Vinuri rosé și spumante: Ce ne propun cramele moldovenești pentru sezonul de vară 2024

Popularitatea vinurilor rosé și a spumantelor este în continuă creștere peste tot în lume, pe fondul schimbărilor apărute în preferințele consumatorilor, dar și în tipologia lor. România nu face excepție, iar în sezonul estival crește apetitul clienților pentru vinuri mai ușoare, cu un conținut mai mic de alcool, consumatorii fiind în căutarea unui vin spumant răcoritor sau a unui rosé aromat. Opțiunile pe care consumatorii români le au la îndemână, atât în retail, cât și în industria HoReCa sunt foarte diverse, acoperind toate gusturile, dar și toate palierele de preț. În materialul de mai jos ne-am propus să arătăm cum se evidențiază producătorii din Republica Moldova pe o piață atât de competitivă, ce vinuri rosé și spumante oferă aceștia în plin sezon estival, ce noutăți au lansat și ce trenduri de consum s-au conturat. Articolul este realizat cu suportul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova, dar și al vinăriilor care au răspuns invitației lansate de Modern Buyer și ONVV.

Conform datelor publicate recent de Organizația Internațională a Viei și Vinului (OIV) în ultimele decenii, producția și consumul de vinuri albe și rosé cunosc o tendință generală pozitivă, în timp ce vinurile roșii au scăzut”. Creșterea producției și consumului de vinuri albe se explică, în mare măsură, prin popularitatea vinurilor spumante, de toate tipurile din această categorie, de la vinurile spumante clasice și tradiționale până la Prosecco, Cava și chiar Pét-Nat. „Boom-ul vinurilor rosé și apoi al vinurilor spumante, împreună cu criza vinurilor roșii, sunt cauzate în principal de o schimbare în compoziția consumatorilor”, este de părere Giorgio Delgrosso, șeful departamentului de statistică la OIV. „De asemenea, evoluția obiceiurilor de consum a favorizat, cu siguranță, băuturile mai ușoare și mai proaspete, cu un conținut mai redus de acool”, a mai subliniat acesta.

Nu în ultimul rând, pentru consumatorul de astăzi, vinurile spumante încep să nu mai fie o băutură pentru „ocazii speciale”. Vrem să trăim fiecare zi ca fiind una specială, consumând produsele preferate și vinuri bune. Democratizarea categoriei de vinuri spumante a fost facilitată, la nivel global, atât de Prosecco și Cava, cât și de producătorii autohtoni de vinuri spumante, care își extind anual gama cu noi vinuri interesante, inclusiv vinuri din soiul Glera, ca alternativă la Prosecco importat.

Cum performează rosé-urile și spumantele cramelor moldovenești și ce tendințe sesizează vinificatorii în vânzările pe piața internă

În ultimii 2 -3 ani, vinurile rosé și spumantele cunosc o tendință de creștere și în România, fiind tot mai populare în rândul românilor. Mai mult decât atât, fiind alese tot mai des de către consumatori, ele încep să depășească sezonalitatea cu care era obișnuit producătorul. O confirmă și principalii exportatori din Republica Moldova care ne oferă câteva perspective relevante cu privire la dinamica acestor categorii. „Într-adevăr, acum câțiva ani, diferența sezonieră între vară și celelalte anotimpuri era foarte mare. Acum, rosé-urile și spumantele se vând bine întregul an, cu o creștere mică în sezonul estival. Mulți tineri au început să bea vinuri și sunt mai atrași de rosé și spumante, de vinuri ușoare în general, cu un conținut de alcool mai redus”, subliniază Victoria Corman, Marketing Manager, Domeniile Davidescu. Pentru această companie, vinurile rosé și cele spumante au o pondere de circa 30% în vânzarile totale pe piața din România.

Purcari, liderul pieței de vinuri premium din România, confirmă la rîndul său apetitul tot mai mare al clienților români pentru aceste două categorii. „De la începutul anului, până în acest moment, pentru rosé vin liniștit înregistrăm o creștere a vânzărilor. Suntem în plin sezon estival și da, vânzările de vin rosé au depășit nivelul anului trecut, în aceeași perioadă, cu 10%. Sperăm la o menținere a trendului de creștere. Pentru spumante, suntem la același nivel ca în 2023. Așteptările noastre în ce privește vânzarea spumantelor sunt mai mari, având în vedere că finalul anului, sărbătorile de iarnă, reprezintă un important moment de consum care se va reflectă în procente de vânzare”, au precizat reprezentanţii Purcari.

