Webinar Legume-Fructe: Sezonul Made in Romania pe lanţul de aprovizionare – ediția a II-a – 28 Mai 2020

Evenimentul online, propus de Modern Buyer, a supus dezbaterii subiecte actuale pentru actorii din lanțul de aprovizionare cu legume și fructe proaspete, cum ar fi: politica de achiziții a rețelei de retail Penny Market pentru fructele şi legumele româneşti, factorii de care depinde prezența în marile rețele a produselor autohtone, tendințele noi în ambalarea produselor, dar și măsurile pe care le aplică cei direct implicați pentru a prelungi sezonul de România.

Speakerii-invitați care au luat cuvântul pe rând, în cadrul webinarului, au fost Daniel Costache, Team Leader al Departamentului de Achiziții, Penny Market; Radu Niculescu, Sales Director, ferma MerryBerry; Mihai Măciucă, General Manager, Aspeti; Eugen Zbîrcea, Commercial Manager, Cooperativa Roua, Dragoș Chiriță, General Manager, Systec Agripack.

Am avut alături de noi, în audienţă, reprezentanţi ai industriei – producători de fructe şi legume, comercianţi, furnizori de servicii conexe.

Acest eveniment s-a bucurat de susținerea companiilor: Rewe România, IFCO, Systec Agripack și Aspeti.

Daniel Costache Team Leader al Departamentului de Achiziții al Penny Market: Targetul nostru principal este de a crește sezonalitatea produselor românești
Categoria de legume&fructe este foarte importantă în cadrul companiei Penny Market, acesta este și motivul pentru care este prima categorie pe care o vizităm la intrarea într-un magazin. Practic, pentru noi reprezintă o carte de vizită. Investim: atât timp, cât și resurse permanente pentru a dezvolta această categorie. Ne concentrăm pe sustenabilitate – un cuvânt-cheie în cadrul acestei categorii, reușind să acoperim cei patru piloni de bază ai companiei: produse verzi (inclusiv bio), energie, climă și mediu (vorbim despre utilizarea responsabilă a resurselor). Prospețimea și originea românească a produselor sunt criterii importante pentru noi și pentru clienții Penny Market.

Daniel Costache Team Leader al Departamentului de Achiziții al Penny Market

În ultima perioadă, la nivel mondial, am traversat o perioadă nu foarte ușor de gestionat. Cea mai mare parte dintre achizitorii din grupul nostru, și nu doar ei, nu se mai confruntaseră cu așa ceva. A fost pentru noi toți o provocare și de aceea, aș dori să le mulțumesc celor cu care am colaborat, colegilor și partenerilor noștri.

Sunt bucuros că am colaborat cu autoritățile în privința respectării măsurilor de prevenție și de securitate din magazinele noastre. Ca atare, am reușit să asigurăm o igienă propice, un mediu sănătos de cumpărături pentru clienți. Compania s-a dezvoltat sănătos în ultimele două luni, desigur, cu mari provocări.

La început, când primul episod de Covid-19 a apărut în România, am traversat o perioadă tumultoasă. A venit peste noi un val mare de cereri, în special pentru articolele ambalate, ceea ce a necesitat o reacție rapidă din partea noastră. Ulterior au apărut fracturi în procesul de vânzare. Am mers pe un trend sănătos, dar cu vârfuri și scăderi bruște între zilele de vânzare. A fost greu de asimilat, dar împreună cu colaboratorii noștri, am reușit să ne adaptăm.

În privința produselor ultra fresh, am înregistrat și o deflație, în special la legume, în sensul că era un aflux mare de produse, dar nu exista piață de desfacere. O serie de piețe locale nu erau accesate de clienți, aceștia îndreptându-se spre magazinele de proximitate. Am căutat să reacționăm la această deflație și am reușit, ducând categoria într-un mod de lucru sănătos. Sunt convins că această deflație a afectat pe toată lumea, dar nu așa de mult pe partenerii strategici cu care colaborăm.

