Zbîrcea, Cooperativa Roua: Venim cu o alternativă bio, românească, la produsele de import, pe o perioadă cât mai lungă din an

Eugen Zbîrcea, un profesionist cu vechime în achizițiile de legume și fructe din retailul modern, s-a alăturat unei cooperative agricole tinere, aflată la început de producție – Cooperativa Roua. Pe termen lung, planurile sale vizează valorificarea unei producții totale de peste 1.000 de tone de fructe și legume ecologice. Anul acesta, pe lângă ferma Oscar, alte două ferme din cadrul cooperativei vor intra în producție, din toamnă. Obiectivul actualului director comercial este acela de a construi relații de durată cu clienții și consumatorii și să încheie, pentru Cooperativa Roua, cele mai bune parteneriate cu retailerii, cu lanțurile de distribuție, cu HoReCa, cu magazinele online și la export.

De când datează Legume Fructe Roua Cooperativa Agricolă? Câți membri are cooperativa, cine sunt aceștia și pe ce criterii s-a făcut asocierea?
Cooperativa Roua s-a înființat în 2018 și are șapte membri. Asocierea s-a făcut din dorința fondatorilor de a oferi românilor produse sănătoase, Bio/eco. Avem o echipă de oameni tineri, dornici să facă lucruri frumoase, dar și de persoane cu experiență în zona de agribusiness. Fiecare membru cooperator beneficiază de proiecte cu finanțare europeană, din, care, din câte știu, s-a obținut deja 90% finanțare nerambursabilă.

Care este rolul d-voastră în cadrul companiei?
Contrar așteptărilor, eu nu am un rol strict legat de zona de retail. Îmi propun să comercializăm produsele atât în online, cât și prin vânzare directă. Planul cooperativei este să aducem produsele noastre aproape de clienți, în zonele rezidențiale și în zonele de birouri, prin vânzarea direct din rulote. Un alt palier la care am început să lucrez este promovarea produselor obținute în cadrul cooperativei pe piețele externe europene, și nu numai.

Care este suprafața cultivabilă deținută de cooperativă?
Avem zece hectare de sere, din care 4,2 sunt deja funcționale. Până la sfârșitul anului viitor vor fi toate funcționale. Avem în pregătire 45 de hectare de livezi și plantații de căpșuni, precum și cca. 50 de hectare de teren agricol, pe care vom cultiva, în câmp, diverse legume, toate în regim ecologic. Terenurile sunt concentrate în proporție de 100% în județele limitrofe Bucureștiului, aceasta fiind, în prima fază de dezvoltare, principala piață de desfacere urmărită. Ulterior, dorim extinderea livrărilor la nivel național.

Ce tip de certificări de calitate aveți sau căutați să obțineți?
Fiind o cooperativă de produse Ecologice (Bio), fiecare fermă primește o certificare din partea organismului de certificare – Austria Bio Garantie. În plus, pentru Oscar Management avem o certificare Global Gap. Odată cu intrarea în funcțiune a tuturor fermelor, ne propunem să obținem această certificare pentru bunele practici agricole, realizate în fiecare dintre ferme.

Ce categorii de produse aveți în portofoliu în sezonul actual?
Am avut verdețuri la începutul sezonului, în luna martie. Am făcut un test pe salată ecologică, ceapă verde și pătrunjel – ecologice. Vânzările au fost bune, dar afectate oarecum de pandemie. Nu am atins exact veniturile pe care ni le doream. Urmează să intrăm pe piață cu legumele: roșii cherry și castraveți, de două tipuri, zucchini, vinete și ardei Capia. Anul acesta vom avea disponibilă o cantitate de 250 de tone de produse, dar potențialul cooperativei este undeva la 1.000 de tone de legume și 500 tone de fructe.

Când veți comercializa primele fructe?
În momentul de față nu producem fructe. Vorbim de plantații noi, livezile au nevoie de mai mult timp să intre pe rod. Ne propunem să avem o primă producție, de anul viitor, dar va fi o recoltă timidă, nu vom putea ieși în piață cu cantități mari. Livrările serioase de fructe vizează anul 2022. Suntem încrezători, avem livezi moderne, dotate cu protecție de ploaie și de grindină. Suntem în acest moment concentrați pe livada de cireși. Așteptările sunt mari, dar suntem încă la început. Avem livezi situate în Fundeni (județul Călărași), Băneasa și Slobozia (județul Giurgiu).


