Paul Mușat, Fermele Agrobrava: angajament pentru investiții, pe termen lung, într-o agricultură modernă

Fermele Agrobrava Cooperativa Agricola au încheiat un proiect pentru achiziții de utilaje, în valoare de 1,3 mil euro și acum au în derulare un altul, în valoare de 300.000 euro, pentru completarea parcului tehnologic.

Anterior înființării Cooperativei, membrii acesteia au făcut investiții de peste 6 mil euro, asigurând astfel baza fluxului tehnologic, începând cu tehnica de prelucrare a solului, echipamente de precizie pentru tratamentele fitosanitare, tehnică automatizată pentru irigat, tehnică de recoltat, utilaje pentru sortare/ambalare și, în final, spații frigorifice pentru depozitarea legumelor în extrasezon.

Reușita Cooperativei Fermele Agrobrava este un exemplu de angajament față de calitatea produselor românești și inovație în agricultură. Paul Mușat, preşedintele Consiliului de Administraţie, împărtășește perspectiva sa asupra evoluției cooperativei, provocările întâlnite, dar și preocuparea sa pentru calitate și inovație în legumicultura românească.

Care au fost etapele mari, pe care le-a parcurs Cooperativa Fermele Agrobrava, de la înființare până în prezent?

Cooperativa Agricolă Fermele Agrobrava a fost înființată în anul 2019, în primul rând ca urmare a unei necesități de asociere, în vederea adaptării la provocările pieței, și în al doilea rând, ca un pas firesc în evoluție, având în vedere relațiile de bună cooperare dintre membrii săi. Cooperativa include două entități juridice (două ferme), cu două baze de producție: Agro Brava și Ferma 5. Sunt și patru membri persoane fizice, care au adoptat o tehnologie de top, pe care i-am cooptat.
Trebuie menționat faptul că legumicultura, spre deosebire de cultura mare, necesită mai multe resurse, de toate tipurile: umane, financiare, tehnice, și, din acest motiv, numărul producătorilor de legume, în câmp deschis, în special, scade de la an la an. Iar formele asociative, din punctul meu de vedere, pot veni în susținerea acestui sector sensibil. Drept dovadă, dacă în primul an de la înființare, Cooperativa înregistra o cifră de afaceri de 1,3 milioane lei, în 2022 încheia anul cu o cifră de afaceri de 7,5 milioane lei și un profit de 40.000 de lei.

Are Ferma 5 un specific diferit față de cel al Agro Brava?

Ambele ferme sunt poziționate în satul Poiana, la 6 km spre sud-vest de orașul Ovidiu, în județul Constanța, într-un mare bazin legumicol. Această zonă a fost aleasă datorită structurii foarte bune a solului. Aici s-au produs mereu legume, inclusiv pentru export, în special rădăcinoase. Așadar, continuăm tradiția rădăcinoaselor și mergem pe aceeași linie. Culturile specifice sunt concentrate pe morcov, păstârnac, pătrunjel, țelină, sfeclă roșie. Desigur, în zonă se produc și cartofi extratimpurii, ceapă galbenă, ceapă albă, roșie.

Ce suprafață de culturi ați avut la începutul activității și cât de mult a crescut aceasta până în prezent?

Suprafețele exploatate de membrii cooperativei au crescut de-a lungul timpului. Dacă în 2019 exploatam 275 de hectare, în 2023 am ajuns la aproape 400 de hectare, atât prin cooptare de noi membri, cât și prin creșterea suprafețelor exploatate de membrii existenti. Aici aș avea în vedere specificul nostru și aș vrea să menționez faptul că anual aproximativ 100 de hectare sunt exploatate în cultură dublă, ceea ce ne permite să obținem culturi de legume pe o suprafață mult mai mare. Cultura principală este morcovul, urmat de păstârnac, pătrunjel, țelină, sfeclă roșie, ridiche neagră. Ceapa galbenă și roșie au căpătat o pondere din ce în ce mai mare în zona noastră.
Este important să menționez că membrii cooperativei testează în permanență noi soiuri și varietăți, pentru a le identifica pe acelea care se aclimatizează cel mai bine la condițiile pedoclimatice din Dobrogea.

Ce cantități de legume produceți într-un an calendaristic, care au fost principalele culturi cultivate în 2023 și în ce cantități?