Probleme au avut cu precădere producătorii locali foarte mici, care nu aveau contracte foarte bine definite cu retailerii și cu asociațiile de producători, situație în care nu și-au găsit foarte repede un spațiu de desfacere a produselor. Unii au venit direct către noi, alții s-au orientat către Social Media și am reușit să îi contactăm în acest fel. Alții s-au îndreptat către partenerii noștri strategici. Lucrăm direct cu producătorii sau asociațiile și, în mică măsură, cu intermediari. Colaboratorii noștri nu au fost foarte afectați, având o bază de lucru cu noi și având magazinele noastre ca piață de desfacere.

Eu recomand în continuare conglomerarea în asociații. Este un mediu de lucru profesionist și cu „bătaie lungă”. Oportunismul în piață își pierde din ce în ce mai mult din efect. Mă ocup de această categorie de mai bine de zece ani, iar în ultimii șase-șapte ani am văzut o evoluție frumoasă pe segmentul de legume și fructe proaspete.

Clienții au devenit reticenți în a cumpăra produsele-vrac, trendul de ambalare se regăsește atât la fructe, cât și la legume.

Ambalajele noastre pentru legume și fructe sunt diverse: de la flow pack și caserolă din plastic până la săculeți sau carton. Avem toate aceste varietăți în sortimentul nostru și am înregistrat o creștere mai mare pe produsele ambalate, în această perioadă.

Pe private label, comunicarea este importantă, în special când vorbim de produse achiziționate local.

La începutul anului 2020 am lansat o serie de șase articole, cu o sezonalitate mai îndelungată, sub brandul nostru Hanul Boieresc. A fost o selecție de patru sortimente de cartofi și două sortimente de mere. Am stopat în prezent, urmând să le relansăm odată cu noua producție.

Avem deja prima recoltă de morcovi, suntem la primele achiziții. Facem un test. Urmează ceapa, usturoiul. Am reușit să stabilim o linie clară de aprovizionare pentru usturoiul provenit din România, pentru șase luni. Sper să ducem acest articol timp de 12 luni.

A fost o mare reușită; până acum usturoiul din piață provenea din China sau din Spania. Avem doi furnizori, sperăm să putem să dezvoltăm acest articol sub brandul Hanul Boieresc.

Hanul Boieresc reprezintă din ce în ce mai mult un flagship, pe care Penny îl prezintă în momentul acesta în piață, având în vedere că întreaga strategie de achiziție pe acest brand se bazează pe produse achiziționate local – produse și ambalate în România. Nivelul de calitate este destul de ridicat, iar în acest momentul brandul este dezvoltat cu colaboratori cu care lucrăm de peste șapte ani. Rezultatele au fost promițătoare, urmând ca în vara acestui an până în toamnă să dezvoltăm acest brand.

Vom face primii pași către produse mai sensibile, probabil în 2021: zmeură, afine, căpșune, cireșe etc. Vom începe cu produsele care înregistrează o sezonalitate mai ridicată, deoarece vrem să avem o prezență constantă la raft. Acesta este targetul nostru principal: de a crește sezonalitatea produselor românești.

În mare parte, provocarea legată de sezonalitate și producția din România se rezolvă și printr-o comunicare intensă. Simpla prezentare a unei etichete de raft cu țara de origine nu este suficientă. În cazul nostru, un exemplu de bună practică este branduirea produsului ambalat. Ambalăm produsele indigene sub brandul Hanul Boieresc și acest lucru comunică mult clientului nostru. Vorbim de imprimarea directă pe ambalaj, de o comunicare clară și concisă, care atestă că acest produs este din România.

Avem diferite ambalaje pentru brandul Hanul Boieresc, după cum cere produsul: caserole tip flow pack cu imprimeu direct pe ambalaj, și ambalaje de plastic – ventilat. Pentru cartofi am venit cu mix de folie și mash bag la un nivel de calitate mai ridicat.
Comunicarea este realizată atât la raft, în media și în revistele pe care le printăm.

Chiar și în raportul de sustenabilitate pe care l-am prezentat de-a lungul anilor, comunicarea pe sortimentul de România a reprezentat o bază structurală a fiecărei comunicări din partea noastră. Suntem prezenți în Social Media, dar avem și prezentări la raft. O dată prin comunicarea de layout – cu motive tradiționale – pentru a marca produsele de România, care pot fi foarte ușor identificate de către clienții noștri. Dincolo de layout, comunicăm prin etichetă, header, people stoppers (panouri publicitare) sau în media.

