Anul 2018 se anunță unul cu multe turbulențe pentru industria de retail, distribuție și HoReCa

0
686

Douăzeci de specialiști au adus în atenția publicului prezent la conferința Retail & Horeca Distribution, o parte dintre factorii care pot influența dezvoltarea unui business de distribuție în 2018 și care sunt posibilele soluții.

Din punct de vedere macroeconomic, Iancu Guda, services director Coface România și președintele Asociației Analiștilor Financiari-Bancari din România (AAFBR) a avertizat că în 2018 creșterea economică o să decelereze la maxim 5%. Presiunile inflaționiste sunt foarte mari, inflația medie anuală este previzionată la 3,5%, indicele robor în jur de 3,2 %, iar cursul RON va fi, în medie, 4,8%. Din perspectiva mediului de afaceri suntem mai puțin pregătiți pentru următoarea recesiune, care se apropie în maximum doi ani, din cauza lipsei fundamentelor de creștere. Suntem mai slab capitalizați și mai dependenți de finanțarea externă, din ce în ce mai scumpă.

În ceea ce privește companiile din FMCG/HORECA, Guda observă o polarizare, o concentrare a veniturilor la vârf. În condițiile în care profiturile cresc, furnizorii sunt plătiți mai târziu decât stoc și creanță. Aceste companii își finanțează investițiile și își plătesc creditele la bănci din soldul furnizorilor, ceea ce creează o interdependență crescută între companii, precum și un risc de contagiune mai mare în viitor. Anticiclicitatea este cheia pentru a te dezvolta sustenabil și coerent pe un orizont mediu și lung, spune el.

„Atenție la moment! În 2017 s-au înființat 100.000 de companii, la fel ca în 2008, am ajuns la un maxim de antreprenoriat, dar multe companii nu se bazează pe fundamente. Aceasta creează o creștere a ofertei, o scumpire a activelor – pe imobiliare sunt supraevaluate cam 20-25%. Este riscant să se facă investiții acum, fără un plan de afaceri pe 5 ani, pentru că urmează o perioadă de ajustare, în 2019. Sfatul analistului financiar este ca, dacă se fac, totuși investiții acum, acestea să fie foarte atent calculate, în funcție de ce face concurența (o analiză detaliată, unde, cât se investește).

În plus, avem mai mult ca oricând o problemă de acces la resurse umane calificate. „Este de dorit ca antreprenorii să își gândească un program de retenție a oamenilor-cheie, pe un orizont de 3-5 ani, pentru că fără oameni calificați este foarte dificil să dezvolți afacerea coerent și consistent.” Atenție la riscul invizibil, mai spune Guda. Când de uiți la clienții tăi, s-ar putea să arate bine. Analizează clienții clienților tăi, pentru că riscul de contagiune pe lanț este din ce în ce mai mare. Sunt companii care eșuează pentru că clientul clientului are probleme.” Atenție și la finanțări. „Costul dobânzilor o să crească, deci recomandabil ar fi să accesați finanțare în RON și nu în valută, cu dobândă fixă, pentru că moneda națională se va deprecia față de euro și se va pierde din curs. Dobânzile sunt în creștere, iar după cum vă spuneam, indicele ROBOR va fi în medie 3% anul acesta.”

Din perspectivă fiscală, anul 2018 se anunță unul cu multe turbulențe pentru industria de retail, distribuție și HoReCa a explicat Camelia Malahov, Tax Director, Deloitte. „Multitudinea schimbărilor legislative pune și mai multă presiune asupra mediului de afaceri. Enumăr doar două dintre acestea și anume − costurile îndatorării vor fi supuse altor reguli privind deductibilitatea cheltuielilor, iar retailerii trebuie să își achiziționeze case de marcat cu registru electronic, fapt ce va complica activitatea acestora în viitorul apropiat.”

Un alt subiect important pentru această industrie este modul în care au fost implementate în practică modificările aduse în 2016 legii 321, a menționat Malahov. „Deși ne aflăm la ceva distanță de momentul la care a fost interzisă facturarea serviciilor, această prevedere legislativă creează încă probleme în negocieri și determină riscuri fiscale.”

Consumatorii migrează către produsele premium

Claudia Lascăr, Senior Group Account Manager, Nielsen România a menționat că optimismul consumatorului în 2017 a determinat o creștere semnificativă a consumului în FMCG, precum și un fenomen de ‘migrare’ către produse premium în defavoarea mărcilor mai iefine sau mărcilor private. Comerțul modern este principalul motor, dar și în comerțul tradițional se înregistrează creșteri importante. Prezentarea a detaliat aceste trenduri și a punctat câteva oportunități pentru magazinele tradiționale.

Toate industriile FMCG au crescut în 2017 a exemplificat Lascăr. Astfel, s-a înregistrat o creștere valorică a industriei alimentare de 9,3%, 5,2% creștere în valoare a băuturilor alcoolice, 7% creștere a băuturilor nonalcoolice etc.