Consumul de bere a scăzut cu 10% de la declanșarea crizei Covid-19

În lunile martie – mai 2020, sectorul local al berii a înregistrat o scădere de peste 10 procente față de aceeași perioadă a anului anterior, arată datele centralizate de Asociația Berarii României.

Începând cu luna martie 2020, odată cu declanșarea pandemiei, s-a conturat o tendință nouă printre consumatorii de bere, prin creșterea cu 30% a preferinței pentru ambalajele de unică folosință, în detrimentul sticlei reutilizabile.

La nivelul primelor 5 luni din an, comparativ cu ianuarie – mai 2019, trendul descendent al sticlei reutilizabile este și mai accentuat (-45%) în raport cu sticla de unică folosință, care a crescut cu 36%.

Totodată, faptul că barurile și restaurantele și-au oprit activitatea timp de 2 luni și jumătate, a dus și la închiderea liniilor de bere la draft.

Chiar dacă începând cu 1 iunie terasele s-au redeschis, reluarea comercializării berii draft se petrece treptat, în concordanță cu măsurile de redeschidere etapizată a locațiilor Horeca. Oricum, scăderea importantă* înregistrată de segmentul Keg din primele luni (75%) va marca întregul an 2020.

În primele 5 luni ale anului 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, pale, roșie etc, a scăzut cu 32%. Deși acestă categorie este una relativ mică, reprezentând doar 2,2% din piață în 2019, a fost un segment constant în evoluție față de 2018.

Dacă în 2019, preferința românilor pentru mixurile de bere și berile aromatizate a înregistrat o creștere record în România, de 32,5% față de anul anterior, urmând de altfel și tendința europeană de consum, în primele 5 luni ale anului 2020, această categorie a înregistrat și ea o reducere de 7 procente. Și acest segment are o pondere mică din piață, adjudecându-și 3% din piață în 2019.

„Preferințele tot mai variate ale românilor în materie de bere și dorința lor de a experimenta gusturi noi, speciale, tendință remarcată anul trecut, s-a mai ponderat în această perioadă de pandemie.”, a comentat Julia Leferman, Directorul general al Asociației Berarii României.

În ceea ce privește categoria berii fără alcool, aceasta a înregistrat o tendință similară, de scădere cu -18%, în primele 5 luni ale acestui an. Berea fără alcool deține o pondere de 1,7% din întreaga piață de bere in 2019.


“Producătorii de bere observă cu îngrijorare situația din sectorul Horeca și, implicit, din industria berii. Primele luni ale anului nu au fost unele bune pentru industria berii, iar impactul cel mai puternic se va resimți în trimestrul al treilea al anului care, în mod obișnuit, este vârful de sezon pentru bere, dar care depinde mult de condițiile de operare din industria ospitalității.”, a precizat Leferman.

“Este esențială implementarea programelor de investiții anunțate de autorități și a strategiilor de susținere pentru sectorul Horeca, inclusiv prin facilitarea extinderii teraselor pe spațiile publice, prin deciziile autorităților locale sau prin permiterea funcționării unor locații temporare, de tip food trucks sau baruri mobile.”, a mai comentat ea.

Julia Leferman, Directorul general al Asociației Berarii României

Membrii Asociația Berarii României sunt importanți producători de bere din România: Bergenbier, Heinken România, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica De Bere. Împreună, cei șase producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România.

Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malt România și Asociația Producătorilor De Hamei Din România.

Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilității, în sensul eficientizării consumului de apă și de energie în producţia de bere sau în reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse în circulație, voluntar.

*Unele volume fuseseră restrase de pe piață, chiar de către producători, din unitățile HoReCa încă din luna martie.