Studiu Whiskas: 71% dintre români cred că viața lor s-a îmbunătățit de când au pisică

43% dintre români consideră pisica parte din familie, conform celui mai recent studiu Whiskas*. Cei mai mulți dintre aceștia (71%) sunt de părere că viața lor s-a îmbunătățit considerabil de când au pisică, în timp ce mai mult de jumătate (61%) spun că nu își mai pot imagina viața fără ea.

Brandul Whiskas lansează cu această ocazie inițiativa #Iamacatperson pentru a arăta numeroasele beneficii ale traiul alături de feline și a inspira oamenii să afirme cu mândrie cât de minunate sunt pisicile lor, dar și cum le îmbunătățesc acestea viața.

73% dintre români au găsit sau primit pisicile pe care le au în grijă

Din totalul românilor care au pisică, 40% au spus că au găsit-o, 33% au primit-o de la un cunoscut, în timp ce pentru 26% dintre aceștia felina a fost născută de o altă blănoasă din gospodăria lor. La polul opus, doar 11% dintre români au cumpărat pisica, dintre care 6% de la un crescător autorizat cu certificat pedigree și 5% de la o persoană fizică, fără certificat. În cele mai multe cazuri (77%), pisica nu a reprezentat niciun cost de achiziție.

De asemenea, rezultatele studiului arată că, deși nu au o pisică, 91% dintre români au interacționat cu persoane care au feline, pisicile fiind astfel printre cele mai întâlnite și iubite animale de companie.

Dintre respondenții care nu au pisică în acest moment, bărbații s-au dovedit mai deschiși la ideea de a deveni părinți de pisici. 21% dintre bărbați intenționează să își ia pisică în viitorul apropiat, în timp ce doar 12% dintre femei își doresc același lucru.

Iubitorii de feline, firi mai atente, calme și creative

În trecut, pisicile aveau o semnificație specială și erau considerate ființe sacre, mistice, dar și vânători excelenți datorită caracteristicii lor înnăscute de a prinde rozătoare mici. În ciuda rolului important în multe culturi, astăzi există numeroase preconcepții privind persoanele care au o pisică alături.

Cu toate acestea, rezultatele cercetării arată că percepția generală a românilor asupra iubitorilor de feline este una pozitivă, 64% dintre respondenți având o părere bună despre persoanele cu pisici – de cele mai multe ori, acestea sunt văzute ca persoane mai atente (56%), calme (43%) și creative (38%).

Similară este și percepția iubitorilor de feline despre ei înșiși – aceștia caracterizându-se ca fiind persoane mai atente (60%), dar și mai active (50%), organizate (49%) și independente (41%).

„De-a lungul timpului, mințile luminate au încercat să dea răspunsuri unor întrebări existențiale despre iubire, atașament, moarte, etică. Potrivit filozofului John Gray, putem să deslușim anumite sensuri și cu ajutorul filosofiei de viață a pisicilor. Detașarea și imperturbabilitatea acestora amintesc de virtuțile unui călugăr, iar vigilența lor se aseamănă cu cea a unui samurai. „Viața bună nu este cea pe care ai fi putut-o duce sau cea pe care ai putea-o avea în viitor, ci viața pe care o trăiești acum. Aici, pisicile pot fi profesorii noștri, pentru că ele nu duc dorul vieților pe care nu le-au trăit.” (John Gray – „Filosofia Felină”). Cu alte cuvinte, noi – cei care conviețuim cu pisicile – am putea să învățăm de la acestea cum să trăim în timpul prezent, adică în AICI și ACUM.” menționează Candice Prohanca-Dragotă, psiholog clinician și psihoterapeut.

Pentru majoritatea românilor, pisica este parte din familie

Deși este o fire independentă, pisica, ca și alte animale de companie, creează o legătură specială cu părintele biped. La fel este și în cazul oamenilor, 43% dintre respondenții care au pisică afirmând că aceasta este parte din familie, în timp ce 24% o consideră un animal de companie. La polul opus, doar 13% au spus că nu au creat o legătură specială cu felina lor.

Comparativ cu media generală, românii cu vârsta între 55-64 ani, dar și 18-24 ani consideră în procent mai mare (52%, respectiv 46%) că pisicile fac parte din familia lor.

„Studiul Harvard despre fericire (1938-2018), desfășurat timp de 80 de ani și considerat cel mai important studiu longitudinal, intitulat „Despre viața bună și cum să o trăim” evidențiază ca principiu de viață faptul că relațiile bune ne mențin mai sănătoși și mai fericiți. În cadrul suportului social ca factor important pentru starea de bine a oamenilor sunt enumerate relațiile pe care le avem cu familia, prietenii, vecinii, colegii de serviciu și/sau animalele de companie (care pot funcționa uneori ca substitut pentru ființa umană). Prin urmare, pisica este văzută ca membru cu drepturi depline în cadrul familiei și/sau companion pentru oamenii singuri.” adaugă Candice Prohanca-Dragotă, psiholog clinician și psihoterapeut.

Din totalul respondenților cu pisică, 37% au declarat că pisica lor trăiește exclusiv în interior (de exemplu, în apartament), 31% au o pisică care trăiește în interior, dar are posibilitatea să iasă afară, și 39% au pisici care trăiesc doar afară, acestea din urmă fiind mai des întâlnite în mediul rural.

