Vânzările de Paști au înregistrat creșteri la jumătate față de anul trecut: +7% față de +14,5% în 2019

Achizițiile explozive din luna martie 2020 sunt principala explicație pentru care vânzările de Paști de anul acesta au înregistrat creșteri la jumătate față de anul trecut: +7% față de +14,5% în 2019 vs 2018.

“Creșterile sunt la jumătatea celor înregistrate anul trecut de Paști, deoarece multe departamente au beneficiat deja de achiziții crescute încă din săptămânile precedente, dinainte de momentul începerii stării de urgență.”, comentează analiștii RetailZoom.

Consumul, care a reintrat pe un făgaș normal de la începutul lunii aprilie, cu rate de creștere față de anul anterior de până la 15%, se menține si spre sfârșitul lunii aprilie la acest nivel, valorile fiind influențate majoritar de sectorul alimentar.

Coșul de cumpărături din magazinele de proximitate: minimarketuri și supermarketuri consolidează diferența year to date la +9pp vs magazinele de format mare.

Cel mai recent raport pus la dispoziție de analiștii RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) în perioada 06-19.04 2020 (săptămânile 15-16) versus aceeași perioadă a anului 2019 (08-21.04).

Pregătirile de Paști sunt evidențiate de creșterile categoriilor: ouă, lapte, unt, smântână, vin. La categoriile de apă, ulei si biscuiți se pare că proviziile au fost realizate anterior, deoarece se înregistrează scăderi vs 2019.


Categoriile care continuă să înregistreze creșteri uriașe pentru această perioadă (săpt. 15+16), față de anul anterior sunt alcoolul pur (+168%), drojdia (+125%), conservanții pentru fructe sau legume (+84), frișcă (+96%), cacao (+96%).


Coșul de cumpărături în perioada premergătoare sărbătorilor, conține pe lângă categoriile de bază și pe cele folosite la prepararea delicateselor, categorii de produse de tipul deserturilor congelate, pizza și înghețată, pentru cei mai comozi și dornici de răsfăț în zilele libere dedicate Paștelui.


Aperitivele din cadrul băuturilor alcoolice (gin, vermouth, mixuri) cât și categoriile care însoțesc bucatele la masa de sărbători (ex. maioneză, murături, muștar) înregistrează creșteri de peste 45% vs 2019.


Categoriile de conserve (carne, pește, mâncare gătită, legume), pastele și gustările pierd locuri în topul din această perioadă, făcând loc categoriilor proaspete, ingrediente specifice pregătirii meselor de Sărbătoare.


Începând chiar din săptămâna 13, sectorul produselor de îngrijire personală este pe un trend descrescător față de 2019. Chiar dacă observăm, în continuare, categorii în care persistă creșteri importante vs 2019, acestea țin mai mult de igienă (săpun +49%, dezinfectant 1178%, șervețele umede +298%) și mai puțin de întreținere. La produsele de machiaj se înregistrează o scădere de -62%, la deodorante de -26% și la nivel general, întregul segmentul descrește.


Scăderea observată la șervețele de masă și creșterile de peste 20% la prosoape de hârtie pentru bucătărie, sugerează o mutare a vânzărilor între aceste categorii. În rest, categoriile de curățenie beneficiază de un context care susține creșteri de până la 15%.

Stocurile realizate la detergenții pentru haine par să fie mai mari decât la restul categoriilor, lucru confirmat de scăderea acestei categorii.


“Pe termen lung și în condițiile actuale, ne așteptăm la o creștere menținută de 5-10% vs anul anterior pentru departamentul de curățenie. Cert este că trendul celor două sectoare (îngrijire personală & îngrijirea casei), indică o contribuție scăzută a cumpărăturilor din mediul de retail offline pentru tipologia produselor de răsfăț și îngrijire. În plus, nu credem că o potențială creștere din mediul online ar garanta o compensare a acestor scăderi din offline.”


Creșterile înregistrate pentru perioada de 2 săptămâni înainte de Paști vs aceeași perioadă din2019 au fost de +7%, la jumătate față de vânzările înregistrate in 2019 vs 2018 +14,5%. Se confirmă astfel faptul ca vârful înregistrat în săptămâna 11 2020 (9-15 martie) a diminuat în mare parte vânzările de Paști. Cu toate acestea însă cele două săptămâni au adus creșteri față de începutul lunii aprilie, semn că pregătirile de Paști s-au simțit în coșurile de cumpărături.

Prin analiza comparativă cu anii anteriori premergători Sărbătorii de Paști, se observă o departajare a creșterii preturilor cu cel puțin 3 săptămâni în avans (de la începutul lunii martie). Concluzia analiștilor este că anul acesta creșterile de prețuri sunt provocate și de impactul pandemiei, nu doar de frenezia cumpărăturilor de Sărbători.

„Spre deosebire de anii anteriori, când se observă o buclă de creșteri de preț specifică aglomerării de Sărbători, generată preponderent de abundența produselor premium sau de creșteri de preț temporare, acum ne așteptăm ca apogeul creșterilor de preț să nu fi atins încă punctul culminant la categoriile monitorizate.”

Prețurile continuă să crească pentru mai mult de jumătate dintre categoriile monitorizate (184) de RetailZoom, cu procente de 5% până la 30% comparativ cu media săptămânilor 1-8, acest trend nefiind observant anul anterior pentru aceeași perioadă/început de an. Creșterile de prețuri pentru 2020 față de aceeași perioadă a anului 2019 sunt următoarele: alimente +6,4%, îngrijire personală +1,4% casă +3,7%.

Prețurile au fost calculate ca raport între valoarea totală a vânzărilor, generată în perioada săptămânilor 1-16 și volumul (kg, litri sau bucăți), pentru aceeași perioadă. Evoluția lor a fost analizată comparativ cu aceeași perioadă din 2019, pentru a putea analiza impactul pe o perioadă mai lungă de timp.

Informațiile prezentate se referă la indexul de date scanate al retailZoom, compus din peste 3.000 de magazine din IKA, din canalul de proximitate, respectiv Carrefour market, DM, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress și din hipermarketurile Cora, Carrefour, Metro. Totalul FMCG acoperit se referă la 184 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei.