Tinerii din județul Neamț care au adus apa cu vitamine și minerale în România

0
1612

Vitamin Aqua este un business pornit în 2015 de trei tineri entuziaști din județul Neamț, care și-au propus să aducă în România un concept la modă în Occident – băuturile cu funcționalitate benefică/ functional beverages, însă aproape necunoscut în țara noastră până acum câțiva ani.

„Merlin’s vitamin aqua e o băutură răcoritoare premium cu adaos de vitamine și minerale, scăzută în calorii, fără conservanți și cu îndulcitor 100% natural”, explică Ruxandra Alexianu, Managing Partner al companiei. Investiția inițială în această afacere a fost de 300 de mii de euro, dintre care 200 de mii au fost obținuți din fonduri europene.

„Noi ne-am dorit să oferim produse premium, cu valoare adăugată, persoanelor aflate în căutare de așa ceva. Iar timpul a dovedit că nu ne-am înșelat în ce privește evoluția cererii din partea consumatorului român. L-am creditat de la început ca fiind educat, atent la etichetă și la calitatea in & out a unui produs”, dezvăluie Ruxandra. La ora actuală, cele cinci sortimente de apă cu vitamine și minerale produse la fabrica din satul Soci (județul Neamț) au ajuns să fie comercializate inclusiv în marile lanțuri de hipermaketuri din țară.

Ce dificultăți ați întâmpinat în încercarea de a încadra legislativ apa cu vitamine și minerale, ținând cont că legislația din România nu ține mereu pasul cu noile categorii de produse care apar?
Încadrarea propriu-zisă nu a prezentat greutăți deosebite, pentru că regulamentele europene sunt explicite din acest punct de vedere. Însă am avut probleme mai ales în relația cu autoritățile locale, unde am sesizat, în cazuri individuale, carențe în ce privește cunoașterea legislației naționale și comunitare la produsele alimentare. Din nefericire, am irosit mult timp prețios cu explicații și lămuriri pe care le-am dat unor funcționari publici care ar fi trebuit să stăpânească legislația.

Cât timp a durat construcția fabricii de la Soci și cum decurge procesul de producție?
Construcția nu a durat mai mult de două luni, doar că, fiind vorba despre un proiect prin finanțare europeană, perioada de implementare a fost cea specifică, de trei ani. În tot acest timp s-a lucrat în paralel la dezvoltarea rețelelor și la brandingul produsului. Pentru că ne doream excelența în realizare, am folosit această perioadă ca să facem un produs pe care în primul rând noi, ca dezvoltatori, să-l consumăm.

Procesul de producție e similar celui de realizare a unor băuturi răcoritoare mai complexe, cu ingrediente naturale, cu mențiunea că există un procedeu specific pentru mixul de vitamine și mineralele care se adaugă. E nevoie de atenție sporită datorită ingredientelor folosite: îndulcire naturală, arome și coloranți naturali sau nutrienți din compoziție.

Ce capacitate de producție are fabrica?
Prin investițiile derulate în anul 2017, capacitatea actuală de producție este de un milion de unități pe lună. În funcție de creșterile ulterioare ale volumelor de produse asimilate de piață, vom spori din nou capacitatea. E greu de estimat, cel puțin momentan, care va fi valoarea următoarelor investiții, dar ele vor fi corelate cu dezvoltările companiei în următorii doi ani.

Ce bariere ați întâlnit în 2015, când ați încercat să lansați produsul pe piață, și cum le-ați depășit?
Am avut în vedere o creștere sănătoasă, organică, așa că am început să colaborăm cu distribuitori locali, să implementăm produsele în benzinării și în segmentul „to go”. A fost complicat, în primul rând pentru că pe piața din România nu exista încă această categorie. Am avut situații în care produsul a fost respins pentru că era considerat „o altă băutură energizantă”, deși apele cu vitamine sunt cu totul altceva. Am depășit aceste bariere mai ales prin produs, apoi prin muncă și datorită oamenilor cu experiență care ne-au sprijinit. În ciuda problemelor întâmpinate, ne-am respectat principiile autoimpuse în relația cu clienții: flexibilitatea, seriozitatea angajamentelor asumate și profesionalismul în execuție.

Care au fost primii parteneri cu care ați colaborat?
Cei care au sesizat primii potențialul acestui produs au fost distribuitorul nostru pe București − alături de care am implementat produsele noastre în peste 500 de puncte, Rompetrol România, Inmedio și lanțul de benzinării Socar.

Cu câți distribuitori la nivel național lucrați acum și ce regiuni acoperiți cel mai bine din punct de vedere numeric?
Din iulie 2017, avem o colaborare cu Whiteland Sales & Marketing, care acoperă toate județele țării. În urma rezultatelor bune de anul trecut, pentru 2018 ne-am propus să acoperim un număr și mai mare de locuri. București și Ilfov sunt, de departe, zonele cel mai bine acoperite, datorită distribuitorului cu care lucrăm și a lanțului Mega Image (unde avem listate două produse dintre cele cinci sortimente pe care le realizăm).

