Lidl raportează o creștere semnificativă a achizițiilor de legume și fructe românești în prima parte a anului 2023

Familia Mirică, Ferma Mircă, Lungulețu, județul Dâmbovița – furnizor Piața Lidl.
Familia Mirică, Ferma Mircă, Lungulețu, județul Dâmbovița – furnizor Piața Lidl.

În 2023, Lidl a crescut achizițiile românești, așa că în plin sezon agricol, retailerul a înregistrat o prezență de aproape 100% la o gamă variată de fructe și legume românești. Astfel, în perioada 1-23 iulie 2023, în Piața Lidl, cartofii și ceapa românească au fost prezente în proporție de 99%, leguminoasele românești peste 98%, roșiile românești au fost prezente la raft într-un procent de peste 95%, cu soiuri diverse, de la roșii cherry, prunișoare sau roșiile țărănești.

Pepenii au fost, de asemenea, în proporție de peste 91% românești, iar verdețurile și fructele de pădure au provenit 100% de la producători locali.

Per total, în 2022, Lidl a colaborat cu 450 de producători români, o creștere cu 20% față de anul precedent. În același an, retailerul a expus 100.314 tone de fructe și legume românești pe rafturi.

În același timp, alături de producătorii locali de fructe și legume autohtone, din toate regiunile țării, retailerul a testat diverse soiuri de legume adecvate solurilor românești, în vederea asigurării unei game variate la raft.

Ca parte a strategiei Lidl de business sustenabil, toți producătorii locali de fructe și legume sunt certificați Global G.A.P.

„În prima jumătate de an, raportat la aceeași perioadă a anului trecut, cartofii sunt categoria care a crescut cel mai mult în volum (50%), urmată de ardeioase și roșii, cu creșteri de 10%, respectiv 20%, în linie cu tendințele de consum”, a explicat Claudius Kisfaludy, Director de achiziţii legume-fructe, al Lidl România.

Unul dintre furnizorii de legume și fructe proasptete pentru Piața Lidl este ferma NU Oricum din comuna Băleni, județul Dâmbovița. Cele mai populare legume cultivate de cei aproape 30 de producători locali, asociați în ferma NU Oricum sunt tomatele, dovleceii, ardeii castraveții cornișon, dar și produsele ultra-proaspete: salată verde, ridichi roșii și ceapă verde.

„Livrăm majoritatea producției din Băleni către Lidl. Dispunem de 30 de hectare de solare și cultivăm, în câmp deschis, pe alte 150 de hectare. În prezent le livrăm 50 de tone de roșii roz și alte 50 de tone de roșii, diferite varietăți. Zilnic, în sezon, pleacă patru camioane către Lidl, iar în extra-sezon, în jur de două camioane, zilnic”, a explicat Ionuț Dumitru, reprezentantul grupului de producători Nu Oricum.

Ionuț Dumitru, antreprenor, ferma Nu Oricum, Băleni, Dâmbovița.

Ferma Mirică, din localitatea Lungulețu, județul Dâmbovița, condusă de o familie cu experiență de peste 30 de ani în cultivarea cartofilor, este un alt exemplu de partener local, apreciat de Lidl. Cu o capacitate de producție de aproape 5.000 de tone, capacitate de depozitare de 3.000 de tone și cu o flotă proprie de transport de 7 camioane frigorifice, ferma Mirică este un exemplu care face cinste antreprenoriatului local. Pe lângă cartofi (albi și roșii) și ceapă galbenă, ferma produce sfeclă roșie și ridichi.

„Cea mai mare parte a producției din fermă este livrată către Lidl, aprox. 5.000 de tone, pe an. Livrările se fac din mai până în februarie-martie, în funcție de cum reușim să depozităm. Am reușit să menținem sfecla roșie, recoltată în octombrie 2022, în condiții bune, în depozit, și să o vindem către Lidl până în jur de 10-15 iunie 2023 – ultima livrare.” a afirmat Cosmin Mirică, inginer agronom, anreprenor, Ferma Mirică.

Cosmin Mirică, inginer agronom, antreprenor, Ferma Mirică.

Investiția de la Lungulețu este impresionantă – fermierii dețin spații specializate de depozitare în atmosferă controlată, echipamente de sortare, calibrare, tăiere, fasonare, sălare, uscare și ambalare.

„În 2013-2014 am făcut primele investiții majore în fermă, am achiziționat primele tractoare performante și utilaje. În 2017 am început construcția sediului, a halelor și depozitului în care ne aflăm. Majoritatea investițiilor au fost realizate din fonduri europene, avem 5 mil. de euro investiți în spațiile de depozitare și condiționare a legumelor etc. Între timp, am reușit să ne achiziționăm și o flotă de transport al produselor agricole către clienți. Ne gândim la o componentă de procesare, la o unitate de procesare de cartofi pai, congelați sau alte legume.”

Lidl oferă oportunități de dezvoltare de durată pentru producătorii parteneri

În fiecare an, Lidl își propune să îmbunătățească calitatea fructelor și legumelor proaspete românești promovând în rândul producătorilor locali o agricultură sustenabilă, certificată și care asigură o utilizare responsabilă a solului și resurselor pentru producție.

„Lidl colaborează doar cu producători locali de fructe și legume care sunt certificați Global G.A.P., un standard recunoscut la nivel global în vederea respectării unor bune practici agricole” a afirmat Claudius Kisfaludy, Director de achiziţii legume-fructe al Lidl România.

Certificarea Global G.A.P. include o serie de indici, pe care producătorii români de fructe și legume trebuie să îi urmărească pe tot lanțul de producție, de la siguranța alimentară, trasabilitate, utilizarea responsabilă a apelor și eficientizarea energiei electrice până la asigurarea unei producții prietenoase cu mediul și folosirea în siguranță a pesticidelor.

În prezent, ca parte a parteneriatului de lungă durată cu Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București (USAMVB), Lidl România a dezvoltat o metodă pilot de evaluare a sustenabilității și de îmbunătățire a practicilor agricole, metodă prin care sunt verificate diverse aspecte pe lanțul de producție, dar și aspecte legate de apă, sol, climă și biodiversitate.

În funcție de rezultatele obținute în urma evaluărilor, specialiștii USAMVB oferă îndrumare de specialitate în baza programului, în vederea îmbunătățirii ariilor ce pot avea efecte negative asupra mediului înconjurător, dar și în vederea îmbunătățirii administrației fermelor.

Este un demers în fază de testare, așa că, în 2022, Lidl, alături de specialiștii de la USAMVB a aplicat modulul la trei furnizori pentru a se face eventuale modificări și urmează a fi lansat la scară mai mare în perioada imediat următoare. Până la final de 2023, Lidl își propune să aplice această metodă la 50 de furnizori, urmând ca în 2024 să se extindă la alți 50 de furnizori.

Platforma #trecipeproaspăt

Pentru a informa consumatorii cu privire la proveniența produselor românești din Piața Lidl, retailerul a lansat încă de acum patru ani platforma #trecipeproaspăt. Clienții pot accesa informații detaliate despre originea fructelor și legumelor expuse pe rafturile retailerului, inclusiv informații despre trasabilitatea acestora, certificările de calitate, precum și despre furnizorii locali de legume și fructe din întreaga țară și poveștile lor.

Pentru a accesa aceste informații, clienții pot vizita surprize.lidl.ro/piatalidl pentru a afla detalii despre furnizorii Lidl sau surprize.lidl.ro/scan pentru a scana cu telefonul mobil codul QR disponibil pe lădițele de fructe și legume din Piața Lidl.

Consumatorii obțin informații specifice despre fiecare produs, cum ar fi tipul de soi disponibil la Lidl, specificațiile legumelor și fructelor, detalii despre procesul de cultivare și sezonul acestora, precum și proprietățile speciale ale fiecărui aliment.

În ultimii ani, Lidl România a achiziționat o cantitate medie anuală de aproximativ 100.000 de tone de fructe și legume românești și a continuat extinderea parteneriatelor cu producătorii locali care aprovizionează Piața Lidl.

Din dorința de a asigura prospețimea fructelor și legumelor și de a le oferi românilor o varietate de produse de proveniență locală, Lidl România a investit încă de la început în producția agricolă românească prin extinderea și dezvoltarea parteneriatelor cu producătorii autohtoni și prin creșterea achizițiilor de produse românești pentru aprovizionarea rafturilor din Piața Lidl.

Articolul precedentEY: Aproape 45% dintre Managerii generali investesc deja în IA și 45% planifică investiții semnificative în următorul an
Articolul următorBergenbier a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 798 de milioane de lei, în creștere cu peste 11% față de 2021
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.