea unor soluții și a unor platforme logistice în acord cu standardele marilor retaileri.

Argumentele imbatabile pentru un producător de dimensiuni mici țin de accesul la aceleași soluții pe care le utilizează marii producători, acceptarea lor în retailul modern, eficiența costurilor și reducerea expunerii fiscale.

Ce beneficii au avut companiile din FMCG care au intrat în perioada 30 iunie 2018 – 30 iunie 2019, în sistemul circular de închiriere a paleţilor?
Companiile care au început în ultimul an colaborarea cu noi şi-au scăzut cheltuielile cu managementul paleților între 20% și 30%.

Vă puteți întreba, pe bună dreptate, cum se întâmplă ca o companie mare, cu management profesionist, să aibă pierderi atât de importante, reglate prin simpla externalizare a activității cu paleții.


Cheia este auditul pe care îl facem în prima etapă de colaborare, în care reies toate zonele de pierdere şi costurile ascunse – fiecare lanţ logistic fiind mai vulnerabil într-o anumită zonă. Prin închirierea paleților albaştri, clienţii noştri se degrevează de cheltuielile de achiziție, cu depozitarea, recuperarea paleților, cu reparaţiile, de pierderile care pot veni din deteriorarea produselor la transport, de cheltuieli cu personalul, de rutele ineficiente de transport, dar și de penalităţile din partea lanţurilor de retail.

La toate acestea, se adăugă, aşa cum am mai precizat, economii mai mari, rezultate din faptul că nu se plătesc contribuţii pe ambalajele terţiare din lemn! Mai trebuie să știți că beneficiile sistemului logistic circular pe care îl oferim sunt accesibile imediat, de la închirierea primului palet.