Ce cafea beau românii?

80,6% din piața cafelei din România este dominată de patru jucători: Jacobs (38,2%), Lavazza (20,8%), Nescafe (12,8%) și Tchibo (8,6%) arată un studiu Reveal Marketing Research despre preferințele consumatorilor români de cafea. Studiul are la bază un eșantion reprezentativ de 1.353 de persoane din mediul urban, 52% femei și 48% bărbați, conform cu distribuția generală a populației României.

Alegerea cafelei de la Jacobs este relativ uniformă pe grupe de vârstă: peste o treime dintre români sunt consumatori declarați ai acestui brand.

Lavazza este preferată mai degrabă de bărbați (22,3%) și de persoanele între 25-34 de ani (23,7%), în timp ce Nescafe este preferat de femei (16,1%) și tineri sub 25 de ani (19,8%).
Celelalte 11 branduri menționate spontan de respondenți au procente mici, sub 7%, remarcându-se o preferință pentru Julius Meinl (7,3%) la grupele de vârstă 18-24, respectiv 35-44, probabil datorită prezenței puternice în HoReCa.

Conform datelor extrase din studiu, brandul DonCafe este preferat de femei (8%) dublu față de bărbați (4%), ceea ce arată un succes al strategiei lor comerciale. Reclamele lor sunt adresate în special publicului feminin și vizează o identificare a consumatorilor cu personajele din reclame, https://www.youtube.com/watch?v=sRNlCrRyqOw, mergând pe ideea de ”Momentul tău”. De asemenea, alegerea Maiei Morgenstern ca brand ambassador acum cativa ani se reflectă în faptul că Doncafe este preferată de publicul peste 35 de ani.

Cum beau românii cafeaua?
Jumătate dintre români, indiferent de vârstă, au declarat că preferă cafeaua cu zahăr. La polul opus, cafeaua neagră, simplă este pe placul a 44,3% dintre cei peste 65 de ani, și a 25% dintre tineri. Putem spune că, odată cu înaintarea în vârstă, se dezvoltă gustul pentru cafeaua neîndulcită, sau, din cauza problemelor de sănătate este preferată cea simplă.
În schimb, 18,8% dintre tinerii sub 25 de ani beau cafeaua cu arome, în special femeile.
O mică parte dintre respondenți au menționat cafeaua cu lapte, miere sau îndulcitor.

Ce tabieturi au românii la cafea?
Aproape jumătate dintre români asociază cafelei un desert, doar tinerii sub 25 de ani au o preferință mai scăzută în acest sens (33%). Pe de altă parte, indiferent de vârstă, o treime dintre români nu savurează cafeaua fără țigară.
Foarte puțini (sub 3%) au menționat alte tabieturi la cafea cum ar fi presă, TV, socializare sau un pahar de apă.

Cât de importantă este eticheta fair trade?
Conceptul ”fair trade” este nou intrat în mentalul colectiv din România. În medie, peste o treime dintre cei intervievați dau importanță acestui aspect. Cei mai interesați (45,5%) au fost respondenții între 35-44 de ani, iar cei mai dezinteresați sunt tinerii sub 25, aproximativ 27% au spus că e foarte puțin important, infirmând astfel ideea că sunt cei mai interesați de probleme globale.

Cu ce stări asociază românii consumul de cafea?
În mod cert, pentru aproape 90% dintre români, indiferent de câți ani au, cafeaua înseamnă relaxare, iar unul din trei români spun că atunci când se gândesc la o ceașcă aburindă, sunt mai fericiți.
O altă valență importantă este concentrarea, menționată cel mai des (30%) de cei între 25-34 de ani, dar mai puțin de cei în vârstă (7,1%).
Pe aproximativ 16% dintre români o cană de cafea îi îndemnă la visare, iar pe 8,9% la colaborare. Rezultatele ne arată că nu mai este la modă să inviți la o cafea, doar 7,5% dintre respondenți asociind această băutură cu flirtul, în special cei de 45-54 de ani. Din păcate, această băutură delicioasă este uneori inducătoare de stres, dar la un procent mic, de 5,2% din populație.

De unde se informează românii despre cafea?
Pentru cei mai mulți (44,2%) români, în special la bărbați (53,3%) și la tineri (45,8%), internetul este principala sursă de informare în ceea ce privește cafeaua, poate chiar înaintea etichetei produselor (42,9%).
Sfatul unui prieten este considerat demn de luat în seamă de o treime dintre români, cei între 45-54 de ani fiind chiar mai atenți la astfel de recomandări. Rețelele de socializare sunt o sursă de informare, de o mai mică importanță, aproximativ 18% dintre români luându-le în considerare, cu un procent mai semnificativ (28%) în rândul celor sub 35 de ani.

Reveal Marketing Research este o companie cu capital românesc înființată în 2007 ce oferă soluții de cercetare de piață complete (tradiționale și digitale), strategie și consultanță în crearea mărcii și abordarea clienților, date rapide și de încredere în România și Europa Centrală și de Est.