Colaboratorii noștri sunt familiarizați cu standardele noastre de calitate. Caietul de sarcini nu este restrictiv, ci riguros. Acest mod de lucru duce la o calitate mai ridicată a produselor, către o promovabilitate a produselor de România, mult mai bună. Există preconcepția că un produs din România este un produs sănătos, dar nu foarte aspectuos, din punct de vedere comercial. Vrem să spargem această barieră de mentalitate și să promovăm produse foarte bune calitativ, din plan local.

Inițierea unei colaborări cu un partener nou durează în jur de două luni, pe produs, pentru că sunt mai multe departamente implicate în proiect. Se poate lucra pe mai multe produse concomitent, pe aceeași durată de timp.

În cazul în care vom dezvolta un produs cu un anumit colaborator, dacă anumite măsuri nu sunt respectate, noi vom identifica pașii de urmat, vom ajunge până la certificări. Noi, achizitorii din departamentul de legume&fructe, obișnuim să organizăm vizite direct la producători. Ulterior, la nivel procedural, pentru furnizorii de Private label, asigurăm audit.

Aș dori să aduc în discuție ideea de proximitate, pentru că este, practic, ceea ce ne definește. Proximitatea este asul din mânecă, în această perioadă, deoarece este un mjloc rapid de aprovizionare.

Dacă ai, la bază, o preselecție foarte bună, te poți bucura de sprijinul clienților și de solicitările lor pentru a dezvolta anumite produse sub Hanul Boieresc, care reprezintă, pentru noi, un brand-stindard.

Procedural, nu ne permitem să achiziționăm direct în magazin, de la producătorii mici, de aceea încurajez asocierea dintre producători! Văd doar aspecte pozitive în acest mod de lucru și o piață sigură de desfacere pentru producător, fie el de categorie mică sau mijlocie.

Avem un sistem tehnologic foarte bine pus la punct cu privire la verificarea calității, cu privire la verificarea etichetei – să fie în regulă din punct de vedere legislativ, al ambalajelor.

În același timp, punem la dispoziția producătorilor un sistem logistic bine structurat – iar produsele lor pot ajunge chiar și în cinci, șase ore de la livrarea în depozitul nostru, în magazin. Reușim într-o mare măsură să asigurăm acest sistem logistic rapid, categoria de legume și fructe proaspete fiind prioritizată în cadrul împărțirii produselor către magazin.

Avem trei depozite logistice la Ştefăneştii de Jos judetul Ilfov, la Turda în judeţul Cluj şi la Nicolae Bălcescu în judeţul Bacău, urmând ca cel de-al patrulea să fie construit. În felul acesta, acoperim rutier, toată țara.

Pentru a asigura prospețimea, vom căuta să dezvoltăm proiecte sub brandul Hanul Boieresc la nivel regional. Există bazine legumicole care pot asigura o distribuție foarte scurtă a produselor către depozitele noastre. N-o să fie nevoie să aducem roșii din sudul țării la Bacău. Această strategie de a achiziționa produsele cât mai local, cât mai regional, este un mod de lucru recurent, care ne definește.

Avem 259 de magazine și trei depozite aflate la o distanță de 400 km între ele. Este necesar să asigurăm o distribuție cât mai scurtă a unor produse din categoria ultra fresh, precum: mărar, pătrunjel, salată, și de ce nu, și produse cu specific local.

Cum putem prelungi sezonul de România?
Este o provocare permanentă pentru retailerul care și-a fixat accest target și pentru producători, deopotrivă. Depindem mult de vreme, dacă vorbim de culturile în câmp deschis, dar în general, pentru a prelungi un sezon pe un anumit produs este nevoie de amândoi jucătorii – de cei doi colaboratori.

Colaborarea nu se poate face pe un singur ciclu de producție; ca mod de lucru este vorba de o colaborare pe o perioadă mai lungă pe această structură și pe aceste targete. Nu se poate realiza într-un singur an.
Realist vorbind, prelungirea sezonalității produselor de România se poate face prin asigurarea de canități necesare și prin continuitate, astfel încât producătorul să își poată permite și investiții tehnologice.

