Cum se poziționează lanțurile de retail din România în topul 500 Coface ECE

România se situează pe locul trei în Topul 500 ECE realizat de Coface, cu 61 de companii, arată rezultatele celui de-al unsprezecelea studiu anual privind cele mai mari 500 de companii din Europa Centrală și de Est.


Comerțul nespecializat este cel de-al treilea sector din topul Coface, a cărui evoluție a fost ajutată de cererea stabilă a consumului intern, de șomajul în scădere și de creșterile salariale. Comerțul nespecializat a înregistrat venituri în creștere cu 7,7% și profituri în creștere cu 41,9% în 2018.


Impactul pozitiv al cererii de consum solide este afectat de dificultățile cu care se confruntă acest sector: creșterea salariilor angajaților și deficitul de forță de muncă, împreună cu o bază de clienți încă sensibilă la prețuri și concurența ridicată. Toate acestea exercită presiune asupra marjelor.

În topul zece al companiilor românești prezente în top se situează Kaufland România SCS cu o cifră de afaceri în 2018 de 2,33 mild. euro, în creștere cu 8% față de 2017 și un profit net de 169 milioane de euro, o rată de creștere de 17% față de 2017. Urmează Lidl

Discount, cu o cifră de afaceri în 2018 de 1,67 mild. euro, o rată de creștere de 19,6% față de 2017, un profit net de 88 mil. euro, o rată de creștere de 17% față de 2017. Cel de-al treilea retailer din topul zece al companiilor românești este Carrefour, cu o cifră de afaceri în 2018 de 1,56 mild. euro, în creștere cu 8,4% față de 2017, un profit net de 65 mil. euro, în creștere cu 24,8% față de 2017.

Ceilalți retaileri din România care se poziționează în topul 500 ECE realizat de Coface sunt, în ordine: Profi Rom Food, Mega Image, Auchan România, Metro Cash&Carry România, Selgros Cash& Carry și Rewe.


Profi a încheiat 2018 cu o cifră de afaceri de 1,27 mild. Euro, în creștere cu 25% față de 2017 și o scădere a profitului de aproape 170%.

Mega Image a încheiat 2018 cu o cifră de afaceri de 1,22 mild. Euro în creștere cu 16,7% față de 2017, un profit net de 54 milioane euro, în creștere cu 26% față de anul anterior.

Auchan a încheiat 2018 cu o cifră de afaceri de 1,15 mild. Euro, în creștere cu 3,5% față de anul 2017, profit net de 7,5 milioane euro, o scădere de 53% față de anul anterior.

Metro Cash and Carry a încheiat 2018 cu o cifră de afaceri de 1,13 mild euro, în creștere cu 12% față de anul precedent, un profit net de 19 milioane de euro, în scădere cu -23,7% față de anul precedent.

Selgros Cash & Carry a încheiat 2018 cu o cifră de afaceri de 798 milioane de euro în 2018, creștere de 2% față de 2017, un profit net de 15, 7 milioane euro, și o creștere cu aproape 50%.

Rewe România a încheiat anul 2018 cu o cifră de afaceri de 741 milioane euro, în creștere cu 15,2% față de anul precedent, un profit net de 7,7 milioane euro, în creștere cu 88,3% față de 2017.

Cifra de afaceri totală agregată de companiile care activează pe teritoriul României ajunse în topul 500 este de 69 miliarde euro, în creștere cu 14,3% față de anul anterior, iar profitul lor net este de 3,19 mili. Euro în creștere cu 12,7%.

Cifra de afaceri medie a companiilor din România este de 1,1 mild. euro față de 1,4 mild. euro în Polonia, Ungaria și Cehia.

„Ediția 2018 a Top 500 ECE arată o evoluție pozitivă a marilor companii care activează în România. Principalul motor al acestei evoluții rămâne consumul casnic, care reprezintă 63% din PIB. Pe fondul îmbunătățirii generalizate a pieței muncii, reducerea șomajului la 4% la sfârșitul anului trecut și creșterea salariului minim pe economie în 2019 vor continua să impulsioneze consumul intern, însă este estimat că într-un ritm mai puțin accelerat în următoarea perioadă. Lipsa forței de muncă rămâne o preocupare pentru companii, fapt ce va menține o presiune constantă asupra costurilor cu salariile. În aceste condiții, marile companii românești pot beneficia de un avânt necesar dezvoltării susținute pentru a ajunge în TOP 500 ECE într-un număr cât mai mare, însă, în același timp, trebuie să fie pregătite pentru provocările unui mediu economic global din ce în ce mai afectat de riscuri politice,” a comentat Eugen Anicescu, Country Manager Coface România.

România a depăşit Cehia în Europa Centrală şi de Est ca număr de companii prezente în top 500 cele mai mari firme din regiune, fiind a treia ţară ca reprezentare în clasament, după Polonia şi Ungaria.

Studiul Coface Top 500 ECE analizează evoluţia busi­nessurilor în următoarele țări din regiune, respectiv: Polonia, România, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Bulgaria, Serbia, Slovenia, Slovacia, Lituania și Croaţia.

Topul 500 ECE realizat de Coface, compania internațională de asigurări de credit, clasifică companiile în funcție de cifra de afaceri și analizează aspecte suplimentare, cum ar fi numărul de angajați, cadrul general al companiilor, sectoarele și piețele, precum și alte evaluări. Dezvoltarea economică a top 500 ECE este reprezentativă pentru tendința pieței din întreaga regiune.