Cu o vreme mai degrabă de primăvară timpurie, fără să aibă parte de proteste – imaginați-vă cum ar fi fost dacă evenimentul s-ar fi desfășurat la Paris -, în perioada 07-09 februarie 2024 a avut loc la Berlin Messe, ca în fiecare an, cel mai mare târg care reunește întreaga industrie de profil: Fruit Logistica. Cu o concurență serioasă din partea târgului de la Madrid din octombrie, Fruit Logistica a fost și în 2024 departe de anvergura sa de altădată, însă începe să-și recapete din importanța care l-a consacrat.
Participare și costuri
Cu un număr mai mic de hale deschise, dat fiind și numărul mai mic de expozanți, târgul de anul acesta a fost mai compact, astfel încât numeroșii kilometri de parcurs, în cazul în care cineva ar fi dorit să vadă tot, au fost parcă mai ușor de bătut la pas.
Cu partea de CityCube – cea mai nouă hală, închisă –, expozanții din Turcia și Europa de Est, care în mod tradițional ocupau respectivul spațiu expozițional, s-au regăsit în formatul de anul acesta fie în halele 27, fie în zona 7a – 7c. Ca de obicei, zona de Fresh s-a regăsit la suprafață, iar partea de mașini și tehnologii agricole la nivelul -1.
Pentru vizitatori, taxa de anul acesta pentru toate zilele de târg a fost mai mare cu 10 euro față de anul trecut – 70 în loc de 60 de euro. Materialele promoționale puse la dispoziție de organizatori nu au fost la fel de numeroase și inclusiv la nivelul ghidului expoziției s-au operat modificări. Printul A4 a fost înlocuit de unul A5, mai compact și mai cochet. Nemții vor spune că este un format mai practic, mai ușor de transportat și accesat, însă partea de cost-saving nu trebuie neglijată.
Pentru expozanți, costurile țin evident de hală, de poziția ocupată în aceasta, inclusiv în funcție de traficul de vizitatori și căile de acces, de mărimea standului și de dotările/facilitățile pe care le conține.
Ca la orice astfel de manifestare, organizatorii se ocupă contra cost de toate aspectele, inlusiv de partea de energie electrică și iluminare, colantare și materiale promoționale, care sunt în directă legătură cu târgul.
Evident că pentru promovarea individuală, pliante, sampling, animatori etc. fiecare expozant se organizează cum consideră.
Costurile pleacă pentru un stand individual minimalist de la 2.500-2.800 de euro și pot ajunge la câteva sute de mii de euro, acolo unde vorbim de standuri de 200-300 de metri pătrați, dotate cu săli de întâlniri private sau zone de live cooking.
Expozanții
Cu trei hale întregi ocupate, Spania a avut și anul acesta cea mai vizibilă prezență, dată de zona compactă pe care a ocupat-o. Cu un total de 288 de expozanți, fie companii mai mici sau cooperative și consorții, fie cu standuri comune și chiar cu standuri ale diferitelor regiuni agricole, Spania a reprezentat, ca de fiecare dată, o zonă obligatoriu de vizitat. Din cele trei zile de târg, cel puțin trei-patru ore (fără a pune în calcul eventualele întâlniri) au fost, cu siguranță, petrecute aici.
Prezență ridicată, ca în fiecare an, și cea mai numeroasă “delegație” – 478 de expozanți, am consemnat și în cazul Italiei, aceștia ocupând undeva la două – două hale și jumătate, în zona de Fresh – însă destul de mixați cu expozanți din alte țări mediteraneene, de exemplu cu Grecia, nefiind atât de compacți ca expozanții din Spania și expunând o parte importantă în zona de tehnologii agricole.
Ca de obicei, țări precum Franța (131 expozanți), Germania (280 expozanți), Austria sau Ungaria au fost prezente în halele 20-21 și, în mod surprinzător, anul acesta și Polonia a apărut aici.
