În perioada 2-8 Martie, a două săptămână de la apariția noului coronavirus în România versus media primelor 8 săptămâni din 2020, contrar așteptărilor, pentru majoritatea categoriilor nu s-au înregistrat creșteri la fel de mari ori mai mari, comparativ cu cele observate în săptămâna anterioară (săptămâna 9). Retail Zoom prezintă evoluția vânzărilor în valoare pentru săptămâna a 10-a (2-8 martie) vs media săptămânală a vânzărilor de la începutul anului (săptămânile 1-8) și vs aceeași periodă a anului 2019.
Doar 27 categorii din cele 181 analizate au înregistrat creșteri însemnate în săptămâna 10 vs 9 din 2020. Cele care au crescut totuși simțitor, cu peste 10%, sunt categoriile specifice sărbătorii de ziua femeii, anume: parfumurile, ciocolata, produsele de îngrjire a feței, dar și produsele pentru gătit/cofetărie: esențe, margarină.
De, asemenea, în această săptămână nu au fost observate creșteri de preț mai mari de 5%, comparativ cu media săptămânilor anterioare (1-8).
“Psihologic vorbind, bucuria sărbătorilor de primăvară este posibil să fi generat o “pauză” în frenezia asigurării de stocuri generate de teama extinderii Covid si a informațiilor despre cazurile din Romania care abia începeau să apară.”, comentează analiștii RetailZoom.
Gustările dulci au înregistrat cele mai mari creșteri, acest departament incluzând categoriile de ciocolată; dar și gustările sărate au crescut.
„Pe lângă praline, batoane si tablete de ciocolată, care se situează pe o poziție superioară în top săptămâna 10, comparativ cu topul din săptămâna 9, a crescut consumul și pentru snackuri, în categoriile chips, nuci, seminte, napolitane.”
„Categoriile de băcănie și conserve pierduseră poziții, dar, cel mai probabil se va observa reluarea creșterilor în săptămâna 12, când s-a anunțat starea de urgență națională.”
Malaiul este produsul care chiar a înregistrat o scădere (-15,2%) în săptămâna 2-8 martie, în timp ce făina își păstra o creștere de +10,6%, iar zahărul își menținea vânzările. Mezelurile au scăzut în vânzări în săptămâna 10 (2-8 martie), preferința păstrându-se pentru carnea proaspătă preambalată și pentru conservele de carne, cu valori mai mici vs săptămâna 9.
Brânza a păstrat nivelul de vânzări similar anului trecut, cu o ușoară scădere față de media săptămânilor 1-8. Fiind într-o categorie de produse cu un termen de garanție mai scurt, nu se regăsește în comportamentul de cumpărare în cantități mari. Au crescut însă categoriile de răsfăț din lactate, deserturi și gustări pe bază de brânză dulce.
Mâncarea pentru animale de companie a crescut cu 21,1% față de aceeași săptămână a anului trecut, dar a fost o descreștere față de media săptămânilor 1-8.
Băuturile non alcoolice au câștigat, de asemenea, în cotă, acestea făcând parte din categoriile care își păstrează creșterile în săptămâna 10 față de a 9-a. Cea mai mare creștere a fost înregistrată la băuturi energizante și ice tea.
Apa minerală și-a păstrat volumele din media săptămânilor 1-8. Berea, alături de vermouth, și-a menținut creșterea, restul categoriilor alcoolice situându-se sub media vânzărilor pentru această perioadă.
Analiștii RetailZoom au observat o creștere de +6,4% vs media anuală în categoria de îngrijire personală, pe care nu o atribuie doar sărbătorilor de primăvară din săptămâna analizată.
Din categoria produselor de curățenie a acsei, rămân la mare căutare cele universale și pe bază de clor, săpun sau cele destinate îngrijirii ferestrelor.
Analiza este bazată pe prelucrări de vânzări 100% scanning, fără estimări, specifice universului de parteneri IKA ai RetailZoom (9 lanțuri cu peste 3.000 de magazine, Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image (incl. Shop&Go), Metro, Penny Market, Profi, Xpress ). Au fost analizate astfel toate grupele și categoriile de produse monitorizate (181 categorii de produse).