Fruit Logistica, Berlin 2020 – o ediție a sustenabilității

Dacă este început de februarie, este Fruit Logistica! Inclusiv anul acesta, pentru a 27-a oară, de la prima ediție din 1993, cel mai mare târg comercial din lume în domeniul fructelor și industriilor conexe s-a desfășurat în perioada 05-07.02 la Berlin Messe. Un număr de 3.300 expozanți din 93 de țări au fost prezenți anul acesta, aducând în fața vizitatorilor, majoritatea specialiști din domeniu, produse, servicii și soluții tehnologice. Premiul pentru inovație, a fost acordat pentru a 15-a oară în acest an. Este cel mai important premiu din industrie și este acordat an de an, începând din anul 2006.

Ca în fiecare an, târgul a avut o temă centrală, anul acesta fiind sustenabilitatea. În discuție de peste 15 ani, această temă își pune din ce în ce mai mult amprenta pe afacerile din această industrie. Cum era și firesc, conceptul a apărut în majoritatea prezentărilor care au avut loc la Fruit Logistica. Discuțiile nu s-au concentrat doar pe ambalaje și transporturi, au fost prezentate soluții privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon, a reducerii utilizării pesticidelor în procesul de producție, dar și a eficientizării utilizării apei.

Cum era și firesc, plasticul pierde teren în zona ambalajelor, utilizarea cartonului, a lemnului, dar și a altor soluții realizate din materiale biodegradabile fiind în trend. Noutățile furnizorilor de echipamente, mașini și ambalaje s-au concentrat pe folosirea unei cantități cât mai mici de plastic.

Numărul total de expozanți înscriși a fost de 3.306, organizatorii punând la dispoziția acestora 30 de spații expoziționale, cu unul mai mult față de anul trecut, pentru prima dată în acest an fiind operațională și sala cu numărul 27, aceasta funcționând și ca poartă de acces pentru una dintre intrările din partea de sud a complexului expozițional.

Jurnal de târg
Dacă tot aminteam de Sala 27, țin să precizez că acest spațiu nou a fost destinat cu precădere expozanților belgieni, care au fost relocați față de anul trecut, dar și chinezilor care au dorit să expună împreună. În anii trecuți, aceștia erau dispersați în diferite hale, neavând o prezență comună. Tot în 27 s-au regăsit și câteva companii din Spania, Italia și Olanda.

Printre belgieni, impresiile despre noua sală au fost împărțite. Cei mai mulți au fost mulțumiți, sala dispune de culoare mai late, de intrare separată, dar și de acces facil. Însă, au existat și expozanți mai puțin entuziaști, aceștia invocând mai ales traficul ceva mai redus, cauzat, în opinia lor, de amplasamentului acestei săli, în extremitatea de sud-vest a complexului.

Unul dintre cei mai mari expozanți din această sală a fost Zespri, în standul F-08. Deținută de cca. 2.500 de foști și actuali producători de kiwi din Noua Zeelandă, compania a fost prezentă prin subsidiara sa europeană, localizată în Belgia. După 22 de ani de existență, liderul mondial în comerțul cu kiwi a decis că este momentul unui rebranding, noua identitate dorind a aduce un aspect fresh, suplu și care să susțină în continuare evoluțiile pozitive. Tot un stand mare a avut și Flander’s Agricultural Marketing Board’s (VLAM), organizație care a susținut mai ales producătorii mici, majoritatea expozanților belgieni apreciind noul format al standului.

Printre noutățile prezentate, s-au numărat: noua salată de roșii TO-GO, salată prezentată în trei varietăți diferite de către Coöperatie Hoogstraten, dar și noile ambalaje pentru fructe moi ale BelOrta, ambalaje cu care producătorii speră să crească vânzările de cireșe, mai ales pe perioada Campionatului European de fotbal, campionat care se va desfășura la începutul acestei veri.

Sălile de pe latura estică au fost dedicate țărilor mediteraneene, Turcia și țările din nordul Africii (Algeria, Tunisia, Maroc) aflate în Hala 1.1. Majoritatea expozanților din 2.2 au fost din Grecia, Cipru și Egipt, iar sălile 4.2 și 6.2 au fost dedicate companiilor italiene. Vizitatorii s-au concentrat, în majoritate, pe sala 4.2, ocupată în mod tradițional de Italia, mulți expozanți italieni din 6.2 nefiind foarte încântați de noul amplasament.