Vorbim de tehnologizare, în cea mai mare măsură, pentru a putea prelungi un sezon – fertilizare, irigații, încălzire pe perioadele reci, pentru ca produsul să aibă o perioadă de dezvoltare cât mai de durată. Toate acestea pot conduce la o productivitate mai bună, la o calitate crescută și ulterior la această extindere sezonieră.

Nu văd altă soluție decât angajamentul ambelor părți – retailer și producător – pentru creșterea sezonului de România.

Dorința noastră este să creștem, în sezon, share-ul produselor românești în cifra de afaceri a categoriei. Favorizarea produselor de România există în mare măsură și pe acest lucru ne concentrăm. Depindem mult de vreme, dar ne propunem să creștem acest share permanent, asigurând un nivel calitativ ridicat.

Consumatorul este dispus să plătească mai mult pentru un produs de România. Totodată, își dorește și un nivel de calitate mai ridicat, iar acest echilibru trebuie păstrat. Să vă ofer un exemplu. De mai bine de două săptămâni au început să se comercializeze roșiile de România – le avem și noi în sortiment, iar prețul este mai ridicat decât ce avem ca ofertă din import. Am fost bucuroși să vedem că se cumpără!

Și la început de an, și pe fiecare sezon, aducem produse românești în magazin. De exemplu,cartofii noi de România vin la o săptămână și jumătate, două după lansarea cartofilor noi din Grecia, și cu un nivel de preț ceva mai ridicat.
Explicația este nivelul mai mare al producției la greci, ei au nevoie să exporte. Pe partea de producție de România, piața de desfacere asigură doar într-un anumit procent necesarul de produse, oferta este ceva mai mică decât cererea în acest moment.

Dacă producătorii români vor face și exporturi, cu atât mai bine. Nu trebuie să vedem lucrurile în alb sau negru. Prin exportul de produse ne promovăm țara, și aceasta înseamnă că asociațiile de producători, distribuitorii, ambalatorii vor reuși să se dezvolte, concomitent cu producătorii. Datoria rețelei noastre este să punem pe piață produsele cerute de clienți și la această nevoie reacționăm.

Radu Niculescu Sales Director, MerryBerry: Sperăm să vedem produsele noastre Bio la raft, la sfârșit de iunie
Merry Berry este o companie tânără, bazată pe tehnologie, entuziasm și profesionalism. În anul 2017 am început plantarea a 42 de hectare de afini. În 2018 am continuat cu încă 57 de hectare. Anul trecut nu am intrat pe piața de retail din România, pentru că nu eram pregătiți din punct de vedere logistic, dar de anul trecut până acum, am finalizat depozitul nostru de 2.500 mp, care se află chiar în mijlocul plantației.

Radu Niculescu Sales Director, MerryBerry

Multe contracte sunt semnate cu parteneri externi. Anul trecut am reușit să vindem către partenerii din Anglia sau către parteneri din România, care au vândut marfa predominant către export. În urma discuțiilor cu partenerii și fermele despre măsurile care au fost luate n legătură cu pandemia, am fost un pic mai pregătiți în luarea acestor măsuri.

În cadrul fermei, birourile și-au oprit activitatea încă de pe data de 13 Martie, înainte de a se anunța starea de urgență, și ulterior am făcut un plan prin care ne-am selectat zilierii, eliminând categoria de risc încă de la recrutare, pentru că siguranța noastră, a colegilor noștri, a retailerilor și a consumatorilor este pe primul loc.

Al doilea lucru pe care l-am făcut a fost să achiziționăm într-o cantitate foarte mare măști și mănuși, din timp. Am introdus sistemul de termoscanare încă din momentul în care zilierii intră în autobuz, înainte de a ajunge la fermă. Am suplimentat numărul de autobuze și curse, ca să respectăm distanțarea socială. O altă măsură este micșorarea numărului și mărimii echipelor.

Există un cost în urma acestor măsuri suplimentare de siguranță pe care le utilizăm, pe care noi încercăm să îl absorbim, pe cât de mult putem. O parte însă se va resimți și în preț. O altă problemă este și imposibilitatea de a aduce zilieri și din alte zone ale țării. În sezonul acesta avem nevoie de între 300 și 500 de zilieri.