Pentru Purcari, în anul 2023, vinurile rosé și spumantele au reprezentat aproximativ 23% din totalul vânzărilor din România. Vinurile rose au înregistrat 21% din totalul vânzărilor, în timp ce vinurile spumante au reprezentat o pondere de 1,4%. Astfel, vinurile rosé și spumantele au avut o pondere cumulativă importantă, reflectând preferințele consumatorilor români pentru aceste tipuri de vinuri.

Chateau Vartely, o altă vinările din Republica Moldova foarte activă pe piața românească, estimează că vinurile rosé și cele spumante reprezintă aproximativ 20-25% din vânzările totale de vin din România. În perioada de vară, vânzările de vinuri rosé și spumante pot crește cu aproximativ 20-30% față de perioada normală din an, apreciază reprezentanții Chateau Vartely. „Vinurile rosé au crescut în popularitate în ultimii ani, iar cele spumante sunt adesea preferate pentru ocazii speciale, contribuind astfel semnificativ la aceste procente. România s-a aliniat tendințelor globale de consum. Există și alți factori care au ajutat la creșterea popularității categoriilor de mai sus. Aș aminti aici câțiva dintre cei mai importanți. Producătorii și distribuitorii au investit mai mult în marketing și promovarea acestor tipuri de vinuri, ceea ce a dus la o creștere a vizibilității și a consumului. Vinurile rosé sunt foarte versatile și pot fi consumate într-o gamă largă de contexte, de la picnicuri și grătare, până la cine sofisticate. Vinurile spumante sunt asociate cu celebrarea și sunt preferate pentru evenimente speciale. Nu în ultimul rând, creșterea calității vinurilor rosé și a spumantelor a contribuit la popularitatea acestora, consumatorii având acces la produse de calitate la prețuri accesibile”, remarcă Alina Fortunatova, Marketing Director la Chateau Vartely.

Pentru compania Cricova, un alt producător cu notorietate bună pe piața internă, vinurile rosé și cele spumante au o pondere de circa 25% în vânzările totale din România. Livia Sincumami, Manager al Departamentului Marketing al Combinatului de vinuri Cricova confirmă creșterea semnificativă a celor două categorii în consumul intern, menționând totuși că sezonalitatea își spune mult cuvântul în performanțele categoriei. “În perioada de vară, ne așteptăm la o creștere estimativă de 50% a vânzărilor de spumante și de rosé-uri față de restul anului. Dincolo de tendințele mondiale cu impact și în România, credem că și educația consumatorului în vederea consumului corect are o influență la fel de mare. Oamenii au creat deprinderi de asociere a vinurilor cu bucatele”, spune reprezentanta Cricova.

Rădăcini Wine, un producător intrat ceva mai recent pe piața internă, își concentrează la rândul său eforturile în valorificarea trendurilor importante de consum menționate mai sus. Dmitrii Titica, President of the Executive Committee Rădăcini Wines, a oferit câteva comentarii și perspective interesante asupra dinamicii categoriei spumantelor, dar și  rose-urilor. În segmentul clienților avizați, are loc o evoluție continuă a complexitătii consumului și o tendință spre vinuri de calitate mai specială, unde rosé-urile în stil Provence joacă un rol special, spumantele clasice non-champagne capătă teren și apar foarte mulți producători locali care explorează teritoriul dat, inclusiv prin soiuri autohtone. Popularitatea din ultimii ani a categoriei prosecco și a produselor precum Aperol Spritz și Hugo au creat nu doar o tracțiune pentru spumante, ci și un comportament de consum nou. Spumantele au devenit mai “acceptabil” de a fi consumate pentru “ceaiul de la ora 5” și chiar pentru prânz. Per total, are loc o generalizare a consumului de spumante și cocktailuri pe bază de spumante vs elitismul “champagne” anterior. În ce privește perspectivele de creștere, segmentul rosé pare să fie foarte influențat de inovații și investiții în promovare (însuși efectul vizual al culorii rosé pare să joace un rol important). Oarecum similar este și efectul pentru cocktailurile pe bază de spumante – culoare, promovare, inovație și life-style. Spumantele sunt sensibile la preț, dar și la temperaturi. Dacă este mult prea cald, consumul iarăși stagnează”, a declarat Dmitrii Titica.