Marii expozanți aici au fost formele asociative de producători și distribuitori, organizate în funcție de aria geografică, precum: Trento, Campania, Lazio, dar și marile consorții, precum: Melinda, VOG sau Sudtirol. Tema generală a târgului și-a lăsat amprenta și aici, firmele italiene concentrându-se mai ales pe ambalajele sustenabile. Noutățile prezentate nu puteau să nu țină mai ales de categoria mere, un nou măr de club având aici lansarea sa europeană: Tessa.

Față de 2019, anul acesta au fost prezente la târg ceva mai puține companii din Spania, mulți dintre expozanții individuali din anii trecuți, optând pentru standuri comune. Majoritatea guvernelor regionale din Spania au încurajat și subvenționat participarea unui număr cât mai mare de producători medii și mici, care nu au avut posibilitatea achiziționării unor standuri individuale. În standuri gigant, aflate în sălile 8.2, 10.2 sau 11.2, regiuni precum Andaluzia, Catalunia, Extremadura, Castilla sau Murcia au pus la dispoziție spații generoase pentru prezentări, lansări de noi produse, întâlniri sau vizite ale unor oficialități.
Latura vestică a fost ocupată cu precădere de expozanți din Europa Centrală și de Nord și din America de Nord și cea de Sud.

“Local for local” – o strategie încă de prim-plan pentru producătorii germani
Pe lângă sustenabilitate, de câțiva ani încoace, regionalitatea a fost un concept promovat în rândul expozanților din Germania (halele 20 și 21). “Local for local” este încă o strategie de prim-plan în Germania, chiar dacă apariția noilor companii regionale pare să se mai fi domolit, intrându-se, cel mai probabil, într-o nouă etapă, cea de dezvoltare și consolidare. Dovadă o face poate și participarea comună a 6 mari cooperative germane într-un singur stand. Tot în Hala 20 s-au regăsit cu standuri marii furnizori de soluții logistice IFCO și Europool, și tot aici i-am întâlnit pe cei de la Eisberg România, care au participat în calitate de expozanți în standul grupului elvețian – Eisberg AG, B-10, stand care a reunit toate subsidiarele Eisberg din Europa.

Ca noutate, în această sală a fost lansat un nou soi de măr de origine germană, pe numele său Fräulein, soi care va fi disponibil începând din toamna acestui an și în raioanele de fructe ale marilor retaileri din Germania. Targetul de producție pentru următorii 4 ani este de 15.000 de tone, așa cum a declarat Gerd Sundermeyer, cel care a patentat acest nou soi.

În mod tradițional, Hala 22 este destinată companiilor din Franța, dar și teritoriilor franceze de peste ocean. Cele mai mari standuri s-au dovedit și aici cele care au reunit mai mulți producători, precum F-12 (Ogier, Rhoda, Sarl Riviere, etc) sau E-02 (printre alții: Prince de Bretagne, Gosselin, Le Dauphin). Au fost prezentate publicului noi soiuri de mere franțuzești destinate exportului, tema sustenabilității fiind prezentă prin multele și diferitele produse ecologice.


Firmele americane și canadiene au avut standuri în sala 23, alături de companii din America de Sud, precum Brazilia, Columbia și Ecuador. Aceasta din urmă, a fost în 2020 țară parteneră a Fruit Logistica.

În sala 25, au fost reprezentanțele celorlalte țări din America de Sud, cu precădere Argentina, Peru, Chile dar și cele din Mexic. Aglomerația din ultimii ani din această hală, parcă s-a mai domolit anul acesta, impresia generală fiind că numărul de vizitatori a fost cu 10-15% mai mic. Majoritatea reprezentanților firmelor din această zonă a lumii vin să se întâlnească cu partenerii lor comerciali din Europa și nu numai. Însă, anul acesta ca și tendință în cazul lor, se înregistrează pe lângă oferta bogată de fructe proaspete de pădure și soluții ce țin spre exemplu de congelare, lucru mai puțin obișnuit pentru această piață de orgine. Cererea pentru convenience și soluții TO-GO și snack fac ca această tendință să fie de urmărit pe viitor.

Mult mai mică ca suprafață expozițională față de altele, Hala 26 a găzduit cel mai mare număr de expozanți: 251. Au fost mai ales expozanți din China și India, Asia de Sud Est și Africa. Chiar dacă epidemia de coronavirus a făcut “victime” prin numeroase neparticipări, totuși ofertanții chinezi, tradiționali, de pomelo, usturoi sau ghimbir au fost prezenți. Au existat și soluții inovatoare prezentate, precum noul ambalaj pentru plante aromatice proaspete tăiate, dezvoltat de AFREX, soluție care va fi utilizată inclusiv de firme din industria florilor proaspete tăiate și care oferă, în același timp, pe lângă o paletizare superioară, o bună circulație a aerului, absolut necesară pentru păstrarea prospețimii.