Cu ce lanțuri de retail modern colaborați și cum ați stabilit aceste parteneriate?
Acest canal de distribuție prezintă particularități: procesul de listare este unul de durată, iar concluziile despre succesul unui produs pot fi trase după o perioadă de câteva luni de la plasarea la raft. În plus, ele nu depind doar de performanța produsului, ci și de poziționare și merchandising. Concret, suntem din 2016 pe rafturile Auchan și Mega Image, iar din acest an am demarat parteneriatul cu Kaufland. Atât abordarea, cât și politica comercială sunt cele uzuale. Eforturile noastre au fost și sunt îndreptate spre comunicare – avem un brand care performează, un director de vânzări bun și o echipă profesionistă − și logistică la standardele așteptate de marii retaileri.

Care sunt canalele de vânzare care generează cele mai mari vânzări și cum vedeți această evoluție în următorii ani?
Retailul mdoern, stațiile PECO și lanțurile „to go” generează ponderea cea mai mare vin volumele vândute, deși nici retailul tradițional nu e de neglijat. În ceea ce privește evoluția pe viitor, depinde mult de capacitățile segmentului traditional trade de adaptare la condițiile pieței globale și de înțelegere a cerințelor și nevoilor consumatorilor. Modern Buyer și alte publicații de profil au un rol important în educarea segmentului, atât cel al managementului de locații, cât și a distribuitorilor care asigură logistica.

Care au fost cifra de afaceri și profitul cu care compania dumneavoastră a încheiat anul 2017?
La închiderea anului trecut, aveam o cifră de afaceri de aproximativ două milioane de euro și un profit care se încadrează în limitele propuse de 10%. De menționat că o parte importantă dintre cheltuielile noastre este dirijată spre marketing și în comunicarea pe care o avem cu publicul. De altfel, în următorii ani, profitul va fi de fiecare dată reinvestit. Pentru 2018, ne așteptăm la o creștere de 15-20% a cifrei de afaceri.

Ce proiecte importante ați derulat în 2017 și ce urmează în 2018?
Pe lângă investițiile realizate în unitate, care ne-au ajutat să creștem capacitatea de producție, ne-am dezvoltat portofoliul. În acest an, vom lansa noi game de produse, pentru care deocamdată dorim să păstrăm surpriza. Pot spune doar că s-a muncit mult și că este vorba despre concepte noi, nu doar la nivelul pieței din România, ci și pentru cea internațională. De asemenea, vizăm exportul produselor noastre și chiar suntem în discuții avansate pentru două piețe de desfacere, cu potențial.

Avem în plan și mărirea echipei – care momentan numără 15 angajați și colaboratori − în toate activitățile specifice, de la producție până la vânzări și marketing. Vor fi realizate și investiții în suportul tehnic, programele de gestiune și analiză sau marketing.

Ce ne puteți spune despre feedbackul clienților?
Am optat pentru feedback direct, o comunicare rapidă și deschisă prin platformele de social media, pe site-ul nostru și la evenimentele importante pentru publicul nostru. Sunt multe lucruri pe care clienții ni le-au comunicat, inclusiv absența la raft a produsului în anumite locuri în care ar fi trebuit să se afle. Tot ei ne-au influențat să trecem la varianta fără conservanți, chiar dacă acest lucru presupune un efort financiar suplimentar și o creștere a costului de producție.

Între timp, a apărut și concurența pe categoria dumneavoastră, în România? Și dacă da, cum vă diferențiați de ea?
Au apărut produse de import și, din păcate, în unele locuri s-a optat pentru ele, cu toate că noi am fost primii care au transmis prezentarea conceptului de apă cu vitamine. Diferențierea, din punctul nostru de vedere, este în termeni de calitate in & out și de raportare la așteptările consumatorilor, mai puțin după criteriul preț. Spre exemplu, nu facem rabat la calitatea ingredientelor și nici a ambalajelor.

În final, ce sfaturi le-ați da tinerilor antreprenori din România care au o idee în care cred?
Evoluția este o chestiune de rezistență, înțelegere a mediului și adaptare. Cu atât mai mult aici, în România, unde mediul de afaceri este, de cele mai multe ori, ostil. Privind în urmă, atunci când ne confruntăm cu situații absurde, atât eu cât și partenerul meu avem unele regrete că nu am plecat din țară, așa cum au făcut-o mulți tineri, prieteni sau cunoștințe. Ne rămâne nouă, celor rămași – antreprenori sau nu −, sarcina să încercăm să creăm un mediu în care aceștia să se reîntoarcă și să găsească parametri definitorii pentru un trai decent și frumos.