În săptămâna 11 din 2020, respectiv perioada 9-15 martie, se produce prima explozie a vânzărilor, înregistrându-se o creștere generală de +76% față de aceeași săptămână din 2019, pentru toate categoriile monitorizate de RetailZoom. Este de remarcat faptul că 29% dintre categoriile monitorizate au înregistrat creșteri de peste 100% vs 2019, 2/3 dintre acestea fiind categorii de produse alimentare.
Coșul de cumpărături în această perioadă a fost compus preponderant dintr-un mix de categorii de stocare, ce au contribuit cel mai mult la cresterea generală.
Între toate tipurile de produse, cea mai mare creștere au înregistrat-o produsele de îngrijire personală (+113%) urmate de cele de curățenie sau de îngrijire a casei (+100%), și de cele alimentare (75%).
“Pentru toate aceste grupe de produse creșterile sunt fără precedent față de nivelul obișnuit al unei săptămâni, rivalizând cu vânzările premergătoare Paștelui sau Crăciunului.”- comentează analiștii RetailZoom.
Creșterea vânzărilor la produsele alimentare rivalizează cu perioada vânzărilor de Paști din 2019
Cumpărăturile de produse de băcănie au atins în această săptămână de două ori și mai bine (+110%) valoarea înregistrată anul trecut de Paști, în săptămâna care a precedat sărbătoarea pascală.
Prețurile nu au înregistrat o creștere la nivel general, ci doar pentru anumite categorii de produse, determinate în principal de unele dintre articolele listate. Este posibil însă ca aceste creșteri de preț să fie vizibile începând din a doua parte a lunii martie.
Un comportament de consum observat de specialiștii RetailZoom este acela al tranziției cumpărătorilor către ambalaje mai mari sau către produsele ieftine.
Singurele produse care înregistrează descreșteri ale vânzărilor în această săptămână sunt produsele de machiaj, parfumurile și îngrijirea unghiilor.
Topul celor 25 de categorii alimentare care au contribuit cel mai mult la creșterea de 75% din săptămâna 11 din 2020 vs aceeași perioadă din 2019
Topul celor 25 de categorii de alimente care au contribuit cel mai mult la creșterea de 75% din săptămâna 11 2020 vs 2019 a sectorului alimentar este reprezentat de ingrediente de bază pentru pregătirea meselor, în principal: carne și mezeluri, ulei, brânză, apă, fructe și legume, conserve și produse de băcănie.
Categoriile care au înregistrat creșteri spectaculoase au fost conservele de carne (+625%), alcoolul pur (+418%) si drojdia (+366%).
Și produsele de igienă personală au înregistrat un salt al vânzărilor în prima săptămână a restrictiilor generate de începutul epidemiei Coronavirus în România.
Hârtia igienică (+204%) și săpunul (+331%) au înregistrat vânzări uriașe, contribuind cel mai mult la creșterea efectivă a vânzărilor de produse dedicate îngrijirii personale, în timp ce servețelele umede (+ 767%) au devenit produsul campion al creșterilor vânzărilor: de aproape 8 ori față de aceeași perioadă a anului trecut.
În schimb, produsele de înfrumusețare au înregistrat scăderi, în special pentru machiaj, ojă, parfum.
Produsele dedicate curățeniei casei au înregistrat o dublare a vânzărilor, producând un vârf al achizițiilor față de toate celelalte perioade ale anului. Cu doar câteva excepții, toate categoriile au vânzări de peste 75% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Analiza este bazată pe prelucrări de vânzări 100% scanning, fără estimări, specifice universului de parteneri IKA ai RetailZoom (9 lanțuri cu peste 3.000 de magazine, Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image (incl. Shop&Go), Metro, Penny Market, Profi, Xpress ). Au fost analizate astfel toate grupele și categoriile de produse monitorizate (183 de categorii de produse).