Hala 5.2 a fost dedicată expozanților internaționali, aici remarcându-se participarea comună, pentru prima dată a unor giganți din industrie precum Dole, Total Produce și Hortim în standul comun A-07. Un stand de dimensiuni considerabile a fost și C-09, cel care a reunit nu mai puțin de 15 expozanți: producători sau mari asociații ale producătorilor din Portugalia.

O sală foarte animată a fost, ca de obicei, și cea ocupată de companiile olandeze: 3.2. Aici discuțiile s-au axat pe sustenabilitate, mai ales pe dezvoltarea soluțiilor de înlocuire, pe termen lung, a plasticului. A fost prezentată compania Van Kessel Fruit, ca nou partener al merelor de club Evelina în Olanda. Hillfresh nu s-a dezis nici anul acesta și după inovații precum ardeii Orca sau ananasul extra dulce prezentate în trecut, anul acesta a venit cu Limelon – un pepene galben cu gust de lime. Iar cei de la Greenery, care în fiecare an participă în Hala 1.2 și nu în 3.2, destinată companiilor olandeze, a adus anul acesta în atenție o nouă linie, “Pappels”. Linia conține fructe și legume proaspete, în pachete mici, special concepute pentru diversificarea alimentației sugarilor și copiilor mici.

Pappels – fructe și legume proaspete, la pachet

Tot în Hala 1.2 au fost prezenți, ca de fiecare dată, furnizorii de inputuri și material săditor, precum: Bejo, BASF, Rijk Zwaan, Syngenta sau Agrico.


Firmele englezești au fost relativ bine reprezentate în acest an, în hala 7.2C. Bineînțeles că tema Brexit-ului nu a putut trece nemenționată, majoritatea firmelor prezente dorind să arate deschidere și oportunități de business cu companiile partenere din Uniunea Europeană.

Hala 7.2B a fost ocupată în special de companii din Ucraina, Cehia și Republica Moldova. Da, ați citit bine: Republica Moldova. Ocupând standul B-04, cel mai mare al sălii, prezența celor 16 firme din Republica Moldova, denotă încă o dată interesul foarte ridicat al producătorilor moldoveni, mai ales al celor de fructe (mere, prune, struguri) pentru diversificarea contactelor și identificarea de noi piețe de desfacere. M-aș fi așteptat să găsesc aici ca expozant și pe cineva din România, dar nimic! Se pare că participarea la astfel de manifestări nu este o prioritate nici pentru producători, nici pentru distribuitori, nici pentru guvernanți. Trist!


În fine, Hall B, denumită și City Cube, una dintre cele mai mari săli, ca suprafață de expunere, aflată în partea de Sud-Est, a găzduit companii din țări, precum: Polonia (cu standurile aflate în partea centrală a halei): Israel, Croația, Iordania, dar și Albania, Macedonia de Nord sau… Kosovo! România,din nou fără niciun fel de prezență…

High-tech în agricultură

Spațiile dedicate tehnologiilor, grupate ca de obicei în zonele 3.1-7.1, dar și 8.1 (tehnologii pentru sere) și 9 (Tech Stage și Start-up) au prezentat absolut orice fel de soluție tehnică. Acolo, ai întotdeauna impresia că este un alt târg de legume și fructe. Expozanții de acolo au, în sine, lumea lor, una de înaltă performanță tehnologică. De exemplu, companiile din Israel sunt concentrate pe evoluțiile tehnologice cu privire la controlul calității sau high-tech în agricultură: utilizarea pe scară largă a dronelor pentru anumite activități agricole sau măsurare a parametrilor meteorologici, precum: temperatură, umiditate sau viteza vântului.

Participând pentru primă dată în acest an, compania japoneză Astra (Hala 9), a adus în atenție o mașină de decojit care poate fi utilizată pentru cel puțin 20 de tipuri diferite de fructe sau legume. Compania olandeză Thompe (Hala 7.1B) a lansat în premieră AppleJuicer, dispozitiv automat de presat mere, de dimensiuni reduse, care ar putea fi folosit inclusiv în puncte de desfacere precum magazine, dar și restaurante.