Potrivit acestuia, spumantele au constituit aproximativ 12% din total vinuri livrate în 2023 pe piața românească și aproximatv 36% din cantitatea livrată în prima jumătate a anului curent. Această creștere este datorată, în mare parte, popularității spumantelor clasice din gama Métier.

Și pentru Doina Vin, piața de retail din România este una foarte atractivă și interesantă. La momentul actual, în România vinurile rosé reprezintă un procent mic din total vinuri comercializate de către noi, undeva 5-10%. Cele mai bune performanțe am obținut cu Merlot Rosé. Tendițele sunt de a crește ponderea de vinuri rosé în coșul” nostru  de oferte”, spune Dumitru Sulima, Export Manager la Doina Vin LTD.

Tot o pondere de 5-10% din totalul vânzărilor pe piața românească au și vinurile rosé din portofoliul Fautor Winery. Ruxandra Lipcan, Director de Vânzări și Marketing al companiei apreciază că vânzările de vinuri rosé se triplează vara.

Ce vinuri propun aceste crame consumatorilor români în sezonul estival actual și ce apariții noi există în portofoliile lor?

Producătorii și-au creionat propriul portofoliu de produse pentru piața din România, plecând de la trendurile de consum existente și de la potențialul pieței, așa cum îl vede fiecare companie. Trecem în revistă, în cele ce urmează, informațiile cu privire la vinurile rosé și spumantele cu care aceste crame abordează piața internă.

Purcari: Vinurile Château Purcari sunt prezente pe piața produselor premium din România, oferind consumatorilor o selecție amplă de vinuri seci, premium, în diverse game – Purcari 1827, Sapiens și Nocturne. Rosé din gama Purcari 1827 este vinul rosé cel mai cunoscut din portofoliul companiei, care a reușit sa câștige nu doar medalii internaționale la cele mai importante concursuri (Decanter, Mundus Vini, Berliner Wine Trophy, Challenge International du Vin, Concours International de Lyon, Vinarium International Wine Contest), dar mai ales încrederea consumatorilor. Sapiens rosé aduce în pahare un cupaj fascinant de Cabernet Sauvignon și Saperavi, iar gama Nocturne oferă o feerie de prospețime, arome și nuanțe de fructe de pădure.

Spumante – Purcari a ales să răspundă nevoilor consumatorilor pentru spumante de calitate, obținute prin metoda tradițională. Cu un proces îndelungat de fermentare în sticlă, gama CUVEE de Purcari numără șase spumante de excepție Cuvée de Purcari Alb Brut, Cuvée de Purcari Alb Extra Brut, Cuvée de Purcari Fetească Albă, Cuvée de Purcari Rosé Brut, Grande Cuvée de Purcari Alb Extra Brut, Cuvée de Purcari Adamant Edition. Spumantele Cuvee de Purcari sunt câștigătoare a numeroase premii și distincții la cunoscute concursuri de specialitate, printre care se numără și includerea Cuvée de Purcari Alb Brut în Top 10 cele mai bune spumante ale lumii conform Effervescents du Monde în 2021. Diamantul companiei este spumantul Cuvée de Purcari Adamant, care petrece cel puțin 60 de luni în așteptarea celor care îl vor descoperi (60 de luni reprezintă 1827 de zile, iar anul 1827 este geneza Purcari în istoria vinicolă). Un cupaj de excepție între Chardonnay & Pinot Blanc & Pinot Noir cu fermentare secundară de peste 60 luni, dă naștere unui spumant de excepție.

Nouăți în portofoliul Purcari: În 2023, compania a lansat Cuvée de Purcari Adamant Edition, un produs premium ce reprezintă îmbinarea dintre struguri recoltați din parcela istorică a vinăriei Purcari, terroirul unic din zona viticolă, cupajul de excepție și echipamentele de ultima generație, folosite la realizarea acestui spumant. Obținut prin metoda clasică, cu fermentare secundară în sticlă, timp de peste 60 de luni, vinul spumant Cuvée de Purcari Adamant are un potențial de învechire de 10 ani.