Producția anuală a membrilor cooperativei se ridică la aproximativ 9.000 de tone de rădăcinoase și legume. Din cele 9.000 de tone, estimăm că undeva la 5.500 de tone este doar producția de morcov. Din evaluarea pentru anul 2023, rezultă că partea de morcov este undeva la 58-60% din întreaga cantitate, partea de păstârnac în jur de 11%, patrunjelul ar ajunge undeva la 8%, sfecla roșie la 9%, ceapa galbenă are și ea o pondere de 6%, iar cartofii albi și roșii – undeva la 5%. Restul fiind reprezentat de alte culturi mai mici. Dacă ar fi să ne referim strict la BIO, exploatăm o suprafață de aproximativ 5 ha, aflată în cultură ecologică, cultura preponderentă fiind sfecla roșie.

Ce practici agricole folosiți pentru a asigura calitatea și siguranța produselor Agrobrava?

Toți membrii cooperativei sunt certificați GlobalGAP, GRASP, HACCP și, în condițiile acestea, sunt respectate toate normele de trasabilitate, de utilizare a substanțelor fitosanitare, respectiv protecție a plantelor, care sunt omologate pe fiecare tip de cultură, și sunt garantate monitorizarea producției și rezultatul final – prin analize pe care le facem în laboratoare acreditate, din Grecia și Germania. Fiecare lot de producție al fiecărui membru este testat, din punct de vedere al reziduurilor de pesticide, înainte de a fi predat către lanțurile de supermarketuri.

Utilizăm tehnologie de ultimă generație – cooperativa a finalizat un proiect cu fonduri europene pentru achiziția de tehnică agricolă de precizie, ceea ce a dus la întregirea parcului tehnologic al fiecărui membru și la obținerea unor performanțe superioare de realizare a lucrărilor agricole și de recoltare. Proiectul cu fonduri europene recent încheiat, a avut o valoare de aproximativ 1.300.000 de euro. Suntem însă permanent în căutarea unor noi tehnologii care să ne permită să ne îmbunătățim activitatea prin eficientizarea tuturor proceselor.

Puteți să ne descrieți care sunt obiectivele pe care le-ați avut în sezonul 2023 și ce cifră de afaceri v-ați propus?

Obiectivul nostru în acest an este de a continua trendul ascendent al cifrei de afaceri, cu o creștere estimată de 10% față de 2022. Cooperativa Fermele Agrobrava este recunoscută în calitate de grup de producători, având astfel o oportunitate de a accesa noi surse de finanțare, pe care le avem în vedere pentru a achiziționa tehnologii revoluționare bazate pe inteligența artificială, de data aceasta, care să ne permită eficientizarea costurilor pe zona de lucrări agricole.

Legat de inteligența artificială, ne gândim la acei roboți care să identifice speciile de plante invazive din culturi. Sunt proiecte-pilot pe bază de laser, care reușesc să ardă iarba, de exemplu, ceea ce ne-ar permite să nu mai folosim atâta forță de muncă și să putem fi eficienți, pentru a obține un cost de producție cât mai mic.

Care au fost provocările sezonului 2023 și cum le-ați gestionat?

Provocările sezonului 2023 au fost, ca și în anii precedenți, marcate de costurile ridicate ale inputurilor, de lipsa resurselor umane din sectorul agricol, de un mediu legislativ incert, toate pe fondul unei secete pedologice prelungite în zona noastră, bazinul legumicol Poiana. Suntem la 12 km de Constanța și nu a mai plouat din luna iunie. Am putut să contracarăm seceta cu ajutorul unui sistem propriu de irigații, parte din el construit tot prin fonduri europene și finalizat în 2016.

Aș vrea să atenționez că schimbările legislative ne poziționează într-un mediu volatil și ne îngrădesc capacitatea investițională, obligându-ne la un comportament rezervat. Am face mult mai multe lucruri. Pentru moment considerăm că trebuie să facem pași mici, dar siguri.

Au existat inițiative sau proiecte concentrate pe modernizarea bazei tehnologice sau pe dezvoltarea capacității de producere a energiei verzi?

În acest an, după cum am menționat, am finalizat proiectul prin care am achiziționat tehnică agricolă de precizie. Monitorizăm permanent sursele de finanțare disponibile pentru sectorul nostru de activitate și pentru regiunea noastră. Următoarele etape pe care dorim să le atingem sunt integrarea unei capacități de producere a energiei verzi, cel mai probabil cu panouri fotovoltaice și integrarea sistemelor de înaltă tehnologie, atât în zona de lucrări agricole, cât și în hala de producție.

