Anchetă pe piaţa producţiei şi comercializării ouălor de consum din România

Autoritatea de concurență suspectează limitarea livrărilor de ouă de consum de către cei mai importanţi furnizori de ouă, cu implicarea asociaţiei din domeniu, cu scopul de a majora artificial preţurile produselor comercializate de aceştia.

În cadrul investigaţiei, în perioada 6-22 martie, Consiliul Concurenței a efectuat inspecţii inopinate la sediile furnizorilor implicați și la asociația din care acestia fac parte, respectiv: Tonelli Holding SRL, Albert Distribution & Logistics SRL, Avicola Lumina SA, Aviputna SRL, Cortina Bioprod SRL, House Ana Tour SRL, Prod-Ovo Grup SA, Avi-Vest SRL și Uniunea Crescătorilor de Păsări din România.

Vizaţi de investigaţie sunt furnizorii importanţi de ouă (producatori şi/sau comercianţi) care reprezintă aproximativ 45% din producţia existentă de ouă din România, aceștia fiind furnizorii principalilor comercianţi activi la nivel naţional. Asociaţia din care fac parte este reprezentanta a circa 90% din crescătorii de păsări şi producătorii de ouă de pe piaţa românească.

Documentele ridicate de inspectori se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice.

Investigația a fost declanșată ca urmare a analizei preliminare pe piaţa ouălor de consum inițiate de Consiliul Concurenței, la sesizarea Ministerului Agriculturii, pentru a cerceta cauzele creşterilor de preţ înregistrate la sfârşitul anului trecut.

Analiza pieței românești a ouălor, în contextul european actual, indică faptul că majorările de prețuri de la sfârşitul anului 2017, ar putea fi explicate de anumiți factori conjuncturali, precum criza producției de ouă din anumite State Membre ale Uniunii Europene sau ciclicitatea producției. Cu toate acestea, însă, nu se poate explica amplitudinea creșterii prețurilor produselor autohtone: dacă în septembrie preţul ouălor în Romania era sub media UE (85,2%), în noiembrie, acesta a crescut, depăşind media UE (104%).

În același timp, analiza autorităţii a arătat că au existat creșteri importante ale prețurilor de achiziție de către comercianți, preţurile crescând în medie cu 57% în luna noiembrie față de luna septembrie 2017. Prețurile de vânzare la raft au crescut, în medie, cu 49% în acelaşi interval.

În prezent, prețurile de vânzare pentru ouăle de consum au scăzut. Conform datelor Comisiei Europene, în România prețurile au scăzut cu 21,3% în luna ianuarie 2018 față de luna decembrie 2017.

Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate. Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor.

Legea concurenţei interzice orice înţelegeri între companii, decizii ale asociaţiilor de companii şi practici concertate, care au ca obiect sau ca efect denaturarea concurenţei. În situaţia în care Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri.

Articolul precedentKaufland a lansat primul său pop-up restaurant
Articolul următorPeste 120 milioane de vizitatori în centrele de retail Vivo! și Stop Shop pe parcursul anului 2017
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com