Domeniile Davidescu – Compania este prezentă pe piața românească, în cele două segmente analizate, cu un portofoliu de mai multe produse. În categoria vinurilor liniștite, producătorul oferă consumatorilor din România Rosé Rară Neagră, un vin premium, vinificat în barrique franțuzesc de stejar timp de șase luni, un vin proaspăt, fructat și ușor mineral. Rară Neagră Rosé 2021 a câștigat două prestigioase distincții: medalie de argint la Vinarium – România și tot medalie de argint la Concours Mondial de Bruxelles – Belgia. În segmentul de preț mediu, compania propune un rosé din gama Sorginte (Merlot). Vinurile spumante reprezintă un portofoliu de trei articole, toate sub brandul Domeniile Davidescu: Spumant Muscat & Viorica, Spumant Rose Rară Neagră, Spumant Blanc de blancs.

Noutăți în portofoliul cramei Domeniile Davidescu: Toată gama de spumante este lansata în 2023. “Vinul spumant Rară neagră Rosé este primul spumant realizat vreodată din soiul Rară Neagră”, spune Victoria Corman, Marketing Manager, Domeniile Davidescu.

Chateau Vartely – În categoria vinurilor liniștite, Chateau Vartely oferă cosumatorilor români o selecție de produse care acoperă diverse paliere de preț. Din portofoliul acestei crame amintim: Dolci Momenti rosé, Chateau Vartely IGP Rosé, Inspiro Muscat Rosé, dar și alte trei vinuri din gama Individo, o gamă poziționată în segmentul superior de preț: Cabernet Sauvignon & Merlot rose, Malbec & Syrah rose,  LTD Rară Neagră rosé. Individo este un brand care îmbină cunoștințele vinificatorilor cu experiența acumulată de-a lungul anilor. Pe segmentul vinurilor spumante, compania este, de asemenea, prezentă cu două branduri: Chateau Vartely – Spumant blanc de noir brut și brandul Inspiro, cu două articole, Inspiro Fetească Regală alb brut și Inspiro Pinot noir rose sec. Inspiro înseamnă vinuri tinere, pline de prospețime, elegante și ușor de savurat.

Dintre noutățile din portofoliul Chateau Vartely, amintim Individo Malbec & Syrah și două spumante sub brandul Inspiro: Fetească Regală alb brut și Pinot noir rose sec.

Radăcini Winery – Pentru moment, în România, sunt disponibile trei game de spumante produse de această companie: gama Rădăcini Coupage, Vero di Moscato și gama premium Métier. Sub gama Rădăcini Coupage, compania comercializează patru sotimente de spumante, produse după metoda Charmat: Brut alb, Demisec alb, Rosé dulce și Muscat dulce alb. Vero di Moscato este o gamă de vinuri spumante produse după metoda Asti cu o singură fermentare a mustului pentru a păstra aromele primare a soiurilor grupei Muscat din care sunt produse. Două articole sunt disponibile sub această gamă, Vero di Moscato și Vero di Moscato Rosé. Sub gama premium Métier, compania produce spumante după metoda Charmat. Respectând tehnologia clasică a vinurilor spumante franceze, dar folosind combinații originale din soiuri de struguri neconvenționale, vinurile spumante Métier creează o armonie între tradiție și inovație.

Noutățile din portofoliul Rădăcini: În 2023 și 2024, compania Rădăcini a lansat trei produse și pregătește lansarea a șase noi spumante, în lunile următoare.

Cricova – Pentru consumatorii români, Cricova propune o gamă largă de vinuri linștite rosé dar și vinuri spumante. Numai în segmentul vinurilor liniștite, compania oferă opt articole diferite, sub diverse game: Limited Edition Rară Neagră Rosé, Prestige Rosé de Cricova, Orașul Subteran Cabernet Sauvignon & Merlot Rosé, Wild Fetească Neagră Vin Ecologic Sec Roz, Rosé de Cricova Vintage, Chateau Rosé vin demisec, Ornament Rosé vin demidulce, Fetească Neagră Rosé Tramonto.

În segmentul spumantelor, portofoliul cuprinde opt vinuri rosé – Spumant Brut Premium Cuvée Rosé Cristal, Cuvée  Prestige, Pinot Meunier Extra Sec, Clasic Brut Rosé, Crisecco Rose vin spumant brut, Lacrima dulce – vin spumant dulce/demise, Tramonto – vin spumant dulce și Original – vin spumant demise, dar și alte tipuri de spumante – Demisec Alb, Demisec Roșu, Brut Crisecco Alb, Demisec Lacrima Dulce Alb, Demisec Traminer, Clasic Brut Alb, Brut Cuvée Prestige Alb, Extra Brut Blanc de Noirs, Grand Vintage 2017 Brut, Brut Premium Cuvée Alb Cristal.