Coronavirusul – chinezii au avut cel mai mult de pierdut
Organizatorii Fruit Logistica au anunțat încă dinaintea începerii târgului, că au luat măsuri menite să sporească siguranța participanților la eveniment. Echipe medicale cu răspuns rapid, instalații suplimentare de dezinfectare aflate la tot pasul, dar și controale sporite de securitate au fost soluțiile găsite pentru o creștere a siguranței. Pe tot timpul evenimentului, fiecare participant a avut cu sine o declarație pe proprie răspundere, document elaborat de autoritățile sanitare din Berlin și fără de care accesul la târg nu era permis. Într-un final, fiecare s-a ocupat pe cât s-a putut de propria protecție. Poate au fost mai puține strângeri de mâini și îmbrățișări, dar cu siguranță numărul celor care au purtat măști de protecție a fost mult mai mic decât mă așteptam.

Cu o săptămână înainte de începerea evenimentului, cca. 30-40% dintre expozanții chinezi au susținut că au temeri majore în legătură cu participarea lor la acest târg. Majoritatea au căutat cu disperare reprezentanți europeni, care să stea în standurile lor și să ofere suport partenerilor, cu care aveau deja programate întâlniri de afaceri. Un alt neajuns a venit și din partea Rusiei, în sensul că mulți dintre expozanții chinezi doreau să ajungă în Germania via Rusia, însă această țară a interzis orice formă de transport de persoane care provin din China, încă de la sfârșitul lunii ianuarie.

Zece produse sau idei inovatoare
Ca în fiecare an, în holul dintre sălile 20 și 21, în partea de nord a complexului expozițional, au fost expuse și prezentate cele 10 idei inovative din industrie. Premiul I, acordat în fiecare an începând cu 2006 este decis exclusiv de voturile vizitatorilor și ale expozanților care doresc să participe la sondaj. În trecut, au fost desemnate câștigătoare produse care s-au regăsit inclusiv pe piața din România, precum: salata Salanova (Rijk Zwaan), BBQ grill mix (Eisberg) sau Genuine coconut (World’s Coconut Trading).

Anul acesta, cele 10 produse sau idei inovatoare pentru care s-a votat au fost:

  • Mașina automatică pentru desfăcut nucă de cocos K30 – produs prezentat de compania din China Shanghai FruitPro Information Technology. K30 este, în sine, un dispozitiv controlat de un microcomputer care desface nuca de cocos igienic și în siguranță. Algoritmi automatizați ajustează lamele patentate pentru o tăietură suficient de adâncă și precisă, adaptată particularităților fiecărei nuci de cocos, astfel încât consumatorii să savureze atât laptele, cât și conținutul nucii de cocos.
  • Ambalajul flexibil și biodegradabil – dezvoltat de polonezii de la Silbo, care folosește pentru imprimare cerneluri pe bază de apă. Utilizând o tehnologie flexo, folosind aceste cerneluri, se pot imprima de fapt o multitudine de alte tipuri de materiale composite.
  • Noua varietate de busuioc dulce – varietate genetic rezistentă, poate fi cultivată în orice parte a lumii și poate ajuta la combaterea mucegaiului la o plantă de altfel foarte predispusă la îmbolnăviri. Soluție dezvoltată de CN Seeds din Marea Britanie.
  • Mosswool TM – substrat de mușchi folosit mai ales în legumicultura protejată (sere, solarii), este produs folosind tehnologii patentate ecologice și reprezintă o alternativă viabilă pentru actualele soluții existente pe piață. Fiind un produs natural, poate fi cu ușurință reciclat după utilizare și a fost prezentat de compania finlandeză Novarbo Oy.
  • Proband V1000 – proiect dezvoltat de nemții de la Service&Produktion GmbH, aceasta este prima mașină pentru bandă, cu rame interschimbabile, care poate prelucra benzi de la 25 la 60 de milimetri, cu grosimi de la 35 la 210 micrometri. Este optimizată pentru manipularea benzilor de hârtie cu un conținut de plastic mai mic de 5%.
  • Sinclair EcoLabel TM – soluție de înaltă tehnologie, prezentată de Sinclair – Marea Britanie. Este vorba de o etichetă autoadezivă pentru fructele și legumele proaspete, 100% biodegradabilă în maxim 180 de zile și care respectă înălte standarde de siguranță alimentară. Eticheta întrunește de asemenea standardul european EN13432 cu privire la ambalajele biodegradabile și compostabile.
  • SoFruMiniPak TM, EcoView – producător polonez de ambalaje inovative și personalizate care propune soluții dedicate fructelor de pădure și nu numai. Este vorba despre o cutie simplă, cu închidere rapidă, utilizată pentru fructele sensibile, dar și pentru ciuperci. Disponibilă în varianta separată sau cu capac integrat. Cu un design care permite o bună ventilație în interior și care ajută la optimizarea procesele de răcire, este confecționată din materiale 100% biodegradabile.
  • Tenderstem Royale TM – este o încrucișare naturală între varza China și broccoli, de un violet inconfundabil, o creație a celor de la Sakata Vegetables Europe din Franța. Orice parte este comestibilă, de la tulpină și până la vârf. Tulpina fragedă și dulce, nu are numai un conținut redus de grăsimi, sodiu și zaharuri, ci este de asemenea bogată în proteine și fibre.
  • Roșiile Yoom TM – nouă varietate inovativă de roșii dezvoltată de olandezii de la Syngenta, are o plăcută culoare mov, un conținut bogat de antocianine (fructele și legumele bogate în antocianine sunt considerate superalimente) și un gust dulce-acrișor caracteristic. Această nouă varietate, se pretează în producție pentru orice sezon și în orice condiții de creștere, folosind inclusiv lumina artificială.
  • Violi – Un hibrid fraged de anghinare, de culoare mov (se pare că aceasta este culoarea anului 2020 în sectorul fructelor și legumelor!), produs după specificații precise și care conduc către calibre precise și înaltă calitate a produsului. Având în vedere sezonalitatea, Violi este disponibil pentru comercializare și consum, timp de 9 luni pe an.

