Consumatorii europeni cumpără mai mult produse esențiale sau, în general, mai puțin

Consumatorii europeni adoptă strategii de adaptare, concentrându-se pe cumpărarea de produse esențiale (56%) sau pe a cumpăra mai puțin, în general (31%).

Astfel, 92% dintre consumatori au observat creșteri ale prețurilor la alimente și estimează că cheltuielile lor pe produse alimentare și articole de îngrijire personală au crescut în medie cu 18% din 2019 până în prezent (în Marea Britanie: 24%), arată raportul Shopper Trends Pulse al companiei NielsenIQ.

Pentru acest studiu au fost realizate peste 7.700 de interviuri pe opt piețe europene.

În unele piețe, retailerii de tip Discount beneficiază cel mai mult de reducerile din portofele, deoarece cumpărătorii tind să aleagă magazinele pe baza raportului calitate-preț.

În medie, cu 16% mai mulți consumatori decât în 2019 susțin că vizitează magazinele de discount.

Raportul evidențiază modul în care consumatorii depun eforturi suplimentare pentru a-și planifica și mai atent achizițiile. De exemplu, 71% dintre cumpărătorii europeni cunosc prețurile produselor alimentare, 62% profită de promoțiile speciale iar 81% merg cu o lista clară la cumpărături.

Cu toate acestea, cu 47% din respondenți sunt încă dispuși să plătească un preț premium, și chiar în aceste vremuri critice există oportunități pentru companiile din FMCG care vin cu o propunere avantajoasă de calitate-preț.

Cum era de așteptat, prețul devine provocarea dominantă pentru consumatori, în timp ce alte subiecte își pierd semnificația. Deși sustenabilitatea este încă relevanță pentru cumpărători, doar 43% (față de 52% în 2019) declară că verifica produsele ecologice în timpul cumpărăturilor, iar preferința pentru produse locale a mai pierdut din importanță (48% față de 56% în 2019).

37% din bugetul de Crăciun este prevăzut pentru cadouri

Pe fundalul acestui scenariu destul de sumbru, Crăciunul prezintă o rază de speranță, aproape două treimi dintre respondenții europeni așteptând cu nerăbdare Crăciunul, conform NielsenIQ Christmas study, realizat pe baza a 7.600 de interviuri în 8 țări.
66% dintre cumpărătorii europeni pot fi considerați pasionați de Crăciun. Pentru ei, aspectele emoționale precum bucuria sărbătorilor în familie și sărbătorirea împreună cu prietenii sunt foarte importante.

În același timp, 28% dintre consumatori vor fi mai reținuți de Crăciun. Acest grup este puternic afectat de creșterea prețurilor la gaze și energie și este probabil să își reducă cheltuielile de sărbători ori să le facă în avans, deoarece se așteaptă la creșteri și mai mari de prețuri la final de decembrie.

“De remarcat pentru România, față de media europeană: de două ori mai mulți consumatori declară că de Crăciun vor apela la mărcile proprii (30% vs. 16%) și la produse de origine locală (22% vs 15%) în categoria Alimente. Contextul de multicriză facilitează o orientare mai puternică spre valoare demonstrată și spre sprijinirea economiei locale, iar în România există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie și originea locală” – declară Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.

Promoțiile devin un factor-cheie și pentru cumpărăturile de Crăciun

32% dintre consumatori declară că vor cumpăra mai multe produse la promoție – deși semnificativ mai puțin decât pentru consumul de zi cu zi.

Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că bugetele sunt limitate, cumpărătorii nu vor renunța la achizițiile premium de Crăciun. Cele mai relevante categorii premium pentru ei sunt carnea proaspătă, brânza, fructele, vinul și cafeaua.

Când vine vorba de Crăciunul din acest an nu se observă însă doar pragmatism și vânătoare de promoții. Bucuria de a sărbători împreună cu cei dragi, emoțiile, dăruirea, nostalgia pentru amintirile și tradițiile din copilărie își păstrează un rol important.

Retailerii pot crea entuziasm în preajma sărbătorilor, organizând o atmosferă de Crăciun în magazine, amenajând zone speciale cu produse de Crăciun, inspirând clienții cu idei pentru meniul de Crăciun ori chiar facilitând acte de caritate (important pentru 20% dintre europeni).

În majoritatea țărilor, ca și în România, articolele de îmbrăcăminte, parfumurile, jucăriile, cardurile-cadou și produsele gourmet sunt primele pe lista de achiziții pentru cadouri.

Marca și preferințele personale sunt aici mai relevante decât prețul – cu toate acestea 68% vor acorda atenție promoțiilor de Black Friday, vor cumpăra unele produse în avans sau vor folosi oportunitățile date de reduceri speciale.

Internetul joacă un rol important în a inspira cumpărăturile de Crăciun

Nouă din zece utilizatori declară că vor vizita magazinele online și doar 29% vor folosi social media în acest scop.
„Această descoperire surprinzătoare ilustrează faptul că cumpărătorii au mai multă experiență cu e-commerce și știu unde au mai puțini pași de făcut în călătoria de cumpărături – ceea ce este o veste bună pentru producători și retaileri, care trebuie să fie pregătiți pentru Crăciun chiar pe propriile platforme”, mai spune Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.

Rapoartele Shopper Trends Pulse și NIQ Christmas study, elaborate de compania NielsenIQ, coroborează constatările studiilor efectuate în august-septembrie 2022, pe câteva piețe europene importante: Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia și România.

Articolul precedent42 de crame din Republica Moldova se reunesc la București pentru Vernisajul Vinului Moldovenesc
Articolul următorFermierii români pot obține venituri suplimentare din agricultura regenerativă
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.