EuroCommerce salută strategia adoptată de CE privind materialele plastice

0
101

La începutul acestei săptămâni, Comisia Europeană a lansat prima strategie europeană privind materialele plastice, cu scopul de a se asigura că toate ambalajele de pe piața UE sunt reutilizabile sau reciclabile până în 2030. Referitor la aceasta, EuroCommerce, confederația asociațiilor comercianților din Uniunea Europeană, a declarat că noua strategie în domeniul materialelor plastice este „un pas binevenit către o economie mai circulară”.

În fiecare an, europenii generează 25 de milioane de tone de deşeuri din plastic, însă mai puţin de 30% sunt colectate pentru a fi reciclate. În întreaga lume, plasticul reprezintă 85% din deşeurile de pe plaje. Plasticul ajunge chiar şi în plămânii şi pe mesele noastre, iar efectele asupra sănătăţii ale microplasticului din aer, din apă şi din alimente sunt încă necunoscute. Noua strategie la nivelul UE privind materialele plastice va aborda această problemă în mod direct, pornind de la măsurile luate de Comisie până în prezent.

Vorbind în numele industriei, EuroCommerce a declarat că toți comercianții cu amănuntul se angajează să protejeze mediul înconjurător și că această strategie va crea și noi oportunități.

„Cu 25 de milioane de tone de deșeuri de plastic generate anual în UE dintre care mai puțin de o treime sunt colectate pentru reciclare, există o nevoie reală de a îmbunătăți sustenabil modul în care folosim și eliminăm plasticul”, a declarat Christian Verschueren, director general al EuroCommerce.

„Ambalajele din plastic proiectate corespunzător ajută la asigurarea siguranței alimentelor și la reducerea deșeurilor alimentare, dar trebuie să ne asigurăm că acest lucru este compatibil cu evitarea daunelor aduse mediului și că acest lucru se realizează eficient, dar eficient și în privința costurilor.”

EuroCommerce a salutat inițiativa Comisiei de a acționa într-un mod unic în domeniul articolelor de plastic de unică folosință, într-un efort comun de reducere a poluării, dar afirmă că sunt necesare noi cadre pentru a ajuta industria să implementeze aceste planuri. „Pentru a proteja piața unică, trebuie să definim un cadru coerent la nivelul UE”, a adăugat Verschueren

Obiectivul strategiei este acela de a proteja mediul de poluarea cu plastic şi, în acelaşi timp, de a stimula creşterea şi inovarea. Există argumente economice solide pentru transformarea modului în care produsele sunt concepute, fabricate, folosite şi reciclate în UE, iar dacă Europa va lua iniţiativa în acest domeniu vor fi create noi posibilităţi de investiţii şi locuri de muncă.
Conform noilor planuri, toate ambalajele din plastic de pe piaţa UE vor deveni reciclabile până în 2030, consumul de articole din plastic de unică folosinţă va fi redus, iar utilizarea intenţională a microplasticului va fi limitată.
Jyrki Katainen, vicepreşedintele CE responsabil cu locurile de muncă, creşterea economică, investiţiile şi competitivitatea, a afirmat că noua strategie a Uniunii Europene pune bazele unei noi economii circulare a materialelor plastice şi va atrage investiţii în sprijinul acesteia.

“Industria europeană are o oportunitate extraordinară de a se impune ca lider mondial în materie de noi tehnologii şi materiale. Consumatorilor li se oferă posibilitatea de a face alegeri în cunoştinţă de cauză pentru a proteja mediul. Toate părţile vor avea de câştigat”, a subliniat Katainen.

Strategia privind materialele plastice va transforma modul în care produsele sunt concepute, fabricate, folosite şi reciclate în UE. Mult prea adesea, plasticul este produs, folosit şi aruncat fără a fi valorificate beneficiile economice ale unei abordări mai circulare, aducând astfel daune şi mediului înconjurător. Obiectivul nostru este de a proteja mediul şi, în acelaşi timp, de a pune bazele unei noi economii a materialelor plastice, bazată pe metode de concepţie şi producţie care să respecte pe deplin necesităţile de reutilizare, de reparare şi de reciclare şi pe elaborarea unor materiale mai sustenabile.