Dacă în trecut expozanții polonezi se regăseau în CityCube sau în zona cu expozanți din Europa de Est, anul acesta și-au modificat strategia. Evident că o parte din polonezi a rămas și în zona 7a – 7c, însă standul mare, de țară s-a regăsit în hala 21. A fost fie vorba de ocuparea spațiului liber din 21, creat de prezența slabă a companiilor din Franța, fie de faptul că Polonia a sărbătorit a 15-a participare cu stand național la Fruit Logistica.
Țările de Jos (310 expozanți) au colorat în portocaliu hala 3.2. Ca în fiecare an, expozanții olandezi au ocupat o zonă compactă, cu acces 360 și aflată în traficul principal de vizitatori, între America de Sud, țările mediteraneene și hala 1.2, dedicată, în principal, producătorilor de inputuri, semințe etc. Spre deosebire de ei, expozanții din Belgia (90) au expus într-o zonă ceva mai retrasă din hala 27, iar acolo cu siguranță s-a simțit ceva tristețe și frustrare.
America de Sud, reprezentată mai ales de standuri mari, comune și de standuri de țară, a expus în halele 23-25, alături de marii jucători din industria bananelor. La fel, cu prezențe deloc de neglijat au fost și zonele africană și cea asiatică, iar aici mirosul de durian a fost mult mai puternic decât în anii trecuți, degustările fiind mai permisive, date fiind normele sanitare ceva mai relaxate.
Cu o prezență interesantă a fost zona egipteană sau zonele insulare mediteraneene – Cipru, Creta, care au fost mutate anul acesta in corpore din halele 1.1-2.1 în hala 22, o zonă în care au avut cu siguranță mult mai mult succes.
Prezența României la Fruit Logistica
Ca de obicei, România a avut parte de o prezență modestă. Asta reflectă, bineînțeles, interesul scăzut la nivel instituțional, pe de o parte, și lipsa unor strategii coerente și costurile considerate relativ ridicate pentru companiile românești, pe de altă parte. Oficial, doar trei companii din România au participat ca expozanți. Microfresh și Cooperativa Bostănăria în hala 5.2 și Hortifruct în 7-b.
În statistica oficială, printată în fiecare an pentru Fruit Logistica, România este văzută la pachet cu țări precum Croația, Ungaria și Bulgaria.
Europa de Est și alte zone interesante
Așa cum aminteam anterior, țări precum Polonia sau Ungaria, au început să se detașeze de zonele clasice de expunere din zona Europei de Est, însă aici spații importante au fost ocupate de țări precum Albania, Moldova, Serbia, Macedonia de Nord sau Bulgaria.
Țări nerecunoscute în totalitate pe plan internațional precum Kosovo sau țări aflate în conflicte armate, precum Ucraina sau Palestina au avut prezențe semnificative, incomparabile cu prezența României.
Turcia a fost prezentă, așa cum aminteam, în principal în hala 27 cu un total de 76 de expozanți.
Inovație
Ca în fiecare an, un număr de zece expozanți sunt selectați să concureze pentru Inovația anului, de-a lungul anilor o serie de companii prestigioase au obținut această importantă distincție.
Anul acesta, concurenții din zona de producție au fost, după cum urmează:
Ceapa roșie Calypso – Bedfordshire Growers UK
Zucchini Frustatic – Gautier Semences FR
Avocado fresh 30 zile shelf life – Infuseo FR
Exceed mini pepene verde – Staayn Food Group NL
Zucchiolo – Unica Fresh ES
În zona de tehnologie:
Crop Load Vision – Croptracker CA – aplicație mobil
Apogee – German Bionic DE – robot combinat cu AI
Aspata to go – Hepro DE – aparat curățat sparanghel
Mirical – Koppert NL – prădători biologici
Optical roto-cut vegetable trimmer – Wyma Solutions NZ – sistem complet de curățare și sortare legume
Interesul a fost parcă, ceva mai redus în acest an, cele două zone care au reunit acest eveniment (holurile dintre halele 20/21 și 1.1/2.1) fiind ceva mai puțin frecventate, iar marele câștigător a fost desemnat Zucchiolo, produsul celor de la Unica Fresh. Pe partea de tehnologii, Mirical a fost desemnat cel mai bun produs al anului.