Roșiile Yoom au câștigat premiul Fruit Logistica 2020 (cu 30% dintre voturi)
Compania Syngenta a mai câștigat acest premiu și în anul 2012 cu ardeiul roșu, dulce, Angello. Yoom și-a câștigat rapid simpatizanți, grație aspectului său exterior: în funcție de lumina soarelui, culoarea pare să varieze de la violet la negru, ceea ce rămâne constant, cu adevărat, este însă conținutul ridicat de vitamine, minerale și antioxidanți, precum și aroma sa dulce-acrișoară, cunoscută și sub denumirea de “umami”.

„Suntem foarte încântați că am câștigat din nou acest premiu, deoarece Fruit Logistca este cel mai important eveniment pentru industria fructelor și legumelor proaspete. În cinci minute toți vor ști mai multe despre produsul nostru, deoarece toată lumea urmărește informațiile de la Fruit Logistica. Acesta va fi un impuls major pentru produsul nostru. Și premiul este o mare recunoaștere a muncii noastre, precum și o motivație minunată pentru echipa noastră „, a declarat Jérémie Chabanis, EAME Food Chain Manager la Syngenta.
Premiile II și III au revenit companiilor poloneze care au produs soluții de ambalare.

Ce urmează?
Pentru industria de fructe și legume, pe parcursul acestui an mai urmează evenimente interesante, cu ar fi:
30.03 – 01.04 – Rotterdam – Congresul Internațional pentru fructele de pădure (GBC)
22.04 – 24.04 – Mumbai – Târgul de produse fresh India (FPI)
14.05 – Dusseldorf – Forumul European pentru ambalaje (EPF)
Mai 2020 – Shanghai – Forumul Internațional pentru avocado (FFAC)
03.06 – 04.06 – Dusseldorf – Forumul European pentru articole de tip convenience (ECF)
14.09 – 15.09 – Dusseldorf – Congresul național din Germania pentru fructe și legume (DOGK)
22.10 – Hong Kong – Congresul AsiaFruit (AFC)
05.10 – 06.10 – Marea Britanie – Premiile britanice pentru fructe și legume (FPJLIVE)
20.10 – 22.10 – Madrid – târgul de toamnă pentru fructe și legume Fruit Attraction
Noiembrie 2020 – Belgrad – Forumul fructe și legume pentru Sud-Estul Europei (FFSEE)
Noiembrie 2020 – Rotterdam – Congresul Internațional pentru tomate (GTC)

Și bineînțeles, va fi Fruit Logistica la Berlin, anul viitor, între 03-05.02.2021. La bună revedere !

Articolul precedentGyermelyi – expozant la Retail & Horeca Distribution 2020, 19 martie, Brașov
Articolul următor(P) Gebrüder Weiss: Transport rutier Bucureşti-Istanbul şi retur la preţ promoţional
Ionuţ Parfente
Consultant Achiziţii IQ ARCONSULT Ionuț Parfente are o carieră în comerţul modern de circa 18 ani, lucrând în diferite departamente de achiziții în cadrul unor companii de retail. În achiziţiile de fructe şi legume are, de asemenea, o experienţă de circa 13 ani.