Cooperativa Roua a reușit să pună în piață 300.000 de kg de legume și fructe Bio, din producție proprie, și va închide anul 2022 cu o cifră de afaceri cu 66% în creștere față de anul trecut. Nick Vârtej, Managerul Comercial al Cooperativei Roua, susține că această evoluție vine atât dintr-o dezvoltare organică, prin intrarea în cooperativă a unor ferme noi, cât și din procesul de perfecționare continuă a celor deja existente.
Cum a fost sezonul 2022 pentru cooperativa Roua?
Datorită experienței acumulate în cadrul cooperativei, în anii care au trecut, am reușit să perfecționăm activitatea de producție, astfel încât să putem ajunge la un randament economic satisfăcător. Așadar, până la finalul lui 2022 vom fi livrat către clienții noștri peste 300.000 kg de legume și fructe bio, produse în totalitate în fermele noastre.
De altfel, suntem singurul furnizor de legume și fructe bio din România care este capabil să livreze 12 luni pe an, din producția proprie, și acesta este un factor de diferențiere față de competitorii noștri.
Ce număr de articole ați avut în producție, care au fost cele pe care ați contat?
Anul acesta am livrat către partenerii noștri din retail un număr de 24 de articole, exclusiv din producție proprie, ambalate în diferite forme și gramaje, în funcție de specificul fiecărui canal de desfacere.
Această adaptabilitate, de care suntem capabili, coroborată cu faptul că putem livra 12 luni pe an, șase zile pe săptămână, la nivel național, cu flota proprie ne face să fim prima opțiune pentru partenerii noștri, când iau decizia de achiziție. Ponderea cea mai mare în articolele pe care le producem o au tomatele și ardeii.
Cum ați ales să ambalați legumele voastre?
Toate fermele din Cooperativa Roua dispun de depozite moderne, cu mașini de ambalare și personal bine instruit, ceea ce ne permite să putem pune pe piață produse de care suntem mândri.
Ambalăm, pe cât se poate, în carton, în detrimentul plasticului. Atunci când singura soluție viabilă este un ambalaj care conține plastic, ne asigurăm că acel plastic este din zona de sustenabilitate, adică fie este un plastic reciclat, fie unul reciclabil. De asemenea, tot cartonul pe care îl folosim pentru ambalare, în cadrul cooperativei, este certificat FSC.
Cunoaștem bine direcțiile pe care partenerii noștri din retail le urmăresc sub îndrumarea grupurilor internaționale din care fac parte și încercăm să ne plasăm întotdeauna cu un pas în față în raport cu aceste solicitări, astfel încât să le oferim o soluție completă și facilă, care să îi ajute să își atingă obiectivele de sustenabilitate.
Ați introdus articole noi în piață?
Să le furnizăm partenerilor noștri produse noi este o preocupare permanentă. În fiecare an, am încercat să producem și să livrăm noutăți, o dată pentru că inovația este în ADN-ul nostru, dar și pentru că am avut ferme noi care au intrat în producție în 2022, și ne bucurăm că am avut un răspuns foarte bun pentru toate. Concret, anul acesta au intrat pe rod primele livezi de cireși bio.
Deși cantitățile au fost limitate, ne bucură faptul că am primit un feedback foarte bun de la consumatori, atât pentru gustul fructelor, cât și pentru modul lor de ambalare.
O să continuăm să venim în piață cu articole noi, mai ales pe categoria de legume unde testăm permanent. În ceea ce privește fructele, vă pot spune de pe acum că în anii următori vor intra în producție livezile de piersici, nectarine, caise și vișine.
Vom fi, așadar, și pe categoria de fructe, la fel ca și pe cea de legume, un partener pe care retailerii din România se pot baza pe toată durata sezonului.
Cum decurge colaborarea cu marile rețele de retail modern?
Având în vedere capacitatea noastră de a livra, cu flota proprie, pe tot teritoriul țării, avem contracte cu toți retailerii din România, cu acoperire națională.
În funcție de perioada din an în care ne aflăm și de volumele de care dispunem, pe fiecare articol în parte, analizăm eficientizarea costurilor logistice, astfel încât să putem oferi atât partenerilor noștri, cât și clienților acestora un produs de calitate premium, la un preț rezonabil.
Evident că suntem foarte atenți la rezultatele pe care le obținem dar, în același timp, ne preocupă ca segmentul în care activăm să fie unul profitabil și pentru partenerii noștri, aceasta în timp ce clientul final beneficiază de un preț accesibil.
Suntem, așadar, atenți să menținem articolele noastre în limite rezonabile de preț, chiar și în momente ca acestea, când costurile de producție sunt dificil de ținut sub control.
Cum vă propuneți să depășiți provocările generate de contextul economic actual?
Am traversat alături de partenerii noștri un an plin de provocări și ne uităm atent la cel care urmează. Evident că situația economică pe care o traversăm – nu doar noi- , are un efect de contracție asupra pieței și poate, chiar mai accentuat, în zona produselor bio.
Cu toate acestea, cred că în aceste perioade dificile, mai mult decât altădată, trebuie să fim atenți la necesitățile clienților noștri și să fim pregătiți să ne adaptăm.
Actualizăm permenent portofoliul de articole, planificăm acțiuni promoționale și investim în calitatea produselor noastre, astfel încât să ne putem atinge cu succes obiectivele și să fim în continuare un partener de nădejde pentru clienții noștri.
Cu ce cifră de afaceri veți încheia anul și ce estimări aveți pentru 2023?
Vom închide anul 2022 cu o cifră de afaceri cu 66% în creștere față de anul trecut. Această evoluție vine atât dintr-o dezvoltare organică, prin intrarea în cooperativă a unor ferme noi, dar și din procesul de perfecționare continuă a celor deja existente.
Estimăm și pentru 2023 o evoluție în creștere, având în vedere livezile care urmează să intre pe rod, dar și din alegerea mixului de articole.