Anul acesta estimăm o producție de aprox. 300 de tone și estimăm că, în câțiva ani, producția va ajunge la 1.500 tone. Ne pregătim intens. Am finalizat depozitul de frig multifuncțional. Linia este complet automatizată, fapt care ne va permite pe viitor ambalarea în caserole de 125, 250, 500 grame, dar și vrac.

Am intrat în contact cu o parte din retaileri. În primul rând, aceștia se așteaptă la profesionalism și seriozitate din partea noastră. Am primit caietele de sarcini și facem tot posibilul ca să oferim cel mai bun raport calitate/preț, să oferim cea mai proaspătă gamă de produse.
Suntem deschiși și către proiecte de Private Label, dar sigur că brandul Merry Berry are prioritate.

Am investit mult și toate aceste investiții se vor vedea în produsul de la raft. Obiectivul nostru este un produs de calitate la raft, la un preț corect. Ne-am optimizat mult procesele și costurile, astfel încât să venim cu un produs competitiv, extrem de gustos și proaspăt.

Acest lucru nu se poate face fără tehnologie și fără o strategie unitară. Primele 42 de Ha din cele 100 vor fi certificate în agricultura ecologică, încă din acest sezon. Anul viitor ne dorim să extindem această suprafață.

Costul fertilizanților este mai mare decât cel al fertilizanților convenționali. Nu putem erbicida, și producția este mai mică în cultura Bio. Sperăm să vedem produsele Bio românești la raft cât de curând, undeva la sfârșitul lunii iunie.

Consumul în România este mult mai mic decât în alte țări precum Anglia, Franța, Germania, dar împreună cu retailerii și împreună cu o comunicare eficientă cu consumatorul, acest consum va crește. Mi-aș dori să pot vinde 100 tone din totalul de 300 tone pe piața de România!

Mihai Măciucă, General Manager, Aspeti: Este loc de inovație în industria ambalajelor pentru legume și fructe!
Noi suntem furnizori de ambalaje și, în special de caserole și alveole. Suntem reprezentații producătorului ILIP Italia, companie pe care o reprezentăm în exclusivitate în România. Caserolele noastre pentru fructe proaspete sunt din PET, fără capac, cu capac atașat sau detașabil. În alveolele pe care le comercializăm se pot ambala: mere, pere, piersici, chiar și pepeni.

Mihai Măciucă, General Manager, Aspeti

La începutul perioadei de pandemie au fost câteva îngrijorări din partea clienților noștri în privința asigurării ambalajelor necesare, dar în timp, și-au dat seama că avem posibilitatea de a asigura în permanență aceste stocuri. Este adevărat că au fost transportatori care nu se încumetau să meargă în zone precum Italia, și din acest motiv au crescut prețurile la transport. În unele zile am fost nevoiți să trimitem camioane goale la export, doar pentru a putea avea stocuri suficiente pentru clienții noștri.

Cererea de ambalaje pentru fructe și legume proaspete a crescut de la an la an cam cu 35%-40%. Anul acesta, în lunile de la declanșarea stării de urgență, creșterea a fost de peste 100%, în special pentru caserole. Acest lucru arată preferința consumatorului final față de produsele ambalate.

Până la sfârșitul anului prevedem o cerere crescută pentru ambalajele de tip caserole. Suntem pregătiți pentru aceste solicitări. În București avem două depozite situate la intersecția Șoselei de Centură a Bucureștiului cu autostrada A2, București-Constanța, care însumează o capacitate de 1.500 de paleți și intenționăm să investim în continuare, în spațiul de depozitare.

Este adevărat că în ultima perioadă se discută și se caută mult ambalajele prietenoase cu mediul. Pot să vă spun că ambalajele biodegradabile, atât în România cât și la nivel european se găsesc în cantități mici pentru că sunt scumpe, și pentru că materia primă pentru producerea lor este limitată, la nivel mondial.

Singura modalitate de a avea pe piață ambalaje prietenoase cu mediul, la momentul de față, este de a avea produse reciclabile. Noi am ajuns astăzi să avem produse 100% reciclabile, datorită integrării unui ciclu închis, care ne permite să asigurăm o garanție a calității și a trasabilității. În concluzie, există într-adevăr, o tendință în momentul de față, aceea de a pune accentul pe ambalaje fabricate din material plastic reciclat și reciclabil.