O parte din aceste vinuri au fost lansate chiar în 2023 și 2024, respectiv Wild Fetească Neagră, Orașul Subteran Cabernet Sauvignon & Merlot și Chateau Rose, vin demisec.

Fautor Winery – Crama Fautor propune consumatorilor din piața românească cupajul Vivienne Cuvee Rosé, ce spune povestea a cinci soiuri de struguri – Syrah, Tempranillo, Cabernet Sauvignon, Merlot și Fetească Neagră. Acest cupaj premium este vinificat cu ajutorul tehnologiilor moderne și prin intermediul experienței cramei. Tot în segmentul de vinuri liniștite rosé, compania comercializează, în România, Fautor 310 Altitudine Merlot și Feteasca Neagră, un cupaj elegant, realizat dintr-un soi de struguri internațional și unul autohton.

Doina Vin – Doina Vin are în portofoliu exclusiv vinuri liniștite, iar pe piața românească este prezent cu brandul Artitude, respectiv cu două rosé-uri foarte bine primite și pe alte piețe internaționale: Artitude Merlot rosé și Artitude Fetească Neagră Rosé, monosoi. Acest ultim produs a fost lansat în 2023.

Profilul consumatorul român, prin ochii vinficatorilor moldoveni

În contextul în care toți vinificatorii moldoveni abordează piețe dintre cele mai diverse și îndepărtate, am dorit să aflăm de la managerii intervievați, cum arată profilul consumatorului român de vinuri spumante și de rosé-uri, invitându-i să puncteze particularitățile pe care le-au sesizat.

O concluzie unanimă este că în România se consumă, încă, mai puțin vin spumant față de alte piețe mature unde subcategoriile Prosecco, Cava și chiar Pét-nat sunt cu adevărat “pe val”.

Față de media Europei de Vest, în România, ponderea consumatorilor tradiționali, convenționali este mult mai mare, iar aceștia nu sunt tocmai în target nici pentru rose, nici pentru spumante. Categoria de spumante a înregistrat o creștere substanțială în 2022 și 2023, dar cota de piață a spumantelor în Romania rămâne una dintre cele mai mici, chiar și față de vecini – aproape de șase ori mai mică decât în Cehia spre exemplu.”, spune Dmitrii Titica (Rădăcini Wines).

Reprezentanții Purcari spun, de asemenea, că în România, vinul spumant are ca ocazii de consum majore momentele aniversare sau sărbătorile, în timp ce în alte țări europene, cum ar fi Franța, Italia, consumul de spumant are o frecvență mult mai mare. Pentru vinurile rosé, Purcari sesizează o afinitate mai mare din partea consumatorului feminin, care alege să consume un vin ușor, tânăr și proaspăt. Bărbații se îndreaptă către vinul alb în sezonul estival.

La rândul lor, reprezentanții companiei Cricova sesizează că “preponderent, consumatorii din România, preferă vinurile demidulci, demiseci, puțin acidulate, comparativ cu alte țări, inclusiv Republica Moldova unde se consumă vin și vin spumant cu un conținut mai mic de zahăr precum vinurile seci sau brute”.

Alina Fortunatova, Chateau Vartely, crede și ea că tendințele globale influențează din ce în ce mai mult piața românească, dar că adaptarea la aceste tendințe este mai lentă comparativ cu țările europene, mai dezvoltate în domeniul vinului. “În alte țări europene, tendințele și inovațiile în vinuri sunt adesea adoptate mai rapid, datorită unui culturi viticole mai mature și a unei mai mari varietăți de opțiuni disponibile. Aceste diferențe reflectă diversitatea culturală și tradițională în percepția și consumul vinurilor în diferite regiuni ale Europei”, concluzionează aceasta.

Pentru că suntem în plin sezon estival, vă invităm, așadar, să descoperiți, fie în calitate de cumpărători profesioniști, fie doar de consumatori finali propunerile cramelor moldovenești pentru piața din România. Menționăm că pe piața internă sunt prezente și alte crame din Rep. Moldova, atât în retail, cât și în horeca, iar articolul de față reflectă informațiile de la producătorii care au răspuns în timp util întrebărilor noastre.

Articolul precedentAlina Raiu, The New Originals Company: Dorim să valorificăm pe deplin potențialul Inedit, ca marcă de tofu artizanal
Articolul următorAuchan România prezintă mărci emblematice românești în magazinul Auchan La Defense din Paris
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.