Așadar, nu unul, ci două premii au fost acordate anul acesta pentru inovații. În plus față de premiul care a mers la Unica Fresh pentru varietatea sa de Zucchiolo, a fost prima dată când s-a acordat un premiu pentru inovații în „mașini și tehnologie”. Compania olandeză Koppert a câștigat FLIA Technology pentru noul său concept de ambalare Mirical. De altfel, cinci companii, din fiecare categorie, au concurat pentru premiile mult dorite cu inovațiile lor.
Zucchiolo a făcut cea mai mare impresie asupra vizitatorilor, care timp de două zile au votat pentru desemnarea acestui premiu. Zucchiolo nu este o nouă varietate de zucchini, ci o legumă care reprezintă o categorie de produse complet nouă pe piața europeană.
Acest produs de 250 de grame poate fi consumat crud în salate, similar cu un castravete, dar poate fi și gătit ca un zucchini sau cum gătim vinetele. Leguma este bogată în fibre, vitamina A și C și antioxidanți.
Spuneam că noul FLIA Technology a mers la compania olandeză Koppert pentru conceptul său Mirical. Mirical (Macrolophus pygmaeus), insecta predatoare, luptă împotriva muștelor albe, care infectează frecvent legumele din sere. Koppert furnizează acum aceste insecte prădătoare în benzi de carton ondulat și într-o tavă de carton, care sunt atașate direct de plante. În plus față de faptul că face insecta prădătoare mai eficientă, conceptul de ambalare al lui Koppert înseamnă și că produsul este complet compostabil.
Pe lângă produsele participante în concursul Innovation Award 2024, Fruit Logistica a adus în fața vizitatorilor o multitudine de noutăți, la nivelul produselor proaspete sau ambalate, a tehnologiilor – inclusiv drone și AI, și a soluțiilor de ambalare sau post-recoltare.
Un Top 3, al meu personal, al produselor și soluțiilor întâlnite la Fruit Logistica, ar fi, după cum urmează:
1. Aparatul pentru suc proaspăt de morcovi din Letonia – o soluție bună pentru valorificarea superioară a producției de morcovi și cu siguranță un punct de atracție în orice raion de fructe și legume.
2. Dronele pentru lucrările agricole oferite de ABZ Innovation Ungaria
3. Mixurile de fructe sau legume fresh – soluții oferite de o multitudine de companii, inlcusiv Microfruits, având la standul din hala 5.2 o prezență consistentă în acest sens.
Fruit Logistica nu este un simplu târg în sine, ci reunește o multitudine de evenimente, lansări de produse noi, dezbateri, reușind practic să acopere, cu succes, întregul univers al fructelor și legumelor, precum și industiile conexe aferente.
Foarte interesant a fost și Hub-ul Logistic din hala 26, unde transportatorii (linii maritime, structuri portuare) și nu numai, au prezentat o largă paletă de servicii-suport.
De asemenea, deloc de neglijat au fost și evenimentele din Fresh Produce Forum, Future Lab, Tech Stage, Farming Forward și Startup Stage.
Impresii de final
Prin marcarea unei “Rute organice”, organizatorii Fruit Logistica au încercat să puncteze pe harta târgului și acei expozanți care oferă nu numai produse convenționale, ci și poduse ecologice. Poate cumva să transfere într-o mică parte și din importanța târgului de profil de la Nurnberg din 13-16 februarie (Biofach Messe), acolo unde vor fi rpezenți și mulți dintre expozanții de la Fruit Logistica.
Organizatorii germani au încercat să organizeze evenimentul la cel mai înalt nivel, ca de fiecare dată. Multitudinea de expozanți și de vizitatori, mai ales miercuri și joi, au venit să confirme interesul ridicat pentru acest eveniment.
Cu certitudine, multă lume admite că Fruit Attraction Madrid, mai bine poziționat ca perioadă de desfășurare (în luna octombrie) a luat mult din importanța târgului de la Berlin. Fruit Logistica rămâne însă un eveniment clasic!