Cum stați cu dotările, respectiv cu spațiile de condiționare, depozitare, câte există și ce suprafețe au?
Fiecare fermă are propriul spațiu de ambalare și condiționare, dar și un spațiu de depozitare, cu temperatură controlată, în vederea livrării. Avem condițiile necesare pentru a pregăti așa cum trebuie aceste produse.

Fiecare fermă dispune de o capacitate de procesare a legumelor si fructelor, dimensionată pentru cantitățile obținute din producția proprie.

Aș vrea să precizez că fiecare fermă este prevăzută cu un campus pentru lucrători. Tocmai pentru că există această nevoie de forță de muncă în perioada de vârf a culturilor și avem acest campus, suntem dispuși să aducem chiar și lucrători din străinătate. Membrii cooperatori au conștientizat această necesitate și investesc, fiecare, cca. 100.000 euro în fiecare fermă pentru astfel de spații de cazare.

În ce mod doriți să vă diversificați producția?
Asa cum spuneam, ne dorim să mergem și pe partea de procesare. Avem spațiile necesare și capacitate de procesare. Să luăm de pildă, ardeiul capia. Putem să îl vindem fresh sau să îl prelucrăm – să îl coacem și să îl conservăm. La fel ne gândim și pentru castraveți – putem vinde castravetele cornishon în stare fresh, dar putem să gândim și un produs conservat, pe care să îl vindem ca atare.

Încercăm să mergem pe dezvoltarea produsului în cât mai multe faze. Depinde mult de maturizarea proceselor noastre interne, dar ne dorim să căpătăm experiența neccesară pe zona de fresh, ca mai apoi să ne concentrăm pe dezvoltarea celorlalte procese. Cred că la anul vom avea deja o gamă de produse procesate, prezente la raft.


Pe ce canale intenționați să distribuiți produsele fresh și sub ce brand?
Avem contacte bune și un interes al retailerilor pe zona de produse ecologice fresh. Din discuțiile avute, cei mai mulți dintre ei și-au manifestat intenția de a achiziționa aceste produse. Avem deja colaborări si cu magazine online. În curând va fi disponibil magazinul nostru online, cu distribuție directă către clienți. O altă formă de comercializare va fi prin aceste puncte de desfacere mobile, în zonele rezidențiale și de birouri. Anul acesta brandul sub care ne comercializăm produsele este Gram Organic, urmând ca de anul viitor, când și celelalte ferme vor intra în funcțiune, să le comercializăm si sub brandul Roua.

Pe canalul de retail veți intra cu brandul sau cu Private Label?
Sunt mai multe demersuri în acest sens. În momentul acesta noi am listat produsele la raft cu brandul Gram Organic. Sunt anumiți retaileri care își doresc dezvoltarea de produse marcă proprie Bio și suntem în discuții cu aceștia. Ne dorim prezența brandului nostru la raft, dar nu neglijăm oportunitățile de colaborare pe marcă proprie. Retailerii au înțeles că obligația noastră contractuală pentru accesarea de fonduri europene a fost să avem brandul pe produse și am vorbit de fiecare dată despre un co-branding pe produsele marcă proprie.

Care sunt beneficiile tangibile al acestui tip de asociere dintre fermieri?
Într-o formă asociativă, fiecare vine cu o experiență, cu o competență, fiecare are aportul său. Avem în cooperativă persoane cu experiență tehnică, altele cu experiență financiară, de marketing sau comercială. Fiecare membru are un aport specific și împreună putem beneficia de acest lucru.

Nu mai căutăm soluții în afară, în condițiile în care acele soluții au fost deja testate și avem un răspuns cu privire la direcția în care putem merge. Prin asociere câștigăm timp, competență, și putem câștiga în fața furnizorilor și a partenerilor comerciali mult mai multe lucruri, împreună.

De asemenea, anumite facilități de producție pot fi utilizate în comun pentru a optimiza investițiile inițiale ale membrilor.

O componentă pe care o targetăm este integrarea procesului de achiziție de inputuri la nivel de cooperativă și reducerea costurilor de producție.