Ne dorim să avem acei roboți care să execute anumite lucrări în câmp și să putem ține pasul cu noua tehnologie. Suntem în strânsă legătură cu o firmă de consultanță, trecem printr-o evaluare și sperăm să realizăm punctajul necesar. Urmărim fiecare finanțare de care am putea beneficia și considerăm că doar așa ne vom putea dezvolta și vom rămâne competitivi în piață.

Unde desfaceți produsele Cooperativei Agro Brava și cum a fost colaborarea cu marile rețele de retail din România în 2023?

Suntem prezenți constant în Kaufland, Lidl, Mega Image. Cu acești retaileri am dezvoltat proiecte și alături de ei am crescut. Poate într-un an dezvoltăm un proiect mai amplu cu un anumit lanț, cu altul, în următorul an, dar cei trei rămân partenerii noștri strategici. La ei am găsit înțelegere, cooperare, deschidere, susținere și am putut dezvolta lucruri noi, de durată.

Produsele obținute de membrii Cooperativei noastre sunt destinate în special pieței naționale. Prin colaborarea cu marile rețele comerciale reușim să livrăm legumele noastre pe întreg teritoriul național.

Anul 2023 ne-a adus o provocare, prin această măsură luată de Guvern, de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, care ne-a afectat activitatea în mod direct, atât nouă, cât și partenerilor din retail.

Datorită relațiilor eficiente de colaborare cu aceștia, am reușit susținerea inițiativei guvernamentale și aplicarea ei cu succes în favoarea consumatorul final, și în același timp, să fie un demers fezabil și pentru noi.

A existat o inițiativă în ceea ce privește ambalarea produselor?

În agricultură, cu mulți ani în urmă, totul se făcea manual. Dacă am trecut de această etapă și încă existăm în piață este pentru că am dezvoltat inclusiv partea de ambalare și să satisfacem nevoile pieței actuale. Am avut la un moment dat un proiect cu o caserolă flow pack pentru morcov, dar între timp ne-am conformat și respectăm cerința Uniunii Europene de a reduce plasticul.

Am trecut la următoarea etapă, la caserola din carton, în care ambalăm legume de la 250 de grame în sus.

Avem și pungă de 500 grame de morcov, pe care o livrăm către Mega Image. Am avut un proiect, anul acesta ni l-au cerut din nou.
Continuăm să ne adaptăm, suntem în dinamică.

Care sunt planurile de dezvoltare în anul 2024? De ce anume depinde împlinirea lor?

În anul 2024, ca și în anii precedenți, ne propunem să continuăm seria investițiilor, să ne îmbunătățim și să ne menținem poziția pe piață, prin consecvență și seriozitate. Am învățat, în relația cu partenerii noștri din retail, să nu spunem nu, să căutăm soluții și să răspundem: da, noi putem! Bineînțeles, ne evaluăm foarte bine potențialul și ceea ce putem face. Tot în relație cu ei, am învățat să spunem și Nu pot! S-a întâmplat în momentul în care lucram cu 5-6 supermarketuri și nu aveam capacitatea de a onora 100% nevoile din perioada vârfului de consum ale fiecăruia (sărbătorile de iarnă), pentru că structura noastră de producție, pe întreg parcursul anului, nu era adaptată pentru acele volume foarte mari.
Atunci am rămas cu cei trei clienți mari ai noștri. Dacă este foarte bine plănuit totul, nu cred că ne pot cere ceva și să nu facem.

Obiectivul nostru în 2024 și pe viitor este să continuăm investițiile pe partea de producție. Pentru noi schimbarea climei este o provocare continuă și avem nevoie de toate resursele pentru a face față secetei și intemperiilor cu care ne confruntăm în perioada verii. Dorim să continuăm să oferim consumatorilor legume românești, proaspete și cu gust, mai ales din zona noastră însorită, de la malul mării.

Articolul precedentMacromex Horeca, Partener Gourmet al festivalului ROWine
Articolul următorCooperativa Roua susține evenimentul RO-Fruits & Vegetables Show în calitate de Partener Principal
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa daniela.oancea@modernbuyer.ro