Traiul alături de feline aduce numai beneficii

Pisicile reprezintă un angajament pe termen lung, timp în care dezvoltă legături emoționale puternice cu membrii familiei și reușesc să ajungă la inima acestora. 71% dintre respondenții cu feline au spus că viața lor s-a îmbunătățit odată cu venirea pisicii în casa lor, în timp ce 26% nu au remarcat nicio schimbare. De asemenea, peste jumătate dintre aceștia (61%) au spus că nu își mai pot imagina viața fără pisica lor, ceea ce demonstrează faptul că felinele sunt companioni minunați.

Conviețuirea cu o pisică are, de asemenea, numeroase beneficii. Conform studiului Whiskas, 74% dintre românii care au pisică sunt de părere că pisicile contribuie la reducerea stresului și au un efect calmant atunci când sunt mângâiate. 72% spun că au parte de distracție împreună și 70% consideră felinele un bun companion în viața de zi cu zi. Printre celelalte beneficii ale traiului alături de o pisică, românii consideră protejarea împotriva rozătoarelor, responsabilizarea, dar și îmbunătățirea calității vieții.

„Viața alături de animale are un rol important atât în contextul socio-uman, cât și în cel psihologic, încă de la apariția speciei noastre. În lumina studiilor din literatura de specialitate, dar și potrivit propriilor cercetări în calitate de psiholog clinician pot afirma că prezența pisicilor poate crește starea de bine psihologică și aduce beneficii precum confortul, compania, atașamentul, comportamentul prosocial, ameliorarea imaginii de sine. Conviețuirea cu pisicile oferă oamenilor posibilitatea de a-și asuma responsabilitatea pentru o altă ființă, mijlocind totodată dezvoltarea afectivității, sensibilității și empatiei. Prin interacțiunea cu pisicile, oamenii au oportunitatea de a învăța, de a exersa și de a fi motivați să aibă grijă de cineva. Legătura om-animal are un impact pozitiv semnificativ asupra dezvoltării sociale, emoționale, comportamentale și cognitive a oamenilor. Promovarea compasiunii și empatiei față de pisici poate avea implicații importante pentru comportamentul prosocial față de semeni, întrucât empatia orientată către animale se poate generaliza la empatia orientată către om – condiție esențială a umanismului.” concluzionează Candice Prohanca-Dragotă, psiholog clinician și psihoterapeut.

Informarea și educarea, cheia pentru o viață lungă și sănătoasă a pisicii

La fel ca în cazul altor animale de companie, pisicile au nevoie de o nutriție adecvată și echilibrată pentru o viață lungă și sănătoasă. În timp ce 61% dintre respondenți spun că își hrănesc zilnic pisicile cu hrană uscată, multe persoane le hrănesc în continuare cu mâncare gătită, aceasta fiind a doua opțiune în preferințele românilor (31%), urmată de hrană umedă sub formă de pliculețe (25%) și conserve (16%).

Mâncarea gătită poate duce însă la apariția multor probleme de sănătate – pisicile sunt foarte sensibile, iar unele mâncăruri, cum ar fi ceapa și usturoiul, ouăle crude sau lactatele se numără printre alimentele toxice pentru feline.

„Pisica este un carnivor înnăscut și, tocmai de aceea, trebuie avută în vedere nutriția adaptată acesteia, care se bazează foarte mult pe aportul crescut de proteine. Practic, acestea le oferă sursa de aminoacizi atât de necesară dezvoltării armonioase a pisicilor și susținerii funcțiilor metabolice ale organismului. Unii aminoacizi sunt esențiali (aduși în organism prin aportul alimentar) cum ar fi, de exemplu, taurina, care are rol în sănătatea inimii, vederii și în funcția reproductivă. Taurina se găsește în carne, pește și laptele matern. De exemplu, produsele Whiskas au un conținut de taurină care este adaptat nevoilor pisicii, astfel încât să susțină toate procesele: metabolizarea grăsimilor, absorția vitaminelor, acuitate vizuală, funcțiile cardiace, neuronale și buna circulație a sângelui, care ajută la oxigenarea țesuturilor.” spune Phd Dr. Iulian Amza, Petcare Ambasador în cadrul Mars Multisales Europe.

Activitatea fizică este, de asemenea, extrem de importantă pentru sănătatea felinelor, supraponderabilitatea fiind un fenomen frecvent în cazul lor. Aceasta trebuie abordată întotdeauna împreună cu medicul veterinar deoarece, restricționarea alimentelor poate avea consecințe grave asupra sănătății lor, pisicile fiind adaptate să se hrănească în doze mici și dese.

Produsele Whiskas sunt dezvoltate împreună cu experții Institutului Waltham, iar gama variată le permite felinelor să se bucure de ceva nou în fiecare zi și le oferă toți nutrienții necesari specifici fiecărei vârste pentru a rămâne sănătoase și fericite.

*Studiul comandat de brandul Whiskas a fost realizat de Reveal Marketing Research în mai 2023 pe un eșantion de 1.010 de respondenți din România.

Hrana pentru pisici Whiskas este pe piață din anul 1958. Angajamentul pe termen lung al companiei este de a produce hrană de calitate care să le asigure pisicilor o viață sănătoasă și fericită. Whiskas colaborează cu Institutul WALTHAM®, centrul de cercetare dezvoltat de Mars Petcare, pentru a dezvolta în permanență produse cu o calitate nutrițională îmbunătățită. Astfel, produsele Whiskas sunt sănătoase și echilibrate din punct de vedere nutrițional.¬

Articolul precedentUnilever – Creșterea vânzărilor de 9,1%, în prima jumătate a anului 2023
Articolul următorEY: Aproape 45% dintre Managerii generali investesc deja în IA și 45% planifică investiții semnificative în următorul an
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.