Ce ați dori să știe partenerii d-voastră despre Cooperativă și produsele pe care le oferiți în piață?
Vorbim despre investiții noi, care duc producția ecologică la un nivel scalabil și la volume consistente. Vorbim de 1.500 de tone de produse, fructe și legume ecologice, în stare proaspătă, vorbim de standarde operaționale înalte, de la semințe, realizarea răsadului, plantare, producție, recoltare până la procesare.

O fermă care are 4 hectare de seră este o uzină, în care noi setăm standardele. Beneficiem de tot ce înseamnă un teren agricol de calitate în România, produsele noastre provin din zone fertile, din zone bune. Profităm de proximitatea față de București, de logistica necesară pentru a livra într-un timp foarte scurt către retailer, asigurand prospețimea produselor.

Încălzirea serelor se face, potrivit proiectului, cu combustibil din zonă. Avem cazane care funcționează cu paie, rezultate din culturile de cereale păioase din zonă. Nu vom folosi gaz și nici un alt combustibil poluant. Pe partea de logistică și transport avem o amprentă de carbon mult redusă și vom folosi la maximum tot ce înseamnă produse reziduale. În discuțiile pe care le-am avut cu retailerii, am vorbit adesea despre cantități, despre o standardizare a produselor, de o optimizare a logisticii produselor și de o continuitate a activității.

Prin designul și proiectarea serelor noastre, putem asigura o prezență a produselor noastre cât mai devreme este nevoie și cât mai târziu, în sezon. Putem să începem cu distribuția roșiilor din luna mai – acesta este obiectivul actual – și să asigurăm producția până cât mai târziu, în luna decembrie.


Pentru orice retailer este foarte important să aibă un partener serios, constant și de durată. Venim cu o alternativă bio românească la produsele de import, pe o perioadă cât mai lungă din an.


Dați-mi un exemplu de livrare rapidă a comenzii către retail, vă rog.

Primeam comanda de salată dimineața și până după-amiază spre seară, acea comandă era recoltată, produsele erau pregătite și livrate către depozitul retailerului. A doua zi dimineața, produsul nostru proaspăt era în magazin. Teoretic, la o distribuție numerică mare a magazinelor, acele produse ajungeau cu o prospețime cât mai mare, la raft.

Ce ar putea să facă statul român pentru a sprijini formele asociative din agricultură?
Cu siguranță, statul poate fi un element important în stimularea asocierii producătorilor agricoli din România. Eu văd două paliere importante de implicare a statului în sprijinirea asocierii: continuarea și dezvoltarea măsurilor de finanțare a investițiilor cu fonduri europene, prin AFIR și stimularea activității curente a cooperativelor și membrilor acestora.

Această stimulare se poate face prin măsuri de intervenție directă, cum ar fi: plăți directe prin agenția de plăți APIA pentru cooperative și membrii acestora, dezvoltarea unui sistem național de verificare periodică a calității produselor proaspete la raft, în special a produselor de import, în vederea reducerii competiției neloiale.

La acestea, ne-am dori o optimizare a legislației naționale în vederea reducerii taxelor pentru forța de muncă sezonieră sau permanentă, direct productivă și pentru stimularea interesului pentru lucrătorii români, din zona rurală.

Ce obiective va propuneți pentru anul financiar 2020?
Fiind primul an întreg de funcționare pentru o primă fermă din Cooperativa noastră, obiectivul pentru 2020 este să începem colaborarea pe cele trei canale de distribuție. În retail, ne dorim colaborări corecte și pe termen lung și ne vom concentra pe acei retaileri care au un focus pe zona Bio/eco, și care își doresc să dezvolte aceste parteneriate. Ne dorim ca magazinul nostru online să devină funcțional și să ne menținem colaborările cu celelalte magazine. Avem obiective legate de distribuția directă prin acele puncte de livrare mobile despre care v-am vorbit, pe zona rezidențială și de birouri.

Ați prevăzut profit pentru finalul de sezon 2020?
Ne dorim să obținem profit. Unde vom fi la finalul sezonului, vom vedea. Deocamdată ne concentrăm pe optimizarea proceselor interne și pe construcția unei piețe de desfacere cât mai predictibile.