Este loc de inovație în industria ambalajelor pentru legume și fructe! Lucrăm cu cei mai mari producători de legume-fructe din țară, dar și cu micii producători. Avem o gamă variată de caserole, în funcție de sortimentul și mărimea fructelor și legumelor, dar și în funcție de sezon. Suntem pregătiți pentru o creștere și, cu siguranță, va fi o creștere!

Eugen Zbîrcea, Commercial Manager la Coperativa Roua: Putem gestiona întreg lanțul de la sămânță până la produsul finit, asigurând consumatorului condiții de calitate

Noi am avut prima producție anul trecut, în una dintre fermele cooperativei noastre. A fost un început provocator. Această criză ne-a dat puțin peste cap business planul. La prima fermă, de 4,2 hectare de seră, aveam producția deja planificată pentru această primăvară. Închiderea piețelor agroalimentare și presiunea mass-media de a susține producătorii mici locali a adus la frânarea colaborării cu marile cooperative și marii producători.

Eugen Zbîrcea, Commercial Manager, Coperativa Roua

Am trecut și la o a doua etapă, în care clienții au solicitat produse ambalate, care sunt asociate cu produse mai sănătoase. A fost o etapă în care am crescut. Am avut solicitări din partea magazinelor online. Este primul an în care avem colaborări cu acest timp de magazine. Avem și noi propriul proiect de online și de distribuție B2C în anumite zone.

Categoria Bio oferă clientului anumite garanții. Fiind un produs ambalat pe întregul parcurs logistic și fiind un produs certificat Bio, am reușit să atragem atenția clienților. Nu am avut o scădere în zona asta.

Suntem prezenți în retail, sub brandul Gram Organic, brandul fermei Oscar. Vom intra de la anul, în retail, sub brandul Roua.

Faptul că noi avem deja un brand și produsele bio sunt certificate, ambalate, și urmează un proiect și o anumită calitate și că avem și anumite produse private label face să ne adaptăm destul de ușor condițiilor caietelor de sarcini. Avem tot acest know-how. Un alt avantaj este că avem tot lanțul de producție al legumelor, de la sămânță până la realizarea răsadurilor și realizarea produsului finit; avem o linie proprie de ambalare și depozitare.

Teoretic, putem gestiona întreg lanțul, acesta a fost unul din avantajele noastre, apreciat și de auditorul Austria Bio Garantie, organismul de certificare. Putem gestiona întreg lanțul de la sămânță până la produsul finit, asigurând consumatorului condiții de calitate.

În experiența acumulată în calitate de achizitor în retailul modern am acționat întotdeauna cu foarte mult pragmatism pe optimizare, pe tot ce înseamnă procese pe care să le putem optimiza. Optimizarea proceselor, optimizarea costurilor pentru a avea un preț cât mai bun de revenire la raft. Acest lucru l-am transmis și echipei în care lucrez acum.

Așadar, în prezent, punem accentul pe cum putem fi optimi și cum putem optimiza toate procesele, cum putem corela procesele nostre cu ale retailerilor pentru a putea exista o continuitate a lanțului de aprovizionare. Pragmatismul este ceea ce ne aduce un plus.

Produsul nostru trebuie să fie proaspăt. Să fie proaspăt ce înseamnă? Să îl culegem dimineață, să îl culegem repede și să îl ducem către magazine cât mai repede, pentru a putea avea o durată de viață la raft cât mai mare.

Pentru mine, în poziția actuală, este foarte important să înțeleg nevoia retailerilor, nevoia lor de volum, nevoia de a livra produsele cât mai rapid posibil. Am încercat și îmi doresc să am o planificare cât mai bună a acestor nevoi. Să știu cât pot să acopăr din nevoia respectivă și să anunț retailerul. Nu îmi voi asuma că pot livra anumite produse, în condițiile în care nu am capacitatea să le livrez.

În retail, partea de logistică și de supply necesită multe calcule. Dacă eu comunic din timp confirmările de comandă, dacă fac din timp această pregătire a sezonului, pot să am o continuitate a procesului, astfel încât în magazin să ajungă marfa conform nevoii.

Deci o planificare a sezonului este foarte bună și asta încercăm să facem în momentul de față cu toți colaboratorii și partenerii noștri. Să putem spune ce cantități vor fi asigurate. În România nu avem suficiente cantități de fructe proaspete de sezon, și acesta este motivul pentru care trebuie planificate corespunzător.

Planificarea presupune o estimare, nu este ceva sigur, nu este un aspect contractual. Doar după ce există această planificare, retailerul poate să vină cu anumite corecții în decursul perioadei de lucru, la fel și producătorul. Producătorul trebuie să fie deschis către nevoie retailerului, atât referitoare la produs, cât și la modul de împachetare a produsului.

Dacă retailerul are nevoie de un packaging de 250 de grame, de 400 sau de 500 de grame sau de 1 kg, producătorul trebuie să fie deschis și capabil să se adapteze acestor nevoi. El trebuie să înțeleagă că în procesul de optimizare sunt anumite interconectări informatice – sisteme care funcționează împreună – și că trebuie să fie deschis în a se conecta cu aceste sisteme. Este necesar să aibă un suport IT pentru a se interconecta cu aceste sisteme.

Suntem la început în proiectul de producție al Cooperativei Roua. Pe hârtie avem planificată o producție totală de peste 1.000 de tone de fucte și legume ecologice. Anul acesta, vor ma fi încă două ferme din cadrul cooperativei care vor intra în producție, din toamnă.

Obiectivul este să începem să ne conectăm cu clienții și consumatorii, pe diverse canale de social media. Să discutăm și să găsim parteneriate cu retailerii și cu lanțurile de distribuție, pe HoReCa, în online și inclusiv la export.

Dragoş Chiriţă, Manager şi asociat la Systec Agripack: Începând cu această toamnă toate ambalajele noastre vor fi 100% reciclabile
Pentru noi, impactul stării de urgență declanșate de pandemie, nu a fost masiv. Investițiile nu s-au oprit. Din contră, sunt proiecte care vin din urmă. Vânzarea de ambalaje a crescut, într-o anumită măsură. Din punctul de vedere al fermierilor mijlocii și mari nu cred că au fost probleme. Fermierii mici au avut mai mult de suferit, pentru că nu au cum să intre în rețelele de magazine, deoarece nu au volum și putere de negociere, și aceasta din cauză că nu se asociază.

Dragoş Chiriţă, Manager şi asociat la Systec Agripack

Mă aștept ca ambalajele 100% compostabile, care au un preț foarte ridicat, să fie folosite pentru produsele Bio. Nu cred că vor fi folosite pe scară largă. Soluția este reciclarea 100% și să folosim ambalaje ecologice, organice acolo unde putem, pentru că ambalajele 100% organice nu sunt pentru orice fel de produs.

Investiţiile producătorilor din sectorul agribusiness sunt afectate de pandemie? O parte din investițiile care urmează sunt în direcția automatizării producției. După cum observăm în ultimii ani, nu doar că a început să crească costul forței de muncă, dar aceasta nici nu se prea mai găsește. În condițiile date, mulți dintre clienți noștri merg pe o automatizare completă a producției. O altă direcție este diversificarea tipurilor de ambalaje. Este important ca micii producători să se asocieze în cooperative, ca să își poată permite să investească.

Sunt două tendințe în piață. Prima, din punct de vedere al ambalajului de plastic. Furnizorul cu care lucrăm produce casolete PET din material 100% reciclat. Direcția importantă în ceea ce privește plasticul este să se treacă la mono material. A doua tendință se referă la ambalajele de carton. În Olanda, spre exemplu, marea majoritate din ambalaje sunt din carton. Foarte puține casolete sunt din plastic. Aceasta este tendința pe piața europeană. Nu cred că plasticul va dispărea relativ repede, dar trebuie să facem anumiți pași spre reciclarea acestuia.

Anul acesta cred că va exista cel puțin o mică creștere. Principalul obiectiv este să vindem ambalaje 100% reciclabile. Să introducem soluțiile de carton. Urmează proiectele de Private Label cu lanțurile de retail. Cel mai important lucru pe lanțul de aprovizionare în sectorul de legume și frcute proapsete este comunicarea, în special comunicarea între retaileri și fermieri. Există anumite lucruri care trebuie negociate pentru un câștig de ambele părți.

Mulţumim partenerilor evenimentului:

Pentru a urmări integral evenimentul, puteţi accesa materialul video de mai jos: